آفتاب: بعد از استعفای جمعی برخی نمایندگان مجلس ششم که تنها سه مورد آنها به تصویب صحن علنی رسید، دیگر استعفاها به دلیل جدایی از مجلس و عضویت در دولت بوده است.
در مجلس هشتم، بعد از اعلام استعفای روحالله حسینیان و نمایندگان زاهدان که تقدیم هیئترئیسه شده، استعفای علی مطهری، آخرین موردی است که مطرح شده است. اما استعفای نمایندگان از مجلس تابع چه قوانینی است؟
فصل هفتم آییننامه داخلی مجلس به «استعفا نماینده و نحوه بررسى آن» اختصاص دارد. بر اساس ماده 92 این آییننامه، هر نماینده که اعتبارنامه او به تصویب رسیده است مىتواند از مقام نمایندگى استعفاء دهد. پذیرش استعفاء موکول به تصویب مجلس است.
در ماده 93 هم آمده که نماینده متقاضاى استعفاء دلایل خود را به عنوان رئیس مجلس مىنویسد و رئیس مجلس آن را در اولین جلسه علنى و بدون قرائت متن، اعلام و در دستور کار هفته بعد مىگذارد. نماینده مىتواند قبل از شروع بررسى در مجلس تقاضاى استعفاء خویش را مسترد دارد.
در ادامه این بخش از قوانین اداره مجلس آمده است که بررسى تقاضاى استعفاء بدین ترتیب خواهد بود که ابتدا تقاضاى استعفاء قرائت شده و سپس شخص متقاضى استعفاء یا نماینده دیگرى به تعیین او تقاضاى دفاع خواهد نمود. مدت قرائت تقاضاى استعفاء و توضیح نماینده متقاضى استعفاء حداکثر نیم ساعت است. مخالف یا مخالفین نیز حداکثر نیم ساعت مىتوانند صحبت کنند و پس از آن رأىگیرى به عمل مىآید. در صورت تصویب تقاضاى استعفاء مراتب از طریق هیئت رئیسه به وزارت کشور اعلام مىشود تا طبق قانون انتخابات اقدام نماید.
گفتنی است هرگاه نماینده متقاضى استعفاء براى طرح تقاضاى استعفاى خود در مجلس حاضر نشود و کسى را هم براى دفاع از خود تعیین ننماید متن تقاضاى استعفاء قرائت و در صورت وجود مخالف حداکثر به مدت پانزده دقیقه صحبت خواهد کرد و سپس رأىگیرى به عمل مىآید.
البته هرگاه تقاضاى استعفاء تعدادى از نمایندگان به نحوى باشد که مانع از تشکیل جلسه رسمى گردد قابل طرح در مجلس نیست.
در بند 9 ماده 23 آییننامه داخلی مجلس نیز که به «وظایف و اختیارات هیئترئیسه» اشاره دارد، نیز آمده است: اعلام مراتب رد اعتبارنامه یا استعفاى نمایندگان به وزارت کشور از وظایف و اختیارات هیئترئیسه است.