کد خبر: ۴۵۱۸۸۰
تعداد نظرات: ۳۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷
آیا رفتن «علی‌عسگری» از صداوسیما جدی است؟

رئیس صداوسیما تغییر می‌‌کند؟ گزینه‌های ریاست چه کسانی هستند؟

«خبرها از احتمال بالای ریاست عبدالرضا رحمانی‌ فضلی، وزیر کشور دولت یازدهم، بر سازمان صدا و سیما حکایت دارد. از قرار معلوم بنا بود این خبر رسما اعلام شود که حوادث تروریستی تهران اعلام آن را به تأخیر انداخت.»
آفتاب‌‌نیوز :
«راهروهای جام‌ جم هر از گاه محل پیچیدن شایعات است؛ شایعاتی از نوع خداحافظی مدیران ارشد این سازمان. در حالی‌ که یک سالی از آمدن علی‌عسگری به رسانه ملی نمی‌گذرد، برخی گمانه‌زنی‌ها از کنار رفتن علی‌عسگری از ریاست سازمان صداوسیما حکایت دارد. اوایل خرداد سال جاری بود که حجت‌الاسلام سیدرمضانعلی موسوی‌مقدم، قائم‌مقام رئیس صداوسیما، در گفت‌وگو با «فارس» رفتن علی‌عسگری را از این سازمان تکذیب کرد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روزنامه «بانی‌فیلم» بود که اول‌ بار گزارشی بلندبالا درباره دلایل خداحافظی احتمالی علی‌عسگری نوشت و محمدباقر قالیباف، عبدالرضا رحماني‌ فضلی، محمد حسینی، علی دارابی، اصغر پورمحمدی و حجت‌الاسلام موسوی را به‌ عنوان گزینه‌های ریاست این سازمان معرفی کرد. در بخشی از این گزارش آمده بود: «از اواخر سال گذشته شایعه تغییرات کلان در مدیریت سازمان صداوسیما به گوش رسید و حتی استعفای چندباره علی‌عسگری بارها در راهروهای جام‌ جم پیچید اما مانند خیلی از اتفاقات جاری در مملکت، این اتفاق مهم نیز به بعد از انتخابات موکول شد تا با مشخص‌ شدن وضعیت دولت، تکلیف ریاست سازمان صداوسیما نیز مشخص شود. اگر چه یکی از مأموریت‌های حیاتی صداوسیما برگزاری مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری بود و به اعتقاد خیلی از کارشناسان رسانه و اهالی سیاست، رسانه ملی در برگزاری این مناظرات نمره قبولی گرفت اما نمی‌توان کتمان کرد که رابطه تلویزیون با دولت که منتخب مردم برای چهار سال جدید هم هست، چندان تعریفی نیست و بی‌شک این رابطه خاکستری در حال و احوال تلویزیون تأثیرگذار خواهد بود.»

رئیس صداوسیما تغییر می‌‌کند؟ گزینه‌های ریاست چه کسانی هستند؟

انتقادها را روی چشم می‌گذاریم

حدود یک سال پیش بود که خبر رفتن محمد سرافراز و جایگزینی علی‌عسگری و حواشی قبل و بعد این جایگزینی تا مدت‌ها ادامه داشت و حتی صحبت‌های محمد سرافراز در مراسم تودیعش نیز رنگ‌ و بوی کنایه‌آمیزی داشت و نمی‌توان از انتقاد لاریجانی درباره رویکرد صداوسیما در موضوع برجام در دوران مدیریت سرافراز به راحتی گذشت. سرافراز در پایان عمر مدیریتش در سازمان صداوسیما، در گفت‌وگویی با ایسنا، رفتنش را کمک به سازمان صداوسیما اعلام کرد و گفت رفتن او باعث شود صداوسیما کارش را با اقتدار و قدرت ادامه دهد. 

هر چند در ابتدا محمد سرافراز با شعار «جوان‌گرایی»، «برون‌سپاری» و «چابک‌سازی» دست به تغییرات گسترده مدیران با سابقه صداوسیما زد اما محدود کردن قدرت عمل بسیاری از مدیران در مراکز تحت مدیریتشان و عزل یکباره بسیاری از آنها زمینه این اختلاف را بیشتر می‌کرد و در نهایت، بسیاری از وعده‌های سرافراز مبنی بر بهبود شرایط تلویزیون محقق نشد. سرانجام عمر ١٨ماهه مدیریت سرافراز با آمدن دکتر علی‌عسگری به پایان رسید اما قطعا پس از تغییر و تحولات مدیریتی در سازمان صداوسیما، بسیاری نگاهشان به رویکرد و عملکرد علی‌عسگری در دورانی بود که سکان‌دار این مجموعه عریض و طویل می‌شود.  چندین ماه از زمانی که علی‌عسگری بر صندلی مدیریت تکیه زده می‌گذرد، هر چند دوران مدیریت او تاکنون فراز و نشیب‌های بسیاری داشته اما قطعا او را می‌توان مدیر اثرگذارتری دانست و ثبات دوران مدیریت او بیش از سابق است. 

تعدد سریال‌سازی و برنامه‌سازی نسبت به گذشته در دوران مدیریت او چمشگیرتر است و می‌توان به برنامه‌ریزی‌های رسانه ملی در ماه‌های آینده دید بهتری داشت. از طرفی نمی‌توان از برخی انتقادها در دوران مدیریت او به‌ راحتی گذشت. برخی از این نقدها متوجه رویکرد تلویزیون در بحث پوشش اخبار است. مدتی قبل علی‌عسگری در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در پاسخ به سؤالی درباره افزایش انتقادها از سازمان صداوسیما نسبت به نحوه پوشش اخبار و حواشی درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و جلوگیری از پخش بخش‌هایی از شعارهای مردم در مراسم اعلام کرده بود: «ما انتقادها را روی چشم می‌گذاریم و سعی می‌کنیم نسبت به انتقادها عملکردمان را اصلاح کنیم.»

‌ گمانه‌زنی تازه

طبق برخی شنیده‌ها، گویا عمر مدیریتی علی‌عسگری هم خیلی طولانی نیست و برخی از احتمال جایگزینی عبدالرضا رحمانی‌ فضلی، وزیر کشور دولت یازدهم، برای مدیریت سازمان صداوسیما خبر می‌دهند. در همین رابطه سینما‌دیلی نزدیک به فریدون جیرانی نوشت: «در حالی‌ که پیش از این رسانه‌های مختلف از کناره‌گیری دکتر علی‌عسگری از ریاست سازمان صداوسیما خبر داده بودند، خبرهای رسیده به سینما از احتمال بالای ریاست عبدالرضا رحمانی‌ فضلی، وزیر کشور دولت یازدهم، برای این سازمان حکایت دارد. از قرار معلوم بنا بود روز گذشته این خبر رسما اعلام شود که حوادث تروریستی تهران اعلام آن را به تأخیر انداخت. بهتر‌ شدن روابط صداوسیما و دولت می‌تواند از مشخصه‌های مدیریت احتمالی رحمانی‌ فضلی بر این سازمان باشد.»

پیگیری‌های خبرنگار «شرق» درباره صحت‌ داشتن یا نادرست‌ بودن این خبر از مسئولان صداوسیما بی‌پاسخ ماند و هنوز هیچ‌یک از مدیران سازمان صداوسیما به انتشار این خبر واکنشی نشان نداده‌اند اما به توجه به این که تاکنون علی‌عسگری اعلام استعفا نکرده است و در گفته‌های اخیرش خبری از رفتن نیست، نمی‌توان چنین خبرهایی را خیلی نزدیک به واقعیت دانست و بعید به نظر می‌رسد عمر مدیریت علی‌عسگری به این کوتاهی باشد. توجه به یک نکته ضروری به نظر می‌رسد: رسانه ملی مدت‌هاست در شرایط سختی به سر می‌برد که تغییرات در سطوح مدیریتی نمی‌تواند راه‌حل برون‌رفت از برخی مشکلات باشد. انتظارات از سازمان صداوسیما تغییر کرده و سال‌هاست مخاطبان رسانه ملی از تلویزیون کشورشان انتظار تغییرات وسیع‌تر و چشمگیرتری را دارند.

جدیدترین انتقادها به صداوسیما در پی حادثه تروریستی ١٧ خرداد در تهران مطرح شد. بسیاری پرسیدند چرا رسانه ملی بسیار کند و با محدودیت‌ اخبار را پوشش داد. البته بسیاری هم معتقد بودند در مبحث ارتباطات، روزنامه‌نگاری و روابط‌ عمومی، زمانی که مباحثی مانند مدیریت بحران، پوشش خبری، روش‌های اطلاع‌رسانی و امنیت ملی را در کنار یکدیگر قرار می‌دهیم درمی‌یابیم که حرکت صداوسیما صحیح بوده.

گمانه‌زنی‌ای که به حقیقت پیوست

سکوت روابط‌ عمومی سازمان صداوسیما به شایعات رفتن علی‌عسگری دامن می‌زند. بسیاری از رسانه‌ها این سکوت را نشانه تأیید خبرهایی از این دست تلقی می‌کنند. سال گذشته، درست در همین روزها، روابط‌عمومی صداوسیما در واکنشی دیرهنگام نه‌ تنها استعفا و غیبت سرافراز را تکذیب کرد و از آخرین فعالیت‌های رئیس سازمان در آخرین روزهای سال در این مجموعه سخن به میان آورد، بلکه حتی بحث برخورد حقوقی با منتشرکنندگان این گمانه‌زنی‌ها را هم مطرح کرد. آن زمان برخی رسانه‌ها خبر از استعفای محمد سرافراز دادند و این‌ بار یک گزینه تازه نزدیک به غلامعلی حداد عادل را مطرح کردند: علی‌عسگری، معاون فنی سازمان صداوسیما، در دوره عزت‌الله ضرغامی. این گمانه‌زنی البته به‌ سرعت به حقیقت پیوست تا ثابت کند برخی گمانه‌زنی‌ها بی‌خود و بی‌جهت نیست.

***
خبرهایی از جنس استعفا و خداحافظی وقتی که با تواتر منابع همراه شود، مخاطب را به ماجرا حساس می‌کند اما فارغ از این قضاوت‌ها، تغییرات مدیریتی کوتاه‌مدت دست‌کم در دو سال گذشته، حواشی بسیاری را بر سر راه کیفیت برنامه‌های تلویزیون ایجاد کرده است. منتظر می‌مانیم تا ببینیم آیا در بر پاشنه تغییر در رویکردها و رفتارهای رسانه ملی خواهد چرخید یا نه.»

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
4
21
چه... براي صدا و سيما پيشنهاد شدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
9
44
من که شک دارم اما اگر رحمانی فضلی بیاید پیشرفت بزرگی برای صدا و سیما خواهد بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
0
23
شخص مهم نیست در صدا و سیما ، تغییر رویکرد از تولید کاربر افسرده به کاربر با نشاط برای کا و با اندیشه برای تدبیر امور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
بابا با نشاط بابا وی پی ان بابا تحلیلگر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
4
20
من که بعید میدونم اصول گرا این پایگاه مهم رو به این راحتی از دست بدن . اگر هم عوض بشه بعید میدونم تغییرات سنگینی روی بده . چون تجربه نشون داده تو ایران یه جایی که مهمه 1000 تا صاحب مخفی داره و رییس ها و مدیران بیشتر مترسک هستن.
شمارش معكوس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
21
3
به خاطر پخش عالي مناظره هاي انتخاباتي و بي طرفي در آن از ايشون ممنون هستيم، و صد البته نسبت به رئيس قبلي صدا و سيما بهتر عمل كرد، ولي با محدويت هاي خارج از عرف اين سازمان كار كردن در آنجا براي افراد بلند طبع كاري نشدني است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
1
17
منهم نظرم به اقاي فضلي نزديك تره ، ايشان در وزارت كشور مثبت عمل كرد و جناح بازي در نياورد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۱
البته ناگفته نماند آقای رحمانی فضلی انطور که باید به عنوان وزیر کشور همسو با رئیس جمهور و اطلاح طلبان باشد، نبود. عملکرد وی هم کمی ضعیف بود همانطور که مدیریت درستی بر نیروی انتظامی نداشت. ایشان همچنین در مصاحبه های خود همیشه با افتخار اعلام میکرد اصولگراست. به نظرم تصمیم بسیار خوبی گرفت آقای دکتر روحانی که وزیر کشور رو میخواد تغییر بده و به فکر یه اصلاح طلب برای جانشینی وی هست.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
2
28
هر کسی بیاید سخت است اعتماد مردم را به این رسانه بازگرداند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
نگاه نکن شما
وطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
0
4
مگر ریاست صدا و سیما را مجلس انتخابمیکند که انتظار تغیرات بنیادر دارید هر کس بیاد در نهایت طرفدار طیف خاصیست و مثل گذشته درتقابلبا خواست مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
الان شما مردمید پس نمردیم و مردمم دیدیم
سیدمحمد حاتمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
0
2
فقط معتدل نه اصولگرای تندرو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
1
3
اینقدر خرابکاری کردن که مردم دیگه به سمت این ارگان رو نمیکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
1
4
انتخاب قالیباف یعنی دهن کجی به مردم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
1
3
ازسال 68 متاسفانه صدا وسیما بلندگوی تبلیغی جناحی شده که مخالف خط امام واکثریت ملت ایران است لذا تعویض مهره بدون تغییر سیاستهای خودمحوری وباندی فایده ای ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
0
3
گردانندگان صدا وسیما دیگراعتمادی برای ملت ایران نگذاشته اند وتعویض مهره دردی ازمشکلات اینم رسانه میلی راباملت ایران حل نمیکند مگرآنکه سیاستهای اجرایی آن به نفع اکثریت ملت تغییر یابد وازرسانه جناحی وباندی بودن خارج شود
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
0
5
حتا اگه یه اصلاح طلب تمام عیار و متخصص رسانه هم در رأس سازمان قرار بگیره ،ماهیت صداسیما جوری هس که باعث سرکوب و خاموش شدن استعدادها و مدیریت میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
1
3
اصولگراها وزارت کشور را می خواهند و در فکر انتخابات مجلس و ریاست جمهوری بعدی هستند متاسفانه
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۱
اگه قرار بر تاثیر بود الآن که دست اصولگراس چکار کرد و این خود دلیلی بر بطلان نظر شما دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
1
2
واقعیت در این سازمان چیست ؟ آیا با تغیر در مدیریت میتوان انتظار تحول داشت ؟
کسانیکه از نزدیک با این سازمان در ارتباط بودند معترفند که اکثر کادر این سازمان وسیع نه تخصص کارشان را دارند و اصولا بود و نبود شان هیچ اثری ندارد . افرادیکه بتدریج به سازمان تحمیل شده اند . در تمامی جهان تلویزیون مرکز فعالیت نخبگان پذیرفته شده مردم است کانال های تلویزیونی در جلب چهره های مطرح با هم در رقابت اند . در این شرایط تصور اینکه هنرمندان شاخص ما بکار گرفته شوند بدور از انتظار است لذا تنها تغیرات جزئی میتوان انتظار داشت .
ع خ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
2
1
اگرآقای رحمانی فضلی مدیریت صداوسیما رابعهده بگیره خیلی بهتره ایشان ازافرادباتجربه وباسابقه درمدیریت اجرایی کشورهستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۱
1
2
ما که ادعای پیشرفت داریم توی زمینه رسانه ای حداقل باید در اندازه افغانستان باشیم ببینید چند تا شبکه خصوصی دارند تازه کشور ما فکر نکنید که 40 تا شبکه رادیو تلویزیونی داریم همشون کپی یکدیگرند و هیچ رقابتی ندارند اخبار شبکه های مختلف را نگاه کنید بدون یک واو کم زیاد تکرار می شوند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۱
0
2
رئیس صداوسیما ربطی به دولت نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۱
1
3
صدا سیمای ایران واقعا هیچ نقطه مثبتی ندارد مخاطب بسیار اندکی تونسته جذب کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۱
1
1
انتخاب فضلی خوبه
کردستان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
1
3
هر کسی بیاد، ساعت کارهای صدا وسیما یا همون برنامه ای ها هیچ تغییری در سرنوشتشون ایجاد نمیشه،
سرنوشتی مبهم که تا به حال هیچ سرپرست قدین و جدیدی حلاا مشکلشان نشده.
علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
1
0
سيماي جمهوري اسلامي فقط از روحاني انتقاد ميكند بي طرف نيست بايد لا اقل يك كانال مخصوص دولت باشد اگر نه آقاي روحاني بايد به فكر يك كانال ياشبكه دولت باشد.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۸
0
0
منظور شما صدا وسیمای که ده دقیقه بعد از اذان سریال کشت وکشتار تو شبکه 3نشون میده همش غمش زیاده شادیش کمه مردم روحیه خراب شادترش کنید دیش بیشتر میخرن ها.؟
ناشناس
|
France
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
0
0
مجوز بدید به رادیو تلوزیون خصوصی اینقدرم پول بیت المال رو تو این صدا و سیما حروم نکنید هم کلی شغل ایجاد میشه هم مقابله با ماهواره میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
0
0
اگر کانالهای خصوصی اجازه ورود نیابند صدا وسیما هیچگاه حاضر به تغییر در جهت جذب بیننده قدم بر نخواهد داشت
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین