کد خبر: ۴۰۷۵۶۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰
نگاه مطبوعات اسرائیلی به پیروزی ترامپ

هاارتص: پیروزی ترامپ می تواند بردی برای ایران در منطقه باشد / جروزالم پست: ترامپ می تواند تهدید منطقه ای ایران را کاهش دهد

علیرغم آن که چپ های اسرائیلی روی خوشی به ترامپ نشان نداده اند و معتقدند که ریاست جمهوری او به نفع ایران در منطقه تمام خواهد شد رسانه های دست راستی اسرائیل از پیروزی او استقبال کرده اند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل-روزنامه اسرائیلی «هاارتص» در مطلبی به قلم «زوی بارل» اشاره می کند که بسیاری از رهبران خارومیانه پیروزی «دونالد ترامپ» را به او تبریک گفتند اما در این میان تهران سکوت کرد. این روزنامه می نویسد:«ایران احتمالا اصلی ترین پیروز خواهد بود و از موفقیت او  در انتخابات بهره خواهد برد. 

در میان رهبران خاورمیانه «عبدالفتاح السیسی» رییس جمهوری مصر وقت را تلف نکرد و به محض پیروزی ترامپ به او تبریک گفت. او در بیانیه ای به رییس جمهوری منتخب امرکیا و مردم  آن کشور تبریک گفت و اظهار کرد که امیدوار است پیروزی او روح تازه ای در روابط و همکاری های مصر و امریکا بدمد. برای سیسی روح تازه به معنای دور انداختن باقی مانده های سیاست باراک اوباما است. سیسی همواره اوباما و تیم او را متهم به حمایت از اخوان المسلمین کرده بود. سیسی از اوباما دل خوشی نداشت چرا که ریس جمهوری امریکا همواره خواستار لغو اعطای وام های حمایتی و نظامی به آن کشور به دلیل نوع برخورد با مخالفانش شده بود.

تحلیلگر این روزنامه در ادامه اشاره می کند که احتمالا بزرگترین چالش پیش روی رهبران منطقه ائتلاف میان ایران و روسیه در سوریه خواهد بود. او پیش بینی می کند که به دلیل بهبود احتمالی روابط امرکیا و روسیه به سبب تمایل ترامپ و پوتین به افزایش همکاری ها با یکدیگر این موضوع سبب می شود تا ائتلاف میان ایران و روسیه به عراق نیز برسد. این روزنامه می نویسد:«ترامپ خواستار نابودی داعش از طریق گسترش همکرای ها با روسیه است این موضوع می تواند سبب افزایش قدرت گیری ائتلاف ایرانی – روسی در منطقه شود. این در حالیست که عربستان سعودی از متحدان امریکا بارها بیان کرده که بزرگترین چالش برایش جلوگیری از افزایش نفوذ امریکا است. در این میان، عربستان سعودی نمی تواند روی حرف ترامپ درباره لزوم از سرگیری مذاکرات هسته ای حساب باز کند از نظر قانونی ترامپ نمی تواند این کار را انجام دهد چرا که توافق هسته ای تنها میان ایالات متحده و ایران نیست بلکه میان پنج قدرت جهانی با ایران است. از سوی دیگر باید اشاره کرد که اتحادیه اروپا نیز در سوریه فاقد قدرت لازم برای اعمال نفوذ بر روی معارضان سوری است اتحادیه اروپا حتی نفوذ قابل توجهی بر روی دولت عراق و کردها نیز ندارد. در نتیجه عربستان سعودی و اسرائیل از جانب اتحادیه اروپا نگرانی هایی دارند. باید اشاره کرد که پیروزی ترامپ خبر خوبی برای مخافظه کاران در ایران خواهد بود. در سطح استراتژیک در صورتی که ترامپ تصمیم بگیرد که سیاست انزواگرایی امریکا را دنبال کند در خطوط مقدم جبهه نبرد در سوریه و عراق وضعیت به نفع ایران تمام خواهد شد. در صورتی که امریکا بخواهد توافق را نقض کند ایران می تواند بگوید که امریکا طرف ناقض برجا بود. 

این روزنامه در یادداشت دیگری به قلم «آموس هارل» اشاره می کند که تصمیم نتانیاهو درباره روسیه، اسرائیل و ایران واقعا غیر قابل پیش بینی است. او می نویسد:«اسد و روسیه و متحدشان ایران منتظر هستند. ترامپ پیش تر گفته بود که از توافق هسته ای راضی نیست. موضع او در قبال توافق چشم انداز مسائل را مشخص خواهد کرد». این تحلیلگر در قبال موضع اسرائیلی درباره ترامپ اشاره می کند که اگرچه نتانیاهو با اوباما مشکلات و اختلاف نظرهای جدی داشت اما واقعیت آن است که ریاست جمهوری کلینتون می توانست برای او بهتر باشد و در این باره می نویسد:«روابط او با کلینتون می تواند در قالب عرف دیپلماتیک و معقول و سنجیده باشد. اما ترامپ به سیستم سیاسی امریکا تعلق ندارد. او فردی تازه و از جنس سیاستمداران ناشناخته است. 

هنوز خط مشی و ایدئولوژی او مشخص نشده است. هنوز سردرگمی و عدم قاطعیت در پیش بینی ها وجود دارد». 

در نقطه مقابل روزنامه چپگرای «هاارتص» روزنامه دست راستی «جروزالم پست» اسرائیل اشاره می کند که پیروزی ترامپ سبب شده تا معامله هسته ای ایران بر لبه پرتگاه قرار گیرد. این روزنامه می نویسد:«اگر ترامپ در عمل به وعده های انتخاباتی خود صادق است به احتمال زیاد می تواند به منازعه میان امریکا و اسرائیل بر سر دو موضوع کلیدی پایان دهد: موضوع شهرک نشین های یهودی و توافق هسته ای. در طول هشت سال گذشته اختلاف نظری جدی میان این دو متحد بر سر موضوعات مختلف وجود داشته است. نتانیاهو با سخنرانی در کنگره امریکا خواستار عدم تصویب برجام شد اما در نهایت برجام عملی شد. در مقابل ترامپ در کارزار انتخاباتی خود از پاره کردن برجام سخن گفت و آن را احمقانه ترین معامله تمام دوران ها دانست. 

 و گفت که توافق هسته ای تنها سبب شد تا امریکا میلیاردها دلار پول به ایران بدهد. در مورد اسرائیل ترامپ قول داده که سفارت امریکا را به اورشلیم (بیت المقدس) انتقال دهد. این موضوع یعنی برسمیت شناختن آن منطقه به عنوان پایتخت اسرائیل نتانیاهو امید دارد که اسرائیل حق ادامه شهرک سازی در کرانه باختری را داشته باشد. برخی از شهرک نشینان باور دارند که ریاست جمهوری ترامپ به نفع شهرک نشینان است و آنان می توانند منطقه سی از کرانه باختری را نیز به منطقه خود الحاق کنند. اکنون برخلاف اوباما که با کنگره ای جمهوریخواه مواجه بود ترامپ با کنگره ای همفکر با خود مواجه است و آزادی عمل بیش تری خواهد داشت. علیرغم برخی از شعارهای ضد یهودی که در جریان کارزار انتخابات ترامپ سر داده می شد حضور او می تواند پیان دهنده تنش در روابط واشنگتن و اورشلیم (بیت المقدس) باشد. درباره  ایران او می تواند به کاهش تهدید متوجه از جانب تهران کمک کرده و مانع جنگ دیپلماتیک فلسطینیان علیه دولت یهودی شود. به نظر می رسد ریاست جمهوری ترامپ شکستی برای چپ های اسرائیل باشد که فکر می کنند حاکمیت اسرائیل بر کرانه باختری تهدیدی برای آینده اسرائیل خواهد بود».  


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
0
6
واقعاً غیرقابل پیش بینی ترین رییس جمهور این سال های آمریکاست.
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
1
4
یک دیوانه ....
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین