کد خبر: ۳۱۴۱۵۰
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۰
مجید مجیدی خبر داد

اکران فیلم حضرت محمد (ص) در افتتاحیه جشنواره مونترال

مجید مجیدی کارگردان فیلم حضرت محمد (ص)، چند روز مانده به اکران این فیلم، گفت: در جهان اسلام برای معرفی فرهنگ اسلامی خیلی کوتاهی کرده‌ایم و کم‌کاری ما باعث شده عده‌ای از سر جهل یا با برنامه‌ریزی، پروژه اسلام‌هراسی را گسترش دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
این فیلمساز شامگاه دوشنبه - 26 مرداد - در یک نشست خبری که در لوکیشن فیلم حضرت محمد (ص) و در کنار ماکت خانه کعبه برگزار شد، توضیحاتی را درباره ساخت این اثر ارائه کرد.

مجیدی در آغاز این نشست اظهار کرد: دوست داشتم این نشست در آستان مقدس حضرت امام رضا (ع) برگزار می‌شد و برای این موضوع تلاش هم کردم، اما مسئولان فعلی آستان قدس رضوی با ما همکاری نکردند.

وی سپس مقدمه‌ای درباره چگونگی ساخت فیلمش ارائه کرد و درباره شکل‌گیری این اثر گفت: حدود 8 - 9 سال پیش در جشنواره‌ای در دانمارک برایم بزرگداشت گرفتند که این موضوع همزمان شد با کاریکاتورهای توهین‌آمیزی که درباره پیامبر در جراید آن کشور منتشر شده بود. با خودم خیلی فکر کردم چطور می‌توانم در کشوری حاضر شوم که به اعتقادات ما توهین کرده‌اند و طی نامه‌ دوستانه‌ای از رئیس آن جشنواره تشکر کردم و گفتم نمی‌توانم در این رویداد حاضر شوم.

مجیدی ادامه داد: مدت‌ها فکر می کردم چرا در این سال‌ها که به اسلام هجمه می‌شود ما فقط واکنش نشان می‌دهیم و متاسفانه همین واکنش‌ها هم به عنوان تصاویری خشونت‌آمیز در رسانه‌های جهان بازتاب داده می‌شد و به این نتیجه رسیدم که ما به جای عمل کردن، فقط عکس‌العمل داریم.

او با ابراز تأسف از فجایعی که این روزها در کشورهای اسلامی رخ می‌دهد، اضافه کرد: این فجایع برآمده از دلارهایی است که در این کشورها خرج می‌شود و متاسفانه لحظه به لحظه قرائت بسیار زشتی از اسلام را معرفی می‌کند که این موضع به عنوان یک درد برای من مطرح است که چرا این قدر نسبت به پرداخت به پیامبرمان بی‌توجه بوده‌ایم.

این فیلمساز ادامه داد: در سینما به پیامبران دیگر بسیار پرداخته شده است اما درباره پیامبر ما فقط دو فیلم ساخته شده که یکی از آنها فیلم مشهور مصطفی عقاد است و دیگری هم فیلم ما. اما باور ما بر این بوده و هست که ما باید راه را نشان دهیم و قرائت درستی از دین اسلام را به دنیای امروزی ارائه کنیم و با همین نگاه از هفت سال پیش پروژه حضرت محمد (ص) را آغاز کردیم.

مجیدی با اعلام اینکه "این فیلم از روز 4 شهریور و همزمان با میلاد امام رضا (ع) اکران می‌شود"، از نمایش این فیلم به عنوان افتتاحیه جشنواره مونترال خبر داد و گفت: با این نمایش پخش جهانی فیلم هم آغاز خواهد شد.

او در پاسخ به پرسش ایسنا درباره واکنش احتمالی تماشاگران جشنواره مونترال نسبت به این فیلم، به دلیل اینکه در کشوری غیراسلامی برگزار می‌شود، توضیح داد: دین یک امر کاملا فطری است و از آنجا که تاکنون قرائت‌های غلطی نسبت به پیامبر ما وجود داشته است، شاید تماشاگران جشنواره مونترال کنجکاو باشند تا قرائت ما را ببینند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از مراحل آماده‌سازی فیلم در آلمان انجام شده است، افزود: در نشست‌های خصوصی که در آلمان داشتیم آن‌ها واکنش‌های خیلی خوبی نسبت به فیلم داشتند و امیدواریم این فیلم در جهان هم اتفاقات خوبی را رقم بزند.

مجیدی در ادامه درباره تدابیر بین‌المللی اکران فیلم و اتحاد شیعه و سنی در این اثر گفت: این فیلم اساسا با این نگاه ساخته شده که وفاقی در جهان اسلام پدید آورد. بر همین اساس مقطعی از زندگی پیامبر را انتخاب کردیم که کمتر چالش‌برانگیز باشد.

او همچنین درباره واکنش دانشگاه الازهر مصر نسبت به این فیلم توضیح داد: فضاهایی که برای فیلم در برخی کشورها و به ویژه دانشگاه الازهر به وجود آمد، ناشی از این بود که آن‌ها کمی زود قضاوت کردند. با اینکه بارها تاکید کردیم هرگز چهره پیامبر را در فیلم نشان نداده‌ایم، آن‌ها اعلام کردند که چهره حضرت نشان داده شده است.

وی افزود: تاکنون درخواست‌های بسیاری برای پخش جهانی فیلم داشته‌ایم که اجرای این درخواست‌ها را به اولین نمایش فیلم در جشنواره مونترال موکول کرده‌ایم.

مجیدی در پاسخ به پرسشی درباره ادامه ساخت این فیلم توضیح داد: ورود به این عرصه‌ها باور ماست اما باید حالی در آدم بوجود بیاید که بتواند این پروژه‌ها را به طور مستمر ادامه دهد. بعد از هفت سال که صرف ساخت این فیلم شده است شاید نیاز باشد تا از اثر فاصله بگیریم و واکنش‌های متفاوت را نسبت به آن ارزیابی کنیم. اما از ابتدای باور ما بود که این اثر ادامه داشته باشد.

او که برای ساخت این فیلم شهرکی را با توجه به ویژگی‌های دو شهر مکه و مدینه ساخته است، یادآور شد: ساخت این شهرک‌ برای ایجاد نهضتی اساسی در فیلم ‌سازی جهان اسلام است و در همین راستا از فیلم‌سازان داخلی و خارجی دعوت می کنم تا فیلم‌های زیادی در این حوزه بسازند. این شهرک با سازه‌ای ساخته شده که 30 سال باقی خواهد ماند.

این کارگردان اضافه کرد: با تدابیری که اندیشیده شده است، این شهرک به زودی میزبان گردشگران هم خواهد بود.

مجیدی در پاسخ به این پرسش که فروش فیلم تاچه اندازه هزینه‌های ساخت آن را پوشش خواهد داد؟ گفت: هزینه‌ای که برای معرفی چهره رحمانی پیامبر (ص) می‌کنیم قیمتی نیست اما معتقدم این فیلم در گیشه هم قطعا موفق خواهد بود و بواسطه حضور مقدس پیامبر(ص)، چه در ایران و چه در خارج از کشور، به لحاظ اقتصادی توفیقات خوبی بدست می‌آورد.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به ویژگی‌های تکنیکی این فیلم نیز اظهار کرد: این فیلم جدای از مضمون در بحث تکنیک هم از تمام ظرفیت‌ها بهره‌مند شده است و هنرمندان بزرگی از سراسر دنیا برای ساخت آن همکاری داشتند زیرا می‌خواستیم با استانداردهای جهانی کار کنیم.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین