کد خبر: ۱۴۷۲۸۵
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۲۲:۴۶

شيادان سلامت در كمين هستند!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رييس جامعه متخصصان داخلي نسبت به ادعاي خواص معجزه‌آسا در مكمل‌هاي تبليغي ماهواره‌ها و عوارض ناشي از مصرف آنها هشدار داد و گفت: مكمل‌ها تنها بايد با دستور و از داروخانه تهيه شوند.

دکتر ايرج خسرونيا با اشاره به ضرورت توجه به شناسنامه مکمل‌هاي غذايي، گفت: متاسفانه امروزه شاهد آن هستيم که بازار مکمل‌هاي غذايي در خارج از داروخانه‌ها شامل مكمل‌هاي تقلبي و فاقد شناسنامه است كه ادعاي خواص معجزه‌آسا دارند.

وي نسبت به تبليغات دروغين درباره برخي مكمل‌ها هشدار داد و گفت: اين دسته از مكمل‌ها مدعي هستند قد را به ميزان دلخواه بلند، ويژگي‌ها و خواسته‌هاي ظاهري فرد را تامين و در مقابل بيماري‌هاي خاصي همچون ديابت و هموفيلي فرد را ايمن مي‌سازند. مشكل چاقي فرد را برطرف مي‌كنند، طاسي سر را از بين مي‌برند، فشار خون را كنترل مي‌كنند، كلسترول را به ميزان طبيعي آن بازمي‌گردانند و هزاران خاصيت خارق‌العاده ديگر كه در هيچ كلينيك و درمانگاهي يافت نمي‌شود.

دكتر خسرونيا با اشاره به خطرات ناشي از مصرف اينگونه مکمل‌ها افزود: فروشندگان اين قبيل محصولات غيرمجاز، با بي‌اهميت جلوه دادن ضرورت مجوز وزارت بهداشت نه تنها سلامت جامعه را به خطر مي‌اندازند بلكه در نظام بهداشت و سلامت كشور نيز اختلال ايجاد مي‌كنند. بر اين اساس مردم ومسئولين بايد با اين موارد برخورد جدي داشته و از سياست‌هايي که ممکن است گسترش بازار قاچاق اين فراورده‌ها را به دنبال داشته باشد، پرهيز كرد.

وي با تاكيد بر لزوم افزايش سواد سلامتي مردم و فرهنگسازي در اين زمينه، افزود: فعاليت سايت‌هاي بدون هويت و اصالت در اينترنت كه به ارائه مشاوره‌هاي پزشكي و تغذيه‌اي و تبليغات غيرعلمي مي‌پردازند، يكي از ساده‌ترين نمونه‌هايي است كه امروزه در جامعه ما گسترش يافته است. تبليغات ماهواره‌اي نيز به اين موضوع دامن زده است.

خسرونيا با اشاره به تلاش‌هاي وزارت بهداشت در ضابطه‌مند کردن مکمل‌هاي غذايي ادامه داد: پزشكان مكمل‌هاي غذايي را با توجه به جنبه‌هاي مختلف فرد، شامل وضعيت سلامت، رشد، سن و عوامل ديگر تجويز مي‌كنند. مردم نيز بايد بر اساس توصيه پزشک، مکمل‌هاي غذايي را تنها از داروخانه‌ها تهيه کنند و به تبليغات گمراه کننده ماهواره‌ها توجه نكنند.

رييس جامعه متخصصان داخلي با بيان اينکه چگونگي جبران كمبود يك ماده مغذي كه بدن به آن نياز دارد از زمان‌هاي بسيار قديم در طب سنتي مطرح شده، گفت: لازم است مکمل‌هاي غذايي تحت نظارت آزمايشگاه‌هاي معتبر وزارت بهداشت و بر اساس ضوابط و مقررات علمي وارد کشور شوند. البته در اين ارتباط شاهد تلاش وزارت بهداشت نيز هستيم كه دستاوردهاي خوبي به دنبال داشته است.

به گزارش ایسنا،خسرونيا در پايان گفت: راه رسيدن به توسعه سلامت در كشور همچنان طولاني است و اين موضوع مستلزم تلاش بيشتر، هدفمند و سياستگذاري دقيق براي افزايش سطح آگاهي عموم جامعه از مولفه‌هاي موثر بر سلامت به ويژه در حوزه سواد تغذيه‌اي است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین