کد خبر: ۶۱۶۴۷۵
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۸

اصلاح الگوی تغذیه بهترین راهکار برای حفظ سلامت است

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، اصلاح الگوی تغذیه را بهترین و تاثیرگذارترین راهکار برای حفظ سلامت دانست و از مردم خواست غذای سالم و بهداشتی مصرف کنند.
اصلاح الگوی تغذیه بهترین راهکار برای حفظ سلامت است
آفتاب‌‌نیوز :

شهریار مستوفی روز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی غذا در سرسرای اجتماعات معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان، شعار امسال هفته غذا در ایران را تغییر و اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقاء سلامت اعلام کرد و افزود: کاهش مصرف قند، نمک و چربی به عنوان مهمترین موادغذایی تاثیرگذار بر سلامت در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

او افزایش فعالیت و تحرک، افزایش مصرف حبوبات، سبزیجات و میوه‌ها را به مردم توصیه کرد و آن را راهکاری برای حفظ و ارتقای سلامت افراد دانست.

وی وزارت بهداشت را متولی تامین امنیت غذایی در کشور دانست و گفت: دسترسی همه افراد به غذای سالم، کافی و مغذی تعریف امنیت غذایی است و هر کدام از این مولفه‌ها که دچار کمبود و یا مشکل شود امنیت غذایی افراد به مخاطره می‌افتد.

وی یکی از چالش‌های اصلی در الگوهای غذایی را مصرف بالای قند، شکر، نمک و چربی دانست و گفت: تغذیه نامناسب دلیل ۷۶ درصد بیماری‌های غیرواگیر است.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد مردم ایران وزن متعادل ندارند، افزود: ۱۷ درصد مردان و ۳۰ درصد زنان ایرانی چاق هستند و ۳۰ درصد سرطان‌ها نیز مرتبط با چاقی است.

او چالش دیگر در حوزه غذا را تقلب و تخلف در زمینه مواد غذایی و تولیدات زیرزمینی و فله ای دانست و گفت: این حوزه متولی ندارد و زیرنظارت نیست و از این رو به یکی از چالش‌های مهم حوزه غذا تبدیل شده است.

تعدد متولیان حوزه نظارت بر غذا چالش اصلی است

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه این نشست خبری به نظارت محصولات غذایی از مزرعه تا سفره در استان اشاره کرد و گفت: تعدد متولیان در حوزه نظارت بر موادغذایی زیاد است و موازی‌کاری و همپوشانی که در این حوزه انجام می‌شود به یکی از چالش‌ها تبدیل شده است.

مستوفی تاکید کرد که باید در این زمینه اقداماتی در آینده انجام شود که تعداد این متولیان به حداقل برسد تا شاهد فعالیت‌های دوباره‌ کاری نباشیم.

او یکی از اقدامات این مدیریت در ۱۸ ماه اخیر را پایش سطح عرضه مواد غذایی دانست و افزود: در این مدت بیش از ۵۹۵ برند از محصولات غذایی در استان از نظر آلودگی‌های میکروبی و شیمیایی پایش شده است.

به گفته او، همچنین در این مدت پایش ۹۲ برند محصولات آشامیدنی و ۱۳۹ برند مواد آرایشی بهداشتی در سطح عرضه رصد، نمونه‌برداری و آزمایش کردیم و نتایج عدم انطباق آنها را به دانشگاه‌های علوم پزشکی مربوطه اعلام می‌کنیم تا تذکرات لازم به واحد تولیدی را اعلام کنند و روند را اصلاح نمایند.

وی اظهارداشت: در زمینه محصولات کشاورزی نیز ۳۴۲ مورد نمونه‌برداری در زمینه آزمایش سموم در محصولات کشاورزی پرمصرف داشتیم و بیش از ۲۴۴ مورد نمونه‌برداری این محصولات از نظر فلزات سنگین انجام شده است.

معدوم کردن ۴۷۹ هزار کیلوگرم مواد فاسد و قاچاق

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، در ادامه سخنان خود به توقیف یک میلیون و ۹۱۵ و ۴۳۷ کیلوگرم مواد خوراکی و آشامیدنی در یک سال و نیم اخیر در استان اشاره کرد و گفت: همچنین در این مدت ۶۷۹ هزار و ۷۸۰ کیلوگرم مواد خوراکی و آشامیدنی فاسد و قاچاق در استان کشف و معدوم شده است.

مستوفی همچنین افزود: در این مدت در راستای پایش و پالایش برچسب‌گذاری، هزار و ۲۰۰ محصول خوراکی و آشامیدنی از نظر برچسب‌گذاری کنترل شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین