کد خبر: ۴۰۷۵۴۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹
ادامه حصر خانگی بدون حکم قضائی خلاف قانون است

اظهارات صریح مطهری: باید مقابل خط‌ قرمزهای مصنوعی ایستاد/برخی بورسیه شده ها طلبکارند

دو نماینده صریح‌اللهجه مردم تهران در مجلس، روز گذشته با حضور در نمایشگاه مطبوعات و در نشست‌های خبری جداگانه، از لزوم ایستادگی مطبوعات در مقابل خط ‌قرمزهای مصنوعی سخن گفتند و بر ادامه مشی خود در ایستادگی مقابل اقدامات سلیقه‌ای و غیرقانونی تأکید کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
شرق نوشت: دو نماینده صریح‌اللهجه مردم تهران در مجلس، روز گذشته با حضور در نمایشگاه مطبوعات و در نشست‌های خبری جداگانه، از لزوم ایستادگی مطبوعات در مقابل خط ‌قرمزهای مصنوعی سخن گفتند و بر ادامه مشی خود در ایستادگی مقابل اقدامات سلیقه‌ای و غیرقانونی تأکید کردند. دیروز علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس، در جریان دیدار خود از نمایشگاه مطبوعات در غرفه خبرگزاری ایسنا حاضر شد و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. همچنین محمود صادقی از اعضای پرکار فراکسیون امید هم در جریان بازدید روز گذشته خود از نمایشگاه مطبوعات، با حضور در غرفه خبرگزاری ایلنا، به سؤالات مختلف پاسخ داد.

خط‌قرمزهای مصنوعی
علی مطهری در نشست خبری روز گذشته خود در پاسخ به سؤال ایرنا درباره محدویت‌های اعمال‌شده بر مطبوعات و فضاهای دانشجویی، گفت: «در جلسه‌ای دانشجویان انتقادی درباره نوع رفتار برخی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی با نشریات دانشجویی داشتند و گله می‌کردند که اگر جایی اسم رئیس دولت اصلاحات را در نشریه آورده باشیم، این موضع موجب آزار و اذیت ما می‌شود. ما گفتیم ممنوعیت نقل مطلب بدون حکم قضائی، قانونی نیست بنابراین به راه خود ادامه دهید». 

نایب‌رئیس مجلس در پاسخ به سؤال فارس درباره سخنان اخیر رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضائیه نیز گفت: «آنجایی که احیانا دولت خواستار برخورد با برخی مطبوعات است، جایی است که جرمی رخ می‌دهد و تهمت و دروغی گفته می‌شود یا اینکه توهین و هتاکی شدیدی صورت می‌گیرد که گاهی دولت درخواست برخورد دارد. 

اگرچه شخصا معتقدم دولت باید نسبت به منتقدان سعه‌ صدر داشته باشد و به توهین و هتاکی‌ها توجه نکند. 

اما آنجایی که رئیس‌جمهوری از آزادی بیان دفاع می‌کردند و از ایجاد مسئولیت انتقاد داشتند، مقصودشان روزنامه‌ها و رسانه‌هایی بود که گاهی به خاطر اظهار عقیده توقیف یا لغو امتیاز می‌شوند». نایب‌رئیس مجلس ادامه داد: «ما خط ‌قرمزهای مصنوعی ایجاد کرده‌ایم که کسی نباید وارد این خطوط قرمز شود و ما نسبت به آن انتقاد داریم. در واقع ما با این خط‌‌قرمزهای مصنوعی رسانه‌ها را تحت فشار گذاشته‌ایم.

برخی از ‌ بورسیه‌شده‌های غیرقانونی طلبکار  شده‌اند
محمود صادقی هم در نشست خبری خود در غرفه خبرگزاری ایلنا، با بیان اینکه به‌عنوان نماینده مجلس، نماینده ملت هستیم و صدای مردم را در پارلمان فریاد می‌زنیم، گفت: «اصحاب رسانه هم باید در مقابل ناهنجاری‌ها ایستادگی و هزینه آن را تقبل کنند تا بتوانیم ناهنجاری‌ها را اصلاح کنیم». او درباره زمزمه‌های استیضاح وزیر علوم هم گفت: «بخشی از آن زمزمه‌ها به این دلیل است که وزارت علوم در برخی مسائل کوتاه آمد و انفعال نشان داد که این عقب‌نشینی‌ها به ضررش شده است. مثل بحث بورسیه‌ها که به نظر می‌رسد وزارت علوم تاوان کم‌کاری‌ها و عقب‌نشینی‌های خودش را می‌دهد و طوری شده که در بحث بورسیه‌ها جای شاکی و متهم عوض شده است. بعضی از امضا‌کنندگان درخواست استیضاح، خودشان در فهرست بورسیه‌های غیرقانونی بوده‌اند. اما الان از وزیر علوم سؤال می‌پرسند که چرا بورسیه‌ها را جایابی نمی‌کنید! بورسیه که اصل آن غیرقانونی بوده است، آن‌قدر مورد انفعال وزارت علوم قرار گرفت که حالا برخی طلبکار شده‌اند». این عضو فراکسیون امید با بیان اینکه ورود نهادهای بیرونی به حریم دانشگاه بسیار خطرناک است، گفت: «آقای زاهدی می‌گوید تا به حال دراین‌باره شکایتی به دست ما نرسیده و من به دوستان نشریات دانشجویی هم گفته‌ام که مستقیما به کمیسیون آموزش و تحقیقات شکایت و درخواست رسیدگی کنید. چطور طرف مقابل گزارش‌هایی می‌دهد که فلان محتوا چاپ شده است و اینها سروصدا می‌کند؟ شما هم حق دارید به مجلس و کمیسیون آموزش مراجعه کنید».

موضوع حصر، پرونده نرگس محمدی  و  داستان فتنه
مطهری همچنین در پاسخ به سؤالی درباره تلاش‌های نمایندگان در جهت رفع حصر نیز گفت: «ما گاهی نظر خودمان را درباره رفع حصر اعلام می‌کنیم اما اینکه در عمل چقدر تأثیر داشته باشد، به تصمیم مقامات عالی بستگی دارد. البته این حرف‌ها در افکار عمومی بی‌تأثیر نیست». نایب‌رئیس مجلس درباره پرونده نرگس محمدی هم گفت: «ما ١٧ نفر از نمایندگان مجلس نامه‌ای به قوه قضائیه نوشتیم و خلاصه حرفمان این بود که بین جرم و مجازات ایشان تناسبی وجود ندارد و لازم است توضیحی در این رابطه داده شود». این عضو فراکسیون امید در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه موضوع فتنه مربوط به شورای‌عالی امنیت ملی است هم پاسخ داد: «فتنه مربوط به شورای‌عالی امنیت ملی نیست. ممکن است در دوره‌ای که کشور با آشوب مواجه است، شورا برای مدت محدودی آشوب را آرام کند اما ادامه حصر خانگی بدون حکم قضائی خلاف قانون اساسی است و قانونی نیست و شورای‌عالی امنیت ملی نمی‌تواند جای قوه قضائیه را بگیرد». مطهری در پاسخ به سؤالی درباره تعلل روحانی در پیگیری مطالباتی مانند رفع حصر و ممنوع‌التصویری، گفت: «روحانی هم فعالیت‌هایی داشته است در زمینه رفع حصر؛ چند بار با رهبر انقلاب صحبت‌هایی کردند یا حتی برای ممنوع‌التصویری. اگرچه بنده معتقدم از همان ابتدا باید قوی‌تر عمل می‌کرد. یک مقدار منفعل عمل کرد و این نقدی است که به ایشان وارد است».

صادقی درباره مفهوم «فتنه» با بیان اینکه فتنه یعنی غبارآلودشدن فضا، تأکید کرد: «رهبری فرمودند باید به همه طرف‌های مداخله به نحو برابر رسیدگی می‌شد. اگر رسیدگی عادلانه به قضایای سال ۸۸ می‌شد، خیلی از افراد باید مجازات می‌شدند. به موجب قانون انتخابات ریاست‌جمهوری هیچ‌یک از ناظران حق نداشتند له یا علیه کاندیداها اعلام موضع کنند. برای چنین تخلفی مجازات‌های مختلفی از شش ماه انفصال از خدمات دولتی تا حبس در نظر گرفته شده است. علاوه بر این یکی از اعضای شورای نگهبان در سخنرانی احمدی‌نژاد در مصلا و جاهای دیگر یا در کنار او ایستاده بود یا در برخی موارد به جای او سخنرانی کرد». صادقی درباره نامه نمایندگان برای بررسی مجدد پرونده نرگس محمدی هم گفت: «ما در این نامه استدلال حقوقی کرده بودیم که طبق قانون وقتی چند جرم و محکومیت وجود داشته باشد، مجازات اشد باید اعمال شود. اما در این پرونده مجازات‌ها با هم جمع شده که اشکال قانونی دارد. البته دراین‌باره دکتر عارف هم با مقام معظم رهبری صحبت کردند و قرار بود این نامه منتشر نشود. اما متأسفانه تصویر آن منتشر شد و باعث شد حاشیه‌هایی برای آن ایجاد شود؛ ولی به‌هرحال ما همچنان پیگیر موضوع هستیم».

انتقاد  از نحوه برخورد  با  یاشار سلطانی
یکی دیگر از سؤالات خبرنگاران از علی مطهری، درباره موضوع املاک شهرداری و یاشار سلطانی بود که نایب‌رئیس مجلس دراین‌باره گفت: «اگر اسنادی که سلطانی منتشر کرده محرمانه بود، انتشار آن جرم است اما مسئله این بوده که اعلام شد او بعد از بازجویی می‌تواند با گذاشتن وثیقه ٢٠٠‌میلیون‌تومانی آزاد شود درحالی‌که وقتی وثیقه بردند، او را آزاد نکردند».  

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
علی معرف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
0
0
ببر تهران علی مطهری
تمام
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
0
0
الان در آمریکا هم فتنه شده است و صدا و سیمای ما هم از آنها حمایت می کنند و خبرهای مرتبط با معترضین به انتخاب شدن ترامپ را با حساسیت و علاقه دنبال می کنند و پخش می کنند.
ضمنا اونجا خیلی بدتر از فتنه در ایران و شدید تر برخورد شده و معترضین به تخریب و آتش زدن مغازه ها و خودروها روی آورده اند.
........
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین