کد خبر: ۲۷۱۸۵۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰
جلالی‌زاده در گفت‌وگو با «آفتاب»: عدم رای اعتماد، نوعی لجاجت با دولت است

رئیس‌جمهور بهترین گزینه برای وزارت علوم است!

جلالی‌زاده گفت: آنچه که مشخص است این است که عده‌ای از نمایندگان با این دیدگاه به هیچ‌وجه مایل به حاکمیت دموکراسی، استدلال، برهان و منطق بر دانشگاه‌ها نیستند و با این عدم رای اعتمادها و استیضاح‌ها خودشان را به مردم نشان می‌دهند و افکار و اندیشه‌های خود را نسبت به دانشجویان و دانشگاه‌ها نمایان می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب-سرویس سیاسی: جلال جلالی‌زاده، نماینده سابق مجلس، معتقد است: بعد از اتمام دوران سرپرستی دکتر نجفی اتفاق خاصی روی نخواهد داد. با توجه به رویکردی که دولت در معرفی وزرای پیشنهادی پیش گرفته و به اصول و وعده‌های خود پایبند است، دکتر روحانی بهتر از تمام گزینه‌های معرفی شده می‌تواند این وزارتخانه را اداره کند.

به گزارش «آفتاب»، در حالی که تنها چند روز از مهلت سرپرستی سه ماهه‌ی محمدعلی نجفی برای وزارت علوم باقی مانده است، مجلس نهم به چهارمین وزیر پیشنهادی دولت یازدهم، فخر‌الدین احمدی دانش آشتیانی رای اعتماد نداد. سخنرانان مخالف دانش آشتیانی، اصلی‌ترین دغدغه‌ی خود را عضویت وی در حزب مشارکت دانستند تا جایی که حسین نقوی حسینی در بخشی از سخنان خود گفت: «گویا وزارت علوم سهم حزب مشارکت منحل شده، است.»

این در حالی است که رئیس‌جمهور در سخنرانی خود در ابتدای جلسه بر این موضوع تاکید کرد که: «در انتخاب وزیر تحت تاثیر فشار گروه سیاسی یا شخصی نیستم و اولین کسانی که آقای دکتر آشتیانی را برای این وزارتخانه به من معرفی کردند، دوستان قدیمی ایشان بودند که اتفاقا دوستان پروپاقرص اصولگرای ما بودند، در وهله اول هیچ فرد اصلاح‌طلبی با من صحبت نکرد.»

در همین راستا جلال جلالی‌زاده استاد دانشگاه تهران، علت این رای عدم اعتماد مجلس به سومین وزیر پیشنهادی را نوعی لجاجت با دولت خواند و اظهار داشت: گروهی از نمایندگان با این اقدامات خود می‌خواهند دولت را به عقب نشینی از برنامه‌ها و وعده هایی که به مردم در حوزه‌ی آموزش عالی داده است، وادار کنند. این افراد می‌خواهند از تسلط دولت بر وزارت علوم و همچنین از مقبولیت آن در میان قشر دانشگاهی کشور بکاهند.

وی در ادامه افزود: آنچه که مشخص است این است که عده‌ای از نمایندگان با این دیدگاه به هیچ‌وجه مایل به حاکمیت دموکراسی، استدلال، برهان و منطق بر دانشگاه‌ها نیستند و با این عدم رای اعتمادها و استیضاح‌ها خودشان را به مردم نشان می‌دهند و افکار و اندیشه‌های خود را نسبت به دانشجویان و دانشگاه‌ها نمایان می‌کنند.

جلالی‌زاده با اشاره به صحبت‌های نمایندگان مخالف که معتقد به سهم‌خواهی حزب مشارکت از وزارت علوم بودند، اضافه کرد: به دلیل توجیه نظراتشان، مطالب پیش پا افتاده، منسوخ و کهنه را مطرح می‌کنند که هیچ خریداری ندارد. رویکرد نمایندگان این است افرادی را که دارای سابقه تحقیقی و جبهه و جنگ هستند و به دلیل پاکی و شایستگی، از افتخارات کشور محسوب می‌شوند، را نگذارند در مناصب مختلف، مسئولیتی بر عهده گیرند. به دلیل آنکه خود درصحنه سیاست، اخلاق و دین‌دارای جایگاه مطلوبی نیستند مجبور هستند از سخنانی استفاده کنند که مطرح کردن آن لطفی ندارد و با این کار افراد را از صحنه خارج کنند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه دانش آشتیانی چه از نظر علمی و چه از نظر سیاسی و اخلاقی جزء نخبگان این کشور است، گفت: هرچه تنور مخالفت این افراد با وزرای  پیشنهادی گرم‌تر شود، پایگاه اجتماعی‌شان در میان مردم ضعیف‌تر خواهد شد.

وی در ادامه افزود: در هر صورت باید معیار اعطای مسئولیت به افراد را مشخص نمایند. اگرگذشته‌ی افراد را در نظر می‌گیرند، که وزرای پیشنهادی دولت، بسیار خوش سابقه‌تر و مقبول‌تر از افرادی که به آنها اعتراض می‌کنند هستند یا اگر پایگاه اجتماعی و مردمی گزینه‌های دولت را مدنظر قرار می دهند، که این افراد در جایگاه بسیار خوبی قرار دارند؛ اگر رای و نظر مردم برایشان مهم است، که می‌توان با یک رای گیری نشان داد کدام گروه از محبوبیت بیشتری نزد مردم برخوردار است. نباید عده‌ای از نمایندگان از تریبون مجلس برای کوبیدن یا اخراج کردن رقیب استفاده کنند.

 جلالی‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر رویکرد دولت نسبت مجلس با توجه به این اتفاق گفت: ممکن است دولت در برخوردش با توجه به انتظاراتی که برای همکاری و تعامل از مجلس داشت، تجدیدنظر کند و بیشتر از این در مقابل مجلس گذشت و سازش کند. 

این استاد دانشگاه در پایان سخنانش به پایان مهلت اداره وزارت علوم با سرپرست اشاره کرد و اظهار داشت: دکتر روحانی از قدرت و توان و نفوذ بسیار بیشتری از افراد معرفی شده برای تصدی این وزارتخانه دارد و می‌تواند بهتر از هر کسی بر مسائل این رسیدگی کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین