کد خبر: ۳۶۴۵۹
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۸۴ - ۱۵:۴۹

پارسايي:به اندازه بودجه‌اي كه به تاتر مي‌دهند، كار مي‌كنيم

آفتاب‌‌نیوز : نشست خبري حسين پارسايي، مدير مركز هنرهاي نمايشي به همراه محمد خزاعي، مدير ارتباطات مركز در تالار وحدت برگزار شد.
در اين نشست پارسايي درباره برنامه‌ها، سياست‌ها و طرح‌هاي مركز بيان داشت: ابتدا خيزي را براي توسعه تئاتر برداشتيم كه اين حركت منوط به ارائه بودجه از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي بود. خواستار افزايش بودجه شديم و اين درخواست اعتبارات مورد بي‌مهري قرار گرفت و حال اجراي تمام برنامه‌هاي مركز منوط به ارتقا بودجه است. 

وي با اشاره به بودجه تئاتر افزود: به اين بودجه اندك نه من و نه هيچ مدير ديگري نمي‌تواند راه به جايي ببرد. با بودجه دو ميليارد و 800 ميليون تومان كاري نمي‌شود، كرد. سخنان رياست جمهوري و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در كنگره بزرگ تئاتر كشور سرآغاز حركت خوشحال كننده‌اي بود. 

پارسايي ادامه داد: نه ميليارد تومان بودجه براي تئاتر پيش‌بيني شده است و اين بودجه را به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي ارائه داديم و حال بايد ديد مجلس شوراي اسلامي و دولت چگونه برخورد مي‌كنند. اگر بودجه ارائه ندهند مجبوريم با اين فقر كار خود را ادامه دهيم يا از ميان برنامه‌ها چند برنامه‌ را به مرحله اجرا برسانيم. 

مدير مركز هنرهاي نمايشي اظهار داشت: تئاتري است كه سال‌ها به آن بي‌مهري شده است و از اين پس با اين ارقام اندك توانايي فعاليت ندارد. در مركز هنرهاي نمايشي سه برنامه كوتاه، ميانه و بلند مدت را در نظر گرفته‌ايم و براي تحقق سياست‌ها و اهداف با سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران رايزني‌هايي صورت گرفته است كه اين برنامه‌ها با بودجه و موافقت‌ها طي يك تا چهار سال آينده به ظهور مي‌رسد. 

وي به برنامه‌هاي مركز اشاره كرد و يادآور شد: تاسيس موزه هنرهاي نمايشي، تاسيس مدرسه تئاتر، احداث پژوهشكده‌ آيين‌هاي نمايش ايراني از جمله برنامه‌هاي مركز است. همچنين يكي از معضلات مركز هنرهاي نمايشي كمبود فضاهاي نمايشي است . در تهران يك تئاترشهر با تالارهاي غيرايمن وجود دارد كه با رايزني‌هايي كه با سازمان فرهنگي و هنري شهرداري كرديم، قرار شده تا مجموعه تئاترشهر دو نيز با حداقل سه تالار در يكي از مناطق احداث شود. كلنگ احداث اين تئاترشهر در نيمه اول 85 زده مي‌شود. 

پارسايي با اشاره به تئاتر شهرستان‌ها تصريح كرد: تئاتر شهرستان دچار بي‌مهري است و تغيير روش در برپايي جشنواره‌هاي استاني مي‌تواند تا حدي به هنرمندان شهرستان كمك كند. با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته گروه‌هاي تئاتر شهرستاني اجراي عمومي خواهند داشت و از ميان اجراها، تئاترها براي جشنواره‌هاي استاني انتخاب مي‌شوند. 

وي بيان داشت: تئاتر شهرستان منزوي شده و سعي كرديم كه در شش منطقه از ايران و بردن كارشناس‌هاي تئاتري، اجراها و برنامه‌هاي تئاتري داشته باشيم و اين مناطق از طريق كارشناسان مورد آسيب‌شناسي قرار گيرد. 

پارسايي به آموزش اشاره كرد و گفت: يكي از برنامه‌هاي مركز راه‌اندازي بخش آموزش كاربردي و كارگاهي در شهرستان‌هاست. سعي مي‌كنيم كه در مراكز استان‌ها هنرمندان مستعد از طريق آزمون در كلاس‌هاي سه تا 6 ماهه شركت كرده و مورد آموزش قرار گيرند. 

وي ادامه داد: برگزاري هفته تئاتر استان‌ها در تهران نيز از برنامه‌هاي مركز است تا تئاتر شهرستان با حضور در تهران بتواند فرصت اطلاع‌رساني داشته باشد. همچنين در آينده‌اي نزديك تسهيلات ويژه را براي هنرمندان تئاتر شهرستان قرار مي‌دهيم و از اعمال سليقه در ارائه امكانات نيز جلوگيري مي‌كنيم. 

مدير مركز هنرهاي نمايشي با عنوان اين مطلب كه يك ميليارد تومان بودجه را براي تئاتر شهرستان در نظر گرفته‌ايم، گفت: در سال‌هاي گذشته تنها 6 ميليون تومان به تئاتر شهرستان تعلق مي‌يافت كه با اين بودجه كاري صورت نمي‌گرفت. اگر نه ميليارد بودجه را در اختيار مركز بگذارند به تمام برنامه‌ها عمل كرده و هر شش ماه يكبار گزارش كار را ارائه مي‌دهم. 

وي درباره انتشارات نمايش مركز بيان داشت: فعاليت انتشارات مركز هنرهاي نمايشي تعطيل شده بود كه مركز براي انتشار 12 نشريه و فصلنامه برنامه‌ريزي كرده است. همچنين مركز براي سال 1385 دو سينمار داخلي و بين‌المللي تئاتر را در نظر گرفته‌ايم و 20 كتاب را در انتشارات نمايش منتشر خواهيم ساخت.حداقل اعتباري كه براي انتشارات مركز در نظر گرفته شده است 500 ميليون تومان است كه در گذشته تنها با 30 ميليون كار مي‌كرد و كه به تعطيلي انجاميد. 

پارسايي درباره اعزام گروه‌هاي تئاتري به خارج از كشور گفت: بخش روابط بين‌الملل با ارائه فراخوان از گروه‌ها براي شركت در جشنواره‌هاي خارجي دعوت خواهد كرد و در تشكيل كميته‌اي گروه‌هاي نمايشي و تئاتر آنها مورد بررسي قرار گرفته و به جشنواره‌هاي خارجي مي‌روند. هيچ انحصار طلبي نيز در بردن گروه‌هاي تئاتري وجود ندارد و در حال حاضر نيز چهار فراخوان به بخش بين‌اللمل داده شده كه به زودي به هنرمندان ارائه مي‌دهيم. 

وي يادآور شد: در بخش بين‌الملل نيز در سال 85 از چهار نمايش براي اجراي عمومي در ايران دعوت مي‌كنيم كه يكي از نمايش‌ها «ننه دلاور» به كارگرداني كلاوس پيمان است.همچنين در سال 85 چند پروژه مشترك را با گروه‌هاي تئاتري دنيا به شرط استفاده از مضامين و فرهنگ ايراني خواهيم داشت. 

وي با بيان اين مطلب كه سعي مي‌كنيم از تمركززدايي تئاتر در تهران جلوگيري كنيم، بيان داشت: تئاترهايي كه در تهران اجرا مي‌شود براي اجرا در مناطق و شهرستان‌ها نيز دعوت مي‌شوند و همچنين سعي مي‌كنيم كه جشنواره آييني و سنتي و عروسكي را خارج از تهران برگزار كنيم. همچنين براي انجمن نمايش تهران و شهرستان‌ها يك ميليارد بودجه در نظر گرفته‌ايم. 

مدير مركز در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس كه اگر بودجه نه ميليارد توماني تعلق نگيرد، چه مي‌كنيد، بيان داشت: من به هر قيمت قرار نيست مدير مركز باشم در حال حاضر نيز دوست دارم در صحنه بوده و كار تئاتر كنم. با دو ميليارد و 800 ميليوت تومان كار نمي‌شود كرد و اگر پول ندهند، اعلام خواهم كرد كه به اندازه بودجه برنامه داشته باشم و بقيه برنامه‌ها را حذف كنم. 

وي ادامه داد: با اقتدار كامل مديريت مركز هنرهاي نمايشي را پذيرفتم و تا زماني كه جا دارد فعاليت مي‌كنم و زماني به اين نتيجه برسم كه كاري نمي‌شود كرد، مي‌روم. 

پارسايي درباره دستمزد كاركنان مركز هنرهاي نمايشي كه از بودجه تئاتر داده مي‌شد، گفت: با مديران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صحبت كرديم. در گذشته از بودجه دو ميليارد و 800 ميليون تومان، يك ميليون تومان به دستمزد كارمندان تعلق داشت و قرار شده از نيمه اول سال 85 دستمزد و حقوق كاركنان از سوي ارشاد پرداخت شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین