کد خبر: ۶۰۱۹۷۷
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۹
بریتانیا به دنبال ایجاد کارزاری برای ماموریت دریایی در نزدیکی سواحل ایران است

۳ سناریوی احتمالی درباره سرنوشت منازعه ایران و غرب در خلیج‌فارس| تنش فعلی به کجا می‌انجامد؟

بریتانیا به دنبال ایجاد کارزاری برای ماموریت دریایی در نزدیکی سواحل ایران است. آلمان نیز برنامه‌ای برای این موضوع دارد. این اقدامات بدون مخاطره نیستند: تشدید منازعه در مراحل بعدی محتمل است با این حال، موضوع تنها درباره زمان وقوع آن است.
۳ سناریوی احتمالی درباره سرنوشت منازعه ایران و غرب در خلیج‌فارس| تنش فعلی به کجا می‌انجامد؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- بریتانیا به دنبال ایجاد کارزاری برای ماموریت دریایی در نزدیکی سواحل ایران است. آلمان نیز برنامه‌ای برای این موضوع دارد. این اقدامات بدون مخاطره نیستند: تشدید منازعه در مراحل بعدی محتمل است با این حال، موضوع تنها درباره زمان وقوع آن است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نشریه آلمانی‌زبان "اشپیگل" در گزارشی با اشاره به تنش اخیر در روابط ایران با امریکا و بریتانیا و متحدان آن کشورها در خلیج فارس به دلیل توقیف متقابل نفتکش‌ها سه سناریوی احتمالی برای هفته‌های آینده را پیش‌بینی و مطرح کرده و در پایان احتمال تحقق هر سناریو را ذکر کرده است.

سناریوی اول: تشدید تنش در تنگه هرمز

دولت تازه بریتانیا اعلام کرده که قصد دارد عبور و مرور تانکرها و کشتی‌های بریتانیایی از تنگه هرمز از طریق همراهی نیروی دریایی سلطنتی آن کشور صورت پذیرد. این تصمیم در واکنش به توقیف نفتکش بریتانیایی توسط سپاه در روزهای گذشته بوده است. ایران خواستار رفع توقیف تانکر ایرانی است که توسط بریتانیا در جبل الطارق توقیف شده است. "حسن روحانی" رییس جمهوری ایران این هفته از لزوم اقدام متقابل و مبادله نفتکش‌ها سخن گفت. لندن اما این ایده را رد کرده و گفته که این دو مورد قابل مقایسه با یکدیگر نیستند چرا که نیروی دریایی بریتانیا تانکر ایرانی را به دلیل نقض مقررات تحریمی اتحادیه اروپا درباره سوریه توقیف کرده است. از سوی دیگر، تهران ماموریت حفاظت بین‌المللی برای حمل و نقل تجاری در سواحل خود را رد می‌کند و نمی‌خواهد حضور نظامی کشورهای دیگر را شاهد باشد.

بحران کنونی مشابه و یادآرو بحران نفتکش‌ها در خلیج فارس در دهه 80 میلادی است. در آن زمان عراق به حدود 400 نفتکش که نفت ایران را حمل می‌کردند، حمله کرد و ایران نیز 200 نفتکش که نفت عراق را جابجا می‌کردند، مورد حمله قرار داد. با درخواست کویت، امریکا در آن زمان وارد عمل شد. و تانکرهای کویتی را اسکورت کرد. زمانی که یک ناو امریکایی به وسیله مین‌های دریایی آسیب دید امریکا به میادین نفتی ایران و کشتی‌های ایرانی حمله کرد. همچنین بر اثر اصابت موشک‌های امریکابی به یک فروند هواپیمای مسافربری ایران، 290 نفر جان خود را از دست دادند.

احتمال تحقق این سناریو: اندک

سناریوی دوم: گسترش منازعه و درگیری‌های نظامی و شبه نظامی در منطقه

ایران با اعمال فشار بیشتر بر غرب و متحدان اروپا و امریکا در خاورمیانه، در سطوح مختلفی گام بر می‌دارد و نه تنها برنامه هسته‌ای و موشکی خود را با سرعت ادامه می‌دهد بلکه جنگ در سایه‌ای را از طریق نیروی‌های  مورد حمایت خود هدایت می‌کند. اخیرا مقام‌های ایرانی میزبان نمایندگان عالی حماس بودند. گروهی فلسطینی که کنترل غزه را در اختیار دارد و به اهداف اسرائیلی حمله می‌کند. در یمن، جنگ داخلی به بن‌بست رسیده است. امارات از یمن عقب‌نشینی کرده است. این برای حوثی‌ها یا انصارالله متحد ایران در یمن یک پیروزی محسوب می‌شود. انصارالله بار دیگر پهپادهای مهاجم خود را در داخل مناطق سنی‌نشین عربستان سعودی به پرواز درآورده‌اند. امریکا و بریتانیا نیز هزاران نیرو را اطراف ایران مستقر کرده‌اند: در ترکیه، عراق، سوریه، کویت، عربستان، بحرین، قطر، امارات، عمان و افغانستان. دولت امریکا اما در هفته‌های اخیر بارها درباره حملات نیروهای وابسته به ایران به کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های غربی هشدار داده است.

احتمال تحقق این سناریو: زیاد

سناریوی سوم: ایجاد تغییر از طریق رویکرد دیپلماتیک

بخشی از تنگه هرمز در سلطان‌نشین عمان واقع شده است. کشوری با جمعیتی 4.5 میلیون نفری. سلطان قابوس نقش میانجی‌گری را در تمام بحران‌های خاورمیانه برعهده دارد. این کشور وزن سنگین دیپلماتیک دارد. این هفته این عمان میانجی بهبود روابط میان بریتانیا و ایران برای یافتن راه حل دیپلماتیک شد. این در حالی است که در تهران، "بوریس جانسون" نخست‌وزیر تازه بریتانیا را "ترامپ شماره دو" می‌دانند. "محمد جواد ظریف" وزیر خارجه ایران اما نخست‌وزیری او را تبریک کند. ظریف اما هشدار داد که آبهای خلیج فارس آب‌های ما (ایران) هستند و ما از آن محافظت می‌کنیم.

در روزهای اخیر، صدای حملات لفظی "مایک پمپئو" وزیر خارجه امریکا و "جان بولتون" مشاور امنیت ملی رییس جمهوری امریکا نیز کمتر به گوش می‌رسند. آن دو خواستار تغییر رژیم در ایران هستند اما ترامپ هنوز در این باره متقاعد نشده است.

احتمال تحقق این سناریو: نسبتا کم

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
9
0
و سناریو چهارم نا امنی منقابل در سواحل کشورهای متخاصم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
1
5
هیچکدام از سناریوهای شما به واقعیت نخواهد پیوست آنچه که مشهود است امریکا بدنبال در گیر کردن متحدینش برای تامین امنیت دست به حضور نظامی چند ملیتی در تنگه هرمز خواهد زد اینگلیس و فرانسه که در منطقه حضور دارند فعلا آلمان که در گیر مسائل نشده بود اعلام آمادگی کرده چند کشور دیگر اروپائی هم بنحوی خواهند پیوست لذا پیش بینی حضور شدید ناوگان کشور ها تحت لوای حفظ امنیت خواهد بود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
1
2
بانظر کار بر موافقم تنگه هرمز میشود محل تجمع ناوگان متحدین امریکا .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
1
3
هرچه به جلو میرویم فرصت ها محدود می شود .

بارها کارشناسان سیاسی مسکو از اینکه تهران مقتدر باشد ابراز نگرانی کرده اند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
مسکو ابراز نگرانی نفوذی هایش سنگ اندازی به دولت .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
0
2
درخواست حق الزحمه از تجارت
نفت .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
نیروی های بین المللی مجانی خلیج فارس را محافظت نمی کنند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
2
0
با سلام
نویسنده محترم حتما در سبک و شیوه نوشتاری خود تجدید نظر فرمایند. نقص در نوشتار به ویژه در بخش سناریوی دوم بیشتر متبلور است. ضمنا در زبان فارسی کلمه "اما" در ابتدای جمله آورده می شود و کاربرد آن در وسط کلام به تقلید از زبان انگلیسی است که اشتباه محض است.(فارسی را پاس بداریم)
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین