کد خبر: ۳۴۴۰۲
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۸۴ - ۱۰:۰۹

مدیران آفلاین چگونه مدیرانی هستند؟

آفتاب‌‌نیوز : چقدر مدیران سازمان ها و نهادهای دولتی ایران توسط ابزارهای اطلاع رسانی و ارتباطی روز در دسترس مخاطبان سازمانی خود قرار دارند؟ تا چه میزان مدیران کشور آنلاین هستند ؟
ساختارهای دسترسی مستقیم و آسان مخاطبان به مسئولان دولتی تا چه اندازه آنلاین است ؟ با یک بررسی کلی می توان دریافت که با وجود گسترش سایت ها و پایگاه های اطلاع رسانی دولتی جهانی و محلی در کشور و گسترش محورهای اطلاع رسانی دولتی در قالب دولت پاسخ گو و در راستای طرح تکریم ارباب رجوع ، هنوز مدیران ایرانی آفلاین هستند!
مدیران آفلاین ، مدیرانی هستند که دسترسی به ان ها برای مخاطبان بیرونی سازمان ، به سختی ، به کندی و با بروکراسی اداری صورت می پذیرد. معمولا نشانی الکترونیکی این دسته از مدیران ، یا اشتباه به مخاطبان داده می شود و یا به دلیل عدم پاسخ گویی الکترونیکی انان ، این دسترسی الکترونیکی بلا استفاده می ماند.
شاید به همین دلیل است که معمولا ، فرم الکترونیکی چند منظوره مطلوبی برای برقراری ارتباط مخاطبان سایت های دولتی با مسئولان سازمان ها ، در سایت های دولتی ارائه نمی شود.
آفلاین بودن مدیران و عدم اطلاع از انتقادات و پیشنهادات و راهکارهای ارائه شده توسط مخاطبان حرفه ای سازمان ، فرآیند پاسخ گویی و شفاف سازی دستگاه های دولتی را با مشکلات عدیده ای رو به رو می کند.
اگر چه در فرآیندهای مدیریتی نوین ، توجه به اصل سلسله مراتب در مدیریت و نفی تمرکز گرایی در مدیریت و سازماندهی ، تاکید شده است ، اما پایبندی به این اصول ، نقض نیاز به پاسخ گوی آی تی مدار مدیران به مخاطبان نیست.
سازمان های یادگیرنده learning organizations که امروزه به عنوان آرمان سازمان های مترقی خواه جهان ، معرفی شده اند ، بر پایه مخاطب محوری هدفمند و گسترش ارتباط با مخاطبان ، شکل می گیرند.
هر سازمانی که این 2 اصل را فراموش کرد ، قطعا توسعه گرایی کند و نامتعادلی را تجربه خواهد کرد. وقتی سازمان دیجیتالی غول پیکری مثل گوگل و مایکروسافت ، سالانه صدها هزار دلار خرج توسعه مخاطب محوری و ارتباط هوشمند با مخاطبان به طرق مختلف می کنند و نتیجه هم می گیرند ، وظیفه بر ما معلوم می شود.
هیچ سودی یک سازمان از دکترین بسته نگهداشتن خود و ارتباط ناقص با بیرون سازمان ، نبرده است . فیدبک مداری و استقرار نظام جامع اطلاع رسانی و ارتباطی دو طرفه مخاطب – سازمان ، در مدل های MIS ، اصلی است که در سازمان های بین المللی موفق دنیا مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
بنابراین ، برای نیل به دولت الکترونیکی و گسترش سازمان های پاسخگو در کشور ، آنلاین گرایی مدیران باید مورد توجه مجدد قرار بگیرد. بر سخنگوی محترم هیات دولت است تا با گسترش سایت های دولتی و تلاش برای فراهم کردن زمینه های آنلاین شدن مدیران دولتی ، بسترهای لازم را برای خروج مدیران دولتی از وضعیت OFF LINE فراهم نمایند. شایان ذکر است که فرآیندهای های زیر می تواند برای آنلاین شدن مدیران دولتی کارساز باشد :

1-تدوین طرح استقرار مرکز مدیریت سایت های دولتی ایران برای نظام مند کردن فعالیتهای اطلاع رسانی الکترونیکی دولت
2-موظف کردن کلیه مدیران دولتی به اعلام نشانی الکترونیکی خود بر اساس domain سازمان مطبوع خود
3-فراهم کردن بستر ارتباط الکترونیکی منظم دوره ای مخاطبان با مدیران دولتی ارشد در بسترهای ارتباطی تعریف شده
4-ترغیب مخاطبان و مسئولان روابط عمومی سازمان های دولتی به استفاده از ابزارهای ارتباطی آنلاین مخاطب با مدیران



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین