آفتابنیوز : چقدر مدیران سازمان ها و نهادهای دولتی ایران توسط ابزارهای اطلاع رسانی و ارتباطی روز در دسترس مخاطبان سازمانی خود قرار دارند؟ تا چه میزان مدیران کشور آنلاین هستند ؟
ساختارهای دسترسی مستقیم و آسان مخاطبان به مسئولان دولتی تا چه اندازه آنلاین است ؟ با یک بررسی کلی می توان دریافت که با وجود گسترش سایت ها و پایگاه های اطلاع رسانی دولتی جهانی و محلی در کشور و گسترش محورهای اطلاع رسانی دولتی در قالب دولت پاسخ گو و در راستای طرح تکریم ارباب رجوع ، هنوز مدیران ایرانی آفلاین هستند!
مدیران آفلاین ، مدیرانی هستند که دسترسی به ان ها برای مخاطبان بیرونی سازمان ، به سختی ، به کندی و با بروکراسی اداری صورت می پذیرد. معمولا نشانی الکترونیکی این دسته از مدیران ، یا اشتباه به مخاطبان داده می شود و یا به دلیل عدم پاسخ گویی الکترونیکی انان ، این دسترسی الکترونیکی بلا استفاده می ماند.
شاید به همین دلیل است که معمولا ، فرم الکترونیکی چند منظوره مطلوبی برای برقراری ارتباط مخاطبان سایت های دولتی با مسئولان سازمان ها ، در سایت های دولتی ارائه نمی شود.
آفلاین بودن مدیران و عدم اطلاع از انتقادات و پیشنهادات و راهکارهای ارائه شده توسط مخاطبان حرفه ای سازمان ، فرآیند پاسخ گویی و شفاف سازی دستگاه های دولتی را با مشکلات عدیده ای رو به رو می کند.
اگر چه در فرآیندهای مدیریتی نوین ، توجه به اصل سلسله مراتب در مدیریت و نفی تمرکز گرایی در مدیریت و سازماندهی ، تاکید شده است ، اما پایبندی به این اصول ، نقض نیاز به پاسخ گوی آی تی مدار مدیران به مخاطبان نیست.
سازمان های یادگیرنده learning organizations که امروزه به عنوان آرمان سازمان های مترقی خواه جهان ، معرفی شده اند ، بر پایه مخاطب محوری هدفمند و گسترش ارتباط با مخاطبان ، شکل می گیرند.
هر سازمانی که این 2 اصل را فراموش کرد ، قطعا توسعه گرایی کند و نامتعادلی را تجربه خواهد کرد. وقتی سازمان دیجیتالی غول پیکری مثل گوگل و مایکروسافت ، سالانه صدها هزار دلار خرج توسعه مخاطب محوری و ارتباط هوشمند با مخاطبان به طرق مختلف می کنند و نتیجه هم می گیرند ، وظیفه بر ما معلوم می شود.
هیچ سودی یک سازمان از دکترین بسته نگهداشتن خود و ارتباط ناقص با بیرون سازمان ، نبرده است . فیدبک مداری و استقرار نظام جامع اطلاع رسانی و ارتباطی دو طرفه مخاطب – سازمان ، در مدل های MIS ، اصلی است که در سازمان های بین المللی موفق دنیا مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
بنابراین ، برای نیل به دولت الکترونیکی و گسترش سازمان های پاسخگو در کشور ، آنلاین گرایی مدیران باید مورد توجه مجدد قرار بگیرد. بر سخنگوی محترم هیات دولت است تا با گسترش سایت های دولتی و تلاش برای فراهم کردن زمینه های آنلاین شدن مدیران دولتی ، بسترهای لازم را برای خروج مدیران دولتی از وضعیت OFF LINE فراهم نمایند. شایان ذکر است که فرآیندهای های زیر می تواند برای آنلاین شدن مدیران دولتی کارساز باشد :
1-تدوین طرح استقرار مرکز مدیریت سایت های دولتی ایران برای نظام مند کردن فعالیتهای اطلاع رسانی الکترونیکی دولت
2-موظف کردن کلیه مدیران دولتی به اعلام نشانی الکترونیکی خود بر اساس domain سازمان مطبوع خود
3-فراهم کردن بستر ارتباط الکترونیکی منظم دوره ای مخاطبان با مدیران دولتی ارشد در بسترهای ارتباطی تعریف شده
4-ترغیب مخاطبان و مسئولان روابط عمومی سازمان های دولتی به استفاده از ابزارهای ارتباطی آنلاین مخاطب با مدیران