کد خبر: ۴۱۴۸۷۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
ترکیه نگران افزایش حوزه نفوذ ایران در منطقه است

منازعه میان وارثان امپراتوری پارس و بیزانس به نقاط خطرناکی خواهد رسید؟

آیا منازعه تهران و آنکارا را باید جدی گرفت‌؟ / کارشناس گروه بین‌المللی بحران: در صورت عدم اعتماد متقابل و تشریک مساعی میان ایران و ترکیه باید منتظر تشدید تنش بین دو همسایه باشیم / نیاز به دیدار نمایندگان تعیین‌شده از سوی ایران و ترکیه برای حل اختلافات دو کشور وجود دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- «علی واعظ» تحلیلگر گروه بین‌المللی بحران که در زمان مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ نیز تحلیل‌های زیادی را ارائه می‌داد در مقاله تازه‌ای در روزنامه «نیویورک تایمز» ادعا می‌کند که رقابت امروز بین ترکیه و ایران، تکرار بازی قدرت قدیمی میان دو کشور است و در این‌باره می‌نویسد: «مبارزه آن دو تکرار منازعه میان امپراتوری بیزانس و امپراتوری پارس است که برای کنترل بر بین‌النهرین یعنی عراق امروز و سوریه آغاز شده بود. پس از آن امپراتوری‌ها به دولت – ملت تبدیل شدند و دو کشور همسایه نزدیک به ۲۰۰ سال در صلح با یکدیگر به سر بردند.»

به گزارش آفتاب‌نیوز، این تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی در ادامه افزوده است: ایران و ترکیه در حال حاضر در مسیر برخورد با یکدیگر قرار گرفته‌اند و هر یک دیگری را به راه انداختن جنگ فرقه‌ای در منطقه و تاکید بر هویت شیعه و سنی و تقابل آن دو با یکدیگر متهم می‌کنند. واقعیت آن است که افزایش تنش در روابط ایران و ترکیه می‌تواند به رشد بی‌ثباتی بیشتر در خاورمیانه و حتی درگیری‌های نظامی غیر‌عمدی دامن بزند. دخالت نظامی ترکیه در سورهی و عراق در واکنش به این نگرش آنکاراست که نگران افزایش حوزه نفوذ ایران در منطقه است. در مقابل دولت ترکیه از معارضان سوری علیه دولت اسد مورد حمایت ایران پشتیبانی بعمل آورده است. تنش در روابط فیمابین با انتشار اخبار هفته‌های اخیر نیز افزایش یافته است؛ از جمله خبری که در آن ادعاشده بود که پهپادی ساخت ایران به چهار سرباز ترکیه در عملیاتی هوایی در نزدیکی الباب حمله کرده است. 

منازعه میان وارثان امپراتوری پارس و بیزانس به نقاط خطرناکی خواهد رسید؟

واعظ در ادامه اشاره می‌کند که تهران نیز رویکرد ترکیه در قبال سوریه را اساسا محصول نوعی جاه‌طلبی نئوعثمانیستی از سوی ترکیه برای کسب دوباره قدرت و توانمندسازی ترکیه به عنوان کشوری سنی می‌داند.

او اشاره می‌کند که یک مقام امنیتی ایرانی به او گفته بود که پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه رویکرد و ماهیت دولت ایران تغییر نکرد بلکه این جاه‌طلبی‌های ترکیه بوده که گسترش یافته است. این مقام امنیتی ایرانی، ترکیه را برای ارسال کمک و تسلیحات به جریان‌های سلفی – تکفیری در سوریه متهم کرده است. ترکیه منتقد حضور نیروهای مورد حمایت ایران در عراق و سوریه است. اقلیتی علوی در ترکیه زندگی می‌کنند و دولت‌ آن کشور نگران است که تنش‌های فرقه‌ای در منطقه به ضرر امنیت داخلی ترکیه تمام شود. 

واعظ اشاره می‌کند که هر دو کشور ایران و ترکیه درصدد بوده‌اند تا داعش را شکست داده یا دست‌کم به حاشیه برانند با این حال، سوء‌ظن عمیقی که نسبت به یکدیگر دارند امکان همکاری در این‌باره را مسدود کرده است. 

او در پایان این مقاله اشاره می‌کند که ترکیه و ایران نیازمند غلبه بر بی‌اعتمادی فزاینده فیمابین هستند. او می‌نویسد: «باید نمایندگان رسمی و ارشد دو کشور به سمت مدیریت‌ کانال‌های دیپلماتیک حرکت کنند. فراتر از این دو کشور باید با یکدیگر همکاری‌های اطلاعاتی بیشتری برای مقابله با دشمنان مشترک داشته باشند. جایگزین این راه‌حل قطعا تنها درد و رنج بیشتر خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
-
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
3
6
اصلا این موضوع ربطی به عثمانی و .... ندارد.در آن زمان آمریکا و اسرائیل وانگلیس وجود خارجی نداشتند.حالا وجود دارند. این تحلیل و امثالهم توطئه دیگری است برای ایجاد شکاف بین همسایگان و به جان هم انداختن آنها!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
انصاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
3
8
ما برادران ترکمان را دوست داریم ایشان هم می‌بایست ملاحظاتی را که ما داریم درک کنند.
داستان، داستان امپراطوری و این بازیها نیست زمانه عوض شده آقای
اردوغان را دعوت کنید تشریف بیاورند تهران.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
0
0
بايد مواظب برنامه هاي دشمنان باشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
0
0
بايد مواظب برنامه هاي دشمنان براي بجان هم انداختن ملتهاي مسلمان با عناوين شيعه و سني ويا وارثان امپراطوريهاي استخوان پوسيده پارسي و بيزانس بود
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین