کد خبر: ۵۷۷۴۶
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۴
محمد البرادعی خبر داد:

عبور ایران از نقطه بدون بازگشت اتمی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - محمد صادق امینی: محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه ایران از آگوست سال گذشته در تکنولوژی حساس هسته‌ای تبحر یافته اعلام کرد که ایران کمتر از 6 ماه با غنی‌سازی صنعتی اورانیوم فاصله دارد. البرادعی همچنین با اشاره به اینکه ایران احتمالا مهلت شورای امنیت برای تعلیق غنی‌سازی را از دست می‌دهد گفت که تهران حالا دانش فنی مهم غنی‌سازی آزمایشی را بدست آورده و دیگر راه بازگشتی وجود ندارد. بنابر اظهارات البرادعی کسی نمی‌تواند دانش را بمباران کند. 

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز با اشاره به اینکه ارزیابی‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس می‌گویند که ایران هنوز 5 الی 10 سال با توسعه بمب هسته‌ای فاصله دارد درباره ارزیابی‌های اغراق‌آمیز در این باره هشدار داد و گفت: نگرانی از دست‌یابی ایران به دانش هسته‌ای مربوط به شش ماه قبل بوده و دیگر مربوط به امروز نمی‌شود چرا که ایران سانتریفیوژها را به مدت شش ماه است که به کار انداخته است. وی در ادامه افزود: به هر حال تفاوت بزرگی بین دست‌یابی به دانش هسته‌ای برای غنی‌سازی و توسعه یک بمب هسته‌ای وجود دارد.

البرادعی در ادامه اظهارات خود با اشاره به اینکه ایران می‌تواند سه هزار دستگاه سانتریفیوژ را در کمتر از چنده ماه نصب کند گفت: این کار می‌تواند در حدود 6 ماه یا یک سال به طول بیانجامد. او همچنین با تاکید به تمایلش برای مذاکرات و متقاعد کردن ایران گفت: شرایط ایده‌آل این است که اطمینان حاصل کنیم ظرفیت غنی‌سازی صنعتی وجود ندارد و بازرسی کامل از مراکز هسته‌ای ایران انجام می‌گیرد. 

البرادعی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به ناکارآمد بودن تحریم‌ گفت: تجربه من بدون استثنا این بوده است كه تحریم‌ها به تنهایی كارآیی ندارد و در بیشتر موارد طرف مقابل را رادیكال می‌كند و به ملتی كه قرار نیست آسیب ببینند، آسیب می‌رساند.

مدیركل آژانس ادامه داد: اگر محیطی را ایجاد كنیم كه در آن ایران احساس انزوا بكند و هدف تحریم‌های بیشتری قرار گیرد، آنگاه برخی از این سناریوهای بسیار بد رخ می‌دهد زیرا در آن زمان تندرو‌ها را پشت فرمان قرار خواهید داد.

البرادعی همچنین با انتقاد از  برنامه تونی بلر، نخست وزیر انگلیس برای مدرنیزه کردن زرادخانه هسته‌ای این کشور گفت: وقتی شما در انگلیس برنامه‌ای برای مدرنیزه‌ كردن سیستم‌های تریدنت (سیستم‌های بازدارنده‌ نظامی هسته‌ای انگلیس) دارید، بنابراین برای ما مشكل است كه برگردیم و به دیگران بگوئیم كه بازدارنده‌ هسته‌‌ای واقعا برای شما چیز خوبی نیست.

وی در خصوص شایعات حمله احتمالی واشنگتن یا تل‌آویو به ایران گفت این تهدیدها حتی اگر ایرانی‌ها قصد نداشته باشند سلاح هسته‌ای تولید كنند، می‌تواند به قرار گرفتن آنها در این مسیر منجر شود. وی افزود: آنگاه شما تكرار ماجرای كره‌‌شمالی و یا عراق را خواهید داشت و اینها دستاوردهای بزرگی برای ما به عنوان بشریت متمدن نیست.

وی با تكرار ایده جدیدش مبنی بر تعلیق همزمان غنی سازی در ایران و تحریم‌ها از سوی جامعه‌ بین‌المللی گفت كه این ایده به هر دو طرف اجازه می‌دهد به طور همزمان اقدام كنند تا اینكه درخواست شود تهران به عنوان پیش شرط برای برداشتن هر گونه گام بیشتر، غنی سازی را متوقف كند.

البرادعی گفت: مساله فقط این است كه چگونه هر دو طرف را در حالی كه حفظ آبرو می‌كنیم بر سر میز مذاكره بنشانیم. وی تاکید کرد: مساله ایران فقط زمانی حل می‌شود كه آمریكا تصمیم بگیرد به طور مستقیم با ایران وارد تعامل شود.

لازم به یادآوری است که علی لاریجانی مذاکره‌کننده ارشد اتمی کشورمان امروز (سه‌شنبه) با محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ملاقات می‌کند. این در حالی است که قرار است شامگاه چهارشنبه به وقت تهران، البرادعی گزارش تعیین‌کننده خود درباره نحوه همکاری ایران با بازرسان آژانس و چگونگی پاسخ تهران به مفاد قطعنامه 1737 را به اطلاع اعضای شورای امنیت سازمان ملل برساند.

البرادعی دیروز گفت: موضوع برنامه هسته‌ای ایران از آن دست موضوعاتی نیست که صرفا با اتکا به اعمال فشار بتوان برای آن راه‌حلی پیدا کرد. باید به خواست ایران توجه کرد و آنها را به میز مذاکره برگرداند. البرادعی ماه گذشته نیز خواستار آن شده بود با تعلیق همزمان غنی سازی اورانیوم از سوی ایران و لغو تحریم‌ها علیه این کشور شرایط برای آغاز دور تازه گفتگوها بین ایران و گروه 1+5 مهیا شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین