کد خبر: ۲۴۵۴۵۰
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵

اژه ای در اتاق بازرگانی: باید معلوم شود موسسات اعتباری چقدر از مردم پول گرفته اند و کجا برده اند

دادستان کل کشور گفت: در پرونده‌های مالی بانک‌ها مقصرتر از مشتری هستند چرا که در اعتبارسنجی، گرفتن ضمانت و نظارت تخلف کرده و آنطور که باید عمل نکرده‌اند و اینگونه موارد به اعتماد مردم ضربه می‌زند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: غلامحسین محسنی اژه‌ای صبح امروز در نشست صبحانه کاری با اعضای اتاق بازرگانی ایران خطاب به اعضای اتاق گفت: یکی از مسائل مهمی که مورد غفلت قرار گرفته ارزش تولید و ارزش ثروت ملی است، ما باید بدانیم کار و تلاش و تولید از مسائلی است که از آن غفلت کرده‌ایم و تبدیل به ضد ارزش شده یعنی کسی که تلاش بیشتری می‌کند و تولید بیشتری دارد نه تنها ارزش تلقی نمی‌شود بلکه ضد ارزش هم هست.

او با تاکید بر اینکه قبول داریم استقلال کشور بدون غنای آن حاصل نمی‌شود، گفت: یک کشور فقیر نمی‌تواند مسائل خود را حل کند و برای مستقل بودن باید قوی و غنی بود.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه بسیاری از افراد با مال و ثروتشان خدمات بسیار بزرگی را به کشور و هم میهنان ارائه کردند، ادامه داد: این راه باید ادامه یابد تا خدای نکرده بعضی از موارد نباید فضایی را در جامعه ایجاد کند که تصور شود بخشی از تلاشگران خادم ملت نیستند و این جفایی است که صورت می‌گیرد. بودند و هستند کسانی که قبل و بعد از انقلاب با مال و جانشان به کشور خدمتهای بزرگی کرده‌اند و اینها نباید مخدوش شود.

محسنی اژه‌ای گفت: ما باید حرمت قانون و مقررات را داشته باشیم و به آن عمل کنیم، فساد اداری، سیاسی، مالی اگر خدای نکرده گسترده و پیچیده شود، می‌تواند مشکلات جدی را در مسیر سردی اجتماعی و نظام وارد کند.

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه امروز تلاش همگان برای ایجاد فضای سالم و اعتمادساز اولویت اصلی ما است، گفت: نمی‌گویم اعتماد نیست اما اگر فضا مسموم شد و سالم نبود نمی‌توان کار کرد. خدای نکرده اگر سوءظن‌ها بیشتر شود خیلی مشکلات بوجود می‌آید.
او خطاب به اعضای اتاق بازرگانی ایران گفت: انتظار ما از شما این است که در موضوعات وارد شده و در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها کمک کنید. البته این امر هزینه دارد و اینطور نیست که راحت طلبی در پیش داشته باشید، یک جاهایی باید از آبرو هزینه کرد. از قلم مایه بگذاریم و یا از شبانه روز خود وقت بگذاریم.

محسنی اژه‌ای در خصوص پرونده‌هایی که در ماه‌های اخیر مورد اشاره قرار گرفته، گفت: اینگونه پرونده‌ها می‌تواند در اعتقادات مردم، فرهنگ عمومی، اقتصاد و سیاست اثرگذار و عوارضی داشته باشد. بارها در جمع‌های خصوصی به اعضای اتاق گفته‌ایم از خدا می‌خواهیم اگر موضوعی پیش آمد، مطرح کنید تا به گونه‌ای با موضوع برخورد شود که بیشترین بهره و کمترین زیان را ببینید.
به گفته دادستان کل کشور، اعضای اتاق بازرگانی ایران حتی در پرونده‌های جاری می‌توانند کمک علمی یا عملی داشته باشند؛ البته این بدان معنا نیست که هرچه گفته شد قبول کنیم اما می‌تواند در بسیاری از موضوعات راه‌گشا باشد.

او با اشاره به اینکه در بروز برخی تخلفات و پرونده‌ها تنها افراد مقصر نیستند بلکه بانک‌ها مقصرتر از مشتری هستند، گفت: البته تخلفات هم متفاوت است و افراد نیز هر یک شرایط خاص خود را دارند، یک فردی با خلاف و زد و بند و حتی زیر پا گذاشتن مقررات تسهیلاتی گرفته که آن را هم در جای خود مصرف نکرده است که باید گفت بانک حتماً در اعتبارسنجی، گرفتن ضمانت و نظارت تخلف کرده است، ما باید با این موضوعات برخورد کنیم تا ادامه پیدا نکند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: بین فردی که طبق مقررات تسهیلات گرفته ولی واقعاً در جای خودش مصرف نکرده با فردی که تسهیلات گرفته ولی بدون تقصیر به دلیل فضای موجود در بازار به مشکل برخورده باید متفاوت برخورد کرد بلکه حتی باید به این فرد کمک هم بکنیم.

محسنی اژه‌ای گفت: باید دست به دست هم دهیم تا در اینگونه مسائل به بانک مرکزی کمک کنیم چرا که نمی‌خواهیم کاری کنیم که دشمن از این فضا سوء استفاده کند و یا مردم بد بین شوند.

او با طرح این سئوال که باید دید تکثر بانک‌های مختلف چقدر ضرورت دارد، ادامه داد: باید ببینیم اصلاً چه تعداد بانک اعم از دولتی و خصوصی با چه تعداد شعبه نیاز داریم، اکنون در برخی از خیابانهای تهران بیش از 10 شعبه بانک مستقر است که ضروری نیست.

به گزارش فارس، اژه‌ای گفت: از آن طرف مؤسسات اعتباری کار بانک را انجام می‌دهند اما برخی مسئولیت‌ها را متحمل نیستند، ضرورت وجود این همه تعاونی اعتباری را باید بررسی کرد و اینکه مردم چه مقدار سپرده‌گذاری کرده‌اند و این پول‌ها را کجا برده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین