کد خبر: ۶۰۲۷۳۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۱
قرار است به‌زودی مانور نظامی مشترک میان روسیه و ایران در اقیانوس هند برگزار شود

چرا ایران در شرایط فعلی خواستار تعمیق همکاری‌های نظامی با روسیه است؟

رسانه‌های روسیه معتقدند که مسکو با تفاهم با ایران مفهوم حضور خود در خلیج فارس برای تامین امنیت را به امریکا نشان داده است. این رسانه‌ها اشاره می‌کنند که روسیه معتقد است باید "سیاست‌های مخرب قدرت‌های خارجی" در خلیج فارس را خنثی کند. اگرچه برخی در مسکو با دیده شک و تردید نسبت به موفقیت احتمالی مسکو در این‌باره می‌نگرند با این حال، برخی باور دارند که این برنامه ارزش دنبال کردن را دارد.
چرا ایران در شرایط فعلی خواستار تعمیق همکاری‌های نظامی با روسیه است؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- به نظر می‌رسد روسیه و ایران در برابر چالش مشترک هژمونی ایالات متحده امریکا در خاورمیانه و لزوم مقابله با آن روابط و همکاری‌های نظامی خود را تعمیق می‌بخشند. امضای تفاهمنامه همکاری نظامی میان مقام‌های دو کشور در جریان سفر سه روزه امیر دریادار "حسین خان‌زادی" فرمانده نیروی دریایی ایران به سن پترزبورگ را باید در این راستا قلمداد کرد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سایت "المانیتور" با اشاره به تمایل ایران و روسیه به افزایش همکاری‌های نظامی دوجانبه می‌نویسد: "فرمانده نیروی دریایی ایران گفته است که این نخستین تفاهمنامه از این نوع است و می‌تواند نقطه عطفی در همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه قلمداد شود و قرار است به زودی مانور نظامی مشترکی میان روسیه و ایران در اقیانوس هند برگزار شود و احتمالا مانور مشابهی نیز در تنگه هرمز انجام خواهد شد. علیرغم آنکه این تفاهمنامه از نظر حقوقی الزام‌آور نیست و هیچ یک از طرفین تعهدات دست و پاگیری نسبت به یکدیگر ندارند اما از دو جنبه حائز اهمیت است. نخست، موضوع زمان‌بندی است. این تفاهمنامه در حالی امضا می‌شود که گزارش‌هایی نشان می‌دهند که تنش میان نیروهای روس و نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه افزایش یافته است. این تفاهمنامه این پیام را می‌رساند که فارغ از اختلافات میان دو کشور در مورد مسائل سوریه، روسیه و ایران هر دو به درک مشترکی درباره لزوم همکاری‌های سیاسی و نظامی میان یکدیگر رسیده‌اند؛ از جمله با هدف تامین امنیت دریایی. دوم آنکه با افزایش تنش میان ایران با امریکا و کشورهای عربی متحد آن، همکاری با روسیه در مورد تضمین امنیت خط ساحلی و آبی ممکن است به تهران اساس امنیت دهد.

این تفاهمنامه ممکن است آغاز تقویت اتحاد دو جانبه ایران و روسیه برای مقابله با حمله احتمالی امریکا علیه ایران باشد. برخی حتی معتقدند که این تفاهم یک نسخه ایرانی و روسی از ایده ایجاد منطقه ضددسترسی مشابه استراتژی به کار برده شده توسط چین به منظور دور نگه داشته ایالات متحده از غرب اقیانوس آرام باشد.

این سایت در ادامه می‌نویسد: رسانه‌های روسیه معتقدند که مسکو با تفاهم با ایران مفهوم حضور خود در خلیج فارس برای تامین امنیت را به امریکا نشان داده است. این رسانه‌ها اشاره می‌کنند که روسیه معتقد است باید "سیاست‌های مخرب قدرت‌های خارجی" در خلیج فارس را خنثی کند. اگرچه برخی در مسکو با دیده شک و تردید نسبت به موفقیت احتمالی مسکو در این‌باره می‌نگرند با این حال، برخی باور دارند که این برنامه ارزش دنبال کردن را دارد.

"آندری باکلانوف" سفیر روسیه در عربستان سعودی در مصاحبه احیر خود با روزنامه "کومرسانت" گفته بود که کشورهای خاورمیانه باید درباره پیروی از توصیه کشورهای غربی با احتیاط بیشتری عمل کنند". او گفته است که طرح‌های روسیه برای منطقه بهتر هستند چرا که برخلاف طرح‌های غربی مانع از بروز جنگ و هرج و مرج می شوند".

"المانیتور" در ادامه در این‌باره که پس از این چه روی خواهد داد، می‌نویسد: "ولادیمیر پوتین" رییس جمهوری روسیه برای سفر به عربستان سعودی در ماه اکتبر برنامه‌ریزی کرده است. همزمان روسیه و ایران توافق کرده‌اند که مسکو نقش مهمتری به عنوان بازیگری تاثیرگذار در مسائل امنیتی خلیج فارس داشته باشد. این در حالی است که در عمل، حضور نظامی روسیه در منطقه در مقایسه با ایالات متحده امریکا بسیار کمتر است. در نتیجه، به احتمال زیاد، مسکو کماکان به حرکات دیپلماتیک خود تکیه می‌کند و سعی خواهد کرد ایده‌هایی را به کشورهای منطقه ارائه کند که جذاب‌تر از ایده‌های واشنگتن باشند".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
2
10
نسلهای حال وآینده وگذشته شماها را نخواهدبخشید!..؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
1
4
در "شرایط فعلی" خواستار تعمیق همکاری نظامی .
چند دهه است روسیه در حال ساخت شرایط فعلی است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
1
2
به زودی مانور نظامی مشترک ایران و روسیه .

در برقراری این مانور مسکو لحطه شماری میکند .
ایران نباید عجله کند شاید گزینه های ایمن تر بوجود اید .
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
1
2
البته ایران بدون حضور روسیه توانست میتواند به امنیت درخلیج فارس ادامه دهد انگلیس بداند چه ناو بیشتری بیاورد ....چیزی تغیر نخواهد کرد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
2
4
روسیه در دریای شمال .
همزمان روسیه در اقیانوس جنوب .

یعنی مسکو اراده کند هر باجی در خلیج می تواند بگیرد .
صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
1
1
اگردرخلیج فارس اروپاهم باامرکا همکاری میکرد دست برتر داشتیم روسیه اگر حضوری میخواهد پیدا کند باید به عنوان همپیمان تعهد دهد که بایران هماهنگ باشد ما کشور مستقل هستیم نه مانند کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مستعمره ...تازه همکاری باایران ابرو بخش است اماهمکاری باکشورهای ضعیف وترسو آبروریزی است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین