کد خبر: ۵۷۲۸۸۷
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷

مخالفان و موافقان وزیر جدید بهداشت در مجلس چه گفتند؟

پزشکیان رئیس جلسه با آرزوی توفیق برای نمکی و تبریک به او ابراز امیدواری کرد در مسئولیت جدید بتواند قوانین مصوب را با قدرت و جسارت ادامه دهد و خدمتگزار مردم باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (دوشنبه) بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان و برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان با ۲۲۹ رأی موافق، ۲۵ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۹ نماینده حاضر به سعید نمکی رأی اعتماد دادند.

اظهارات مخالفان

مقصودی: برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت بومی‌سازی و محلی نیست

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که همه نمایندگان و مردم و کسانی که با نمکی کار کرده‌اند از ایشان با پاک دستی، تخصص و غیر سیاسی بودن یاد می‌کنند، گفت: توجه ویژه‌ وزیر پیشنهادی به برنامه‌های قابل اجرا جای تحسین دارد، اما برنامه‌های دکتر نمکی بومی سازی نیست. در حالی که برنامه‌ها باید ایالتی و بومی سازی باشد.

حسین مقصودی در جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با سعید نمکی، وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار کرد: اقتدار نظام، سلامت آموزش، چرخش نخبگان، فناوری و سد سازی همه نتیجه‌ عملکرد نظام و از دستاوردهای نظام است و در دولت‌های مختلف دستاوردهای خوبی داشته ایم. در دولت "تدبیر و امید" نیز ضمن انتقادات جدی به بی عدالتی در راهسازی و ریل، آموزش و پرورش و حقوق کارگران آسیب‌های اجتماعی داریم، ظلم است که اگر از خوبی‌های این دولت نیز سخن نگوییم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در دولت اول "تدبیر و امید " کنترل تورم و بحث سلامت زبانزد عام و خاص بود، اما مدیران این افتخارات کجا رفتند. از سلامت گفتیم و شعار دادیم و به آن افتخار کردیم، اما دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی به کجا رفت و چرا و چگونه رفت؟. در وزارت کار و رفاه تنها سازمانی که در این دولت پاسخگو بود سازمان بهزیستی بود. دکتر محسنی بندپی به کجا رفت و چرا رفت؟. آقای رئیس جمهور فرمودند حیف که دکتر قاضی زاده رفت. این سوال نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مردم نیز هست که ای کاش آقای روحانی در صحبت‌های خود به آن پاسخ می‌دادند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، تصریح کرد: این سوالات را باید دکتر روحانی و دکتر نوبخت پاسخگو باشند. حیف است در این روزها و دهه فجر از دکتر قاضی زاده هاشمی در وزارت بهداشت و محسنی بندپی در سازمان بهزیستی و دکتر طیب‌نیا در دوره اول یادی نکنیم. ان‌شاء‌الله با حضور دکتر نمکی دولت اعتدال به سمت خوش نمکی حرکت کند و نه شیرین شیرین و نه شور شور باشد.

وی افزود: همه نمایندگان، مردم و همه کسانی که دکتر نمکی را می‌شناسند به پاک دستی، خوشنامی و تخصص و غیر سیاسی بودن از دکتر نمکی یاد می‌کنند، اما چه تضمینی وجود دارد که آقای رئیس جمهور و دکتر نوبخت در رأس دولت این نیرو و سرمایه نظام را نسوزانند.

مقصودی در ادامه اظهاراتش، گفت‌: بنده برنامه دکتر نمکی را به خوبی مطالعه کرده‌ام و قطعاً نمایندگان و حتی بنده با رأی بالایی به ایشان رأی خواهیم داد، اما آقای رئیس جمهور! چگونه می‌خواهید از برنامه‌های دکتر نمکی حمایت کنید؟ توجه ویژه‌ ایشان به برنامه‌های قابل اجرا جای تحسین دارد، اما برنامه‌های دکتر نمکی بومی سازی نیست. برنامه‌ها باید ایالتی و بومی شود. در برنامه‌های دکتر نمکی به درمان توجه خاص شده است، اما به بهداشت، درمان و آموزش به صورت بومی گرایی توجه نشده است. از سوی دیگر به بهداشت روستاها توجه نشده است.

وی در ادامه صحبت‌های خود، بیان کرد: برای نیروهای خدماتی و پرستاری و بهورزان و نیروهای درجه پایین وزارت بهداشت، برنامه خاصی از سوی ایشان ارائه نشده است تا در آنها ایجاد انگیزه کند. این روزها از "طرح تحول سلامت" بر عکس جملات رئیس جمهور مردم ناراضی هستند، چرا که دولت تدبیر و امید به برنامه‌های مجلس شورای اسلامی و دکتر قاضی زاده هاشمی نگاه عملی نداشت و نگاه شعار گونه داشت. اگر یک نگاه بنیادی وجود داشت به دنبال منشأ بیماری‌ها می‌رفتیم. منشأ بیماری‌ها سوء تغذیه است. در این دولت فاصله طبقاتی افزایش پیدا کرد و سفره‌های مردم کوچک‌تر شد و کارگران فراموش شدند و بیماری‌ها افزایش پیدا کرد.

مقصودی در ادامه تاکید کرد: آقای رئیس جمهور! به دکتر نوبخت بگویید که به دکتر نمکی در اجرای دقیق و به روز رسانی "طرح تحول سلامت" کمک کند. این روزها اکثر مردم فاقد طرح پوشش بیمه هستند و آنهایی که بیمه هستند همه داروها به آنها تخصیص داده نمی‌شود و سهم مردم در پرداخت حق الزحمه دارو زیاد شده است. اجرای طرح تحول سلامت اقتصادی برای این دولت، نظام و مردم گران شده است. آقای روحانی! سخن بنده با شما و دکتر نوبخت است. همه این را می‌دانند که علت کناره‌گیری کردن دکتر قاضی زاده هاشمی اختلافات درونی دولت است. آقای روحانی چه کسی باید این اختلافات را بین وزرا و اعضای کابینه برطرف کند؟ بخشی از اعضای دولت به ویژه‌ دکتر نوبخت معتقد بودند که آقای قاضی زاده هاشمی بیش از دخل و خرج دولت خرج می‌کند. چه کسی این برنامه و شعار طرح تحول اقتصادی را داد؟

مقصودی در ادامه خاطرنشان کرد: عدم توازن در دخل و خرج درون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بدهی چند ده هزار میلیاردی ایجاد کرده است. چه کسی باید این وضعیت را ساماندهی کند و به داد دکتر نمکی و یارانش برسد؟ چند ده هزار میلیارد تومان بدهی به بیمارستان‌ها دارد بیمارستان‌های کشور را به سمت ورشکستگی می‌برد. این به دنبال بی برنامگی و ضعف دولت شما است که کشور و دولت‌های آینده را رنج می‌دهد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با خطاب قرار دادن رئیس جمهور، اظهار کرد: متأسفانه کشور را رها کردید و به شعار طرح تحول اقتصادی چسبیده‌اید. وضع اقتصاد، معیشت مردم و صنعت را رها کردید و تعدادی از افراد نه چندان سالم را به نام خصوصی سازی گماردید. همان طور که وضع بهداشت در این روزها به امان خدا رها شده است. آقای دکتر نمکی مرد سالم و متخصصی است. چه تضمینی برای حمایت از برنامه‌های ایشان وجود دارد؟ آقای رئیس جمهور! آیا این قدرت را دارید که به دکتر نوبخت دستور دهید که از برنامه‌های دکتر نمکی حمایت کند.

 علی لاریجانی که ریاست جلسه را بر عهده داشت به حسین مقصودی تذکر داد که شما باید در چارچوب مخالفت با وزیر پیشنهادی صحبت کنید. بنده از جناب دکتر نمکی تشکر می‌کنم، چرا که برنامه خوبی را ارائه داده‌اند.

فرهنگی: تامین اجتماعی از سیاست‌های وزارت بهداشت در طول سال‌های گذشته آسیب دیده است

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: به جای درخواست بزرگتر کردن دولت به ویژه در بخش تامین معیشت، بهتر بود درباره بازار ارز، سطح قیمت‌ها و تامین مایحتاج عمومی مردم سخن می‌گفتند و با مطرح کردن برنامه‌هایشان به جامعه آرامش می‌دادند.

محمدحسین فرهنگی در جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با نمکی؛ وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: سوابق ارزشمندی در گذشته ایشان وجود دارد. امیدوارم با رایی که امروز از مجلس می‌گیرند در انجام وظایف خطیری که پیش‌رو دارند، موفق شوند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرسید: برای رفع مشکلات اجرایی و ساختاری بخش بهداشت و درمان کشور چه پیش‌بینی‌ها و برنامه‌هایی دارید؟ رهبری تاکید دارند «در بخش درمان بکوشید تا بیمار و اطرافیان وی جز رنج بیماری رنج دیگری نداشته باشند» اما آیا به واقع وضعیت این طور است؟ آیا رواست به خاطر تجهیزات جزئی پزشکی بیمار سه بار به اتاق عمل برده و برگردانده شود. خواهش می‌کنم جان انسان‌ها را هم در محاسبات‌تان مورد توجه قرار دهید.

نماینده مردم تبریز در مجلس ادامه داد: اینکه یک بیمار با کپسول متصل به وی داخل اتاق عمل برده می‌شود و با انفجار این کپسول بیمار به طرز فجیعی جان می‌دهد، آیا در برنامه‌ها و محاسبات مدیران وزارت بهداشت قرار دارد؟ بودجه این وزارتخانه ۱۲ هزار میلیارد تومان است قرار بود این بودجه برای تقویت تجهیزات پزشکی و لوازم بیمارستانی اختصاص یابد اما بیش از ۸۰ درصد این مبلغ صرف پرداخت به افراد و حقوق و مزایای پرسنل این وزارتخانه شد. آیا شما به جای متورم کردن هزینه‌های درمان راهکار دیگری دارید؟ برنامه‌های شما در این بخش چیست؟ در بخش درمان چه برنامه‌هایی دارید؟

فرهنگی با انتقاد شدید به عملکرد سازمان غذا و دارو، گفت: متاسفانه سازمان غذا و دارو بسیار ناموفق عمل کرده و نیازهای غذایی و دارویی مردم درست تنظیم نشده است و مراجعات مردم به واحدهای درمانی و بیمارستان ها بسیار زیاد شده است. انواع سرطان‌ها حتی در سنین پایین شایع شده است. ترکیب غذایی مردم درست نیست. دسترسی آنان به پروتئین‌های مورد نیازشان بسیار پایین است و بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش یافته است. برنامه‌های راهبردی شما در این بخش چیست؟ مسائل آموزشی در بخش سلامت درست نیست. از برخورد با دانشجویان در دانشگاه‌ها تا برخورد با متخصصان در بیمارستان‌ها با وضعیت نامناسبی روبرو هستیم. این پزشکان تنها به دلیل گلایه از فقدان در اختیار قرار دادن ابزار و تجهیزات پزشکی به بیمارستان‌های دور دست و غیرمرتبط با تخصص‌شان تبعید می‌شوند.

وی ادامه داد: شما اولین پزشک غیرجراحی هستید که در رأس این وزارتخانه قرار خواهید گرفت. توجه داشته باشید که انتظار از شما در بخش تجهیزات و دارو بسیار بالاست. بودجه ۵۰۰ میلیون یورویی این بخش صرفاً باید صرف خرید تجهیزات پزشکی و دارویی شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس در خلال سخنانش لاریجانی را مخاطب قرار داد و در اعتراض به جمع شدن برخی نمایندگان اطراف صندلی رییس‌جمهور، گفت: به رییس‌جمهور توصیه کنید که به کمیسیون‌ها، مجامع استانی و نمایندگان وقت دهد تا بتوانند درباره مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه‌شان به ایشان صحبت کنند تا در جلسه علنی این طور وقت خود را به جای توجه به سخنان ناطق جلسه علنی، صرف صحبت با ایشان نکنند.

لاریجانی هم این توصیه را  تایید کرد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: تامین اجتماعی از سیاست‌های وزارتخانه شما در طول سالهای گذشته آسیب دیده است. چرا برای جبران کسری هزینه‌های سلامت، اوراق فروخته می‌شود؟ خرید تجهیزات پزشکی توسط افرادی که برای کسب و کار خود بهشت خرید تجهیزات درست کرده‌اند، نباید انجام شود. نظام ارجاع و پزشکی خانواده را فعال و کارآمد کنید و اختیارات شرکتهای خارجی دارویی را به حداقل برسانید و با مافیای تجهیزات و داروهای وارداتی مبارزه کنید.

فرهنگی با اشاره به موقعیت برجسته بخش بهداشت و درمان در سطح خاورمیانه و جهان، گفت: جایگاه برجسته بهداشت و درمان ایران در سطح منطقه و جهان جایگاه بسیار مطلوبی است اما باید در جهت ارتقاء بیشتر این جایگاه تلاش کنید. با رفع ایرادات ساختاری به نیازهای اساسی بیماران توجه اساسی‌تری کنید. از مدیران پاک دست برای پیاده کردن سیاست‌های‌تان استفاده کنید.

وی ادامه داد: پرستاران نیاز به توجه شما دارند. بیماران بستری در منزل نیاز به توجه دارند حتماً برای این بیماران باید سرویس مناسب ارائه دهید. این عزیزان و خانواده‌هایشان در زجر و ناراحتی هستند.

اظهارات موافقان

سلیمی: نمکی فردی برنامه محور است

نماینده مردم محلات در مجلس در موافقت با سعید نمکی وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: ایشان فردی برنامه محور است. برنامه‌های ایشان آسیب شناسی دارد و به اسناد بالادستی مربوط می‌شود. در برنامه‌های ایشان اهداف به صورت کمی ارائه شده است که این برای ما بسیار مفید است.

علیرضا سلیمی در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس شواری اسلامی ضمن عرض تشکر از زحمات قاضی زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در حمایت از سعید نمکی گفت: امروز سخن است از رأی اعتماد به دکتر نمکی برای به عهده گرفتن سکان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. جناب دکتر نمکی چند ویژگی دارند؛ ایشان فردی پاک دست هستند. علیرغم اینکه در سطوح کلان مدیریت‌های جدی را تجربه کردند، تا امروز لکه سیاهی در کارنامه ایشان دیده نمی‌شود.

سلیمی با اشاره به مشکل قبلی هم زمانی مسئولیت داخلی و بخش خصوصی گفت: از آنجا که آقای نمکی در بخش خصوصی سهمی ندارد می‌تواند آزادانه رفتار کند. متأسفانه باید اذعان کنیم که برخی از وزرا به این دلیل که هم زمان مسئولیت دولتی داشتند و در بخش خصوصی هم منافعی کسب می‌کردند حریت نداشتند؛ این نقیصه در مورد دکتر نمکی وجود ندارد.

نماینده مردم محلات با تاکید بر جامع بودن برنامه سعید نمکی اظهار کرد: وزرای بهداشتی که در طول این سال‌ها آمدند برنامه یک بعدی داشتند. برخی صرفاً به بحث درمان و برخی دیگر به بحث پیشگیری تاکید می‌کردند. با ملاحظه برنامه آقای نمکی متوجه می‌شویم برنامه‌های ایشان بسیار جامع است. دکتر قربانی که از موافقین ایشان است تاکید داشتند که دکتر نمکی می‌تواند موفق باشد چون برنامه‌های جامعی دارد. با توجه به مشکلاتی که در بخش دارو و تحریم داریم دکتر نمکی می‌تواند با این مشکلات مبارزه کند.

این عضو هیئت رئیسه کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس نمکی را دارای مهارت بودجه‌ای دانست و افزود: حدود ۹۰ درصد بودجه سازمان برنامه و بودجه در معاونت اجتماعی در اختیار دکتر نمکی بوده است. ما در بخش بهداشت و درمان برای سال آینده درآمدی حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان اختصاص دادیم همچنین برای واردات دارو تجهیزات پزشکی ۳.۳ میلیارد تومان در بودجه سال آینده وجود دارد. نگرانی قبلی ما بحث بی انضباطی بودجه بوده است. چون سابقا دچار این بی انضباطی بوده‌ایم قطعاً فردی که در مباحث بودجه تبحر دارد می‌تواند این موضوع را ساماندهی کند.

سلیمی ادامه داد: آقای نمکی مدیریت‌های زیادی را تا به حال داشته‌اند از مدیریت‌های خرد مثل رئیس یک دانشگاه پزشکی در کاشان گرفته تا مدیریت شرکت‌های دارویی و معاونت سلامت. ایشان حتی مدیر شبکه هم بودند در شرایط فعلی این مدیر استراتژیک در شرایطی می‌تواند تصمیم‌گیری کند که همه لایه‌های مدیریتی را تجربه کرده باشد.

نماینده مردم محلات با اشاره به ضرورت وجود مدیران جهادی گفت: آقای نمکی یک مدیر جهادی است ایشان از رزمندگان دفاع مقدس بوده‌اند در بحث‌های علمی نیز بسیار مهارت دارند آقای نمکی دکترای داروسازی دراند لذا از نظر علمی صلاحیت‌شان تأیید شده است.

وی در ادامه موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت افزود: آقای نمکی فردی برنامه محور است. برنامه‌های ایشان به اسناد بالادستی ارتباط دارد. برنامه‌های ایشان آسیب شناسی نیز دارد. ایشان در برنامه‌هایش اهداف را به صورت کمی ارائه دادند که این قطعاً برای ما مفید خواهد بود. ما از ایشان توقع داریم که مشی شأن با توجه به برنامه‌های باشد که ارائه داده است.

نماینده مردم محلات با بیان اینکه "ما در ۴۰ سال انقلاب در بخش بهداشت و درمان حرکت سریع داشته‌ایم" خاطر نشان کرد: امید به زندگی در کشور ما ۲۰ سال بالا آمده است. مرگ و میر مادران از ۲۴۵ در ۱۰۰ هزار به عدد ۱۸ رسیده است. ما کارهای زیادی انجام دادیم، اما نواقص فراوانی هم داریم.

سلیمی در پایان گفت: امیداوریم آقای نمکی به سیاست‌های جمعیت و برنامه‌های خود پایبند باشد. در بحث دارو بیماری‌های خاص را جدی بگیرد. ان‌شاءالله ایشان در توزیع عادلانه جدی باشند نکند بعضی در وزارت بهداشت ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون درآمد داشته باشند وعده‌ای دیگر درآمد ناچیزی داشته باشند.

وزیر پیشنهادی می تواند بخش سلامت را از گرداب به ساحل امن برساند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به سوابق درخشان نمکی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان گفت: وزیر پیشنهادی می تواند بخش سلامت را از گرداب به ساحل امن برساند.

علی نوبخت حقیقی در نشست علنی امروز (دوشنبه 15 بهمن) در دفاع از برنامه های سعید نمکی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون چندین بار به من این مسئله گفته شده که چگونه کار طبابت را رها کرده ای و به کار نمایندگی، سیاست و اجرا در مجلس پرداخته ای؟ علت آن این است که در سال 1389 من در شرایطی که سمت های مختلفی داشتم در اعتراض به گروگان گرفتن جسد ملت ایران در بیمارستان ها از سمت های خود کناره گرفتم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من فکر می کردم حق و لیاقت مردم بزرگوار ایران و بیماران عزیز بیش از این است که ما در بدو ورود بیماران به بیمارستان های دولتی اعلام کنیم که چنانچه توان پرداخت هزینه بیمارستان را ندارید، شما را بستری نمی کنیم! این در حالی است که بارها و بارها توصیه شده است که مردم نباید جز غم بیماری غم دیگری داشته باشند، اما می دیدیم که مردم مستضعف برای بستری شدن در بیمارستان های دولتی هم باید پول پرداخت کنند.

وی افزود: در اواخر سال 91 دکتر روحانی در رابطه با نظام سلامت با ما صحبت کردند و ما نیز اعلام کردیم که ما قطعاً دراین عرصه کمک های لازم را خواهیم داشت به شرطی که سهم سلامت از GDP افزایش یابد و به یک شکلی بتوانیم هزینه های مردم از جیبشان را کمتر کنیم تا مردم آسیب پذیر کمتر اذیت شوند که خوشبختانه دولت تدبیر و امید در دوره یازدهم طرح تحول سلامت را به اجرا درآورد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: قطعاً هدف طرح تحول سلامت بسیار خوب و مثبت است و همه ما باید تلاش کنیم تا این کشتی بتواند از امواج خروشان به سلامت به ساحل آرام برسد، البته شرط تحقق این مسئله این است که ما اصول علمی و اجرایی جهان و مورد قبول سازمان های بین المللی را در بخش سلامت تامین کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به دلایل حمایت از برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان گفت: کشتی سلامت در حال حرکت بود که کاپیتان کشتی اعلام کرد سوخت کشتی کافی نیست و ممکن است ما را به مقصد نرساند، از طرفی کار انجام شده را نمی توان در میانه آن رها کرد، حال در شرایط کنونی کاپیتان کشتی در حال عوض شدن است، اما خوشبختانه کاپیتان جدید به تمام امور اشراف کامل دارد.

نوبخت حقیقی ادامه داد: آقای نمکی به دلیل سوابق به ویژه فعالیت در حوزه معاونت بخش بهداشت می تواند کمک بزرگی به بخش سلامت داشته باشد. یکی دیگر از مسائل موضوع بوده بخش سلامت است، از این رو وزیر پیشنهادی بهداشت خود به عنوان معاون اجتماعی سازمان برنامه و بودجه نقش اساسی در تدوین بودجه سال 98 داشته و این مسئله می تواند در حل مسائل اعتباری حوزه سلامت تاثیرگذار باشد و ما را از این گرداب نجات دهد.

وی گفت: یکی دیگر از مسائل میزان ارتباط وزیر پیشنهادی بهداشت با جامعه پزشکی است، وزیر مربوطه باید با جامعه پزشکی همکاری قابل قبولی داشته باشد تا بتوانیم این کشتی را به ساحل برسانیم، در این که باید پرونده سلامت الکترونیکی شود هیچ بحثی نیست و وزیر پیشنهادی نیز در برنامه های ارائه شده خود اعلام کرده که اگر پرونده سلامت الکترونیکی شود، صرفه جویی در بخش بهداشت و درمان محقق می شود، اما تحقق این مسئله مستلزم همکاری وزارتخانه و شخص وزیر با جامعه پزشکی است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: من در 50 سال طبابت خود هیچ وقت عبارتی مانند "زینت النسخه " نشنیده بودم، ولی بارها عبارت زینت الدعا شنیده بودم، ما عبارت هایی مانند هو الشافی در نسخه های پزشکی را زینت النسخه می دانیم، از طرف دیگر در نشست روز گذشته اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پس از بررسی های دقیق برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت و همچنین بحث در رابطه با بخش های مختلف برنامه های آقای نمکی؛ اعضای کمیسیون با اتفاق آرا وی را برای تصدی وزارت بهداشت و درمان مناسب دانستند. همچنین در روز پنجشنبه جامعه پزشکی و تمام روسا در همایشی در تهران از وزیر پیشنهادی بهداشت حمایت کردند.

مدیریت جهادی از شاخصه‌های نمکی است

نماینده کاشان، آران بیدگل در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت به برنامه‌های وی در هدفمندسازی آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعداد پرستار و رادیولوژیست در کشور کم است که با هدفمندسازی آموزش پزشکی مشکل برطرف می‌شود.

سیدجواد ساداتی نژاد  در نشست علنی امروز (دوشنبه 15 بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت سعید نمکی به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در موافقت با وی به برنامه‌های نمکی اشاره کرد و گفت: وزیر پیشنهادی اصل برنامه‌های خود را بر پیشگیری گذاشته است و درمان در درجه دوم قرار دارد که اگر همین تمرکز در طرح تحول سلامت انجام می‌شد، شاهد هزینه‌های زیاد درمان نبودیم.

نماینده مردم کاشان، آران بیدگل در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه نمکی به حوزه توانبخشی اهمیت می‌دهد، عنوان کرد: همچنین اهمیت به طب سنتی از دیگر توجهات نمکی است و تلاش برای اجتماعی کردن حوزه سلامت دارد، به این شکل که پزشکان و دانشجویان به جای ملاقات بیماران در بیمارستان به بطن جامعه می‌روند.

وی افزود: هدفمند کردن آموزش پزشکی که باعث افزایش تعداد پرستاران و رادیولوژیست‌ها می‌شود از دیگر برنامه های وی است. همچنین ایشان به حوزه درمان برنامه ششم و اجرایی کردن آن اعتقاد دارد و رعایت عدالت در حوزه سلامت روستایی را مد نظر قرار می‌دهد چنانچه پیش از این رئیس شبکه بهداشت کاشان نیز بوده و در آن زمان هر چهارشنبه به بازدید از روستاها می‌رفت.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه بیمار نباید غیر از رنج و درد بیماری، رنج دیگری داشته باشد، اظهار داشت: نمکی به اقتصاد مقاومتی توجه دارد، همچنین در سوابق کاری وی، جهاد سازندگی به چشم می‌خورد که به معنای مدیریت و نگاه جهادی است چنانچه در دفاع مقدس نیز حضور داشت.

ساداتی نژاد در ادامه با اشاره به سابقه نمکی در معاونت وزارت بهداشت و معاونت بودجه بیان کرد: نمکی مدیر گلخانه‌ای نیست و مراحل مدیریت را یکی پس از دیگری طی کرده است، همچنین سررشته وی در حوزه بودجه باعث می‌شود مدیریت و انضباط مالی داشته باشد که هزینه مازاد را در طرح تحول به حداقل برساند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه نمکی برای دوران تحریم نیز در حوزه درمان برنامه دارد، خاطر نشان کرد: وزیر پیشنهادی به درمان کارگران نیز نگاه خاص دارد و به لحاظ شخصیتی نیز در خانواده‌ای متدین متولد شده و روحیه مردمی دارد لذا از آن جایی که کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس اقبال خوبی نسبت به وی دارند از همکاران می‌خواهم که به ایشان اعتماد کنند./

متن کامل سخنان حسن روحانی در دفاع از سعید نمکی را اینجا بخوانید.

منبع: خبرگزاری ایسنا و خانه ملت
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین