کد خبر: ۱۲۰۰۲۷
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۲

فیلم «عصر جمعه» زیر تیغ مخالفان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمدتقی رهبر معتقد است هنر کشور رو به ابتذال است، و همین دردسر تازه‌ای شد هم برای آقای وزیر فرهنگ که هنوز حواشی هدا گابلر را پشت سر نگذاشته است، هم برای مونا زندی که پس از ۵ سال توقیف فرصت اکران محدود فیلم خویش را یافته است. 

«عصر جمعه» نخستین فیلم مونا زندی است که پس از پنج سال توقیف، توانسته در گستره محدودی فرصت اکران بیابد، اما همین اکران محدود نیز برای آن دردسرساز شده و اعتراض محمدتقی رهبر، نماینده مردم اصفهان و رئیس مجمع روحانیون مجلس را برانگیخته است. 

وبلاگ آبی درباره این فیلم می‌نویسد: «مونا زندی، در اولین فیلم بلند سینمایی خود به معضلی اخلاقی و تابویی اجتماعی پرداخته است که شرایط فرهنگی و باورهای سنتی‌مان کمتر اجازه پرداختن به آن را تا به امروز داده است. آزار و اذیت، سوء استفاده جنسی و تعرض به کودکان؛ آن هم نه به وسیله افراد غریبه بلکه توسط افراد خانواده و فامیل». 

این نوشته می‎افزاید: «عصرجمعه، روایت سرگذشت زنی ست تنها با گذشته‌ای سیاه و پسرکی نوجوان که در ذهن پدری را پرورانده است که او و مادرش را در گذشته ترک کرده و برای کار به کشور دیگری رفته است. مادری که در خانه آرایش‌گری می کند تا بتواند امورات زندگیشان را بگذراند اما بعد از پانزده سال هویت و گذشته جعلی که ساخته است برای امید پسرک نوجوانش برملا می‌شود». 

عصر جمعه که توانسته بود از بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی فجر جوایز متعددی دریافت کند و از سوی منتقدین تقدیر می‎شود، برای اکران بخت خوبی نداشت. علاوه بر توقیف ۵ ساله، گفته می‌شود از جمله شرایط اعطای مجوز اکران به این فیلم، عدم نمایش آن در شهرهای قم، مشهد، تبریز و اصفهان بوده است. اکران این فیلم در تهران نیز محدود بوده است. 

مونا زندی درخصوص شرایط اکران این فیلم به فردا می‌گوید: «در شرایط فعلی ما شش سینما به صورت تک سانس داریم. متاسفانه سانس خوبی که در سینما آزادی نیز داشتیم طی چند روز گذشته ناگهان بدون اطلاع کارگردان و تهیه کننده در اختیار فیلم دیگری قرار گرفته است». 

با این حال پس از اکران این فیلم روزنامه جمهوری اسلامی در نوشته‌ای مفصل آن را فیلمی از جنس تجاوز ناموسی خواند و نوشت: « تجاوز یک عمو به برادر زاده اش، موضوع پنهان اما اصلی این فیلم است و معلوم نیست که این حادثه غیر اخلاقی چقدر فراگیری دارد که باید فیلمی بلند برای آن ساخت». 

رشیدی مهرآبادی در بخشی از یادداشت خود می‌نویسد: «در این میان مانده‌ام که چرا شرکت اتحادیه کامیون‌داران و حمل و نقل کشور به این فیلم اعتراض نکرده است. عموی سوگند کامیونداری بوده که وقتی هر دو از سر زمین و چیدن میوه‌ها برمی گشتند، کنار خرابه‌ای ترمز می‌زند و در کمال ناباوری، او را به زور مورد تجاوز جنسی قرار می‌دهد». 

آن‌گونه که محمدتقی رهبر می‌گوید خود گزارش این روزنامه را می‌خواند، به وزیر ارشاد تذکر می‌دهد، اما وی محتوای بد این فیلم را رد می‌کند. به همین دلیل وی کسی را برای تماشای این فیلم به سینما می‌فرستد: «این فرد پس از مشاهده فیلم محتوای بد آن را تایید کرد». به گفته رهبر فیلم در کمیسیون فرهنگی نیز به نمایش درآمد، اما «نمایندگان زن مجلس که در این جلسه حاضر بودند با دیدن محتوای آن، جلسه کمیسیون را ترک کردند چرا که محتوای آن بسیار بد و زننده بود». 

محمدتقی رهبر معتقد است هنر کشور رو به ابتذال است، و همین دردسر تازه‌ای شد هم برای آقای وزیر فرهنگ که هنوز حواشی هدا گابلر را پشت سر نگذاشته است، هم برای مونا زندی که پس از ۵ سال توقیف فرصت اکران محدود فیلم خویش را یافته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین