کد خبر: ۶۱۴۹۷۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
ترامپ مشغول مقابله با دموکرات‌هایی است که می‌خواهند وی را منزوی کنند

دردسرهای همزمان برای ترامپ، نتانیاهو و بن‌سلمان

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مراسم تحلیف بیست و دومین دوره کنست در مورد اوضاع منطقه گفت: «ما با چالش امنیتی بزرگی روبرو هستیم که هفته به هفته بزرگتر می شود. تهدیدات علیه ما به طور ویژه در چند هفته گذشته افزایش پیدا کرده‌اند. باور کنید که نتانیاهو به دنبال ترساندن مردم اسرائیل نیست».
آفتاب‌‌نیوز :

عاموس هرئیل، روزنامه نگار صهیونیست در یادداشتی در هاآرتص با اشاره به درگیری‌ها و تنش‌های داخلی در عربستان، اسرائیل و آمریکا و تاثیر آن بر وضعیت منطقه نوشت: «مشغول بودن دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل به مقابله با چالش‌های داخلی در زمینه شخصی، در کم شدن از تحرکات آنها برای «مهار ایران و مقابله با برنامه هسته‌ای این کشور» سهیم بوده است».

ابتکار عمل در اختیار تهران

دردسرهای همزمان برای ترامپ، نتانیاهو و بن‌سلمان

وی در ادامه می‌نویسد: «اصرار ترامپ برای دیدار با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران یک سال و نیم پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، نشان می‌دهد تهران توانسته ابتکار عمل را دوباره به دست گیرد. ترامپ در حال حاضر مشغول مقابله با دموکرات‌هایی است که می‌خواهند وی را منزوی کنند، نتانیاهو درگیر پرونده فساد قضایی خود است و به همین دلیل هیچ کدام از این دو فرصت کافی برای پرداختن به ایران را ندارند».

ترامپ ترسیده!

در همین زمینه چارلز بلو کارشناس مسائل سیاسی در مقاله خود در نیویورک تایمز، با اشاره به وضعیت کنونی ترامپ و تلاش وی برای فرار از استیضاح می‌نویسد: «دونالد ترامپ ترسیده است. و از اینکه ترسیده، بسیار خشمگین است».

وی در بخش دیگری از مقاله خود می‌نویسد:«ترامپ از هیچ چیزی بیش از توبیخ و تحقیر علنی متنفر نیست. او همیشه معتقد بود می‌تواند جریان روایت را کنترل کند، حتی اگر حقایق از کنترل وی خارج باشد. حقایق چندان برای این مرد اهمیتی ندارد. اما حرکت به سمت استیضاح خارج از کنترل اوست. او نمی‌تواند با قلدری از این مسیر خارج شود. او نمی‌تواند با دروغ گفتن از آن خارج شود. [استیضاح] در حال رخ دادن است».

ولیعهد سعودی مطیع ایران شده‌است

عاموس هرئیل در ادامه یادداشت خود در هاآرتص در خصوص وضعیت کنونی دولت سعودی اذعان دارد: «اما آنچه امور را پیچیده‌تر می‌کند، این است که ولیعهد سعودی بویژه پس از هدف قرار گرفتن تأسیسات نفتی «آرامکو» ناچار شده سیاستی «مطیع» در برابر ایران اتخاذ کند. بن سلمان در حال حاضر به دلیل قتل مشکوک محافظ پدرش به دردسر افتاده، مضاف بر این که با فرا رسیدن سالگرد ترور جمال خاشقچی روزنامه ‌نگار سعودی بار دیگر انتقادهای بین‌المللی از رفتار عربستان در زمینه حقوق بشر از سر گرفته شده است؛ اما آنچه بیشتر ضعف سعودی را نشان می‌دهد این است که پاسخ بن‌سلمان به حمله به تأسیسات نفتی آرامکو، اعلام آمادگی برای گفت‌وگو با ایران بود. هشدار بن‌سلمان به بالا رفتن قیمت نفت پس از حمله به آرامکو، تنها تلاشی از جانب وی برای جلب توجه جهان بود تا به او کمک کنند. شکستی که سعودی از حوثی‌ها خورد، از میزان مانور سران سعودی کاست؛ در مقابل جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی ایران علی‌رغم تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده آمریکا، باثبات است و میزان بالای اعتماد به نفس باعث شد روحانی دیدار با ترامپ در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل را رد کند».

حمله به تاسیسات نفتی، آسیب‌پذیری سعودی‌ها را اثبات کرد

از سوی دیگر زوی بارل در همین خصوص و با اشاره به شکست سیاست‌های منطقه‌ای سعودی، در هاآرتص می‌نویسد: «به نظر می‌رسد عربستان سعودی می‌داند که در تلاش برای هژمونی منطقه‌ای دست بالایی ندارد، پس استراتژی جدیدی را برای کسب نفوذ و توازن با ایران در پیش گرفت. اظهارات بن‌سلمان در مصاحبه با شبکه سی.بی.اس مبنی بر اینکه مشکلات با ایران را نمی‌توان از طریق نظامی حل کرد، بخشی از این استراتژی بود. این اظهارات که مورد استقبال ایران نیز قرار گرفت، نتیجه الهام آسمانی به ولی‌عهد سعودی نبود. بلکه حمله به تاسیسات نفتی، ضعف و آسیب‌پذیری سعودی‌ها را با خفت‌وخواری اثبات کرد. سه هفته از حمله گذشته و هنوز هم مدرک مشخصی از عامل و مبدأ پرواز پهپادها و شلیک موشک‌ها در دست نیست. سامانه پدافندی چند صد میلیون دلاری سعودی‌ها جواب نداد و خدمه نظامی سعودی هم نمی‌توانند با چنین حملاتی مقابله کنند».

ترامپ و بن‌سلمان به لباس‌های جدیدی نیاز دارند

دیوید آتووی در یادداشتی در هیل در پایان مقاله خود، ضمن اشاره به داستان «لباس‌های جدید امپراتور» نوشته هانس کریستین اندرسون، با اشاره به شکست ائتلاف علیه ایران می‌نویسد: «ترامپ و بن‌سلمان به لباس‌های جدیدی نیاز دارند که البته نامرئی هم نباشند. همچنین ایران ولیعهد سعودی را به این وا داشته که در اعتماد کردن به ترامپ و پایایی آمریکا در تقابل عربستان با ایران شک کند».

میراث غم‌انگیز نتانیاهو

هرئیل در بخش پایانی مقاله خود در خصوص وضعیت اسرائیل می‌نویسد: «بازگشایی گذرگاه بوکمال در مرز عراق و سوریه دستاوردی بزرگ برای ایران به شمار می‌رود. زیرا گامی دیگر در راستای تلاش‌های هدف‌دار برای ایجاد گذرگاهی زمینی است که تهران را به بیروت ضمن عبور از بغداد و دمشق متصل کند. حملات اسرائیل به عمق سوریه مانع تقویت حضور حزب‌الله در جولان نشد و بر قدرت سپاه پاسداران برای «ایجاد پایگاه در مناطق مختلف سوریه» تأثیری نداشت. به گفته «درور شالوم»، فرمانده تیپ تحقیقات در شعبه اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، اقدام ایران برای هدف گرفتن عمق اسرائیل با موشک، به احتمالی واقعا معقول تبدیل شده و ایرانی‌ها ممکن است این اقدام را از غرب عراق انجام دهند».

چمی شالف در هاآرتص در خصوص میراث غمبار نتانیاهو برای اسرائیل می‌نویسد: «ممکن است شکست بزرگ نتانیاهو در قبال ایران، گناه کوچکتر فرض شود؛ اما گناه بزرگ وی تلاش‌های استبدادی برای سیطره بر دموکراسی اسرائیل است».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
محمد ثانوی گروسی
|
United States of America
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
9
1
آی خدا کی میشه سر خط اخبار دنیا این باشه که ،دیشب شهر های اسراییل هدف هزاران موشک قرار گرفت و با خاک یکسان شد فلسطینیان به خانه بر گردید
پاسخ ها
لواسانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
امریکا وقتی میگوید اقتصاد را با خاک یکسان میکند , دوسوم
پول ملی نابود میشود .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
تو چجوری فکر می کنی که اینجورری حرف میزنی؟؟؟
واقعا برام سواله که شمایی که اینجوری فکر می کنی چطور به این روز افتادی؟؟؟
آسدا..
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
0
10
ایخدا،کی میشه فرزندان آدم همه کنارهمدیگرشادباشند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین