آفتابنیوز : یک روان شناس مرکز کاهش طلاق وکلینیک تخصصی روان پویان بوشهر در این همایش گفت: بسیاری از مراجعان به این مرکز دلیل درخواست طلاق خود را ریشه در سوء مصرف مواد مخدر می دانند.
پروین یزدان پرست تصریح کرد: خیلی از آنها ادعا می کنند که در قبل از ازدواج نمی دانستیم که همسرمان دچار اعتیاد است وخیلی ها نیز می گویند که با وجود قول همسر برای ترک ولی بعد از گذشت سالها موفق به این کار نشده است.
وی با بیان اینکه جدایی به دلیل دخانیات و اعتیاد داستان تلخی است که برخی خانواده ها را گرفتار کرده است اظهار کرد: هرچند همه انسانها آزادند و حق انتخاب دارند ولی درخصوص ضررهای اعتیاد و دخانیات باید مطالعه کاملی داشته باشند.
یزدان پرست گفت: مساله اعتیاد مساله ساده ای نیست و دختران و پسران در این خصوص باید با صداقت باهم صحبت کنند.
وی یادآور شد: برخی ها ادعا می کنند با دود قلیان و سایر مواد دیگر به آرامش می رسیم، این ادعا تلقینی است که برخی ها به خود می کنند و باعث از بین بردن کانون خانواده می شوند.
یزدان پرست اظهار کرد: این ماده بیرونی نمی تواند فرد را به آرامش برساند و این تنها یک تلقین است که فرد می تواند با مشاوره و آموزش راههای کنترل خشم به آرامش برسد.
وی با بیان اینکه اعتیاد یک بیماری است افزود: بسیاری از افراد در معرض استفاده از دخانیات بعد از ترک لغزش می کنند و این افراد نیاز به حمایت روانی و عاطفی، امید و انگیزه دارند و نباید دچار سرزنش شوند.
یزدان پرست افزود: برخی از نوجوانان نیز امروز با ژست و غرور خاصی سیگار در دست دارند و احساس و هذیان بزرگ منشی و ارزشمند بودن را دارند و این بیانگراین است که این گروه در خانواده دچاراعتماد به نفس پائین، خلاءهای عاطفی و روانی، بحران هویت و احساس ارزشمندی به آنها القا نشده است که می خواهند با در دست گرفتن سیگار ابراز وجود کنند.
این روان شناس گفت: والدین نباید دوران کودکی را دست کم بگیرند بلکه در این شرایط تجدید نظر در روشهای فرزند پروری ضروری است.
یزدان پرست افزود: برای حفظ فرزندان خود باید ارزشمند بودن، عزیز و مهم بودن را به فرزندانمان القا کنیم تا برای جلب توجه و بزرگ نشان دان خود به دنبال دود سیگار نروند.
وی با تاکید براینکه والدین الگویی علمی و عملی برای بچه ها هستندگفت: انتظار داریم روزی برسد که ثروت این دنیا صرف پیشگیری، خلاقیت و روشهای فرزند پروری شود.
یزدان پرست خطاب به افرادی که دچار دود در بخشهای مختلف هستند گفت: نا امید نباشید و با مراجعه به گروههای انی ای و تحت درمان قرار گرفتن می توان با توانمندی دود را کنار گذاشت و به فردی سالم و مفید برای خود و جامعه تبدیل شد.
سرپرست مرکز بهداشت شهرستان بوشهر نیز گفت: همایش قلیانها را گلدان کنیم در پارک بدون دخانیات شهر بوشهر برگزار شده و تلاش می شود تعداد این پارکها در سایر شهرهای شهرستان بوشهر از جمله عالی شهر، چغادک و خارگ افزایش یابد.
حمید حبیبی نیا افزود: هر سال چهارم تا 10 خرداد برای یادآوری عوارض ناشی از مصرف دخانیات و ایجاد عزم جدی برای مقابله با این مواد به عنوان هفته بدون دخانیت معرفی شده است.
وی تصریح کرد: در جهان مصرف دخانیات بعد از بیماریهای قلبی و عروقی دومین عامل مرگ و میر شناخته شده است و سالانه شش میلیون نفر در جهان در اثر مصرف دخانیات از بین می روند.
حبیبی نیا افزود: در استان بوشهر نیز بیماری های قلبی و عروقی بعنوان اولین عامل مرگ و میر شناخته شده است که یکی از علتهای آن مصرف دخانیات به خصوص قلیان است.
وی تصریح کرد: در سالهای گذشته به صورت ضربتی در خصوص مبارزه با مصرف قلیان های میوه ای در سطح شهر وارد و موفقیت هایی نیز کسب شد ولی تداوم نداشت و برگشت داشته ایم.
حبیبی نیا گفت: امسال با عزمی جدی و ملی با جدیت در بحث مبارزه با مصرف قلیان در اماکن عمومی ورود کرده و هرکسی گزارشی در خصوص مصرف قلیان میوه ای در قهوه خانه ها و کافی شاپها به جز آنانی که مجوز دارند ارائه کند برخورد می کنیم.
وسوسه بدنبال نشانه (Cue indued craving) واژه ای رایج و مورد وثوق در بین متخصصین عصب شناسی اعتیاد و روانپزشکان می باشد.
این اصطلاح به معنی شروع به مصرف مجدد یا افزایش مصرف در فرد مصرف کننده فعلی یا قبلی در اثر مواجهه با یک نشانه از مصرف می باشد.
طبق این اصل هر عامل و نشانه ای که سبب شود تا فرد را به یاد ماده مصرفی بیاندازد ، می تواندبرای فرد به شدت وسوسه انگیز باشد.
این نشانه میتوان یک مکان ، یک شخص و یک وسیله یا قسمتی از ابزار مصرف باشد.
برای مثال فرد با دیدن شخصی که قبلا با او مصرف میکرده و یا حتی با دیدن یک پوستر ضد اعتیاد که در آن صحنه ای از مصرف (حتی با نگرش منفی) دیده شده ، وسوسه به مصرف القا میشود.
به این سبب در پوسترها و تولیدات آموزشی ، توصیه میشود تا از کلمات و تصاویری که نشانه ای از مصرف را در بر دارد ، اجتناب شود.
در یک مورد افراد مراجعه کننده به یک مرکز تحقیقاتی دانشگاهی پیشگیری و درمان اعتیاد ، عنوان کردند که پوسترهای تبلیغاتی ضد اعتیاد برای آنان به شدت جالب ! و البته وسوسه انگیز بوده است.
شرکتهای تولید کننده مواد دخانی نیز سالهاست که از این تاثیر با خبر بوده و با بکار بردن ترفندهایی مانند به استفاده از برند خود در بسته های اقلام خوش نام که نمونه های آن هم اکنون در کشورمان به صورت خمیر دندان ، عطر و چای و خودکار و قهوه ..... موجود است.و نیز استفاده از ابزاری مانند پاکت مواد دخانی در اقلام دخانی مانند جلد تلفن همراه و شکلات و آدامس در بسته های شبیه سیگاراز این قبلیند.
این اقلام علاوه بر تابو زدایی از این وسایل، نوعی نشانه(Cue)برای افزایش مصرف و یا مصرف مجدد را سبب میشوند.
مستندات نشان میدهد که مشاهده وسایل مصرف دخانیات و نیز محل های قبلی سیگار کشی و نیز ابزاز فرعی مصرف مثل فندک، کبریت ، ذغال ، شلنگ و حتی صدای قل قل قلیان نیر به عنوان نشانه سبب القائ وسوسه میشود.
بنابراین شایسته است در تبلیغات ضد دخانی ، هیچگاه از از اجزا و متعلقات و ابزار فرعی دخانی استفاده نشود.
برای مثال تصور کنید ، اگر در یک حرکت مبارزه با دخانیات ، محتویات پاکت سیگار و قلیان (سیگار و توتون) را دور ریخته و آن را پر از پسته و شکلات کرده و آن را بین کودکان و نوجوانان پخش کنیم ، چه اتفاقی میافتد.
شاید اگر سنجش قبل و بعد از اجرای هر طرحی ، بر عهده یک گروه ثالث بود، با تامل بیشتری افکار و ایده های خود را قبل از اجرا کارشناسی میکردیم.