آفتابنیوز : آفتاب: در مراسمی که عصر 3 خرداد ماه در تالار سیفاللهداد برگزار شد، محمد مهدی عسگرپور در سخنانی با اشاره به نمایشگاه گزیده پوسترهای سینمای دفاع مقدس،گفت: فکر نمیکنم پوستری از اولین فیلم سینمایی خودم که حدود 24 سال پیش ساخته بودم، وجود داشته باشد. دوستان زحمت بسیاری برای جمع آوری این پوسترها کشیدند تا بتوانند چنین نمایشگاهی را تشکیل بدهند.
مدیرعامل خانه سینما ادامه داد: هر ساله مصادف با 3 خرداد سعی کردیم این روز را با هر شکل و توانی که داریم گرامی بداریم و این توفیق نصیبمان شد که با تعدادی از دوستان به خرمشهر سفر کنیم و از مراکز جنگی و خانوادههای شهیدان دیدن کنیم و زمانی هم که این امکان برایمان فراهم نبود در آسایشگاه جانبازان حاضر شدیم.
عسگرپور تاکید کرد:درباره سوم خرداد صحبتهای زیادی تا کنون بیان شده است. حتی سمینار هم در اینباره زیاد برگزار شده است. همیشه فکر میکنم اگر ما بخواهیم از ورای آنچه که با آن مواجهایم تعریفی ارائه دهیم چگونه میشود. اینکه ما جامعهای هستیم که یک قدمت تاریخی دارد، ما را در دنیا با فرهنگمان میشناسند، کشوری هستیم که در حکومتداری قدمت دارد، اما از طرف دیگر به ما بر میخورد که باید ساعتها برای گرفتن گوشت و مرغ در صف بایستیم و یا برای دریافت یارانه ثبتنام کنیم و.... در نتیجه بخش عمدهای از این رفتارها با آن دادهها هماهنگی ندارد. انگار ما خیلی متصل به سابقهمان نیستیم. و البته برخی رفتارها رابطه مستقیمی با دادهها دارد.
وی ادامه داد:در واقعه تاریخی سوم خرداد یا فتح خرحشهر موضوع فقط باز پسگیری شهر نبوده است. بخشی از این موضوع یک عملیات نظامی بوده است و بخشی دیگر سلحشوری است که الزاما در هر قوم و ملتی دیگری وجود ندارد. حضرت امام خمینی (ره) گفتند که خرمشهر را خدا آزاد کرد. اما با گذشت زمان وقتی میبینیم چه اتفاقی در سوم خرداد افتاده است میفهمیم چه کشورها و ابرقدرتهایی برای ادامه جنگ به عراق کمک میکردند آن وقت مفهوم خرمشهر را خدا آزاد کرد به معنای واقعیاش نمایان میشود.
مدیرعامل خانه سینما در بخش دیگری از سخنانش گفت: وقتی به مناسبتهای این چنینی نزدیک میشویم و یا برخی مناسبتهای خاص تن و بدن من میلرزد. چون میدانم برخی جریانات و سایتها،شلاقهایشان را برمیدارند و به پیکره سینما حمله میکنند و میگویند: خجالت نمیکشید که راجع به دفاع مقدس و مفهوم انتظار کاری انجام نمیدهید؟
وی ادامه داد:براستی چرا وقتی به این مناسبتها می رسیم چنین صحبتهایی عنوان میشود. در صورتی که من معتقدم سینما دین خود را بیشتر از دیگر عرصهها به این مفاهیم ادا کرده است. ببینیم اقتصاد چقدر در این راستا (آرمان آزادی خرمشهر) قدم برداشته است، صنعت و یا کشاورزی چه اندازه؟ اگر بخواهیم همین نمونه نمایشگاه ما را در حوزه صنعت برگزار کنیم با همین مفهوم آیا اصلا کسی چنین همتی میکند و یا چیزی نصیبمان میشود؟! در صورتی که در این سینما باز پس از گذشت سیو سه سال هم چنان تلاش میشود.
مدیرعامل خانه سینما عنوان کرد:یک فاصلهای بین آرمانها و واقعیتهای جاری در کشور ما به وجود آمده است. خیلی مواقع در این شرایط سینمای کشور های دیگر را به سر ما میزنند و میگویند، آنها در فیلم «نجات سرباز رایان» و یا .......چگونه دلاوری قهرمانان خود را با تصویر میکشند و چرا ما در سینمای ایران نمیتوانیم فیلمی با این مضمون پیدا کنیم و یا بسازیم؟ اما سوالی که اینجا مطرح میشود، این است که سینمای ما چه قدر به آرمانها نزدیک است. در سینمای آمریکا فلسفه کشتن (جنگیدن) برای این است که کشته نشوی و در همین جا تفاوت با سینمای ایران حس میشود. و دیگر اینکه تعارضات عمیقی بین سیاست اعلامی و سیاست اعمالی مخالفان و منتقدان سینما مشاهده میشود مانند همین ولع عملی به یغما بردن بیتالمال! در حقیقت منتقدان و مخالفان سینما از فیلمساز ایرانی چیزی را میخواهند که ما بهازای های خارجی ندارد.
این کارگردان خاطرنشان کرد:نکته دوم این است که سینمای ما غیر طبیعی اداره میشود و نحوه تولید و اکران در سینمای ایران مشابه خارجی ندارد و همیشه سایه دولت بر روی سینمای ایران سنگینی میکند و هربار دولت میخواهد خود را از این موضع جدا کند، برخی از دوستانمان او را از این تصمیم منصرف میکنند. به همین دلیل سینمای ما شبیه تلویزیون دولتی اداره میشود و نه بیشتر!
وی ادامه داد: در مدل تولیدفیلم کشورمان نمیتوان توقع داشت که به صورت طبیعی فیلمهایی ساخته شود که مرتبط با این حوزه باشد و سفارشی خوانده نشوند. با توجه به همین نکات است که نباید وقتی به این مناسبات میرسیم شلاقهایمان را برداریم و بگوییم چرا در این زمینه کاری نشده است. وقتی که ما به روی مدار طبیعی تولید و اکران نزدیک شویم قطعا شاهد این تولیدات هم خواهیم بود. ما امروز شاهدیم که در طول سالهای گذشته فیلمهای خوبی با مضمون دفاع مقدس ساخته شده است. امروز ما خواستیم سازندگان این فیلمها با شما صحبت کنند، برخی گفتند حالشان خوب نیست. به امید اینکه حال همه خوب شود، برخی هم در سفر بودند.
بنا بر این گزارش،مهرزاد دانش نیز بیان کرد: درباره سینمای دفاع مقدس سخنان بسیاری گفته شده است. به نظر میآید در چند مدت اخیر سوالهایی از سوی برخی جریانها و محافل نه به قصد کندوکاو واقعی بلکه به دلیل یک سری ملاحظات سیاسیکارانه و مقاصد قدرت طلبانه مطرح میشود.
این منتقد ادامه داد: در واقع به بهانه آنکه سهم سینمای ایران از جنگ و دفاع مقدس اندک است، میخواهند نقدی به مقطع و هدف بعدی بزنند که سینمای ایران زیر سوال برده شود و همهی همتها که از سوی خود سینماگرها، پژوهشگرها و... مطرح است؛ این نوع عملکردها و بضاعتها به قصد یکسری از اهداف دیگر ممکن است وانموده شود ، در واقع این متنی که به شکل شتاب زده نگاشته شده است، پاسخی است در برابر تلاشهایی که به نظر من سیاسی کارانه و غیر سینمایی است.
او تصریح کرد: اما پیکره این سینما در ارتباط با بسیاری از مسائل از جمله جنگ تحمیلی، استوارتر از آن است که به این نوع نظرگاههای خردبینانه، شکاف بردارد. قاعدتا این نکته بدان معنا نیست که نقاط ضعف و کانونهای آسیب در سینمای ما نادیده انگاشته شوند که نخستین ضربه در هر فضایی از جمله سینما، از دریچه انکار ضعفها وارد میآید؛ به ویژه آن که نگارنده خود منتقد فیلم و سینما است و ماهیتا استعدادش در جست و جوی نقاط ضعف فراوان است؛ اما در عین حال، چشم بستن بر نقاط ممتاز سینمای ایران در ارتباط با دفاع مقدس نیز اجحافی بزرگ به همه تلاشها و بضاعتهایی است که در طول سی و سه چهار سال گذشته از جانب سینماگران، مدیران، منتقدان، و پژوهشگران این عرصه به عمل آمده است.
دانش از گونه شناسی، تنوع لحن و زیرگونه ، آمار به عنوان بضاعتها و سهمی که سینمای ایران در انعکاس و تبعیین ابعاد مختلف جنگ هشت سال دفاع مقدس داشته است نام برد و درباره هر کدام به مختصر توضیح داد.
این منتقد سینما همچنین با اشاره به اینکه درصد تولیدات فیلمهای جنگی در سالهای جنگ از روند بالایی بهرهمند بوده است، توضیح داد: بیشترین درصد تولیدات نیز در دوره میانی جنگ، یعنی سال 1363 با 26.5 درصد از کل تولیدات سینمایی سال انجام شده است. این روند با پایان جنگ و آغاز عصر موسوم به سازندگی، به دلیل پا به عرصه گذاشتن موضوعات جدیدتر تا حدی به شیب گرایید ولی در عین حال در اواخر همین دوران یعنی در سال 1374، بار دیگر اوج گرفت و به درصد 25 رسید.
به گزارش ایسنا،در ادامه این مراسم کلیپی با نام« ستایش دلاوری» به کارگردانی امیر پژمان حبیبیان که برگرفته از 12 فیلم سینمایی در عرصه دفاع مقدس ساخته شده بود پخش شد.
کامران ملکی که اجرای این مراسم را برعهده داشت ضمن اشاره به برگزاری نمایشگاه پوستر فیلمهای سینمایی با موضوع دفاع مقدس گفت: مراسم امروز را تقدیم میکنیم به همه آنهایی که غریبانه رفتند و غریبانه هستند. چون در سینمای ایران آرشیو متمرکزی وجود ندارد برای تهیه این پوسترها به سراغ تک تک طراحهای آن رفتیم تا بتوانیم آنها را برای این نمایشگاه آماده کنیم. برخی از طراحان پوستر این فیلمها در قید حیات نبودند و تهیه این تصاویر کار بسیار دشواری بود.
به گزارش ایسنا، فرشته طائرپور، فرهاد توحیدی، جهانگیر الماسی، حسن دادخواه، منوچهر شاهسواری، هادی ناییجی، حبیب احمدزاده، ابراهیم آبادی و.... از جمله مهمانان حاضر در این مراسم بودند.
نمایشگاه پوسترهای فیلمهای دفاع مقدس تا 8 خرداد ماه بهمناسبت سی و دومین سالروز آزادسازی خرمشهر در خانه سینما برپاست.