کد خبر: ۳۵۰۹۵۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
وظایف و کارکردهای اصلی مجلس خبرگان چیست؟

عضو فهرست خبرگان مردم: انتخابات می‌گذرد و ما باید فردای قیامت جواب‌گو باشیم/ آن زمان که انگلیس نقش ایفا می‌کرد گذشت

شنیدم که برخی‌ها راجع به لیست‌ها مطالبی را گفته‌اند. به نظرم بی‌جاست که هرکسی بخواهد در مقابل دخالت‌های بیجای بیگانه -هر که می‌خواهد باشد چه بی بی سی یا کسی دیگر- بیاستد و جواب بدهد ما خودمان می‌دانیم چه کار کنیم. آن زمان که انگلیس نقش ایفا می‌کردند گذشت ما انقلاب کردیم که جمهوری اسلامی مستقل از خودمان رأی داریم و نظر داریم و مردم هم آگاهانه سر صندوق می‌آیند و احتیاجی به قیومیت دیگران ندارند که به کدام لیست رأی بدهند به آنها ربطی ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- محمدحسن‌ زالی‌(فاضل گلپایگانی) نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری و عضو فهرست خبرگان مردم گفت: عضو فهرست خبرگان مردم: انتخابات می‌گذرد و ما باید فردای قیامت جواب‌گو باشیم/ آن زمان که انگلیس نقش ایفا می‌کرد گذشتقانون اساسی ما در دوره پر برکت امام(ره)با آرای مردم به تصویب رسید و ارگان‌های نظام بر اساس آن شکل گرفت. حضرت امام به شکل مستقیم، با آرا و حضور مردم در صحنه به عنوان رهبر تعیین شدند. اما نظام باید در دراز‌مدت  برای بالاترین رکن خود نیز برنامه داشته باشد. در نتیجه قانون اساسی، مجلس خبرگان رهبری را برای تعیین رهبریدر نظر گفت تا امور مربوط به رهبری مورد توجه خبرگان باشد و همچنین این جایگاه رهبری آسیبی نبیند بلکه پیوسته در حال تقویت باشد.

به گزارش آفتاب، این نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه «اساس کار مجلس خبرگان، تعیین رهبری نظام است»، تصریح کرد: خبرگان در ادامه کار باید این نکته را مد نظر داشته باشند که همیشه یک رهبری فرزانه و فعال برای نظام ما اثرگذار است.

زالی با اشاره به اینکه «همه ارگان‌های نظام مستقیم و یا غیر‌مستقیم متکی به آرای مردم است»، توضیح داد: در عصر غیبت کبری که فقیه عادل، حجت امام زمان(عج) بر مردم است و در عین حال که مشروعیت الهی دارد، در قانون اساسی پیش‌بینی شده که باید از حمایت مردمی هم برخوردار باشد.

وی اضافه کرد: مجلس خبرگان بیعتی می‌شود که پیوند مردم را با رهبر تقویت می‌کند. بعد از انقلاب اسلامی هسته مرکزی نظام، ولایت فقیه شد که مشروعیت به نظام می‌دهد. ولایت فقیه علاوه بر مشروعیت الهی خود باید از حمایت مردمی هم برخوردار باشد. 

وی افزود: مجلس خبرگان رهبری یعنی تبلور نقش مردم در تعیین رهبر و اموری که مربوط به رهبری است.  این‌گونه نیست که بگوییم کار خبرگان چه ربطی به مردم دارد؟ این مردم هستند که در این دموکراسی اسلامی بر اساس آنچه که در قانون اساسی پیش‌بینی شده با حضور در انتخابات، در مسئله تعیین رهبر و اموری که مربوط به رهبری است، نقش آفرینی می‌کنند.

این نامزد انتخابات مجلس خبرگان گفت: مجلس خبرگان گرچه از نظر کمیت مثل مجلس شورای اسلامی نیست اما از نظر کیفیت جایگاهی بالاتر از مجلس شروای اسلامی دارد. چون رهبری بالاترین رکن نظام است. وقتی مردم به پای صندوق رأی می‌آیند معنای آن این است که دارند به بالاترین رکن نظام توجه می‌کنند. مردمی که 37 سال در صحنه انقلاب بودند و با آرای خود ارگان‌های نظام را شکل داده‌اند.

زالی ادامه داد: قطعا هرچقدر که درصد آرای حضور مردم در انتخابات بیشتر باشد، رهبری جایگاه بیشتری خواهد داشت. حضور مردم در انتخابات باید جدی و پر رنگ باشد تا اینکه این نهاد به عنوان یک نهاد نیرومند بتواند کارهای خود را با پشتوانه مردمی انجام دهد.

وی درباره دلایل توجه بیشتر مردم به انتخابات مجلس خبرگان رهبری نسبت به دوره‌های قبل تصریح کرد: اصل مسئله رقابت در انتخابات یک امر مثبتی است و اگر رقابت یک سویه باشد آن شور را ندارد. خوشبختانه همه کاندیداهای انتخابات خبرگان کسانی‌اند که دلسوزان انقلاب و نظام هستند. اختلافی در اصول نداریم، اگر اختلافی باشد در سلایق است.

زالی درباره شکل‌گیری ائتلاف خبرگان مردم گفت: این دو لیست هم با هم اختلافی آنچنانی ندارد. چون قریب به هشت نفر آنان مشترک هستند. طبعا با تشخیصی که دادند افرادی را گزینش کردند من هم متوجه شدم که آقایان به این نتیجه رسیدند که اسم ما هم در لیستشان باشد. در انتخابات قبلی ما مستقل بودیم. این دوره هم متوجه شدیم که ما را در لیست خبرگان مردم  قرار داده‌اند و ما هم مشکلی نداریم. 

این عضو لیست ائتلاف خبرگان مردم اضافه کرد: شنیدم که برخی‌ها راجع به لیست‌های انتخاباتی مطالبی را گفته‌اند. به نظرم بی‌جاست که هرکسی بخواهد در مقابل دخالت‌های بیجای بیگانه -هر که می‌خواهد باشد چه بی بی سی یا کسی دیگر- بیاستد و جواب بدهد ما خودمان می‌دانیم چه کار کنیم. آن زمان که انگلیس نقش ایفا می‌کرد گذشت چون ما انقلاب کردیم که جمهوری اسلامی مستقل داشته باشیم. از خودمان رأی و نظر داریم و مردم هم آگاهانه سر صندوق می‌آیند و احتیاجی به قیومیت دیگران ندارند که به کدام لیست رأی بدهند به آنها ربطی ندارد.

زالی تأکید کرد: مردم ما فهیم هستند. هرگونه شناختی که پیدا کنند طبق قانون اساسی آزاد هستند که منتخبین خود را انتخاب کنند و هیچ ربطی هم به شرق و غرب عالم ندارد. ما خودمان از یک خانواده‌ایم هرچند اختلاف سلیقه داریم. اگر بیگانگان بخواهند بی‌جهت در کار ما دخالت کنند آسیب می‌رسانند و ممکن است که رودررویی را بیشتر کنند.

زالی با توصیه به اینکه «به خاطر یک امر بیگانه به عنوان دشمنی و اختلاف نباید رو در روی هم ایستاد»، گفت: شورای نگهبان تعدادی از نخبگان را تأیید کرده و در معرض انتخاب قرار داده است و ما باید حرمت همه را حفظ کنیم و نباید به خاطر اینکه بیگانه‌ای مسئله‌ای را گفته نسبت به افراد و اعضایی که در لیست‌ها قرار دارند، از حدود شرع و قانون خارج شویم. چون این انتخابات می‌گذرد و ما باید فردای قیامت جواب‌گو باشیم همه این سخنان ماندگار است و باید گوینده پاسخ گو باشد. 

وی در پاسخ به این سئوال که چرا بعضی از داخلی‌ها به خود اجازه می‌دهند علمای مورد تأیید شورای نگهبان را انگلیسی خطاب کنند، گفت: انگلیسی‌ها که سوابقشان معلوم است و هیچ وقت به نظام ما خوشبین نمی‌شوند و اقدام استکباریشان ادامه دارد. و این قسمت را باید مردم توجه داشته باشند. باید در این دوره با دقتی که شورای نگهبان اعمال کرده و افراد خاصی را اعلام کرده است ما به قانون پایبند باشیم و قانون این حق را داده که این افراد بتوانند فعالیت و به صورت مثبت رقابت کنند. 

نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری در ادامه اظهار داشت: این دوره از نزدیک احساس کردم که یک حرکت پر‌رنگی مردم به سمت مجلس خبرگان دارند دشمن نظر منفی دارد  و می‌خواهند به روش‌های  مختلف نهاد ارزشمند ولایت فقیه را تضعیف کنند. بر این اساس وقتی این شور را در این دوره از انتخابات مجلس خبرگان می‌بینند، سعی می‌کنند که به لیست‌ها آسیب برسانند.

زالی در پایان گفت: طبق قانون اساسی آزادی مردم در انتخابات یک امر مطلوب است. مردم با بصیرت باید انتخاب کنند و هیچ اعتنایی به حرفای بیگانه نداشته باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
4
3
تا مردم هستن اصلاح طلبی زنده و پاینده است.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
4
2
انگلیس مگه جرات این را دارد که در انتخابات دخالت کند
علی معرف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
3
2
درود بر اصلاحات
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
0
0
انگليس نظرش را گفته به مردم ما چه ربطي دارد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
0
0
ليست انگليسي فتنه جديد افراطيون است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین