کد خبر: ۲۰۴۶۴۴
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۱
حجت الاسلام و المسلمین درایتی:

روحانی کابینه را با حداکثر تساهل بسته است/مجلس برخورد غیر معقولانه نکند

اگر مجلس کارشکنی کند، روحانی مصالح مردم را به خاطر جهت گیری چند نماینده نادیده نمی گیرد/ مردم در انتخابات ریاست جمهوری بر روی تفکرات نمایندگان تندرو مجلس خط قرمز کشیدند/اهمیت حل مسائل و مشکلات مردم، به مراتب بیشتر از سلایق شخصی و مردود شده بعضی از نمایندگان تندرو مجلس شورای اسلامی است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور با توجه به آن جهت گیری که دارد و با حداکثر تساهل، کابینه را بسته و وزرای پیشنهادی خود را به مجلس تقدیم کرده است؛ یقینا اگر مجلس بخواهد نسبت به این کابینه هم عکس العمل غیر معقولانه داشته و نسبت به برخی از وزرا حساسیت ایجاد کند، این تلقی در میان مردم و جامعه پیش خواهد آمد که مجلس در مقام کارشکنی رئیس جمهور منتخب ملت است و این یقینا به نفع نمایندگان و مجلس شورای اسلامی نخواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی درایتی مشاور امور روحانیون دولت حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدمحمد خاتمی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص ارزیابی خود از معرفی وزرای پیشنهادی دولت یازدهم از سوی دکتر حسن روحانی به مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: در فهرست کابینه معرفی شده، بیشتر سلیقه‌های سیاسی کشور دیده می‌شود.

وی افزود: وزرای پیشنهادی سابقه مشخص و روشنی دارند و توانمندیشان را ثابت کرده‌اند و این عوامل به طور طبیعی مد نظر بوده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیتی که دولت آقای روحانی دارد، در مجموع آدم این حق را به ایشان می‌دهد که ترکیب کابینه را طوری بچیند که بتواند کارهای سنگینی که در پیش رو دارند را بتواند به امید خدا حل و فصل کند.

وی اضافه کرد: گرچه کابینه برای ما اهمیت بالایی دارد، اما مهم‌تر از همه آن‌ها این است که اعضای کابینه چگونه در تحقق وعده‌های انتخاباتی آقای دکتر روحانی حرکت می‌کنند؛ یعنی‌‌ همان وعده‌ای که ایشان مرتب به آن تأکید می‌کند؛ مجموعا امیدواریم که جهت گیری دولت و کابینه به این سمت باشد که برای ما هم راضی کننده است.

مشاور امور روحانیون دولت حجت الاسلام و المسملین دکتر سیدمحمد خاتمی با اشاره به کارشکنی برخی از نمایندگان اصولگرای تندرو مجلس شورای اسلامی در خصوص برخی از وزرای پیشنهادی دولت یازدهم، گفت: باید پذیرفت که جهت گیری سیاسی این دسته از نمایندگان تندرو و افراطی که اکنون در مجلس وجود دارند، مقبول عموم مردم قرار نگرفته است و از این رو مردم در انتخابات ریاست جمهوری به این تفکرات خط قرمز کشیدند.

حجت الاسلام و المسلمین درایتی با اشاره به خط و نشان کشیدن‌های برخی از نمایندگان تندرو و افراطی مجلس شورای اسلامی در خصوص برخی از وزرای پیشنهادی و اعلام اینکه برخی از وزرا باید در کابینه نباشند، تأکید کرد: آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور با توجه به آن جهت گیری که دارد و با حداکثر تساهل، کابینه را بسته و وزرای پیشنهادی خود را به مجلس تقدیم کرده است؛ یقینا اگر مجلس بخواهد نسبت به این کابینه هم عکس العمل غیر معقولانه داشته و نسبت به برخی از وزرا حساسیت ایجاد کند، این تلقی در میان مردم و جامعه پیش خواهد آمد که مجلس در مقام کارشکنی رئیس جمهور منتخب ملت است و این یقینا به نفع نمایندگان و مجلس شورای اسلامی نخواهد بود.

وی افزود: انتظار از این مجلس این است که جدا از هر گونه جهت گیری که در این نمایندگان وجود دارد، و آنچه امروز در تغییر جهت گیری مردم دیده شده، حداقل یک هماهنگی نسبی دیده شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به وجود اصولگرایان و اصلاح طلبان در کابینه دولت آقای روحانی، گفت: آقای روحانی حداکثر تساهل را برای چینش کابینه‌اش به کار گرفته و اگر مجلس بخواهد با ایشان همکاری نکند، آن وقت ممکن است جامعه برداشت‌های دیگری کند که به نفع نمایندگان مجلس نخواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین درایتی تصریح کرد: یقینا آقای روحانی قرار اولیه کارش را بر تعامل با مجلس و قوای دیگر گذاشته، و یقینا اگر ببیند که مجلس همراهی نمی‌کند، و بنا بر کارشکنی دارد، طبیعتا ممکن است اتفاقات خوبی نیافتد که قطعا به نفع کشور، به نفع مجلس و مصالح عمومی مردم نخواهد بود.

وی گفت: طبیعتا مصلحت اقتضا می‌کند که ایشان با توجه به جهت گیری که انتخاب کرده و عظم بر تعاملی که برای خودش پیش بینی کرده اعتدالی رفتار کند که انصافا هم این گونه رفتار کرده‌اند و مجلس هم باید این واقعیت را بپذیرد که اهمیت حل مسائل و مشکلات مردم، به مراتب بیشتر از سلایق شخصی و مردود شده بعضی از نمایندگان تندرو مجلس شورای اسلامی است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه مجلس خانه ملت است و باید همواره بر اساس خواسته‌های مردم حرکت کند، گفت: بالاخره جهت گیری ۸ سال مجلس حاصلش این شد که امروز مردم به آقای روحانی که مورد تأیید اکثریت مجلس هم نبود رأی دهند؛ و مردم از مجلس انتظار دارند در این دو ساله آخر کارش، با تغییراتی که مد نظر مردم است همراهی بیشتری داشته باشد، و بخشی از مشکلات مردم کاهش پیدا کند. یقینا اگر مجلس در این رفتار‌ها تجدید نظر نکند طبیعتا چالش‌های سنگین تری ممکن است ایجاد کند و طبیعتا آقای روحانی نیز با توجه به تعهدی که به مردم داده، و مرتب هم بر این تعهدش اصرار می‌ورزد و تأکید می‌کند حاضر نخواهد بود که مصالح مردم را به خاطر جهت گیری چند نماینده نادیده بگیرد و طبیعتا چنین انتظاری هم مردم از ایشان دارند.

حجت الاسلام و المسلمین درایتی در خصوص تعامل مجلس و دولت با وجود روی کار آمدن دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران، گفت: ما یک طیفی را در مجلس داریم که این‌ها را به عنوان نمایندگان تندرو می‌شناسیم و همیشه برای مجلس باعث بی‌اعتباری شدند و مشکلاتی درست کردند؛ این‌ها بخشی از مشکلات را برای دولت ایجاد خواهند کرد، ولی طبیعتا فشار افکار عمومی هم بالاست و مطمئن هستم این طیف نمی‌تواند تأثیر منفی زیادی روی روابط دولت و مجلس بگذارد؛ معتقدم در این دو سال مجلس تلاش خواهد کرد خود را اجمالا با برنامه‌های دولت هماهنگ کند.

 وی در پایان گفت: گذشته از همه این مسائل، دولت آقای روحانی بنای خودش را بر عقلانیت و کار کار‌شناسی گذاشته و این نمی‌تواند با یک مجلسی که مدعی نخبگی هست، سر ناسازگاری پیدا کند؛ امیدواریم در این دو سال این همراهی مجلسی‌ها با دولت، امیدی که مردم در انتخابات ریاست جمهوری به اصلاح جامعه پیدا کردند را زنده نگاه دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین