کد خبر: ۳۷۶۲۴۰
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵
در انتخابات هیات‌رئیسه کمیسیون‌های تخصصی مجلس دهم چه گذشت؟

گزارش «آفتاب‌‌نیوز» از پشت‌پرده انتخابات کمیسیون‌‌ها/‌از اعتراض و انصراف عارف تا بی‌تجربگی اصلاح‌طلبان و گروکشی پایداری‌ها

در کمیسیون آموزش و تحقیقات، محمدمهدی زاهدی وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد‌ با استفاده از انصراف محمدرضا عارف، معاون اول رییس‌جمهوری در دولت اصلاحات ریاست خودش براین کمیسیون را حفظ کرد و از طرف دیگر بازی‌های پشت‌پرده اعضای جبهه پایداری و خلف وعده برخی از اعضای کمیسیون با اصلاح‌طلبان، احمدی مازنی نماینده اصلاح‌طلبان تهران را با یک رای اختلاف از رسیدن به کرسی ریاست ناکام گذاشتند
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- نتایج هیات رییسه کمیسیون‌های مجلس دیروز اعلام شد. اصلاح‌طلبان در برخی کمیسیون‌ها توانستند به موفقیت پشت‌پرده انتخابات کمیسیون‌‌ها/ از بی‌تجربگی اصلاح‌طلبان تا گروکشی پایداری‌هابرسند؛ ریاست کمیسیون برنامه و بودجه که به غلامرضا تاجگردون رسید و همین‌طور کمیسیون‌های اجتماعی و انرژی که اصلاح‌طلبان تا نایب رییسی آن پیش رفتند ولی در کمیسیون‌هایی مثل آموزش و فرهنگی این امر محقق نشد تا همچنان رقابت بین تندروها و اصلاح‌طلبان دور‌اولی در بهارستان ادامه داشته باشد. 

به گزارش «آفتاب‌نیوز»، در کمیسیون آموزش و تحقیقات، محمدمهدی زاهدی وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد‌ با استفاده از انصراف محمدرضا عارف، معاون اول رییس‌جمهوری در دولت اصلاحات ریاست خودش براین کمیسیون را حفظ کرد و از طرف دیگر بازی‌های پشت‌پرده اعضای جبهه پایداری و خلف وعده برخی از اعضای کمیسیون با اصلاح‌طلبان، احمدی مازنی نماینده اصلاح‌طلبان تهران را با یک رای اختلاف از رسیدن به کرسی ریاست ناکام گذاشتند؛ ریاستی که یک‌ساله خواهد بود و اصلاح‌طلبان به ویژه نمایندگان دور‌اولی این گفتمان می‌توانند با کسب تجارب بیشتر و شناخت بیشتر از لابی‌های مجلس‌، نتایج بهتری را رقم بزنند.
 
همه‌چی به‌کام زاهدی
 
حضور تندروها در کمیسیون آموزش و همچنین سکوت محبوب‌ترین چهره‌های پارلمان چنان سرنوشت زاهدی را در این کمیسیون تغییر داد که کمترین کسی فکر می‌کرد تا یار دیرینه احمدی‌نژاد شانس دوباره برای ریاست داشته باشد. محمد مهدی زاهدی که به سبب مخالفت‌های مکرر با رضا فرجی‌دانا یکی از چهره‌های تندرو مجلس نهم محسوب می‌شد‌، در شرایطی به مجلس دهم راه پیدا کرده بود که کاهش کرسی تندروها در بهارستان و حضور اصلاح‌طلبان در مجلس شانس او را برای تکیه بر کرسی ریاست کمیسیون کمتر و کمتر کرده بود. با این حال کم‌تجربگی ‌اصلاح‌طلبان دوره‌اولی و نیز جریان‌سازی اصولگرایان در جلسات غیر‌علنی و ساختار‌شکنی در جریان رای‌گیری رئوس شعب برای تشکیل کمیسیون‌ها سبب شد تا زاهدی به یک‌بار شادترین مرد هفته بهارستان باشد. به ویژه آنکه احتمال نامزدی محمدرضا عارف تا آخرین لحظات‌ همچنان امکان موفقیت او در رسیدن به کمیسیون را مبهم کرده بود ولی در نهایت با انصراف مرد اول اصلاح‌طلبان در بهارستان ممکن شد. مطرح است که محمدرضا عارف به سبب ناراحتی از فضای عمومی کمیسیون و در اعتراض به روند تشکیل کمیسیون‌ها از نامزدی برای ریاست انصراف داده است.
 
گروکشی جعفرپور به نفع پژمان‌فر
 
با این حال مهمترین حاشیه در جریان تشکیل هیات رییسه کمیسیون‌ها مربوط به کمیسیون فرهنگی بود. جایی که رقابت بین احمد مازنی و نصرالله پژمانفر شکل گرفت و در نهایت این نماینده جبهه پایداری بود که به ریاست رسید. آن هم در شرایطی که یکی از نزدیکان احمد مازنی به خبرنگار «آفتاب‌نیوز» می‌گوید‌: «قبل از رای گیری با برخی از اعضای کمیسیون جلسه‌ای برگزار شد که طی آن اعضا احمد مازنی را به عنوان نامزد ریاست کمیسیون برگزیده بودند و قرار بر آن شد که 9 تن از اعضای کمیسیون در رای‌گیری هیات رییسه از وی حمایت کنند. به‌ویژه آقای جعفرپور که از حامیان جدی ریاست مازنی بود. اما در نهایت تغییر‌نظر جعفرپور و حمایت او از پژمانفر سبب شد که مازنی از رسیدن به کرسی ریاست باز ماند.» آنچنان که مطرح است جعفرپور به ازای حمایت از پژمانفر این قول را از اعضای جبهه پایداری گرفته بود که نایب رییس کمیسیون بشود که در نهایت نیز این موضوع محقق و او نایب رییس کمیسیون فرهنگی شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
1
16
جالبه دکتر نگهبان نماینده خواف وعضو کمسیون اموزش در زمان انتخابات مجلس در منطقه می گفت عضو امیدم اما حالا گفته مستقلم عجب حالیه این سیاست
امید
|
Germany
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
17
5
سلام آفتاب یعنی هر کس با ما نباشه تندرو هست؟ دچار افراط شده؟ یک نکته هم که شاید قابل تجدید نظر باشه اینکه هر کسی که خودش رو اصول گرا معرفی می کنه عضو پایداری نیست ...چرا که بین اصول گرا ها و پایداری ها هم اختلاف هست.
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
2
8
عارف بالاخره چکاره است در این مجلس. قهر کرده. اصلاح طلب ها بیعرضه هستند. فقط مردم را تشویق میکنند. بعدش هیچ.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
1
6
حسنوند كه با همه جناح ها هستش خخخخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
1
3
سیاست چقدر کثیف است
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
3
3
دکتر عارف هم استاد انصراف است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
دکتر زاهدی هم استاد ماهیگیری است
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
0
0
انشاالله هرجور خوب است اونطوری بشه یاحق
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
0
0
انشاالله هرجور خوب است اونطوری بشه یاحق
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین