کد خبر: ۱۵۰۳۰۲
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۵

چارقد سبز خاله گلنار و بی‌مهری متوليان هنر نمايش

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نمايش چارقد سبز خاله گلنار در واپسين روزهاي سال 1390 بر روي صحنه رفت. 

علي‌رضا شهدادي كارگردان اين اثر در گفت‌وگو با آفتاب از بي‌مهري قابل تامل حاميان اصلي هنر در سيستان گلايه نمود. 

نمايش چارقد سبز خاله گلنار با نويسندگي داريوش آري‌وندنژاد و بازي گروه اوشيدا در روزهاي پاياني سال 90 با استقبال گسترده‌ي مردم فرهنگ مدار سيستان به استقبال خواهندگان هنر نمايش رفت. 

شهدادی ضمن بیان تلاش‌هاي شبانه‌روزي برای اين اثر، از بي مهري مسولين منطقه اي در عدم توجه به هنر نمايش در اين منطقه شديداً انتقاد کرد. 

وی در پاسخ به اين سوال كه علت ركود فعلي هنر نمايش در سيستان چه مي باشد از عدم برنامه‌ريزي صحيح در چند دهه‌ي اخير ياد نمود و اظهار داشت: «هنر تا مادامي ماندگار است كه مردم را كه به نوعي مخاطب حقيقي آن قلمداد مي شود را با خود به همراه داشته باشد و اگر مخاطبين اصلي هنر از وي گرفته شود تمامي تلاش ها به بيراهه خواهد رفت. ما نتوانستيم آنچنان كه شايسته‌ي بچه هاي پرتلاش اين كار باشد اطلاع‌رساني درستي براي جذب مخاطب داشته باشيم. تنها تبليغات اصلي ما نصب فقط چهار بنر در سطح شهر بود كه آن هم از هزينه‌ي شخصي تهيه شده و تاسف بار تر اين اين موارد آنجاست كه مراسم تقدير از فعالين اين نمايش كه در عرصه‌ي كشوري حائز رتبه‌هاي متعددي شده بود نيز با هزينه‌ي‌هاي شخصي برگزار شد حال گلايه‌ي اصلي اينجاست كه چرا رسانه‌هاي كاغذي، ديداري، شنيداري و مجازي سطح منطقه در نشر و اشائه‌ي چنين حركت‌هايي بي‌توجه‌اند.» 

شهدادی افزود: «با آنكه تمامي مسولين منطقه‌اي از اجراي اين نمايش آن هم با چنين پيشينه‌ي درخشاني باخبر بوده اند متاسفانه غير از چند مورد، استقبالي از سوي اين عزيزان (مسولين منطقه اي) صورت نگرفته است و اين بي‌مهري بيش از هر چيز موجب دلسردي جواناني است كه تازه در اين عرصه قدم گذاشته و مشغول فعاليت‌اند. سيستان و جامعه‌ي نمايش سيستان به صورت بالقوه داراي پتانسيل‌هاي بارزي است كه متاسفانه عدم توجه به اين هنر و بي‌تفاوتي متواتري كه در اين بين صورت پذيرفته موجب آن شده كه امروزه سخني از سخت كوشي تلاشگران بي‌ادعاي هنر نمايش اين خطه يافت نمي‌شود.»
 
علي رضا شهدادي، استفاده از سبك معماري متداول در سيستان (خانه‌هاي گنبدي)، پوشش محلي و ترويج فرهنگ پويايي و تلاش را از نكات بارز اين كار دانست. 

اين نمايش كه تلفيقي از نمادهاي بومي منطقه‌ي سيستان را به همراه داشت با مضمون اصلي «معلوليت ناتواني نيست» و با هدف ايجاد روحيه‌ي تعاون و همكاري براي گروه سني كودك و نوجوان اجرا شد.
 
اين نمايش حائز رتبه‌هاي برتري در بخش‌هاي كارگرداني، طراحي صحنه و موسيقي در جشنواره سوره مي باشد و قرار است در آتيه‌اي نه چندان دور در جشنواره‌ي كودك و نوجوان همدان به نمايش گذارده شود. 

اميد است متوليان اصلي فرهنگ و هنر سيستان با نگاهي ويژه به هنر نمايش اين منطقه شرايطي را فراهم آورند تا شاهد شكوفايي توانمندي‌هاي هنرمندان مستعد اين منطقه باشيم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین