کد خبر: ۵۸۸۹۱۶
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۶

ماراتن در سیلاب/گزارشی از دغدغه‌ این روزهای برخی داوطلبان کنکور

بیش از دو ماه است که سیل خانه‌های زیادی در مناطق شمال، غرب و جنوب کشور را ویران کرده و مسیر زندگی های مختلفی را تغییر داده است. در این میان کنکوری‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد مناطق سیل‌زده به دلیل اینکه مدت زیادی درس‌خوانده و خود را آماده حضور در یکی از مهمترین امتحانات زندگی خود کرده‌اند، احتمالا یکی از سخت‌ترین دوره‌های زندگی خود را سپری می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
با گذشت سال‌ها هنوز هم کنکور یک غول است، یک غول با ابهت و بزرگ. این را اگر پای صحبت‌های بچه‌های ۱۸-۱۷ ساله بنشینید، بیشتر درک می‌کنید. یا اگر بعد از اعلام نتایج از یک داوطلب کنکور کارشناسی ارشد یا کارشناسی درباره سالی که گذرانده بپرسید می‌گوید که چه فشار روانی را تحمل کرده و کوچک‌ترین مسائل چه‌قدر برایش اضطراب‌آور بوده‌اند.

روزهای عید روزهای مهمی برای داوطلبان کنکور کارشناسی و کارشناسی ارشد است. آن‌ها در این روزها اغلب ساعات خود را به مطالعه و مرور مطالب و تست‌زدن می‌پردازند و از مدت‌ها قبل حساب ویژه‌ای برایش باز کرده‌اند. حالا خودتان را بگذارید جای یکی از این داوطلبان که ساکن آق‌قلا و یا پلدختر است، این داوطلب پس از وقوع سیل و از دست دادن خانه و زندگی خود چه اضطرابی را تحمل کرده وقتی دیده سیل ویرانگر چگونه همه برنامه‌هایش را نقش بر آب کرده و کتاب‌ها و جزوه‌هایش را نابود؟

"فردین" که دانش‌آموز رشته تجربی و از اهالی گمیشان استان گلستان است در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: «یکی از اولین کارهایی که موقع ورود سیلاب به شهر کردم این بود که کتاب‌های کنکورم را بالای کابینت قرار دادم تا خیس نشوند.»

او که در هفته‌ی سوم فروردین با خبرنگار ایسنا صحبت کرده می‌گوید: «هنوز ارتفاع آب در خانه ما یک متر است. من از ۲۸ اسفند تا الان نتوانستم درس بخوانم و از همان روز در کمپ کمک‌های مردمی مشغول کمک به مردم شهرم هستم.»

این دانش‌آموز در میانه صحبت‌هایش می‌گوید: «از شرایط دوستانم خبری ندارم. مدرسه ما هم اکنون محل اسکان سیل‌زدگان است.»

از او می‌پرسم: «آیا در میان کمک‌های مردمی کتاب‌های درسی هم وجود دارد که از درس‌ها عقب نمانید؟» می‌گوید: «برای بچه‌های کوچک‌تر کتاب داستان و دفترهای رنگ‌آمیزی توزیع شده اما کتاب‌های درسی و جزوه برای بچه‌های کنکوری نه.»

"امیررضا" که ساکن شهر پل‌دختر و داوطلب رشته تجربی است می‌گوید: «کتاب‌های بیشتر دوستانم از بین رفته ولی خانه ما در طبقات بالایی ساختمان قرار داشته و جزوه‌ها و کتاب‌هایم آسیب ندیده است، اما دیگر نمی‌شود مثل قبل درس خواند. این دومین سالی است که من برای کنکور درس می‌خوانم در این دوره بچه‌ها روزی ۱۴-۱۳ ساعت درس می‌خوانند اما با شرایطی که پیش آمده ما نمی‌توانیم مثل بقیه داوطلبان برای کنکور آماده شویم.»

او در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «اگر سازمان سنجش سهمیه‌ای را به دانش‌آموزان سیل‌زده اختصاص دهد، خوب است.»

"یاسمن" هم که داوطلب کنکور تجربی است می‌گوید: «بیشتر کتاب‌ها و جزوه‌هایم را آب برده، کتاب‌خانه پل‌دختر هم بسته است که بتوانیم برویم یک کتاب بگیریم و بخوانیم. من که دیگر ناامید شده‌ام هر یک روز برای داوطلب کنکور خیلی مهم است و ما الان روزهای زیادی را از دست داده‌ایم. الان هم که خانه‌ی یکی از آشنایان ساکن شده‌ایم و اصلاً نمی‌شود درس خواند.»

از یاسمن می‌پرسم: «جایی هست که برایتان کتاب‌های درسی توزیع کند؟» او پاسخ می‌دهد: «نه تا الان جایی کتاب توزیع نکرده اما خیلی خوب می‌شود اگر برایمان کتاب بفرستند.»

"امیر" هم که یکی دیگر از داوطلبان گروه تجربی و ساکن پل‌دختر است می‌گوید: «همه‌ی کتاب‌هایم زیر آب رفته و دیگر چیزی برای خواندن ندارم جایی هم نیست که بتوانم کتابی از آنجا بخرم. اصلاً جایی هم برای درس خواندن وجود ندارد. شهر ما یک کتابخانه عمومی داشت که گویا آب‌گرفته هم نشده اما بسته است. ما در بهترین حالت شاید بتوانیم یک ماه درس بخوانیم.»

امیر می‌گوید: «اگر سازمان سنجش به ما سهمیه‌ای اختصاص دهد یا مثلاً آموزش‌وپرورش و یا نهادهای خیریه کتاب برای ما ارسال کنند خیلی خوب می‌شود.»

"نگار" هم که دانش‌آموز رشته تجربی است می‌گوید اکثر کتاب‌ها و جزوه‌های خودش و دوستانش را در پل‌دختر آب برده. او در گفت‌وگویی که با ایسنا داشته می‌گوید: کتاب‌خانه‌ها هم تعطیل هستند، کتاب‌هایمان را آب برده. بر اثر سیل اخیر خانه ما تقریباً زیر آب رفت.

"علی" هم که داوطلب رشته تجربی کنکور امسال و ساکن استان خوزستان است درباره تأثیری که سیل بر مطالعه دروس کنکورش گذاشته می‌گوید: «ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که سیل وارد خانه‌هایمان نشده و کتاب‌هایم سالم است. اما بیشتر کلاس‌های کنکورمان به دلیل بسته بودن راه‌ها لغو شد. از سازمان سنجش می‌خواهم یا زمان کنکور را به تعویق بیندازد و یا سهمیه‌ای برای ما قرار دهند. الان یک هفته‌ای هست که راه‌ها باز شده و شرایط دارد کم‌کم به حالت عادی باز می‌گردد.»

وی ادامه می‌دهد: «کتاب‌های درسی را تقریباً تمام کرده ایم ولی مدارس به علت اینکه محل اسکان سیل‌زده‌ها شده بودند تعطیل بود.»

تعدادی از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد در تماس‌هایی که با ایسنا داشتند، اعلام کرده‌اند به دلیل از بین رفتن منابع مطالعاتی خود و شرایط سختی که برای درس‌خواندن دارند خواستار تعویق زمان کنکور هستند. علاوه بر تماس‌های مکرر، داوطلبان ساکن در مناطق سیل زده کنکور کارشناسی ارشد با نوشتن نامه‌ای خطاب به وزیر علوم که نسخه‌ای از آن در اختیار ایسنا قرار گرفت، خواستار تعویق زمان برگزاری این آزمون که قرار است در روزهای پنجم و ششم اردیبهشت ماه برگزار شود، شده‌بودند.

در این راستا، سازمان سنجش نیز ابتدا در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که زمان برگزاری کنکور ارشد تغییر نمی‌کند و این آزمون روزهای پنجم و ششم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. در اطلاعیه سازمان سنجش آمده بود: «شایان ذکر است وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان سنجش آموزش کشور از زمان وقوع سیل، پیگیر ارائه تسهیلات یا اختصاص سهمیه مشابه زلزله زدگان از مراجع ذیصلاح برای داوطلبانی که آسیب مستقیم دیده‌اند، می‌باشد که به محض حصول نتیجه جزئیات آن در دفترچه انتخاب رشته به استحضار داوطلبان خواهد رسید.»

اما شش روز از اطلاعیه سازمان سنجش نگذشته بود که شورای سنجش و پذیرش اعلام کرد آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته با حدود هفت هفته تأخیر و در تاریخ‌های ۲۳ و ۲۴ خرداد برگزار می‌شود.

همزمان با کمپین درخواست تعویق زمان برگزاری کنکور کارشناسی ارشد که حدود یک ماه دیگر قرار است برگزار شود، زمزمه تغییر زمان برگزاری کنکور کارشناسی هم شنیده می‌شد. قائم مقام وزیر آموزش و پرورش به خبرنگار ایسنا گفته بود: خانواده‌ها نگران درس بچه‌ها نباشند. ظرف چند روز آینده رایزنی‌هایی بین وزرای آموزش‌وپرورش و علوم درباره زمان برگزاری کنکور هم صورت خواهد گرفت.

در همین راستا مجلس شورای اسلامی هم دست به کار شد و طرح تعویق زمان برگزاری کلیه آزمون‌های سراسری سال ۹۸ به دلیل سیل را تقدیم هیئت رئیسه کرد. به گفته عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی این طرح در راستای حمایت از داوطلبان آزمون‌های سراسری و به دلیل وقوع سیل در برخی استان‌های کشور تهیه شده و شامل آزمون‌های سراسری وزارتخانه‌های علوم و بهداشت می‌شود. اما دوم اردیبهشت ماه سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با ایسنا گفته: تاکنون هیچ موضوعی درباره تعویق زمان کنکور سراسری و یا اعطای سهمیه به سیل زدگان در مجلس مطرح نشده است. همچنین در کمیسیون آموزش نیز چنین موضوعی بیان نشده است.

بعدتر، معاون آموزشی وزیر علوم در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه برنامه‌ای برای تغییر زمان برگزاری کنکور سراسری نداریم گفت: این آزمون در زمان اعلام شده (۱۳ و ۱۴ تیرماه) برگزار خواهد شد.

تذکر یک نماینده در مورد کنکور سیل‌زدگان

باوجود مسکوت ماندن موضوع از سوی مسئولان امر، اظهار نظرها در این زمینه کماکان ادامه دارد، نماینده مردم زابل در مجلس نیز گفت: وزرای آموزش و پرورش علوم هر چه سریع‌تر در مورد کنکور سیل‌زدگان تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش ایسنا، حبیب الله دهمرده در جلسه علنی نوبت عصر سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی گفت: وزرای آموزش و پرورش علوم هر چه سریع‌تر در مورد کنکور سیل‌زدگان اقدام کنند. مردم بلاتکلیف و معترض هستند. شرایط فعلی می‌طلبد که دستگاه‌های نظارتی در رابطه با سیل سیستان به وظایف ذاتی خود عمل کنند.

نماینده مردم زابل در مجلس با اشاره به وضعیت معیشتی مردم گفت: در رابطه به گرانی تذکر و هشدار می‌دهم که مردم نسبت به گرانی به شدت معترض هستند. قبل از آنکه خیلی دیر شود انتظار دارند که دولت و مجلس هر چه سریع‌تر در این مورد چاره اندیشی کنند. حقیقتاً بعضی از مسئولان به قسمتی از مشکل تبدیل شده‌اند.

علی رغم مهلت کم باقیمانده تا زمان برگزاری کنکور، حالا هم دیر نیست. حالا که احتمالاً بخش قابل توجهی از سیل‌زده‌ها در نقاط امن مستقر شده‌اند و هم‌چنین تعدادی از داوطلبان ساعت‌های طولانی را در اردوگاه‌های اسکان موقت بیکارند، می‌توان با اعلام آمار داوطلبان رشته‌های مختلف از سوی سازمان سنجش، کتاب‌های درسی کنکور و کتاب‌های کمک آموزشی لازم را در کنار دیگر وسایل موردنیاز برای داوطلبان فرستاد تا آینده تحصیلی این داوطلبان بیش از این آسیب نبیند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین