کد خبر: ۴۸۲۱۳
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۰

واکنش تند آلمان به پیشنهاد وزیر دفاع خود

آفتاب‌‌نیوز :
رئیس فراکسیون پارلمانی حزب سبزها در مجلس نمایندگان آلمان این اظهارات را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: این اظهارات غیر حرفه ای، سیاست خارجی آلمان ، یکپارچگی جامعه بین الملل را در مورد برنامه اتمی ایران به مخاطره می اندازد.
 
آدام ارلی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز هرگونه اختلاف نظر بین قدرت های بزرگ در زمینه برخورد با مساله هسته ای ایران را رد کرد و گفت دولت آلمان به واشنگتن اطمینان داده است که این نظر موضع رسمی دولت نیست. 

این در حالی است که برلین هنوز در این باره اظهار نظر رسمی نکرده و سخنگوی دولت آلمان در این باره گفته است که در حال حاضر مساله مهم این است که ایران با توقف برنامه اتمی خود اعتماد جهانی را جلب کند. وی همچنین گفت دولت آلمان مایل نیست در مورد نتایج احتمالی در دراز مدت اظهار نظر کند. 

اولریخ ویلهلم در گفت و گو با رویترز گفت دولت آلمان در موضع خود با سایر کشورهای عضو شورای امنیت پا برجاست و از ایران خواسته است به منظور از سرگیری مذاکرات، غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورد. 

پیشنهاد وزیر دفاع آلمان در حالی مطرح می شود که مذاکرات آلمان و سایر کشورهای اروپایی در مورد حل مسالمت آمیز مساله پرونده هسته ای ایران همچنان بی نتیجه مانده است. 

یونگ درباره پیشنهادش گفت:« این پیشنهاد شامل همه چیز است و به آن معنی است که تنها استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای قابل قبول است نه استفاده از آن در ساخت سلاح های اتمی و فرآیند نظارت و بازرسی آژانس این منظور را برآورده می کند. من فکر می کنم ایران با قبول این پیشنهاد راه عاقلانه ای را در پیش بگیرد.» 

یونگ به هیچ چارچوب زمانی اشاره نکرد اما گفت نظارت دقیق آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان خواهد داد که قصد تهران واقعا صلح آمیز است یا نه. 

با اینکه این پیشنهاد وزیر دفاع با واکنش امریکا مواجه شده که مخالف هرگونه غنی سازی اورانیوم در ایران است، اما یک دیپلمات آژانس گفت که این نظر در هر 6 کشور طرف مذاکره هوادارانی دارد. یونگ که از اعضای کابینه آنجلا مرکل، صدراعظم دموکرات مسیحی آلمان است گفت که حساسیت امریکا را درک می کند اما اضافه کرد اعمال محدودیت علیه غنی سازی در ایران از واقعیت به دور است. 

در حالی که هر 6 کشور ترجیح می دهند که ایران برای برگشتن به مذاکرات، غنی سازی را به حال تعلیق در‌ آورد. 

اما نگرانی فزاینده آنها از قطع کامل مذاکرات مانع از اعمال فشار بیشتر به ایران می شود. به همین دلیل پیشنهاد یونگ ممکن است با استقبال دیپلمات های آژانس بین المللی انرژی اتمی روبرو شود. در حال حاضر همه چیز به پاسخ ایران بستگی دارد که همچنان بر حق خود برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای تاکید کرده و نگرانی های کشور های غربی را بی اساسی می داند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین