البته قابل پیشبینی است اگر این بازسازی به پایان برسد، شرایط کار برای کارگردانی که نمیداند تغییرات سالنها پس از بازسازی چگونه خواهد بود به نوعی میزانسن را برای آنها سخت میکند.
در ادامه با توجه به شرایط بوجود آمده، خبرنگار تئاتر ایسنا نظر برخی هنرمندان حاضر را در این زمینه جویا شد که در ادامه میخوانیم:
سالن مناسب نباشد تمام زحمات به باد میرود
نوشین تبریزی، کارگردان نمایش «گنجفه» درباره اینکه آیا سالن خاصی را برای اجرا در جشنواره مدنظر دارد؟ به خبرنگار ایسنا گفت: در روز بازبینی نمایش اعلام کردم که بهترین سالن برای اجرای من «چهارسو» است چون به یک باکس با عمق و عرض «چهارسو» احتیاج دارم و اگر غیر از این باشد چیزی از نمایش «گنجفه» دیده نمیشود.
وی تأکید کرد: میزانسن نمایش خود را براساس باکس بستهام اما نمیدانم در نهایت شرایط به کجا میرسد.
تبریزی همچنین با اشاره به گفتههای یکی از مهندسان ناظر تعمیرات تئاتر شهر در یک برنامه گفت: او با قاطعیت میگفت که تئاتر شهر به جشنواره فجر میرسد، ولی به نظر میرسد این طور نباشد و باید از مدیر مجموعه پرسیده شود که چطور خیلی ناگهانی تصمیم گرفته که نزدیک جشنواره، تئاترشهر را تعمیر کنند؟ و چطور فکر کردند که اینجا به جشنواره میرسد؟
او با اشاره به اینکه «متأسفانه یا خوشبختانه در جایی زندگی میکنیم که هیچ قولی به موقع عملی نمیشود»، افزود: اگر قبل از اینکه وارد کار تعمیرات شوند، نمیدانستند این محل چقدر کار دارد به این معنی است که تحقیقات درستی از ابتدا انجام نشده است. این در حالی است که تئاتر شهر یک ساختمان معمولی نیست و زیربنای معماری آن مشخص است.
تبریزی همچنین اظهار کرد: با این حال هنوز امیدوارم، اما این را هم میدانم که اگر هر گروهی در سالنی که مناسب اجرایش نیست کار کند،درواقع تمام زحماتش بر باد رفته است.
آدم نمیداند از چه کسی ایراد بگیرد
کارگردان نمایش «کامنت» هم با اشاره به اینکه اصولا هر شرایطی در تئاتر ما کار را سخت میکند، گفت: جشنواره فجر برای خودش داستانی شده و البته مثل یک ماراتنی است که وقتی وارد آن شدیم بیبرنامگیهایش را هم پذیرفتهایم.
یوسف باپیری با بیان اینکه دبیرخانه جشنواره تاکنون با توجه به زمان کمی که داشته تلاش کرده است درست عمل کند،ادامه داد: در دورههای گذشته، تالار مولوی و تئاترشهر به طور کامل در اختیار بود، اما امسال شرایط فرق میکند. ضمن اینکه سالن اصلی تئاترشهر هم برای هر کاری مناسب نیست و خیلی نمیشود روی آن حساب کرد و با این حساب فقط سالنهای حافظ ، چهارسو و ایرانشهر باقی میماند که شرایط بهتری برای اجرا دارند.
وی افزود: مشکل مشخصی که وضعیت فعلی و کمبود سالنها برای گروهها ایجاد میکند این است که کمتر از دو هفته به آغاز جشنواره باقی مانده و ما هنوز نمیدانیم سالنی که قرار است در آن اجرا کنیم کجاست. این طبیعی است که من اگر بدانم سالن استاد سمندریان را برای اجرا در اختیار دارم یا سالن چهارسو شرایطم برای کار فرق میکند.
باپیری گفت: در شرایط فعلی اطلاع نداشتن از سالن اجرا، در طراحی صحنه و همه کارهای دیگر مربوط به اجرا تأثیر میگذارد، ضمن اینکه کم بودن تعداد سالنها هم مشکل دیگری است و شاید تنها حُسن این باشد که تقریبا همه گروهها در این موضوع شرایط یکسانی دارند.
وی اظهار کرد: با این حال آنقدر اوضاع نابسامان است که آدم نمیداند از چه کسی باید ایراد بگیرد. اینکه تئاترشهر به خوبی تعمیر شود اتفاق خوبی است، اما ای کاش آن را در زمانی که به جشنواره فجر نمیخورد، انجام میدادند.
اجرای نمایش «وو» در «حافظ» و لاغیر
کارگردان نمایش «وو Wow» نیز دراینباره گفت: از آنجا که سالنهای اجرا برای گروهها مشخص نیست هنوز به مشکل نخوردهایم، اما طبیعتا مشکل ایجاد خواهد شد. همچنین شرایط فعلی نشاندهنده بیتدبیری است و اصلا جای تعجب نیست که مشکل بوجود آید.
تینو صالحی با بیان اینکه وقتی صحبت از تعمیرات تئاترشهر و آماده شدن آن برای جشنواره فجر را شنیده، اطمینان داشته است که این مکان به جشنواره نمیرسد،بیان کرد: به نظر میرسد این شرایط حاکی از این است که یا هیچ گونه کار کارشناسی پشت این ماجرا نبوده یا اینکه تعمدی وجود داشته که تئاترشهر به فجر نرسد، به همین دلیل اینکه گفته شود هر مشکلی که از این پس بوجود آید قابل پیشبینی نبوده، نادرست است.
وی اضافه کرد: اگر مدیران ارشد در سطح معاونت وزارت خانه موضوع را پیگیری و آسیبشناسی نکنند، اتفاق خوبی نمیافتد و از تئاتریها هم بازخورد خوبی دریافت نخواهند کرد.
کارگردان نمایش «وُو» همچنین گفت: نمایش من به گونهای است که فقط آن را در حافظ اجرا میکنم ولاغیر. در این باره هم با ستاد جشنواره هماهنگی و نامهنگاریهایی را انجام دادهام و در همین سالن هم بازبینی انجام شده است.
اینقدر حواشی جشنواره امسال زیاد بوده که...
کارگردان نمایش «یک زندگی بهتر» درباره این موضوع بیان کرد: اینقدر حواشی جشنواره امسال برای گروهها زیاد بوده که هنوز فرصت رسیدن به این چالشها را نداشتهایم.
شهاب حسینپور با بیان اینکه زمان کمی برای ارائه کار جهت بازبینی در اختیار داشته است، گفت: در این مدت تمام تمرکزمان را روی تمرین گذاشتیم و الان هم که نمایش برای جشنواره انتخاب شده است، روزی 10 ساعت مشغول تمرین هستیم، اما قاعدتا یکسری نمایشها برای سالنهای خاصی طراحی شدهاند.
او با بیان اینکه برخی از مشکلاتی که پیش میآیند بسیار آزاردهنده هستند، ادامه داد: به نظر میرسد تئاترشهر در جشنواره حضور نداشته باشد و به جز آن سالنهای ایرانشهر و حافظ باقی میمانند که امیدوارم لااقل شرایط آنها برای اجرا خوب باشد.
وی درباره نمایشهایش هم توضیح داد: «یک زندگی بهتر» روی کف اجرا خواهد شد و نیاز به یک بلکباکس در ابعاد بزرگ مثل حافظ، چهارسو یا سالن اصلی تالار مولوی دارم. با این حال عادت کردم همیشه نیمه پر لیوان را نگاه کنم تا انگیزههایم را از دست ندهم.
به گزارش ایسنا، با وجود بیاطلاعی گروهها از وضعیت اجرا و سالنی که به آنها خواهد رسید، برخی کارگردانان هم هستند که مشکلی با اینشرایط ندارند و معتقدند همه چیز خوب پیش میرود.