کد خبر: ۵۱۳۳۹۸
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۵

مشخصه‌های انواع روغن‌های خوراکی

مدیرکل استاندارد استان فارس با اشاره به مصرف روزانه‌ی روغن، لزوم توجه به مشخصه‌های روغن استاندارد از سوی همه شهروندان را یک ضرورت دانست.
آفتاب‌‌نیوز :
 «مرتضی رهنما» امروز(یکشنبه 20 اسفند) با تأکید بر این‌که روغن مشمول مقررات استاندارد اجباری است، افزود: آشنایی مردم با مشخصات انواع روغن‌ها و این‌که هر نوع روغن مصرف خاصی دارد.

او تصریح کرد: نمی‌توان از همه روغن‌ها برای هر نوع نیاز به‌ویژه سرخ کردن استفاده کرد، براساس استانداردهای ملی و بین‌المللی ضروری است.

رهنما با بیان این‌که روغن زیتون از روغن‌های پرطرفدار است، گفت: مردم باید بدانند روغن زیتون در انواع بکر، تصفیه شده یا مخلوط، تولید و عرضه می‌شود.

او توضیح داد: روغن زیتون بکر روغنی است که تصفیه نشده و فقط به‌وسیله پرس یا سایر روش‌های مکانیکی از میوه زیتون جدا می‌شود، این روغن بو و طعم واقعی زیتون را دارد.

رهنما گفت: روغن زیتون بدون بو در واقع روغن زیتون تصفیه شده است که در بسیاری از موارد ترکیبات اصلی آن طی مراحل تصفیه از میان می‌رود.

وی افزود: نوع دیگری از روغن‌های زیتون که بصورت قاچاق وارد مراکز عرضه می‌شود، «پومیس» نام دارد که در واقع روغن تفاله زیتون است و به هیچ‌عنوان خوراکی نیست! از این روغن به لحاظ استاندارد ملی حتی در تولید سایر روغن‌ها هم نمی‌توان استفاده کرد و عرضه آن غیرقانونی محسوب می‌شود.

مدیرکل استاندارد استان فارس هم‌چنین در خصوص سایر روغن‌ها نظیر آفتابگردان، سویا، هسته انگور و ... گفت: این روغن‌ها صرفاً برای مصارف سرد مناسب بوده و برای سرخ کردن تنها باید از روغن مخصوص سرخ‌کردنی یا روغن کنجد تصفیه شده استفاده کرد.

بنا به تأکید مدیرکل استاندارد فارس استفاده از روغن زیتون خام برای مصارف سرخ‌کردنی مجاز نیست!

رهنما گفت: همه روغن‌های خوراکی باید در بسته‌بندی‌های استاندارد و با درج مشخصه‌های دقیق محصول و نشان استاندارد عرضه شود، روغن خوراکی به هیچ عنوان نباید در معرض تابش نور مستقیم آفتاب یا در محل گرم نگهداری شود.

مدیر کل استاندارد فارس افزود:هم‌اکنون یک واحد تولیدی روغن نباتی در استان فارس برای 6 محصول خود پروانه استاندارد گرفته است.

رهنما با بیان این‌که در استان فارس 5 واحد تولیدی برای تصفیه روغن زیتون و 2 واحد تولیدی برای تولید روغن کنجد، تحت پوشش استاندارد فعالیت می‌کنند، به مصرف‌کنندگان توصیه کرد که هنگام تهیه روغن، حتماً به مسائل بهداشتی و استاندارد توجه کنند.

مدیرکل استاندارد فارس گفت: مصرف‌کنندگان باید دقت کنند تا به‌هنگام سرخ‌کردن ماده غذایی، روغن به نقطه‌ی دود نرسد، اگر در حین سرخ‌کردن روغن دود کرد، قهوه‌ای رنگ شد یا کف کرده و غلیظ شد، این روغن فاسد شده و به هیچ عنوان نباید استفاده شود.

وی همچنین گفت: اگر از دستگاه‌های سرخ کن استفاده می‌شود باید روغن باقی مانده صاف شده و در یک ظرف مناسب و بطور در بسته در یخچال نگهداری شود و در این صورت هم بیش از دو بار نباید از روغن استفاده کرد.

رهنما تصریح کرد: هنگام سرخ کردن ماده غذایی باید ابتدا آب آن را کاملاً خشک کنیم، چون اضافه شدن آب باعث کاهش مقاومت و تسریع در فساد روغن خواهد شد.

به گزارش ایسنا،مدیرکل استاندارد فارس یادآور شد: از افزودن نمک و ادویه به ماده غذایی در حال سرخ شدن پرهیز شود، این عمل باعث کاهش مقاومت روغن می‌شود و به هیچ وجه نباید باقی مانده روغن مصرف شده به ظرف اصلی برگردانده شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین