کد خبر: ۴۳۱۶۸
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۱:۰۶

بولتون: برای «مقابله با ايران» تنها به شورای امنيت اتکا نخواهد کرد

آفتاب‌‌نیوز : وی این اظهارات را در جلسه شورای روابط عمومی آمریکا و اسرائیل در واشنگتن مطرح کرد که نهادی پرنفوذ برای تقویت روابط واشنگتن و تل آویو است. جان بولتون سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز یکشنبه در نشست سالانه شورای روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (ایپک) که موسسه ای راستگرا و طرفدار اسرائیل در واشنگتن است گفت که ایران اگر به درخواست های جامعه جهانی تمکین نکند با عواقب دردناکی مواجه خواهد شد.
وی همچنین گفت آمریکا تنها به شورای امنیت اتکا نمی کند بلکه از آن به عنوان ابزاری برای بسیج جامعه جهانی استفاده خواهد کرد: "شورای امنیت احتمالا یک رهیافت تدریجی برای حل این مسئله اتخاذ می کند. اما این بسیار حیاتی است که ما از شورای امنیت برای بسیج افکار عمومی جهانی علیه ایران استفاده کنیم. ما قطعا به شورای امنیت به عنوان تنها وسیله برای حل این مشکل اتکا نمی کنیم." 
بولتون گفت که ایران دو سال است که با لحن دوگانه خود جامعه جهانی را به بازی گرفته است. وی هشدار داد که مسئله ایران اعتبار سازمان ملل متحد را به خطر انداخته و شورای امنیت باید هرچه زودتر دست به اقدامی بزند: " اگر تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی توسط دولتی که رهبر آن خواستار محو کشور دیگری از نقشه جهانی شده است نگرانی امنیتی نیست، پس چیست؟" 
بولتون همچنین هشدار داد که تاخیر در برخورد با ایران مقابله با برنامه های اتمی این کشور را دشوار تر خواهد کرد. وی در خاتمه در حالی که با تشویق گسترده حاضرین مواجه شده بود گفت: "من قول می دهم که هر آنچه که بتوانم برای ادامه مبارزه علیه یهودستیزی در هر شکل و هر جایی که صورت بگیرد بخصوص در سازمان ملل متحد انجام دهم." سخنران دیگر این نشست دیوید کی سرپرست سابق بازرسان تسلیحاتی آمریکا در عراق بود. آقای کی مدعی شد که ایران در پنهان کردن برنامه های اتمی خود بسیار موفق است: "بهترین شرایط برای پنهان کردن تاسیسات اتمی در دنیای امروز در ایران وجود دارد که به زمان جنگ ایران و عراق بر می گردد. علاوه بر این هنگامی که آمریکا گزارش نحوه اختفای برنامه های اتمی عراق را منتشر کرد، ایرانیان از آن برای پنهان کردن فعالیت های خود از چشم ماهواره های جاسوسی و نیز سایر فنون اطلاعاتی استفاده کردند. ایرانیان احتمالا به بهترین متخصصان جهانی برای پنهان کردن تاسیسات اتمی تبدیل شده اند."
دیوید کی در سال 2002 و در آستانه حمله آمریکا به عراق صدام حسین را متهم به تخلف از تعهدات بین المللی خود کرد اما در سال 2004 پس از بازرسی وسیع عراق برای یافتن سلاح های کشتار جمعی در سنای آمریکا حاضر شد و گفت که او و دولت جورج بوش اشتباه کرده اند و صدام حسین دارای سلاح های کشتار جمعی نبوده است. با این وجود وی در جلسه ایپک گفت که بازرسی های بین المللی شبیه یک شمشیر دو لبه است که از یکسو می توانند به نظارت برنامه های اتمی کشورها کمک کند واز سوی دیگر ممکن است مانعی بر سر راه اقدامات جدی جامعه بین المللی علیه کشورهای متخلف ایجاد کنند. وی گفت: "بازرسی های بین المللی و تلاش برای یافتن مدرک قطعی می توانند اقدامات دیگر را به تاخیر بیندازد تا جايی که انجام آن اقدامات یا بسیار هزینه بر است و یا غیرممکن. ما کاملا ممکن است تا هنگامی که ایران سلاح اتمی خود را آزمایش نکرده است به نتیجه قطعی درباره وجود چنین برنامه هایی نرسیم. این برای من واقعیتی ترسناک درباره بازرسی های بین المللی است."
در نشست ایپک که تا روز سه شنبه ادامه خواهد داشت افراد دیگری نظیر دیک چنی معاون رئیس جمهور آمریکا شرکت و سخنرانی خواهند کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین