کد خبر: ۱۸۳۸۵۴
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۴

داریوش قنبری: پایگاه اجتماعی اصولگرایان ضعیف شده است

قوه قضاییه با رسانه‌هایی که به اصلاح طلبان اتهام می‌زنند، برخورد کند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نماینده اصلاح طلب مجلس هشتم تاکید کرد که بعد از اجلاس اصلاح طلبان در ۲۷ و ۲۸ دی ماه کاندیدای نهایی اصلاح طلبان مشخص خواهد شد.

داریوش قنبری در گفت‌و‌گو با ایلنا، با اشاره به انتخابات سال آینده ریاست جمهوری تصریح کرد: اگرچه فرصت زیادی تا انتخابات سال آینده باقی نمانده است، اما به نظر می‌رسد به نوعی فضای دلسردی میان گروه‌ها حاکم است. البته در این میان، برخی شخصیت‌ها به شکل انفرادی فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌اند، اما این فعالیت‌ها چندان منسجم نیست.

وی ادامه داد: امروز حتی اصولگرایان که قدرت را دست دارند نیز به شکل منسجم آمادگی ندارند. با توجه به اینکه تشکل‌های اصلاح طلب در این چند سال فعالیت چندانی نداشته‌اند، در آستانه انتخابات مشاهده می‌کنیم که موضع گیری‌های محدودی تنها از سوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اعلام می‌شود.

قنبری با بیان اینکه جریان اصلاحات بر خلاف اصولگرایان از پایگاه مردمی وسیعی برخوردار است، عنوان کرد: اصولگرایان اگرچه به نسبت جریان اصلاحات توانسته‌اند طی این سال‌ها انسجام بهتری داشته باشند، اما به همین نسبت نیز پایگاه اجتماعی آن‌ها ضعیف شده است. در مقابل اصلاح طلبان می‌توانند با اتکا به پایگاه وسیع مردمی که دارند ضعف تشکیلاتی که طی این سال‌ها به اجبار به آن‌ها تحمیل شده است، در مدت کوتاهی جبران کنند.

نماینده اصلاح طلب مجلس هشتم افزود: اصلاح طلبان می‌خواهند این اطمینان را حاصل کنند که در انتخابات آتی در موضع فرودستانه‌ای قرار ندارند تا گروهی بتواند برای آن‌ها تکلیف معین کند.

حضور خاتمی ضعف تشکیلاتی اصلاح طلبان را جبران خواهد کرد

وی با اشاره به حضور اصلاح طلبان در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری عنوان کرد: اگرچه از میان اصلاح طلبان افرادی برای انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که حضور اصلاح طلبان در انتخابات ۹۲ با محوریت خاتمی صورت خواهد پذیرفت. به گونه‌ای که وی یا از فردی به عنوان گزینه نهایی حمایت می‌کند و یا در بهترین شرایط با حضور خود ضعف تشکیلاتی اصلاح طلبان را برطرف کرده و موجب اجماع حداکثری آن‌ها خواهد شد.

قنبری با تاکید بر اینکه من به عنوان یک اصلاح طلب قهر سیاسی را نمی‌پذیرم، گفت: من معتقدم اصلاح طلبلان باید به عنوان یک طیف سیاسی درون نظام حتما در انتخابات حضور داشته باشند. چرا که صحبت از قهر سیاسی نه به نفع جریان اصلاحات و نه به نفع کشور است.

وی با بیان اینکه ما نباید از رقبای خود این انتظار را داشته باشیم که از ما برای انتخابات دعوت کنند، گفت: حضور اصلاح طلبان در انتخابات تا حدی می‌تواند شرایط را مهیا کند. اما در این میان برخی انتظارات قانونی هم وجود دارد. به گونه‌ای که توقع اصلاح طلبان این است که با برخورد یکسان با همه گروه‌ها در انتخابات، مجوز تشکیل جلسات به اصلاح طلبان نیز داده شود.

قوه قضاییه با رسانه‌هایی که به اصلاح طلبان اتهام می‌زنند، برخورد کند

قنبری افزود: اصلاح طلبان می‌خواهند فضایی در انتخابات مهیا شود، که دست افراطیون برای اتهام زنی باز نشود و همانطور که امروز با رسانه‌های اصلاح طلب به راحتی برخورد می‌شود، انتظار می‌رود که زمان انتخابات اگر رسانه‌های جناح مقابل هم اقدام به اتهام زنی به اصلاح طلبان کردند، دستگاه قضایی و وزارت ارشاد با آن‌ها برخورد کند.

نماینده اصلاح طلب مجلس هشتم فعالیت‌های شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را بسیار تاثیر گذار خواند و تصریح کرد: قطعا ادامه این جلسات و فعالیت‌ها و همچنین گردهمایی اواخر دی ماه اصلاح طلبان می‌تواند نقطه آغاز خوبی برای فعالیت‌های انتخاباتی جریان اصلاحات و روش مناسبی برای اعلام حضور در انتخابات است. البته همه این‌ها به شرطی است که شخصیت‌های موثر در جریان اصلاحات نیز شورای هماهنگی را برای این کار همراهی کنند.

حضور اصلاح طلبان در انتخابات از موارد اختلافی اصولگرایان سنتی و تندرو است

وی با اشاره به اینکه از چند سال گذشته همواره اختلافاتی میان اصولگرایان سنتی و افراطی وجود داشته است، تاکید کرد: اگرچه در جریان اصولگرایی، معتدلین همواره در راستای منافع نظام حرکت می‌کنند، اما افراطیون به دنبال کسب هویت و عنوان هستند. بنابراین اگرچه این اختلافات مساله جدیدی نیست، اما به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به زمان انتخابات بر دامنه آن افزوده شود.

قنبری افزود: در جریان اصولگرایی امکان همکاری و رسیدن به گزینه واحد وجود ندارد. چرا که افرادی همچون لاریجانی، قالیباف، رضایی و عسگراولادی که طیف معقول اصولگرا محسوب می‌شوند، به هیچ عنوان با تندرو‌ها به وحدت نخواهند رسید و به نظر می‌رسد که برای آن‌ها زمینه پذیرش اصلاح طلبان بیشتر از افراطیون اصولگرا وجود دارد.

نماینده اصلاح طلب مجلس هشتم همچنین با بیان اینکه اظهارات تندروهای جریان اصولگرا موجب بدنامی جریان اصولگرایی می‌شود، گفت: برای همین برخی تحلیل‌ها در این مدت حاکی از این است که در ادامه احتمال همکاری طیف معتدل اصولگرا با اصلاح طلبان وجود دارد.

قنبری ادامه داد: طیف معقول اصولگرا در مجموع منافع آتی را در نظر می‌گیرند و می‌خواهند که بر قدرت ملی افزوده شود، این طیف همواره تلاش می‌کنند تا در مقابل تندروهای اصولگرا از حضور اصلاح طلبان در انتخابات آتی دفاع کنند به گونه‌ای که حق حضور و یا عدم حضور اصلاح طلبان در انتخابات سال ۹۲ یکی از موارد اختلافی آن‌ها با افراطیون است.

گردهمایی اواخر دی ماه کاندیدای نهایی اصلاح طلبان را مشخص می‌کند

وی با اشاره به اینکه تا کنون هویت‌های فردی و نه هویت گروهی برای انتخابات سال آینده مطرح شده‌اند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد در ‌‌نهایت طیف اصولگرا با سه گزینه جریان سنتی، تندرو‌ها و طیف حامی دولت به میدان انتخابات وارد شود که البته در این میان احتمال ائتلاف طیف تندرو با طرفداران دولت زیاد است.
این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به حضور طیف مستقل در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری نیز تاکید کرد: شخصیت‌هایی همچون رضایی با شعار احیای وحدت نیرو‌ها تلاش می‌کنند تا به شکل مستقل در انتخابات حضور داشته باشند.

وی افزود: در میان اصلاح طلبان نیز اگرچه گزینه‌هایی مطرح هستند، اما شاید با توجه به ابهاماتی که وجود دارد، برای تعیین این افراد به عنوان نامزد نهایی انتخابات، قدری زود باشد. بنابراین تا زمانی که موضع گیری شخصیت‌های اصلاح طلب را نبینیم، نمی‌توان در مورد کاندیداتوری آن‌ها با قاطعیت صحبت کرد.

قنبری بار دیگر بر ضرورت برگزاری گردهمایی اصلاح طلبان تاکید کرد و گفت: باید دید بعد از اجلاس اصلاح طلبان در ۲۷ و ۲۸ دی ماه چه شرایطی پیش می‌آید. چرا که من معتقدم پس از این اجلاس کاندید نهایی اصلاح طلبان مشخص خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
سلام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
0
0
پس چرا معطل هستید؟!!!!!!!
بدون تعارف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
0
0
من همواره یکی ازطرفداران نگرش اصلاح طلبی بوده و هستم. اما یک سوال اساسی از بزرگان اصلاح طلب دارم و آن اینکه با فرض حضور در انتخابات و با فرض پیروزی در آن چه برنامه های جدی برای حل مسائل کنونی مانند ایجاد اقتصادی پویا ،تورم، بیکاری، فضای باز سیاسی، گسترش عدالت اجتماعی، حل مسئله ارتباط با امریکا ، ودیگر مسائل اصلی کشور دارید. زیرا بدون داشتن برنامه ای مشخص و مدون فقط تاریخ تکرار می گردد.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین