کد خبر: ۱۲۱۲۲۱
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۷
پوران درخشنده:

دولت در امور صنفی سینما دخالت نکند

برای خانه‌‌سينما زحمت كشيده‌ايم؛ هرگز آن را كنار نمی‌گذاريم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پوران درخشنده، کارگردان، می‌گوید: اختلافات بین خانه‌سینما و وزارت‌ارشاد، باید هرچه زود‌تر حل شود. او معتقد است نباید عده‌ای از سینماگران به عده‌ای دیگر ترجیح داده شوند. 

درخشنده همچنین بر لزوم حل فوری مشکلات میان خانه‌سینما و وزارت‌ارشاد تاکید کرد و با اشاره به موقعیت صنفی سینماگران ایران و تشکل تهیه‌کنندگان گفت: برای من بهترین چیز فیلمسازی است و نگاهم یک نگاه کاملاً صفنی است. من دوست دارم تمام فیلمسازان و خانواده‌ی سینما زیر یک چتر صنفی وسیع و واحد پوشش داده شوند. این صنف واحد با تمام اعضای خود برخوردی یکسان و حمایتی داشته باشد و افرادی در این تشکل انتخاب شوند که صلاحیت نمایندگی خانواده سینما را داشته باشند و مورد تائید همه باشند.

وی، مفید واقع شدن این تشکل را مشروط به عملکرد آتی آن دانست و افزود: اگر همه سلایق در این تشکیل دیده شود و همه سینماگران احساس کنند در این تشکل جایگاهی دارند، مسلماً موفق خواهد بود.

درخشنده اظهار داشت: برای دوره نخست این تشکل، مهمترین چیز تاسیس شدن این تشکل بود. حال باید در رای‌گیری‌های بعدی شرایط ایده‌آل شود و نمایندگانی شایسته از خانواده سنیما در تشکیل تهیه‌کنندگان برگزیده شوند.

وی ضمن بیان این مطلب که تمام گروه‌های سینمایی باید در تشکل تهیه‌کنندگان حضور داشته باشند، گفت: من از اینکه گروه‌های دیگری از سینماگران در نخستین تشکل سینمایی نیستند، ناراحتم و دوست دارم در آینده آن‌ها را نیز در این تشکل ببینم تا سینمای ایران به یکپارچگی برسد. من با تفرقه و گروه‌بندی شدن سنیما مخالفم و مسوولان و سینماگران باید برای اعتلای سینمای ایران با هم به وحدت برسند زیرا این وحدت می‌تواند درنهایت به وحدت ملی مردم کمک کند.

این کارگردان پیرامون اداره‌ی دولتی یا غیردولتی سینما افزود: مخالف سرسخت اعمال سلیقه و نظرات شخصی مدیران و مسئولان در سینمای ایران هستم زیرا سینمای ایران سینمایی سلیقه‌مدار نیست. اینطور نیست که همه چیز به دل‌خواه فلان مدیر یا فلان مسئول باشد، زیرا این مردم هستند که درنهایت باید تصمیم‌گیرنده باشند و از سینمای ایران احساس رضایت کنند.

وی ادامه داد: دولت نباید در کار صنف دخالت کند زیرا فعالیت‌های صنفی در درون همان صنف معنا می‌شود. اگر دولت در مسائل صنفی سینما دخالت کند؛ طبیعی است که مشکلات و معضلات زیادی بروز می‌کند. پس بهتر است دولت از دور حمایت‌کننده باشد تا اینکه مداخله‌گر. یعنی حمایت کند تا تشکل بتواند فعالیت خود را گسترده‌ی سینمای ایران به خوبی انجام دهد و کسی در سینمای ایران کنار گذاشته نشود.

درخشنده ضمن بیان این مطلب که نباید عده‌ای را به عده‌ای دیگر ترجیح داد، گفت: مسئولان و مدیران دولتی باید بدانند که ما این سینماگران را راحت بدست نیاورده‌ایم که آن‌ها راحت از دست بدهیم.

این کارگردان درمورد خانه‌سینما اضافه کرد: ما برای خانه‌سینما خیلی زحمت کشیده‌ایم، تا خانه‌سینما؛ خانه‌ای که امروز می‌شناسیم؛ باشد. بنابراین، هرگز آن را کنار نمی‌گذاریم و از آن غافل نمی‌شویم. ما همچنان عضو این خانه هستیم و از طرفی صاحبان اصلی خانه‌سینما، مردم هستند. بنابراین جدا شدن و منزوی ماندن خانه‌سینما درمقابل تشکل‌های دولتی، اصلاً برای ما قابل قبول نیست. ما باید سعی کنیم که مشکلات در سر راه صنف برداشته شود. و در این راستا که خانه‌سینما تا امروز نقش قابل توجهی داشته و باید برای ادامه‌ی کار از آن حمایت کرد.

وی خاطرنشان داشت: اختلاف و سوءتفاهم‌هایی که بین مدیران دولتی و خانه‌سینما وجود دارد باید در اسرع وقت با برگزاری جلساتی مرتفع شود. به هر تقدیر هرچند خانه‌سینما از لحاظ صنفی مستقل است اما از لحاظ مالی وابسته به دولت است و وزارت ارشاد باید نیازهای مادی خانه‌سینما را برآورده سازد.

وی در پایان افزود: فکر نمی‌کنم وزارت ارشاد از تشکیل تشکلات دولتی، قصد داشته باشد رفته رفته خانه‌سینما را تضعیف کند چون نفعی از این مساله نمی‌برد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین