کد خبر: ۲۴۴۹۱۸
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷
نقل قول المانیتور از کتاب خاطرات حسین موسویان

مشایی واسطه احمدی نژاد برای ارتباط با کاخ سفید

موسویان همچنین معتقد است احمدی نژاد چندین بار سعی کرد با ایالات متحده به توافق برسد که در ابتدا با استفاده از مشاورش “اسفندیار مشایی” به عنوان کانال پشتی اقدام کرد ولی صحبت درباره هولوکاست و یازده سپتامبر هرگونه فرصت برای بهبود روابط با آمریکا را خنثی کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پایگاه خبری المانیتور با ذکر بخش هایی از کتاب خاطرات حسین موسویان به نقل قول هایی از حسن روحانی و قاسم سلیمانی درباره سیاست های آمریکا و نیز نقش صدراعظم سابق آلمان در میانجیگری در روابط تهران-واشنگتن اشاره کرد.

به گزارش پیام نو، سید حسین موسویان در کتاب خود با عنوان «ایران و آمریکا، گذشته شکست خورده و مسیر صلح» سعی دارد تا رابطه پیچیده ایران و ایالات متحده را برای خوانندگان آمریکایی خود توضیح دهد.

در این کتاب حسین موسویان به جزئیات تازه درباره روابط بی نتیجه مقامات ایرانی و آمریکایی در دهه گذشته پرداخته است. این کتاب با همکاری "شهیر شهید ثالث” یک تحلیلگر سیاسی نگاشته شده است.

المانیتور با ذکر بخش های از این کتاب نوشته است: در کتاب «ایران و آمریکا، گذشته شکست خورده و مسیر صلح»، موسویان از سخنان مقامات ارشد ایرانی در نقاط حساس در روابط ایران و آمریکا یاد کرده است. به طور مثال موسویان خواننده را در یک اتاق با "قاسم سلیمانی” فرمانده سپاه قدس را در زمان همکاری غیرمستقیم ایران با آمریکا در براندازی طالبان در افغانستان قرار می دهد. در این کتاب ذکر شده سلیمانی در جلسه شورای عالی امنیت ملی ایران هشدار داد که ایالات متحده تنها به تاکتیک همکاری علاقه دارد. از سلیمانی همچنین نقل شده «رویای دیپلمات های غرب زده شما به حقیقت می پیوندد، اگر دو طرف یکی از دشمنان ایران را حذف کنند. اگر ایالات متحده تصمیم بگیرد که بعد از آن به ایران خیانت کند مانند نیروهای شوروی در افغانستان گیر می افتند و شکست خورده آنجا را ترک می کنند».

موسویان همچنین در پی اظهارات جورج بوش که ایران را «محور شرارت» خواند، نوشته است که حسن روحانی نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی که هم اکنون در کسوت رئیس جمهور مشغول به فعالیت است، در آن زمان خطاب به آمریکایی ها گفته بود «هر وقت خرشان از پل بگذرد آنها به موقعیت خشن گذشته برمی گردند.»

به نوشته المانیتور، شکست در برقراری روابط میان ایران و ایالات متحده با وجود همکاری تهران در قبال افغانستان به یک فرصت از داده شده معروف شد. در این رابطه موسویان به جزئیات بیشتر از میانجیگری صدر اعظم سابق آلمان "هلموت کهل” در دهه ۹۰ در زمانی که موسویان سفیر ایران در آلمان بود اشاره کرده است. طبق گفته موسویان، "هلموت کهل” میانجیگر "جورج بوش” و "بیل کلینتون” با ایران در دهه ۹۰ بود ولی موفق به بهبود روابط دو طرف نشد چون اسرائیل مخالف روابط حسنه بین ایران و آمریکا بود، اسرائیلی که بعد از جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ نسبت به عراق نگرانی نداشت و توجه خود را به ایران و برنامه هسته ای و حمایت ایران از مردم فلسطین متمرکز کرده بود. در همین راستا ایالات متحده تحت تاثیر کنگره و اسرائیل بیشتر سرمایه و تجارت های ایران را در سال ۱۹۹۵ بلوکه کرد.

موسویان همچنین از سوی "اکبر هاشمی رفسنجانی” برای بهبود روابط با عربستان سعودی انتخاب شد که "مهدی هاشمی” وی را همراهی کرده و برای اولین بار در کازابلانکا و سپس در جده با شاهزاده آن زمان و پادشاه کنونی یعنی "عبدالله” دیدار کرد. در این دیدار پس از موفقیت در یک توافق امنیتی، "عبدالله” موسویان را "سید” خطاب کرد.

المانیتور ادامه داد: در حالی که روابط ایران و عربستان در سفر موسویان بهبود یافت اما بحران تازه ای در سال ۱۹۹۶ در بمب‌گذاری در برج های «خبار» آغاز شد که منجر به مرگ ۱۱ خلبان آمریکایی شد و اف بی آی عاملان بمب گذاری را شیعیان سعودی تحت حمایت ایران دانست، ولی موسویان معتقد است احتمال دارد القاعده مسئول این حادثه بوده باشد.

موسویان همچنین در کتاب خود با اشاره به اتهام حملات تروریستی منتسب به تهران در دهه ۹۰ می گوید که این حملات مغایر با رویکرد دیپلماتیک ایران بوده و هیچ منطقی ندارد که ایران پشت حملات بوده باشد ولی این امر ممکن است که حملات توسط اسرائیل، مجاهدین خلق یا عربستان سعودی برای بدنام کردن ایران صورت گرفته باشد.

به نوشته المانیتور، سرنوشت موسویان در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد تغییر کرد. او در تشریح نا آگاهی دیپلماتیک رئیس جمهور سابق ایران می گوید احمدی نژاد معتقد بود آمریکا درباره ارسال پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل بلوف می زند. موسویان همچنین معتقد است احمدی نژاد چندین بار سعی کرد با ایالات متحده به توافق برسد که در ابتدا با استفاده از مشاورش "اسفندیار مشایی” به عنوان کانال پشتی اقدام کرد ولی صحبت درباره هولوکاست و یازده سپتامبر هرگونه فرصت برای بهبود روابط با آمریکا را خنثی کرد.

موسویان پنج سال گذشته را در پرینستون در نیوجرسی زندگی کرده است. او هنوز امیدوار است که اختلاف ۳۵ ساله ایران و ایالات متحده پایان یابد اما اگر مذاکرات کنونی موفقیت آمیز باشد ایالات متحده باید درک بهتری از رویکرد روانی ایرانیان نسبت به اعمال تهدید پیدا کند. او در کتابش می نویسد «در حالی که راه صلح بین ایران و آمریکا پر از فراز و نشیب است اما مطمئنم دیدگاه حاکم در نظام برای پایان دادن به خشونت با احترام متقابل آمریکا است.»

المانیتور در پایان با ارائه مختصری از بیوگرافی حسین موسویان آورده است: موسویان فرزند یک تاجر فرش در کاشان در سال ۱۹۷۵ به ایالات متحده رفت و در رشته مهندسی در دانشگاه ساکرامنتو تحصیل کرد. او در آن زمان همانند بیشتر دانشجویان ایرانی در ایالات متحده در اعتراضات علیه شاه شرکت کرد و به انجمن دانشجویان مسلمان اروپا و آمریکا پیوست. موسویان با ترک تحصیل به ایران بازگشت و به انقلاب پیوست و به عنوان سردبیر روزنامه تهران تایمز در ۱۹۸۱ مشغول به کار شد و همچنین به عنوان مدیر بخش غرب اروپا در وزارت خارجه و سازمان اداری مجلس بین سال های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۷ فعالیت داشت. او سپس به عنوان سفیر ایران در آلمان و سپس مشاور "حسن روحانی” و سخنگوی تیم ایران در مذاکرات هسته ای با کشورهای اروپایی بین سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ مشغول به فعالیت شد. وی پس از امتناع از پذیرش پست در وزارت خارجه در دولت احمدی نژاد، در سال ۲۰۰۵ به مشاورت علی لاریجانی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران ادامه داد ولی در سال ۲۰۰۷ متهم به جاسوسی برای غرب شد. موسویان پس از ۱۰ روز زندان انفرادی آزاد شد و در سال ۲۰۰۹ به دنبال انتخابات پر حاشیه ریاست جمهوری تصمیم به ترک ایران گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین