کد خبر: ۵۹۷۸۶۵
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶

طُرود نان می خواهد

برخی مردم روستای طُرود شاهرود اتلاف زمان زیاد برای خرید نان را یکی از مشکلات هر روز مردم این روستا ذکر کرده و رفع آن را از مسئولان خواستار شدند.
طُرود نان می خواهد
آفتاب‌‌نیوز :

آنها با بیان اینکه هر خانوار در هر روز فقط پنج قرص نان می‌تواند بخرد، افزودند: به طور معمول نزدیک به یک ساعت را در صف‌های خرید نان می‌گذرانند.

روستای طرود با جمعیتی بیش از ۲ هزار نفر در ۱۲۰ کیلومتری شاهرود واقع شده و شغل بیشتر اهالی آن باغداری، کشاورزی و دامداری است، نان قوت غالب مردم این منطقه است.

یکی از اهالی طُرود گفت: با وجود سه نانوایی بربری فعال در این روستا، صف‌های طولانی و اتلاف وقت زیاد برای تهیه نان امری غیرقابل قبول است.

عباس میری افزود: فصل تابستان یکی از مهم‌ترین زمان‌ها برای مردم کویر نشین این روستاست تا به امور کشاورزی، باغداری و دامداری رسیدگی کنند، اما تهیه نان و دغدغه صف‌های دراز مانع از رسیدگی بهتر به امور دیگر می‌شود.

وی ادامه داد: بیشتر خانواده‌های روستایی برای رونق بیشتر کارها در فصل تابستان از فرزندان خود در امور کشاورزی و دامداری استفاده می‌کنند، در حالی که روزانه یکی از افراد خانواده وظیفه خرید نان را برعهده می‌گیرد.

یکی دیگر از ساکنان این روستا گفت: نانوایی‌ها به علت گرمای شدید تابستان فقط در نوبت صبح پخت می‌کنند که این عامل مهمی در طولانی شدن صف‌ها در نوبت‌های پخت نان در نانوایی‌ها می‌شود.

محمد باقری با اشاره به اختصاص پنج نان در هر نوبت گفت: از آنجا که بیشتر خانواده‌ها پرجمعیت هستند و بیشتر ماده غذایی آنها نان است، بنا بر این ناچار هستند بیش از یک نوبت در صف نان بایستند.

وی افزود: پخت نان سفارشی و خارج از نوبت برای برخی یکی دیگر از دلایل تلف شدن وقت بیشتر برای سایر مردم در نانوایی های طرود است.

یکی دیگر از اهالی خارج شدن آرد چرخه سوخت را دلیل صف‌های طولانی خواند و ادامه داد: این امر باعث کاهش پخت نان باکیفیت و مناسب برای مردم این منطقه دور افتاده است.

بخشدار مرکزی شاهرود در این راستا گفت: بر اساس سرانه جمعیت، به هر روستا مقدار مشخصی آرد تخصیص می‌یابد.

غلامعلی عرب عامری افزود: سهمیه سرانه آرد مردم روستای طرود بیشتر از روستاهای نزدیک شهر و به خاطر دوری از شهر و مصرف بیشتر نان توسط آنان است.

وی با بیان اینکه سرانه آرد مردم روستاهای بیدستان، سطوه و مهدی آباد دهستان طرود ۲ برابر سهمیه عادی دیگر روستاهاست، افزود: کیفیت آرد جدیدی که در این روستاها توزیع شده در حال بررسی است.

رئیس شورای اسلامی طرود هم گفت: با توجه به مهاجرت معکوس مردم به این روستا و افزایش ۱۰۰ خانواری، جمعیت فعلی روستا از ۴۰۰ به بیش از ۷۰۰ خانوار رسیده است.

رضا ربیعی افزود: فعالیت چند معدن در این روستا هم مزید بر علت افزایش مصرف نان شده است، این معادن نان مورد نیاز کارگران را از نانوایی‌های روستای طرود تهیه می‌کنند.

وی تاکید کرد: روزانه ۱۳ و نیم کیسه آرد سهمیه روستای طرود در نانوایی‌ها برای مردم پخت می‌شود.

ربیعی ادامه داد: نان سهم بیشتری در تغذیه مردم این منطقه دارد به طوری که در هر سه وعده اصلی غذایی مصرف می‌شود.

دهیار روستای طرود هم گفت: در ایام عادی و تعطیلات آخر هفته بیش از ۲۰ خانوار به جمعیت روستا اضافه می‌شود که این امر به جز ایام محرم و نوروز است.

محسن ساغری افزود: مهاجرت معکوس به روستا و افزایش جمعیت روستا در تعطیلات و آخر هفته‌ها در سهمیه آرد روستا دیده نشده است.

وی با بیان اینکه جمعیت ساکن این روستای ۴۰۰ خانوار بوده است و براین اساس سهمیه آرد اختصاص داده شده، ادامه داد: فاصله ۱۲۰ کیلومتری این روستا تا شاهرود باعث شده تا مردم نتوانند هنگام شلوغی نانوایی‌ها، نان مصرفی خود را از این شهر تأمین کنند.

دهیار طرود تاکید کرد: مردم روستاهای نزدیک به شاهرود کمبود نان خود را از شهر تامین می‌کنند، بنابر این صف نانوایی را در این روستاها مشاهده نمی‌کنیم.

ساغری ادامه داد: نامه نگاری و پیگیری برای ایجاد یک واحد نانوایی پخت آزاد و دولتی دیگر در این منطقه انجام شده است.

روستای طرود از روستاهای بخش مرکزی شهرستان شاهرود آب و هوایی بسیار گرم و خشک از تاریخی دیرین برخوردار است، در سالهای دور این منطقه محل عبور کاروان‌ها بوده و بر سر راه مناطق جنوبی حاشیه کویر مانند خور، بیابانک و جندق و مناطق شمالی از قبیل شاهرود، دامغان و بی ارجمند واقع شده و اهمیت تجاری داشته است.

در سال ۱۳۳۲ شمسی زلزله‌ای ویرانگر روستای طرود را کاملاً ویران کرده و طرود فعلی در نزدیکی مخروبه‌های روستای قدیمی با خشت و گل و چوب ساخته شد.

کشت مردم این روستا جو، گندم، سیر، شلغم، پیاز، زعفران و مقداری نیز پنبه است والبته نخلستان‌های خرما و باغ‌های انار و انجیر نیز دارد که منبع آبیاری آنها یک رشته قنات است.

زنان و دختران این روستا در کنار کارهایی که در امر کشاورزی و دامداری انجام می‌دهند، قالیبافی کرده و در تأمین مخارج خانواده کمک مؤثری هستند.

با اینکه خرما در اغلب مناطق گرم ایران بدست می‌آید، اما محصول خرمای طرود که از نوع مضافتی است، بسیار مرغوب و دارای مزه خوب و شیرین بوده، از شیره زیاد برخوردار است و در فصل تابستان به عمل می‌آید.

سیر تولید شده در مزارع طرود هم از نوع اعلای این محصول است و طرفداران زیادی دارد.

شتر و شترداری علاوه بر اینکه یکی از مشاغل سنتی این منطقه است، به خاطروجود شرایط لازم قابلیت تبدیل شدن به پرورش صنعتی و ایجاد مشاغل زیاد و درآمدهای پایدار را هم دارد.

برای توسعه شترداری این منطقه کارهایی انجام شده که تأسیس نخستین بانک ژن و آزمایشگاه فرآوری و نگهداری اسپرم شتر در ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد شتر شمالشرق کشور در طرود، از جمله آنهاست.

این منطقه از نظر زمین شناسی و مواد معدنی غنی است و گفته می‌شود، معادن زیادی در آن وجود دارد.

اهالی این روستا در عین حال که از امکانات رفاهی زیادی برخوردار نیستند، از مناعت طبع بالایی برخوردار بوده و انتظاراتی که از مسئولان دارند در حد رفع مشکلات اساسی است.

مردم طرود کارنامه درخشانی در حمایت از نظام اسلامی دارند که تقدیم ۲۰ شهید گواه این مطلب است.

خشکسالی یک دهه گذشته و خشک شدن برخی قنات‌ها و چاه‌ها به بخش کشاورزی و دامداری طرود خساراتی را وارد کرده است.

این روستا طی چند سال گذشته به روستای هدف گردشگری تبدیل شده است.

وجود نخلستان‌ها، سکونت گاه قدیمی در شمال شرق روستا، مسابقات شترسواری، جشنواره شتر و کویر زیبا از جاذبه‌های طرود هستند.

همچنین زیارتگاه‌های امام زاده پیرمردان که شامل امام زاده نورالله از نوادگان حضرت اباالفضل العباس (ع) و امام زاده شاه اولیا از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) از جاذبه‌های مذهبی این روستا هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین