کد خبر: ۵۷۸۷۰۹
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷

شهرستانی‌ جماعت هیس!

بسیاری بر این اعتقاد هستند که رئیس کمیته انضباطی فوتبال که انتظار انضباط بیشتری نسبت به مردم عادی از وی می‌رود، از واژه «شهرستانی» با هدف کوچک شمردن، توهین و تخریب استفاده کرده است و به همین دلیل اظهارات او را تبعیض آمیز تلقی می‌کنند که حتی نیاز به بررسی انضباطی و ص
آفتاب‌‌نیوز :
«اسماعیل حسن زاده»، رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال روز دوشنبه در مصاحبه ‌ای تلفنی با برنامه رادیویی «تهران ورزشی» با ادبیات و الفاظی عجیب به برخی از بازیکنان فوتبال تاخت. او در واکنش به پست اینستاگرامی «مهدی رحمتی»، دروازبان تیم استقلال تهران، درباره دوشغله بودنش سخنانی جنجالی را به زبان آورد که واکنش‌های زیادی را به همراه داشت. 

وی گفت: «وقتی یک جوان «شهرستانی» که تازه به تهران آمده و مشهور شده، علیه وزیر حرف می‌زند یا از زمین و زمان صحبت می‌کند باید در یک برنامه کالبدشکافی شود و...».

شهرستانی‌ جماعت هیس!

پس از صحبت ‌های عجیب اسماعیل حسن زاده، بسیاری از چهره های فوتبالی و غیرفوتبالی این سخنان رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال را در ارتباط با اظهار نظرهای اعتراضی اخیر «وریا غفوری» بازیکن تیم فوتبال استقلال تهران دانستند.

لازم به ذکر است که وریا غفوری چند وقت پیش در واکنش به اظهارات «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه که تحت فشار بودن کشور را به دلیل حمایت از برخی از کشورهای عربی افتخار دانسته بود. 

در صفحات اجتماعی‌اش نوشته بود« آقای ظریف شما که می‌گویید افتخار می‌کنید به خاطر فلسطین، لبنان، یمن و سوریه تحت فشار هستید، این را بدانید که این شما نیستید تحت فشارید، در واقع این مردم معمولی هستند که تحت فشارند...» اظهاراتی که واکنش های مثبت و منفی زیادی را به همراه داشت و حتی سبب شد او به حراست وزرات ورزش و جوانان فراخوانده شود و زمینه شکل گیری هشتگ «وریا تنها نیست» و هشتگ «صدای ملت» را به وجود آورد.

بسیاری بر این اعتقاد هستند که رئیس کمیته انضباطی فوتبال که انتظار انضباط بیشتری نسبت به مردم عادی از وی می‌رود، از واژه «شهرستانی» با هدف کوچک شمردن، توهین و تخریب استفاده کرده است و به همین دلیل اظهارات او را تبعیض آمیز تلقی می‌کنند که حتی نیاز به بررسی انضباطی و صدور حکم برای وی دارد.

سخنان رئیس کمیته انضباطی فوتبال که بسیاری آن را نشان بی‌انضباطی وی می‌دانند سوالات زیادی را در ذهن مخاطبان ایجاد کرده است. سوالاتی از این دست که چرا رئیس کمیته انضباطی فوتبال در پاسخ به یک پرسش ساده و به جای پاسخگویی به افکار عمومی آن قدر برآشفت که اصالت شهرستانی خود را هم فراموش کرد؟ آیا بین شهرستانی ‌ها با پایتخت نشینان آن قدر تفاوت عمیق است که رئیس کمیته انضباطی برای تحقیر و کوچک شمردن شخصی به آن پناه برده است؟ آیا شهرستانی ها حق سوال و انتقاد ندارند؟ گفتن واژه شهرستانی در رسانه ملی و متهم کردن دیگران در قبال پرسیدن یک سوال ساده از جانب رئیس کمیته انضباطی عجیب نیست؟

اظهارات جنجالی حسن زاده ضمن این که سوالات و ابهامات زیادی را در ذهن مخاطب ایجاد کرد، این تصور را ایجاد می‌کند که گویا از نگاه دولت‌مردان کشور، انتقاد از مسئولان به عنوان ابتدایی ترین حق شهروندی براساس جغرافیا تعریف می‌شود و از نگاه آنان، لازمه انتقاد از مسئولان کشور پایتخت نشینی و رفتن به تور تهران گردی و آشنایی با کوچه پس‌کوچه‌های پایتخت است و بیش از 60 میلیون ایرانی که در شهرستان‌های کشور ساکن هستند نه تنها حق هیچ گونه اظهارنظر یا انتقادی ندارند، بلکه در صورت انتقاد با ادبیات توهین آمیز مواجه می‎‌شوند.

استفاده از واژه«شهرستانی» از سوی رئیس کمیته انضباطی در حالی مطرح می‌شود که اسماعیل حسن زاده علاوه بر این که خود شهرستانی و روستا زاده است، حقوقدانی کار کشته است که انتظار می‌رود بار حقوقی کلمات و تاثیر گذاری واژه‌ها را بیشتر از افراد عادی جامعه درک کند.

اگر چه استفاده از واژه «شهرستانی» از سوی رئیس کمیته انضباطی در همان ابتدا با موضع‌گیری مجری برنامه رادیویی تهران ورزشی همراه بود، اما این سخنان فقط به واکنش مجری برنامه ختم نشد و اولین نتیجه این سخنان، ایجاد هشتگ «#من_شهرستانی_ام» در فضای مجازی بود و اکنون بعد از دو روز این اظهارات جنجالی با واکنش بسیاری در شبکه‌ های اجتماعی همراه شده و این هشتگ در شبکه ‌های اجتماعی داغ شده است.

بسیاری از کاربران فضای مجازی و برخی از بازیکنان فوتبال نیز فارغ از هر رنگی با انتشار مطالبی در صفحات اجتماعی خود با استفاده از هشتگ «با افتخار شهرستانی هستم» به حمایت از وریا غفوری و سیدمهدی رحمتی پیوستند و نسبت به صحبت های حسن زاده واکنش نشان دادند تا یک بار دیگر جنجالی جدید فضای فوتبالی کشور را در برگیرد.
«مسعود شجاعی» کاپیتان تیم ملی فوتبال در صفحه اینستاگرام خود با عکسی از وریا غفوری که اظهارات و نقدهایش در هفته‌ های گذشته جنجالی شده بود، نوشته است: «ما جوانان شهرستانی هستیم که به تهران آمدیم که با خوردن نان بازو و تلاش خودمان آرزو و رویاهایمان را محقق سازیم، نه با سفارش و رانت» علاوه بر کاپیتان تیم ملی، علی کریمی، مرتضی تبریزی، سجاد شهباز زاده، بختیار رحمانی، بهنام برزای، میلاد میداوودی، حنیف عمران زاده و برخی دیگر از چهره‌های مطرح و افراد فعال عادی در توئیتر و اینستاگرام به این موضوع واکنش نشان داده‌اند. 

استفاده تبعیض آمیز رئیس کمیته انضباطی فوتبال این ذهنیت را ایجاد می‌کند که کمیته انظباطی فوتبال خود نیازمند کمیته انظباطی دیگری است که به انضباط رئیس کمیته انضباطی ‌اش رسیدگی کند تا حداقل در به کار‌گیری و استفاده از واژه‌ ها و
کلمات دقت نظر بیشتری به عمل آورد و از واژه شهرستانی چوب نسازد که بر سر منتقدان فرود آورد.

البته اسماعیل حسن‌زاده پس از جو منفی که علیه او ایجاد شد، در مصاحبه ‌ای با سایت رسمی فدراسیون فوتبال نه تنها از گفته خود متاسف نبود بلکه این واکنش ها را به احکام صادر شده قبلی توسط کمیته انضباطی ربط داد.

منبع: روزنامه همدلی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
3
14
دورود برشرف این شهرستانی غمخوار ملت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
3
7
سخن وریا غفوری سخن و دردملت است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
3
5
انتظاردارند که لالمانی بگیرند وبا وجود این همه مصیبت دم نیاورند که چی که حساب وکتاب -جاه ومقام و..........آقایان به خطر می افتد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
2
4
نظر من : حسن زاده لذت ببر از قدرتی که داری !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
2
3
بعدش میگند چرااینهمه مهاجرت به تهران ماازلحاظ فرهنگی کاری کردیم خیلی ازشهرستان بلند میشند میاند تهران که روزی نوه هاشون دیگه این توهین ها رانشنوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
0
1
الان 98درصد جمعیت تهران مهاجرین شهرستانی هستند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین