آفتابنیوز : آفتاب: اگر هزینه افزایش یافته برای هر پراید را 600 هزار تومان درنظر بگیریم و این عدد را كه از مشتری گرفته نخواهد شد بر اساس گفتههای این مدیرعالیرتبه سایپا 20 درصد از سود یک پراید بدانیم، میتوان نتیجه گرفت هر پراید به طور متوسط سودی 3 میلیون تومانی برای سایپا دارد.
به گزارش خبر، معاون مهندسی شركت سایپا روز شنبه در نشستی خبری از ارتقای استانداردهای پراید سخن گفت.
به گفته مرتضی شفیعی برای پاس شدن استانداردهای 55 گانه «تا پایان امسال تمام محصولات پراید با پلت فرم ارتقای یافته ایكس 100 عرضه خواهند شد.»
وی با بیان این كه پروژه X100 پراید بدون ایربگ وترمز ABS موجب افزایش هزینه حدود 550 تا600 هزار تومانی در هر دستگاه خودرو شده است، تصریح كرد: «این هزینه از خریدار گرفته نخواهد شد. در واقع حاشیه سود شركت در پروژه X100 حدود 20 درصد كاهش یافته است.» حال اگر هزینه افزایش یافته برای هر پراید را 600 هزار تومان درنظر بگیریم و این عدد را كه از مشتری گرفته نخواهد شد بر اساس گفتههای این مدیرعالیرتبه سایپا 20 درصد از سود یك پراید بدانیم، میتوان نتیجه گرفت هر پراید به طور متوسط سودی 3 میلیون تومانی برای سایپا دارد كه از این مقدار 20 درصد آن یعنی 600 هزار تومان برای پاس كردن استانداردهای 55گانه خرج خواهد شد. از سویی با اینكه سه میلیون تومان سود برای خودرویی زیر هشت میلیون تومان عدد بزرگیست اما سود پراید بیشتر از سه میلیون هم می تواند باشد.
این گفته از آن جهت منطقی است كه سایپا به ازای هر پراید تولیدی در پارسخودرو به صورت اجرتی حدود یك میلیون تومان به این شركت زیرمجموعه پرداخت میكند. اگر آمار تولید پراید در پارسخودرو و سایپا را یكی بدانیم (پارسخودرو بسیار كمتر از سایپا و با نسبتی حدودا دو به سه پراید تولید میكند) آنگاه سود پرایدی كه در پارسخودرو تولید میشود دو میلیون تومان و سود پرایدی كه در كارخانه اصلی تولید میشود 4 میلیون تومان خواهد شد!
با این حساب كوچك و با در نظر گرفتن قیمت كارخانهای یك پراید (حدود هشت میلیون تومان) مشخص میشود سایپا 50 درصد از قیمت یك خودرو را سود میكند. این رقمی عجیب است كه برای پراید نقشی بیش از یك گاو شیرده خواهد داشت و شاید از همین رو دل كندن از این خودرو كم كیفیت و پولساز سخت شده است. اگر این برآورد كه مبتنی بر گفتههای معاون مهندسی سایپا است صحیح باشد نه تنها سایپا، بلكه كمیته قیمتگذاری وزارت صنایع و سازمان حمایت از حقوق مصرفكنندگان را نیز با چالشی بزرگ مواجه میكند.