کد خبر: ۲۸۰۵۱
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۸۴ - ۱۱:۰۹

دلشوره شيرين مازاد درآمد ارزی برای دولت احمدی نژاد

آفتاب‌‌نیوز : بر اساس گزارش ها، ده هزار شرکت ايرانی در امارات به ثبت رسيده و ايرانيان نزديک به ۲۰۰ ميليارد دلار در آن کشور سرمايه گذاری کرده اند. اين در حالی است که ايران برای غلبه بر مشکلات اقتصادی نظير تورم بالا، بيکاری فزاينده و فقر گسترده به شدت به منابع مالی نيازمند است.

در سال های گذشته با تصويب و اجرای قانون سرمايه گذاری خارجی تلاش های گسترده ای صورت گرفته تا سرمايه گذاران خارجی را به سرمايه گذاری در اين کشور تشويق کند، اما جز منابع نفت ايران که هنوز برای سرمايه گذاران خارجی جذاب است، در بقيه بخش های موفقيت ها اندک بوده است.

پيامدهای سياسی و اقتصادی پرونده هسته ای، جهت گيری های تند سياسی و آرمانی در عرصه سياست خارجی  باعث شده تا نگرانی ها بيشتر شود و ريسک سرمايه گذاری افزايش يابد.

به عقيده کارشناسان ادامه رکود سرمايه گذاری های داخلی و خروج سرمايه ها می تواند رشد اقتصادی ايران را متوقف و آسيب های سنگينی بر پيکره اقتصاد ايران وارد کند.

ناامنی اقتصادی
تعداد ايرانيان ساکن امارات بين ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار نفر برآورد می شود اما بخش عمده ای از اين گروه در سال های گذشته در آن کشور ساکن شده و به کار و زندگی مشغولند.

شرايط سهل و آسان ورود و نزديکی ايران به امارت باعث شده تا ايرانيان برای ديداری کوتاه هم که شده سری به اين کشور بزنند.

هدف ايرانيان از سفر به امارات فقط گردش و تفريح و خريد نيست بسياری از آنها در امارت به توليد، تجارت و تحصيل مشغولند.

آگهی های شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و برنامه های تبليغی آن کشور در قالب جشنواره های مختلف، ايرانيان را برای ديدار از آن کشور دعوت می کنند.

اين آگهی ها حوزه وسيعی را در بر می گيرد از بازارهای خريد و سرمايه گذاری گرفته تا انجام انواع عمل های جراحی و کنسرت های موسيقی.

سالانه بيش از پنج هزار پرواز از شهرهای مختلف ايران به مقصد امارات انجام می شود و تعداد ايرانيانی که سالانه به آن کشور سفر می کنند به بيش از ۷۵۰ هزار نفر بالغ می شود که نزديک به يک چهارم کل مسافرانی است که از ايران خارج می شوند.

اگر تا چند سال پيش سوريه و ترکيه در صدر کشورهای پذيرای ايرانيان مسافر قرار داشت که برای زيارت و سياحت به آن کشورها سفر می کردند امروز امارات به خصوص شهر بندری دوبی از اين دو کشور سبقت گرفته است.

نزديک به ۲۰۰ هزار نفر از مجموع ۴۵۰ هزار نفری که در نوروز امسال از ايران خارج شدند برای گذران تعطيلات به اميرنشين حاشيه خليج فارس سفر کردند.
سيل مهاجرت به امارت برای يافتن شغلی بهتر و درآمدی با ثبات تر از يک دهه پيش مدام در حال افزايش بوده است.

در دوره هشت ساله رياست جمهوری سيد محمد خاتمی تا حدودی خروج سرمايه ها کنترل شده بود اما اکنون به نظر می رسد در چند ماه گذشته رغبت ايرانيان برای سرمايه گذاری، تجارت و حتی اقامت در آن ديار بيشتر شده و روند خروج سرمايه ها سرعت گرفته است.

موانع سرمايه گذاری
به نظر می رسد محافظه کاران ايرانی بعد از پيروزی غير قابل پيش بينی در انتخابات رياست جمهوری، در شرايط بغرنج اقتصادی قرار گرفته اند بدون آنکه برنامه ای برای خروج از اين وضعيت داشته باشند.

محمود احمدی نژاد رئيس جمهور برای عملی کردن شعارهای انتخاباتيش برای گسترش عدالت و ريشه کنی مفاسد اقتصادی راهی جز تغيير ساختارها ندارد اما به نظر می رسد وی تبعات اين شعارها را ناديده گرفته است.

تهديد های رئيس جمهور برای افشای مافيای نفتی و تلاش های نمايندگان همفکر آقای احمدی نژاد در مجلس ايران برای وادار کردن قوه قضائيه برای آنچه مقابله با مفاسد اقتصادی می خوانند، نتيجه ای جز نگرانی و ترديد بيشتر برای سرمايه گذاران ايرانی به دنبال نداشته است.

نمايندگان محافظه کار مجلس، قوه قضائيه را به اهمال در مقابله با مفاسد اقتصادی متهم می کنند، اما آيت الله محمود هاشمی شاهرودی رئيس قوه قضائيه در جلسه غير علنی خطاب به نمايندگان مجلس گفته است:" کشورهايی که به هر طريقی برای سرمايه گذاران محيط ناامن و نامناسب فراهم کرده اند، با پديده فرار سرمايه مواجه می شوند و سرمايه گذاران به کشورهای ديگر می روند و مال، تجربه و ابتکار خود را در آنجا هزينه کرده و سود آن را به جيب کشور ميزبان می ريزند."

رئيس قوه قضائيه ايران می گويد: "در همه دنيا برای سرمايه گذار و افراد کارآفرين احترام ويژه حقوقی، اجتماعی و حتی سياسی قائلند و با سوء ظن به او نگاه نمی کنند."

به گفته آقای شاهرودی، هر بار که اين جو ناامنی اقتصادی در کشورراه می افتد کشورهای همسايه آماده جذب سرمايه های بيشتر ما می شوند و بورس در آن مناطق با جهش های ۷۰ تا ۸۰ درصدی رو به رو می شود حتی اجاره ساختمان ها و دفاتر تجاری نيز بر اثر هجوم تجار ايرانی چند برابر می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین