کد خبر: ۵۷۸۲۶۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۱

بارش‌های بی‌سابقه اصفهان، زاینده‌رود را زنده می‌کند؟+نمودار

در سال آبی جاری، استان اصفهان 100.8 میلی‌متر بارش داشته است که در مدت مشابه سال گذشته این میزان 31.6 میلی‌متر بوده و نسبت به بارش‌های سال گذشته، 218.6 درصد افزایش داشته است.
آفتاب‌‌نیوز :
 بنابر اعلام سایت هواشناسی استان اصفهان، در سال آبی جاری، از ابتدای مهر ماه امسال تا روز دهم اسفند ماه، استان اصفهان 100.8 میلی‌متر بارش داشته است که در مدت مشابه سال گذشته این میزان 31.6 میلی‌متر بوده است که می‌توان گفت امسال بارش‌ها حدوداً 3 برابر شده و نسبت به بارش‌های سال گذشته، 218.6 درصد افزایش داشته است.

میزان بارش استان اصفهان در بلندمدت 93.1 میلی‌متر بوده که از مقدار بارش‌های سال جاری کمتر است و همچنین میزان بارش‌های کامل آبی سال جاری 157.6 میلی‌متر بوده که نشان می‌دهد استان اصفهان در سال جاری بارش‌های خوب و مناسبی داشته است.

استان اصفهان که چندین سال متوالی با تغییر اقلیم مواجه و طی این سال‌ها دچار خشکسالی و کم‌آبی شده است، در سال 97 رحمت الهی شامل حالش شد و بارش‌های سال جاری استان که خبر خوبی برای اصفهانی‌ها و کشاورزان این استان بوده است، همچنین نسبت بارش سال آبی جاری اصفهان به یک سال آبی کامل 64 درصد تخمین زده شده است.

از طرفی استان چهارمحال بختیاری نیز در سال آبی جاری 507.9 میلی‌متر بارش داشته که در مدت مشابه سال گذشته این میزان 124.7 میلی‌متر بوده که بیانگر افزایش افزایش 307.1 درصدی بارش‌های این استان نسبت سال 96 است، همچنین در بین مناطقی که طی 24 ساعت گذشته منتهی به روز جمعه، بیشتر از 5 میلی‌متر بارش داشته‌اند، شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال بختیاری که سرچشمه زاینده‌رود است نیز به چشم می‌خورد که با 67.3 میلی‌متر، بیشترین بارش را برای خود به ثبت رسانده است و در صدر جدول قرار دارد.

با افزایش بارش‌ها در سطح کشور و به خصوص در استان اصفهان که پس از گذشت چند سال، سال 97 بارش‌های خوب و مناسبی را تجربه کرد و همچنین افزایش بارش‌های کوهرنگ و به ویژه بارش‌های روز گذشته آن، باید دید که مسؤولان برای احیای زاینده‌رود خشک شده چه اقدامی می‌کنند زیرا یکی از دلایلی که اصفهان را از حق مسلم خود بی‌نصیب کرده بودند، کاهش بارش‌ها در استان اصفهان و سرچشمه زاینده‌رود بود که با الطاف الهی این مشکل رفع شد.

البته نا گفته نماند که کارشناسان اقلیمی و هواشناسی معتقدند حجم خشکسالی در سال‌های اخیر در اصفهان و حوضه آبریز زاینده‌رود به قدری بوده که این میزان افزایش هنوز نتوانسته کمبودهای گذشته را جبران کند و لازم است که برای جلوگیری از بحران آبی در تابستان آینده، مردم همچنان الگوهای صحیح مدیریت مصرف آب را در دستور کار خود داشته باشند.

زاینده‌رودی که از کوهرنگ سرچشمه می‌گیرد و از میان استان اصفهان عبور می‌کند و به آن جان تازه می‌دهد و پس از سیراب کردن آن و حیات بخشیدن به موجودات و محصولات فراوان کشاورزان، به تالاب گاوخونی ریخته شود، با بارش‌هایی که در چند سال اخیر بی‌سابقه بودند، حق دارد که دوباره زنده‌رود شود و امید، شادی و نشاط را به استان اصفهان بازگرداند.


منبع: فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
15
13
اصفهان کویر است آبش کجا بود زاینده رود از سرزمین پر آب بختیاری سرچشمه می گیره
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
3
9
فریدونشهر دومین سرچشمه ی زاینده رود است که به دلیل این که مرکز استان نیست در امار ها محاسبه نمی شود ولی تمام مردم ایران پیست اسکی ان را می شناسند به جز شما کارشناس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
0
0
خداکنه این حرفادرست از آ ب دربیادولی افسوس
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین