کد خبر: ۶۰۳۲۲۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
نقطه‌اشتراک همه نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا: توافق هسته‌ای باید احیا شود

نامزدهای دموکرات انتخابات آمریکا درباره مذاکره با ایران و بازگشت به "برجام" چه نظری دارند؟

"تمام نامزدهای دموکرات گفتند که خارج ساختن امریکا از برجام توسط ترامپ به ضرر منافع ملی امریکا و اعتبار این کشور در عرصه بین‌المللی بوده است و در مقابل، اشاره کردند که ایران به مفاد برجام پایبند مانده است و از نزدیک شدن به فعالیت‌هایی که طبق برجام ممنوع شده بود، خودداری کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- براساس نطرسنجی تازه انجام‌شده از سوی مرکز "برای پیشرفت آمریکایی"، علیرغم آنکه ترامپ فشار بر ایران را افزایش می‌دهد و حتی کار را به احتمال حمله نظامی کشانده است، بیشتر آمریکایی‌ها می‌خواهند آمریکا سطح تنش را کاهش دهد و بار دیگر به توافق هسته‌ای سال 2015 میلادی که ترامپ از آن خارج شد بازگردد. مدعیان اصلی موافق این رویکرد در میان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از حزب دموکرات به چشم می‌خورند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روزنامه "نیویورک‌تایمز" با انتشار گزارشی درباره موضع این نامزدها درباره رابطه با ایران و برجام می‌نویسد: "بیشتر آنان خواستار پیوستن دوباره امریکا به برجام هستند البته به شرطی که ایران متعهد شود که به طور کامل از مفاد آن پیروی کند. البته در این میان اختلافاتی درباره نحوه بازگشت دوباره به برجام میان نامزدها وجود دارند".

نامزدهای دموکرات انتخابات آمریکا درباره رابطه با ایران و بازگشت به توافق هسته‌ای چه نظری دارند؟

خبرنگار این روزنامه اشاره می‌کند که پرسش‌هایی را برای جو بایدن معاون سابق اوباما، سناتورها کوری بوکر، کاملا هریس، برنی سندرز، الیزابت وارن، پیت بوتی گیگ و بتو اوروکه نامزدهای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 هستند ارسال کرده است.

این روزنامه می‌افزاید: "تمام نامزدهای دموکرات گفتند که خارج ساختن امریکا از برجام توسط ترامپ به ضرر منافع ملی امریکا و اعتبار این کشور در عرصه بین‌المللی بوده است و در مقابل، اشاره کردند که ایران به مفاد برجام پایبند مانده است و از نزدیک شدن به فعالیت‌هایی که طبق برجام ممنوع شده بود، خودداری کرده است. "بوتی گیگ" در پاسخ به پرسش "نیویورک تایمز" گفته است که هرچند که آن توافق ناقص بود اما نمایانگر هنر یک توافق واقعی بود که می‌شد در آن زمان حاصل شود. در این میان، "بوکر" تنها نامزدی بود که اشاره کرد علیرغم آنکه می‌داند مسیری دشوار و طولانی برای حصول برجام طی شد با این حال، از نظر او برای بازگشت دوباره امریکا به برجام آن توافق باید به روز شود. او گفت: "ما نمی‌توانیم ساعت را به عقب بازگردانیم و وانمود کنیم که خسارتی که ترامپ به آن در طول سه سال گذشته وارد ساخته رخ نداده است. توافق سال 2015 با ایران مبتنی بر مذاکراتی بود تا بتوانیم به سوی یک راه‌حل بلندمدت حرکت کرده و روی آن کار کنیم. ما در آینده زمانی که به گذشته نگاه می‌کنیم خواهیم دید که چهار سال وقت‌مان در دولت ترامپ هدر رفت".

"نیویورک تایمز" می‌نویسد: "سایر نامزدها از برنامه موشکی ایران و حضور نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه و یمن و نسبت به فعالیت‌های حزب الله ابراز نگرانی کرده‌اند. با این حال، آنان اشاره می‌کنند که این نگرانی‌ها در توافق‌های بعدی با ایران می‌توانند مورد بحث قرار گیرند. "بایدن" گفته است که باید به برجام بازگشت و با متحدان امریکا برای تقویت و گسترش آن کار کرد. "وارن" دیگر نامزد دموکرات‌ها برای رقابت‌های انتخاباتی می‌گوید که بازگشت به برجام آغاز کار است نه پایان آن. او می‌گوید امریکا زمان و اهرم لازم را دارد و در صورتی که هوشمند باشد می‌تواند از این دو عامل استفاده کرده و دیپلماسی موفقیت‌آمیزی داشته باشد. او می‌گوید اگر ایران به تعهدات خود طبق برجام عمل نکند او دیپلماسی قاطعی را به کار خواهد گرفت تا ایران را ترغیب به توافق با امریکا سازد. او می‌گوید دیپلماسی تنها راه کارآمد برای مدیریت این مسئله است و هیچ راه‌حل نظامی‌ای برای آن وجود ندارد. "اوروکه" نامزد دیگر دموکرات‌ها معتقد است که ترامپ مقصر ماجرا است و باعث افزایش خطر درگیری نظامی در خلیج فارس شده است. البته او می‌گوید اقدامات از دید او بی‌ثبات‌کننده ایران نیز نباید کنترل نشده باشند و امریکا آن را بدون تنبیه بگذارد. "سندرز" می‌گوید که برای توافق با ایران باید امتیاز بیشتری به ایران داد از جمله لغو تحریم‌ها و ارائه مشوق‌های اضافی. مسلما این دشوار است که بتوان ایران یا اروپایی‌ها را متقاعد کرد به خصوص با سابقه‌ای که اکنون امریکا در دوره ترامپ از خود به جا گذاشته است. او می‌گوید باید اطمینان ایجاد شود که سیاست خارجی ما براساس اجماع سیاسی قابل اعتماد بنیان‌گذاری خواهد شد".

نامزدهای دموکرات انتخابات آمریکا درباره مذاکره با ایران و بازگشت به

"نیویورک تایمز" در پایان می‌نویسد: "بسیاری از نامزدهای دموکرات می‌گویند که در برای تماس مستقیم با مقامات ایران باز است. با این حال، شرایط آن مبهم مانده است. تنها "سندرز" است که می‌گوید اگر بهترین راه برای یک توافق دیدار با رهبری ایران و روحانی باشد این کار را انجام خواهد داد. "بوکر" تاکید می‌کند که نخست نیاز به تعیین "اهداف آشکار" و نشان دادن "حسن نیت" برای مذاکره وجود دارد. "وارن" برگزاری نشست را ابزاری می‌داند که باید بخشی از یک استراتژی روشن باشد. "بوتی گیگ" گفته است که در "شرایط مناسب" با رییس‌جمهوری ایران حاضر به دیدار است. "اوروکه" به این پرسش پاسخی نداد. "کاملا هریس" پاسخ‌هایی بسیار کوتاه به پرسش‌ها داد. کارزار "بایدن" نیز به هیچ وجه پاسخگوی این پرسش نبود".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
0
1
مشکل بیکاری
مشکل دوشغل
مشکل بازنشسته شاغل
وقتی امگانات کم شد .
مشکل را با مشکل حل می کنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
زیر تیتر اشتباه رفت ببخشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
3
2
یک بار دیگر از دولت روحانی و امور خارجه هوشمندش
سپاسگزاریم .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین