کد خبر: ۵۷۹۱۰۲
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰

هند از آمریکا شکایت کرد

مقام های هندی اعلام کردند که دهلی نو در حال بررسی گزینه های مختلف از جمله طرح شکایت در سازمان تجارت جهانی به دلیل تصمیم آمریکا برای اخراج هند از نظام عمومی ترجیحات و تحت تاثیر قرار گرفتن صادرات بیش از 2 هزار کالای هندی، است.
آفتاب‌‌نیوز :
 مقام های هندی افزودند: حمایت داخلی از کالاهای تحت تاثیر قرار گرفته و همچنین اعمال دوباره تعرفه ها روی کالاهای آمریکایی از دیگر گزینه های در حال بررسی است.

به گزارش نشریه 'اکونومیک تایمز'،دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 5 مارس اعلام کرد که کشور های هند و ترکیه را از توافقنامه «نظام عمومی ترجیحات» (GSP) خارج می کند.

پیشتر هند و ترکیه می‌توانستند با استفاده از مزیت تعرفه گمرکی صفر، کالا به آمریکا صادر کنند.

بر اساس این گزارش ، از آنجا که هند به‌طور میانگین در حدود 5.6 میلیارد دلار کالا بدون احتساب حقوق گمرکی به آمریکا صادر می‌کند، به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور منطقه جنوب آسیا در جهان به‌حساب می‌آید که از توافق برنامه «نظام عمومی ترجیحات» (GSP) منفعت می برد.

بیسواجیت دار استاد دانشگاه جواهر لعل نهرو در دهلی نو گفت: هند می تواند علیه آمریکا در سازمان تجارت جهانی شکایت کند اما بهترین گزینه مذاکره با واشنگتن برای یافتن یک راه حل مناسب بوده چرا که دهلی نو دارای مازاد تجاری در مقابل ایالات متحده است.

گانش کومار گوپتا رئیس سازمان های صادراتی هند اعلام کرد که تصمیم ترامپ برای خارج کردن دهلی نو از نظام عمومی ترجیحات بر بخش کوچکی از تولید داخلی مانند مواد غذایی فراوری شده، چرم، پلاستیک و کالاهای مهندسی تاثیر خواهد گذاشت.

بر اساس توافقنامه «نظام عمومی ترجیحات» بسیاری از کشورهای درحال‌ توسعه فرصت می‌یابند تا با استفاده از مزیت تعرفه گمرکی صفر و یا ناچیز بر برخی از اقلام صادراتی خود، اقتصادشان را بهبود بخشیده و از فقر خارج شوند.

آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا از مجریان اصلی این نظام ترجیحی هستند و کالاهای کشاورزی، دامی، آبزیان و صنایع‌دستی عمده کالاهای تحت پوشش نظام عمومی ترجیحات را تشکیل می‌دهند.

بر این اساس، اکنون 120کشور از مزایای این نظام در صادرات به آمریکا برخوردار هستند و در دسامبر 2018 هند و برزیل بیشترین سود را از این نظام برده و ترکیه در رده 5 قرار داشت. واردات ازچین و برخی دیگر از کشورهای در حال توسعه مشمول این نظام نبوده و کشورهای حائز شرایط و کالاهای تحت پوشش به صورت سالانه مورد بازبینی قرار می گیرند.

آمریکا اعلام کرده که موازنه منفی تجاری با هند در سال 2017 به 27.3 میلیارد دلار رسید. با این حال هندی ها معتقدند که سود واقعی این نظام برای آنها در سال تنها 250 میلیون دلار است و این تخفیفات بیش از آنکه ارزش مادی داشته باشد، اهمیت راهبردی دارد.
آمریکا خواهان دسترسی بیشتر به بازار هند است. 

تجارت دو جانبه هند و آمریکا گسترش یافته است. ارزش این تجارت از 64.5 میلیارد دلار در سال 2016-17 به 74.5 میلیارد دلار در سال 2017-18 رسیده است. هند از معدود کشورهایی بوده که آمریکادارای مازاد تجاری با آن است. در سال 2017-18 مازاد تجاری هند با آمریکا به ارزش 21 میلیارد دلار برآورد شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین