کد خبر: ۱۱۸۱۸
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۸۴ - ۱۵:۵۶

جناب سرهنگ پنگوئن!!!

آفتاب‌‌نیوز : پنگوئن ها از جمله پرندگاني هستند كه شايد كمتر از يك درصد افراد جامعه به صورت مستقيم آنها را ديده اند، ولي با شنيدن اسم آنها، همگي به ياد پرندگاني مي افتيم كه قدرت پرواز ندارند، ولي شناگران بسيار ماهري به حساب مي آيند. عده اي از جانورشناسان (مك گارتي) اعتقاد دارند اين پرندگان از هوش بالايي در جهان پرندگان بهره مي برند. شايد خبري كه طي روزهاي گذشته شنيدن آن هر كسي را متعجب كرد، حضور يك پنگوئن در ارتش نروژ است، اگرچه بهتر است قضيه اين سرباز وفادار ارتش نروژ را اينگونه مطرح سازيم كه وي سالها قبل به اين گروه نظامي پيوسته بود و در اين زمان كه مصادف با 24 آگوست بود، ترفيع درجه يافت. نماينده ادينبورگ در يك مراسم كاملا تشريفاتي در منزل خود با ارائه مدارك، اين ترفيع درجه را اعلام كرد تا در يك رژه نظامي رسمي در مقابل گروهان نيروهاي ويژه ارتش، اين پنگوئن مدال خود را دريافت كند. اين پنگوئن در عين ناباوري در گارد سلطنتي نروژ موفق به دريافت مدال افتخار و درجه سرهنگي شد. اين پنگوئن مغرور طي مراسمي جالب ، از گارد زيردست خود ديدن كرد و جالب تر اينكه تمام افراد گارد به حالت وظيفه به وي احترام گذاشتند. 
اولين منصب اين پنگوئن به صورت تشريفاتي بود؛ اگرچه از همان ابتدا درجه سرجوخه گروه هاي سرنيزه دار گارد سلطنتي به وي اعطا شد. او چهار مرتبه از آن به بعد ارتقاي درجه يافت و اكنون به عنوان درجه دار كلنل يا سرهنگ كه يكي از بالاترين درجات گارد سلطنتي نروژ است، مشغول به كار است!
پنگوئن ها در بعضي از كشورهاي اروپا و در بعضي از فرهنگ هاي خاص به عنوان موجوداتي عزيز و مقدس يا بهتر بگوييم خوش يمن شناخته شده اند، به طوري كه در خود نروژ اين اعتقاد خرافي وجود دارد كه داشتن يك گردنبند با عكس پنگوئن به شخص مورد نظر شانس اعطا مي كند! به هر حال در روز مراسم اعطاي درجه به نيل الاو، تعداد زيادي از مردم، جمع شده بودند و اين بيشتر باعث گيج شدن خود نيل شده بود. در انتهاي مراسم، مدال وي به زور به بازوي چپش بسته شد! ژنرال اگيلن كه يكي از اعضاي مهم انجمن نظارتي گارد سلطنتي نروژ است مي گويد: درجه به اين مهمي را به وي اعطا كرديم، چون همگي در اين مدت ديديم كه وي بسيار بسيار منضبط و خوش اخلاق بود و در تمام كارها تمام تلاش خود را به كارمي بست تا بدون نقص آنها را انجام دهد.
اين پنگوئن، مدالي براي ارتباطات خوب و اجراي وظيفه كامل از دانشكده نظامي دريافت كرد و اين در حالي است كه چندي پيش توسط شهردار شهر از مجسمه وي در محوطه زندگي اش ، پرده برداري شد، ولي آيا اين ارتقاي درجه باعث مي شود كه وي كارهاي خود را از اين به بعد به طور كامل انجام ندهد؟
ژنرال اگيلن مي گويد: وي از اين به بعد مسئوليت سخت تري دارد و بايد در جبهه هاي واقعي، وظايف خود را انجام دهد. نيل الاو اكنون به همراه تعدادي ديگر در استراحت به سر مي برد. معلوم نيست كه آيا اين پنگوئن بااستعداد، باز هم ارتقاي درجه مي يابد يا نه؟ولي مشخص است كه وي بايد تمرينات سختي را براي موفق ترشدن پشت سر بگذارد. اين پنگوئن كه از نژاد پنگوئن هاي امپراتوري است طولي بيش از يك متر دارد و بسيار شجاع و باهوش است. اين پرنده اولين جانوري است كه وارد يكي از ارتش هاي انسان ها در جهان شده است. محل اصلي جشن و مراسم اهداي اين مدال به اين سرباز وفادار، در باغ وحشي در ادينبورگ- بعد از خروج از منزل يكي از سران ارتش- بود. تمام افراد ارتش در برابر اين كار سكوت اختيار كردند و تنها نظاره گر اعطاي نشان به اين پنگوئن زيبا بودند. اين مدال تنها به افرادي مهم مانند شاه هارالد نروژي و تعداد كمي از مشاوران فني والارتبه ارتش اهدا شده است. به گفته ژنرال اگيلن تمام قضايا از سال 1961 - هنگامي كه گارد سلطنتي وارد ارتش شد- شروع شد؛ هنگامي كه پنگوئن هاي امپراتوري نيز به همراه اين گارد، وارد ارتش شدند. درسال 1972 از ميان آنها پنگوئني به نام نيل الاو به درجه سرجوخه دوم رسيد و رسما وارد ارتش شد. در سال 1982 او سرجوخه اول شد، در سال 1987 وي در عرض 5سال موفق به دريافت درجه گروهباني شد و در سال 1993 لباس افسري هنگ مربوطه براي وي دوخته شد!
به گفته راب توماس، مسئول نگهداري از نيل الاو، تمام پنگوئن ها با شنيدن اين خبر خوشحال شده اند و مسلما به فكر جانشيني خوب براي نيل مي گردند. وي اعتقاد دارد در نروژ دولت از پنگوئن ها در كارهاي مختلف استفاده مي كند و اين، هم به نفع انسان ها و هم به نفع پنگوئن هاي منزوي است، چرا كه ما در اينجا با اين پرندگان رابطه خوبي داريم؛ ما با دست خودمان به آنها غذا مي دهيم و آنها براي ما به صورت جالب و ديدني رژه مي روند و تمام اينها اصلا به اين پرندگان ضرري نمي زند. پنگوئن ها اگرچه زياد به نظر مي رسند، ولي در معرض خطر هستند. به گفته دانشمندان فرانسوي، پنگوئن هاي مقيم قطب جنوب به تغييرات آب و هوايي بسيار حساسند و انتظار مي رود كه با تغييرات طولاني مدت در آب و هوا نسل آنها به خطر بيفتد. مدارك اين محققان حرفه اي مربوط به دهه 1970 ميلادي است كه در يك گرماي بي سابقه در اقيانوس جنوبي، تعداد اين پرندگان در گروه تحت نظر به سرعت كم شد.
تعداد آن پنگوئن ها در منطقه تري آدلاي در ايستگاه تحقيقاتي دامونت به دليل بالارفتن دما از منفي 3/17 به منفي 7 /14 سانتيگراد، به صورت ناگهاني 50 درصد كاهش يافت، اگرچه به گفته محققان انگليسي، با توجه به گرم شدن كلي زمين، موجودات اين تغييرات را مي پذيرند و تعداد پنگوئن هاي قطب جنوب كاهش چنداني پيدا نكرده است. افزايش دما در تري آدلاي كه در اوايل دهه 1980 اتفاق افتاد، دماي سطح آب دريا را افزايش و تعداد قطعات يخ هاي بزرگ دريايي را بشدت كاهش داد. كم شدن ميزان يخ هاي شناور دريايي رابطه مستقيمي با فراواني موجودات زيردريايي دارد كه خوراك ماهي ها و ماهي هاي مركب هستند و اين ماهي ها نيز غذاي اصلي پنگوئن ها هستند و بدين صورت اين زنجيره غذايي در حيات وحش به ضرر پنگوئن ها تمام مي شود. كريستوفر باربراد و هنري ويرمسكريچ كه مشغول به فعاليت در موسسه زيست شناشي اتودبيل هستند، گزارش خود را در مجله علمي Nature اينگونه شروع مي كنند؛ در سالهاي با دماي بالاي سطح درياها، پنگوئن هاي امپراتوري، مشكلات زيادي در پيداكردن غذا داشتند و اين باعث افزايش مرگ و مير در ميان آنها مي شد. به گفته دانشمندان، مشكل زماني بدتر مي شود كه با آب شدن اين يخ هاي بزرگ، فاصله ناحيه شكار اين پرندگان با جوجه هاي ساكن روي يخ ها يا ساحل زياد شده و تغذيه آنها براي والدين مشكل مي شود. گزارش هاي محققان نشان مي دهد كه فعلا چند سالي است كه تعداد پنگوئن ها ثابت مانده است، ولي آنها در مجله Nature به اين مورد اشاره مي كنند كه پنگوئن هاي امپراتوري كه زيباترين پنگوئن هاي حيات وحش محسوب مي شوند، به تغييرات آب و هوا بسيار حساسند. به گفته محققان انگليسي خاطره گرم شدن منطقه تري آدلاي ديگر تكرار نخواهد شد و اگر هم بشود آن تلفات عجيب به دليل مقاوم شدن پنگوئن ها به وجود نمي آيد. 
يكي از تحقيقات جالبي كه كارول ولك روي اين پرندگان انجام داد، درباره خون آنها بود كه به اين جانوران اين امكان را مي دهد تا در هنگام شنا كردن طولاني، با كمبود اكسيژن رو به رو نشوند. در هنگامي كه جوجه ها از تخم بيرون مي آيند خونشان رقيق و آبكي است و به نظر مي رسد كه آنها كم خوني دارند و حركات فيزيكي زيادي نمي توانند بكنند، ولي بعد از گذشت چندين هفته از تولد، به صورت معجزه آسايي تعداد گلبول هاي قرمز آنها بسرعت زياد مي شود و هر چه بيشتر و بيشتر ميزان هموگلوبين خون بالا مي رود و هر روز آنها قوي تر مي شوند. به هر حال اين پرندگان دوست داشتني با داشتن نابغه اي به نام نيل الاو در ميان انسان ها، اكنون در ميان جانوران حيات وحش براي خود جايگاه خاصي پيدا كرده اند. شايد روزي برسد كه پنگوئن ها حتي فنون نظامي را نيز بخواهند از ما انسان ها ياد بگيرند....
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین