کد خبر: ۳۵۰۹۳۲
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۴

در سینما و تئاتر چه خبر است؟

تازه‌ترین اثر نمایشی حسین رحیمی به تهیه‌کنندگی کمپانی تئاتر باران با نام "صندلی‌ها" از پنجشنبه ششم اسفند ماه در این مجموعه روی صحنه می‌رود.
آفتاب‌‌نیوز :
 "صندلی‌ها" که پیش از این در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفته بود؛ از پنج‌شنبه ششم اسفند ماه به تهیه‌کنندگی کمپانی تئاتر باران هر روز ساعت 17:30در این مجموعه روی صحنه می‌رود.

"صندلی‌ها" که اقتباسی از نمایشنامه اوژن یونسکو به همین نام است، نمایش برگزیده جشنواره تئاتر «کوفار» در کشور بلاروس و لهستان است.

کارگردان این اثر نمایشی حسین رحیمی است و رویا حاجی حسین لو، مهران قندهاری و امین جهانگیری بازیگران پرتوان استثنایی در آن ایفای نقش می کنند.

"صندلی‌ها" نوشته اوژن یونسکو داستان پیرمرد و پیرزنی است که برای افرادی خیالی و ذهنی نامه می‌نویسند و انها را دعوت می‌کنند تا طی یک سخنرانی پیام مهمی رابهانانبرسانند.

گروه نمایش «پاپیون» که توانست با نمایش"صندلی ها" به عنوان نماینده کشور ایران در بین کشورهای رومانی ، لیتوانی ، روسیه ، ایتالیا ، کرواسی ، لهستان و مجارستان حاضر در این جشنواره ، موفق به دریافت جایزه بزرگ جشنواره شود؛ به زودی در این مجموعه روی صحنه خواهد رفت.

نمایش «صندلی ها» که شامل یک بازیگر سندرم داون ،بازیگر ناشنوا و معلول جسمی حرکتی است هم اکنون به جشنواره برادوی آمریکا، آبتنا وایست بوهنه اتریش، لیورپول کانادا و …دعوت شده است.

این گروه اولین بار جایزه بزرگ را از جشنواره جشنواره «کوفار» بلاروس در بین نمایش های "هملت” ، "رومئو و ژولیت” از کشورهای آلمان ، برزیل و … دریافت کرده است.

در خواب دیگران از نگاه دیگران!

نمایش "در خواب دیگران" در نظر دارد مسابقه یادداشت نویسی برای دانشجویان برگزار نماید.

شرایط:

-یادداشت ها می‌توانند تحلیل،خوانش یا توصیفی از نمایش باشند.

-به دو نفر اول برگزیده هر نفر یک عدد ربع سکه بهار آزادی تعلق خواهد گرفت.

-لازم به ذکر است دانشجویان تمامی رشته‌ها می توانند در این مسابقه شرکت نمایند.

-اعلام نتایج و اهدای جوایز روز ٢٤ اسفند ماه همزمان با اختتامیه نمایش خواهد بود.

-داوران این مسابقه یک نفر از اعضای کانون ملی منتقدین،یک نفر از اعضای منتقدین خانه تئاتر و نادر برهانی مرند هستند.

تحلیل در خواب دیگران: تحلیل دقیق از مناسبات و ساخت مایه های نمایشی موجود در اثر که با استناد به خود اثر انجام شده باشد.

خوانشی از در خواب دیگران: نوشته هایی که به صورتی علمی و دقیق به خوانش در خواب دیگران از مناظر نشانه شناسانه، جامعه شناختی و ساختارگرایانه انجام شوند.

توصیفی از خواب دیگران: دریافتهای شخصی و سلیقه ای و تاثیرهایی که از تماشای در خواب دیگران در مخاطب شکل گرفته باشد.

علاقمندان می توانند نوشته‌های خود راحد اکثر در دوهزار کلمه تا ساعت ١٢ شب جمعه ١٤ بهمن ٩٤ در صفحه اینستاگرام خودشان گذاشته و پیج گروه تئاتر معاصر را به آدرس @moaser_theater_group روی آن تگ کنند.مطالبی که از فضای یک پست اینستاگرام بیشتر هستند ،بخش اولیه در آن پست قرار گیرد و متن کامل به آدرس moasertheatergroup@gmail.com ایمیل شود.

نمایش"در خواب دیگران" روزهای دوشنبه و سه شنبه 3 و4 اسفند ماه به دانشجویان تمامی رشته‌ها 50% تخفیف می دهد.دانشجویان برای استفاده از این تسهیلات باید به صورت حضوری به گیشه مراجعه کرده و با ارائه کارت دانشجویی نسبت به خرید بلیت اقدام نمایند.

"در خواب دیگران" به نویسندگی و کارگردانی نادر برهانی مرند هر شب به جز شنبه‌ها ساعت 20 در تالار شمس (اقدسیه) به روی صحنه می رود.فروش اینترنتی این نماش در سایت www.tik8.com صورت می گیرد.

پانته آ بهرام،حمید رضا آذرنگ،فریدون محرابی و علی سرابی بازیگران "در خواب دیگران" هستند که در خلاصه آن آمده : "در این داستان خانواده ها چهارنفره اند.عصرگاهِ یکی از روزهایِ یکی از سال هایِ تقویم،تهران، به خواب دیگران می رود.رادیو هم حتما روشن است و شاید بیانیه‌ای هم در کار باشد.خواب گردی می کنیم و ... ."

نخستین دوره‌­ی جشنواره­‌ی نمایش­نامه­‌خوانی آثار اکبر رادی از 4 اسفند 94 برگزارمی­‌شود

نخستین دوره‌­ی جشنواره­‌ی نمایش­نامه­‌خوانی آثار اکبر رادی با نمایش­نامه­‌ی ملودی شهر بارانی به کارگردانی محمد پرتوافکن توسط موسسه‌ی بنیاد اکبر رادی و با حمایت موسسه­‌ی مکتب تهران آغاز به کار می­‌کند.

بهزاد صدیقی، دبیر اجرایی این جشنواره، ضمن بیان این مطلب گفت: بر اساس فراخوان این جشنواره که آذر ماه سال جاری منتشر شده، این جشنواره در دو بخش مسابقه و مهمان برگزار می­‌شود. در بخش مهمان تا کنون چهارده کارگردان تئاتر اعلام آمادگی کرده­‌اند و قرار است آثاری از این نمایش­نامه‌­نویس بزرگ ایرانی را به روی صحنه بیاورند که از جمله‌­ی این نمایش­نامه­‌ها می­‌توانم به پلکان، شب به­‌خیر جناب کنت، از پشت شیشه­‌ها، منجی در صبح نمناک، آهنگ­های شکلاتی، تانگوی تخم مرغ داغ، لبخند با شکوه آقای گیل، خانمچه و مهتابی، آمیز قلمدون مرگ در پاییز، کاکتوس و ... اشاره کنم.

هم­چنین در بخش مهمان این جشنواره تعداد زیادی از آثار این استاد نمایش­نامه­نویس نیز نمایش­نامه‌­خوانی می­‌شود که نمایش­نامه­‌های در مه بخوان، کاکتوس، لبخند باشکوه آقای گیل، محاق، مرگ در پاییز، شب روی سنگ­فرش خیس و ... از جمله­‌ی آن­هاست.

وی در ادامه افزود: هدف از برگزاری جشنواره‌­ی نمایش­نامه­خوانی آثار اکبر رادی، اجرای آثار این نمایش­­نامه‌­نویس گران­قدر با روی­کردهای نوین اجرایی توسط کارگردان­های نسل جوان و کارگردان­­های ­صاحب­‌نام و با تجربه است تا آثار این نمایش­نامه­‌نویس چیره­‌دست برای تمامی اقشار و نسل جدی تماشاگران و کارگردانان گروه­‌های جوان و دانشجویی امروز به اجرا درآید.

دبیر اجرایی نخستین دوره‌­ی جشنواره­‌ی نمایش­نامه­‌خوانی آثار اکبر رادی، هم­چنین اضافه کرد: جشنواره­‌ی نمایش­نامه­‌خوانی آثار اکبر رادی فرصتی است که علاقه­‌مندان ادبیات نمایشی دوباره گرد هم آیند و یک بار دیگر آثار نمایش­نامه‌­نویس متبحر ایران را بازشنوایی و بازخوانی کنند و از منظر امروز آثار این نویسنده را دریابند.

این نمایش­نامه­‌نویس در ادامه یادآور شد: تا کنون هنرمندانی هم­چون مریم معترف، جلال تهرانی، چیستا یثربی، صدرالدین شجره، شهره سلطانی، مهبود مهرنوش، علی محمدرحیمی، روزبه حسینی، رحمت امینی، سیروس همتی، محمودرضا رحیمی، میکاییل شهرستانی، ایوب آقاخانی و ... نمایش­نامه­های خود را انتخاب کرده­اند و اعلام آمادگی کرده­اند که متعاقبن جدول نمایش نامه­خوانی­ها با ذکر تاریخ و نمایشنامه­‌ها اعلام و منتشر می­‌شود.

صدیقی در خصوص داوری این جشنواره اعلام کرد: در بخش مسابقه­‌ی نخستین دوره­‌ی جشنواره­‌ی نمایش­نامه­‌خوانی آثار اکبر رادی بهترین نقش­خوان مرد، بهترین نقش­خوان زن، بهترین کارگردانی و گروه با رتبه‌­بندی توسط هیات داوران این جشنواره مورد ارزیابی قرار می گیرد و برگزیدگان آن طی مراسمی هم­زمان با زاد­روز استاد اکبر رادی در دهم مهرماه 95 انتخاب و معرفی می­‌شوند. هیئت داوران این جشنواره دکتر فارس باقری، مهبود مهرنوش، روزبه حسینی، اصغر نوری، سلما سلامتی، جواد عاطفه و مهدی میرباقری به ارزیابی آثار بخش مسابقه‌­ی این جشنواره خواهند­پرداخت. هم­چنین جلسات نمایش­نامه‌­خوانی سه­‌شنبه‌­های هر هفته ساعت 17 در موسسه­‌ی مکتب تهران برگزار می­‌شود. دراین جا یادآوری کنم که هیچ­‌یک از نمایش­نامه­‌خوانی­‌های بخش مهمان که به صورت سه‌­شنبه­‌های یک هفته درمیان نمایش­نامه­‌خوانی خواهندشد، مورد داوری قرار نمی­‌گیرد. در این­جا اشاره می­‌کنم که پس از اجرای هریک از نمایش­نامه­‌خوانی­‌ها جلسه گفت­وگو با حضور نمایش‌نامه­نویسان، منتقدان، پژوهش­گران و استادان تئاتر برگزار می­‌شود.

خن­گوی موسسه بنیاد اکبر رادی در پایان خاطرنشان کرد: نخستین جلسه­‌ی نمایش­نامه­‌خوانی این جشنواره­ ساعت 17 روز سه­‌شنبه 4 اسفندماه 94 در سالن تئاتر مکتب تهران با نمایش­نامه‌­خوانی شب روی سنگ­فرش خیس به کارگردانی محمد پرتوافکن با نقش­‌خوانی پروین بحری، عزیز زنگنه، غزل کمانی، پری اسکندری، سپیده اسکندری، محمد پرتوافکن، نریمان باغبانی و فواد عباسی اجرا می­شود و پس از اجرای آن جلسه­ی گفت­وگو با حضور میلاد اکبرنژاد (نمایش­نامه­نویس و کارگردان) علی جعفری( منتقد) درباره­‌ی این اثر برگزار می شود.

علاقه­‌مندان برای دیدن این نمایش­نامه­‌خوانی می­‌توانند نیم ساعت قبل از اجرا با تهیه­‌ی بلیت از گیشه­‌ی مکتب تهران در تاریخ یادشده به نشانی خیابان کریم­خان، خیابان شهید عضدی(آبان جنوبی)،

نمایش فیلم‌های «میزبان» و «ماهی سرخ‌شده» در جشنواره پرایاگ

فیلم‌های کوتاه «میزبان» ساخته امید عبدالهی و «ماهی سرخ‌شده» به کارگردانی لیلا خلیل‌زاده، در بخش مسابقه جشنواره «پرایاگ» هند به نمایش درمی‌آیند.

دومین دوره جشنواره «پرایاگ» طی روزهای 6 تا 9 اسفند 94 در شهر الله‌آباد کشور هند برگزار خواهد شد و فیلم‌های کوتاه «میزبان» ساخته امید عبدالهی و ماهی سرخ‌شده به کارگردانی لیلا خلیل‌زاده، در بخش مسابقه بین‌الملل این جشنواره روی پرده می‌روند. این فیلم‌ها از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هستند.

در بخش جنبی «مروری بر سینمای ایران» جشنواره «پرایاگ» نیز فیلم‌های دور یا نزدیک (محمد حمزه‌ای) و لواسان- تجریش (احسان امانی) که پخش آنها برعهده‌ی این مرکز است، به نمایش درمی‌آیند.

ارسال 850 فیلم به دبیرخانه جشنواره موج

ابراهیم حصاری دبیر جشنواره نیز با اشاره به حجم بالای استقبال هنرمندان از این جشنواره آن هم در اولین دوره گفت: پیش از پایان مهلت ارائه آثار، بیش از هزار نفر در سامانه آنلاین دبیرخانه ثبت نام کردند و کد رهگیری برای آن‌ها صادر شد که در نهایت 850 فیلم کوتاه به دبیرخانه جشنواره فیلم موج ارسال شد.

وی درباره تعداد آثار بخش مسابقه افزود: کار بررسی آثار توسط هیئت انتخاب متشکل از حسین مهکام، رضا شیخلانی و مجید رضا مصطفوی از 15 روز قبل آغاز شد و در نهایت پس از بررسی و تبادل نظر اعضای این هیئت، 65 فیلم کوتاه به بخش رقابتی نخستین جشنواره فیلم موج راه پیدا کرد که اسامی این فیلم ها از طریق وب سایت جشنواره فیلم موج به آدرس art.kish.ir اعلام شد.

دبیر نخستین جشنواره سراسری فیلم کوتاه موج، با اشاره به افزایش 5 فیلم به ظرفیت بخش مسابقه خاطرنشان کرد: به دلیل استقبال گسترده و تعداد زیاد فیلم‌های ارسال شده به جشنواره و با توجه به سطح کیفی بالای این آثار، رقابت فشرده‌ای شکل گرفت و تصمیم بر این شد که 5 فیلم به ظرفیت بخش مسابقه افزوده شود و در نهایت 65 فیلم به مرحله رقابت راه یابند.

جوایز تخصصی در ده رشته , برای فیلم‌های بخش مسابقه

دبیر نخستین جشنواره سراسری فیلم کوتاه موج، درباره تعداد رشته‌هایی که در جشنواره برگزیده خواهند داشت تصریح کرد: نامزدهای دریافت جایزه برای ده رشته معرفی می شوند که در هر رشته 3 نامزد خواهد داشت و در نهایت برنده هر بخش در مراسم اختتامیه جشنواره معرفی می‌شود.

در پایان این جلسه، مرحله داوری بخش مسابقه با ارزیابی یکی از فیلم های راه یافته به این بخش به صورت رسمی آغاز شد.

به گزارش ایسنا،دبیر جشنواره فیلم کوتاه موج با اشاره به تغییر در زمان برگزاری جشنواره ادامه داد: تاریخ برگزاری جشنواره با تغییر سه روزه همراه شد و نخستین جشنواره سراسری فیلم کوتاه موج از 8 تا 10 اسفند درنگین سبز خلیج فارس برگزار می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین