کد خبر: ۲۰۲۷۷۱
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۲

کسانی که بر طبل اختلاف "جهاد" و "کشاورزی" می‌کوبند از دایره اعتدال خارجند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بهزاد قره‌یاضی - کارشناس کشاورزی و محیط زیست - تحقق حماسه سیاسی مد نظر مقام معظم رهبری در اننخابات 24 یازدهمین دوره ریاست جمهوری پیام‌هایی را هم با خود به همراه داشت. از نظر نگارنده یکی از پیام‌های این انتخابات علاوه بر "نه" به جریان حاکم بر دستگاه اجرایی کشور و حامیان آنها "آری" به اعتدال و عقلانیت بود. پس از استعفای اخلاقی و عارفانه عارف، هیچ عاملی موثرتر از سنجیده سخن گفتن روحانی و همکاران ستاد وی در مناظرات و تبلیغات انتخاباتی موثر نبود. بدیهی است که در ادامه راه نیز تکیه بر اعتدال و عقلانیت و استفاده از نیروهای معتدل و متخصص می‌تواند موجب استمرار این گفتمان و بازگشت اعتماد به مردم و جامعه شود.

به صورت طبیعی مهمترین گام بلافاصله پس از پیروزی نامزد ریاست جمهوری انتخاب حلقه اول همکاران یا همان اعضای کابینه است. در همین گام اول میزان تقید نامزد پیروز به وعده‌های انتخاباتی روشن خواهد شد. در عين تاكيد بر پرهيز از حذف بي مبنا؛ به صورت طبیعی همه منتظرند ببینند که آیا در بین این همکاران کسانی هم که در ایجاد وضعیت نابسامان اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی جامعه دخیل بوده اند حضور خواهند داشت؟ آیا از سرمایه‌های مدیریتی ارزشمند جامعه که طی 8 سال گذشته با نارواترین روش‌ها به حاشیه رانده شده بودند دلجویی خواهد شد و از خدمات آنان به نحو مقتضی استفاده خواهد شد؟ آیا افراد نان به نرخ روز خور و کسانی که با تغییر جهت باد خود را همراه با روحانی و افکار وی نشان می‌دهند تا چه اندازه قادر خواهند بود خود را به همین دلیل که با وجود "مقرب بودن در دستگاه رقیب" ولی از 25 خرداد ماه در ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک پیدایشان شد "اعتدال گرا" جا بزنند و همان برنامه‌های گذشته خود را ادامه دهند؟

بدیهی است در این چنین فضایی بازار شیرین گمانه زنی رونق داشته باشد. اما برخی با کمال تاسف تلاش می کنند گمانه زنی را با ایجاد جو رسانه‌ای به عامل فشاری به تیم روحانی تبدیل کنند. در حوزه کشاورزی لااقل اینگونه است. مشاهده اسامی کسانی که در ترسيم وضعيت سياه كشاورزي و غذاي مبتني بر واردات امروز با محمدرضا اسکندری سر و سری داشته‌اند و موجبات پس‌رفت کشور در فناوری‌های نو را فراهم کرده‌اند و شبکه‌ای در هم تنیده در هشت سال گذشته داشته‌اند و نه تنها نقدی بر اوضاع کشاورزی کشور نداشته‌اند که خود به نوعی در نابسامانی‌ها سهیم بوده‌اند اگرچه به اندازه کافی آزار دهنده و رنج آور است اما موضوع این چند سطر نیست.

آنچه نگارنده را وادار کرد تا دست به قلم ببرد این است که همین "مجاهدین پس از پیروزی" اکنون بر طبل اختلاف جهاد و کشاورزی می‌کوبند و از ارزش‌هایی سخن به میان می‌آورند که طی 8 سال گذشته به طور کامل آن را به بوته فراموشی سپرده بودند و با همراهی خود با محمدرضا اسکندری و مهمتر از آن با شبکه مرتبط با وی بی اعتقادی خود به این ارزش‌ها را به اثبات رسانده‌اند.

اما تدبیر روحانی بیش از آن است که این اختلاف بیندازها بتوانند امیدها را به نومیدی مبدل کنند. این افراد باید بدانند که ایجاد اختلاف با هر عنوان به ویژه تقسیم بندی افراد جامعه (مانند همکاران بخش اجرایی در حوزه کشاورزی) به شهروندان درجه یک و دو و امتیاز ویژه قایل شدن برای بخشی از آنها نه تنها با شعار "اعتدال" روحانی فرسنگ‌ها فاصله دارد بلکه خادمانه و عقلانی هم نیست نیست. اعتدال و تدبیر اقتضا می‌کند از توان تخصصی و مدیریتی همه نیروها (حتی مجاهدین پس از پیروزی و حتي از مدیران خدوم همین دولت فعلي) اما در جای خود استفاده شود. در این راستا فرقی نمی‌کند که عیسی کلانتری مدیر نخبه و کارکشته کشاورزی یا محمود حجتی مدیر خوشنام و خدمت‌گذار این بخش سکان هدایت وزارتخانه را در دست بگیرند. امروز بايد نخبگان با هر گرايش سياسي ولي معتقد به نظام دست در دست هم دهند و با تقويت گرايش اعتدال در سازندگي كشور نقش آفريني كنند و اميد و نشط را به مردم برگردانند. نشاط و اميدي كه از روز 24 تيرماه تا امروز هر روز به دليلي تقويت شده و براي مشاهده بازتاب جهاني رويكرد اعتدال و بازتاب اقتصادي و فرهنگي درون جامعه نيازي به جستجوي زيادي نيست.

 والسلام.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین