کد خبر: ۱۷۴۹۵
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۸۴ - ۲۰:۲۲

رد پاي حافظ و مولانا در فيلم‌هاي معناگراي

آفتاب‌‌نیوز : رئيس انجمن سينماي دفاع مقدس افزود: سينماي معناگرا عرصه تفكر انديشه است و اگر در دو واژه سينما و معنا تامل كنيم در خواهيم يافت كه اين حوزه، حوزه دين، ادبياتف هنر و فرد و زريست و حوزه سخت و پيچيده‌اي است، انديشه هاي والا و متعالي مي‌خواهد و عرصه ورود هر كسي نيست و مخاطب آن هم مخاطب خاص است. 

شرف الدين اضافه كرد: اگر معاني والا را در قالب فيلم‌هاي عاميانه بيان كنيم اين فيلم، فيلم معناگرا به معناي عام است و مشخصا ژانري كه در اين زمينه موفق بوده فيلم دفاع مقدس است كه ضمن اينكه اكشن و عام پسند است و به زباني بيان شده كه قدرت ارتباط با عام را دارد زير بناي حوزه معرفت و عقل است. 

وي گفتك اگر به معناي خاص و سينماي معناگرا بنگريم و بخواهيم فيلمي در اين باب ساخته شود بايد بپذيريم كه نمي‌توانيم مخاطب عام داشته باشيم وكم بودن مخاطب كيشه دين سينما از شعف آن نيست بلكه قدرت آن را نشان مي‌دهد اما ما بايد در كنار فيلم معناگراي عام، فيلم معناگراي خاص هم براي نخبگان و مخاطبان خاص توليد شود تا مبناي فكري آنها قرار گيرد. 

شمس‌الدين با بيان اينكه پشتانه ادبي سينماي ما ضعيف است گفت: رمان و قصه معنا‌گرا كم داريمكشورهاي داراي سينما ساختار سينما را بر پايه ادبيات نهادند و چون ادبيات آن‌ها قوي است سيناي آنها هم قوي است. 

 وي خاطر نشان كردك ما پنجاه سال ريشه تمدني داريم و قطعا سينماي ما چه بخواهيم، چه نخواهيم سينماي ادبيست و به محض اينكه يك مقدار فيلمي به طرف حوزه فرهنگي و هنري و معنارگرايي حركت كند جاي پاي حافظ، سعدي و مولانا را مي‌بينيم و فرهنگ حال ما دنباله ادبيت و تمدن گذشته ماست و اگر ما بخواهيم به سينماي معناگرا وارد شويم بايد به متون و ادبيات برگرديم. 

شرف‌الدين با اشاره به جشنواره بين‌المللي فيلم كودك و نوجوان و سخنان صفار هرندي درمراسم اختتاميه جشنواره ؟؟؟ بر ورود معناگرايي به سينماي كودك و نوجوان گفت: اگر فيلمي ساخته شود كه به كودك بگويد دروغ بد است و بتواند با او ارتباط برقرار كند اين فيلم معناگراست و اگر بخواهيم صفحه فطرت كودك را باز كنيم بايد به سراغ معناگرايي به معناي عام رفت. 

وي افزود: ما براي قابل فهم كردن معاني والا در فيلم كودك و نوجوان، فيلم‌ها را به سوي سادگي سوق دهيم. شمس‌الدين دليل موفقيت ''كلاه‌قرمزي'' را سادگي و بي‌آلايشي آن عنوان كرد و گفت: سادگي با منگولسيم و عقب‌‌افتادگي تفاوت داردو سادگي به سادگي حاصل نمي شود. 

شمس‌الدين اضافه كرد: نمي‌توان حركت جوهري ملاصدرا را به طور مسقتيم براي كودك و نوجوان بيان كرد اما مي‌توانيم با زبان ساده حتي حركت جوهري را براي نوجوان نشان داد . مابا صفاحات پاك و بي‌آلايشي رو به رو هستيم كه به راحتي تحريك مي شوند و عصر مي‌پذيرند. 

وي در پايان افزود: براي القاي معاني نبايد با اركان گرايي عمل كنيم و بايد واقع گرا باشيم ما براي رسيدن به آرمان بايد از بين جامعه گذر كنيم، واقعيت‌ها را بپذيريم و به آرامي حركت كنيم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین