کد خبر: ۶۲۲۹۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴

دست و پنجه نرم کردن مردم با بیماری خاموش

۷۰ درصد مردم با پرفشاری خون دست و پنجه نرم می‌کنند.
دست و پنجه نرم کردن مردم با بیماری خاموش
آفتاب‌‌نیوز :

دنیای پرماجرا و شلوغ امروز، افراد را با انواع بیماری‌های غیرواگیر همچون پرفشاری خون درگیر کرده است، به طوری‌که بسیاری از افراد جامعه با بیماری خاموش پرفشاری خون دست و پنجه نرم می‌کنند. خاموش بودن علائم عارضه فشار خون بالا کنترل مداوم این فاکتور بیماری‌زا را مهم می‌سازد.

امروزه فشارخون بالا یکی از مهم‌ترین مشکلات سلامت عمومی و رو به گسترش در سطح جهان است، به طوری‌که بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان، مبتلا به فشارخون هستند و ۴ میلیون نفر نیز در سال در نتیجه فشارخون بالا فوت می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان در رابطه با رژیم غذایی و اصلی‌ترین متهم فشارخون، اظهار کرد: رژیم غذایی می‌تواند عامل مرگ و میر ۱۱ میلیون نفر در دنیا باشد و اصلی‌ترین نکته در رژیم غذایی نمک است که زمینه‌ای فرهنگی دارد.

پرویز قزلباش افزود: استان زنجان از لحاظ میزان مصرف نمک به میزان توصیه شده ۶.۷ درصد، پایین‌تر از شاخص کشوری است، ولی میانگین نمک دریافتی روزانه در استان ۱۰.۲ درصد و میزان استفاده از نمکدان در سر سفره، ۵۸ درصد بالاتر از شاخص کشوری بوده و حدود ۷۰ درصد از مردم درگیر فشارخون هستند و از بیماری خود نیز اطلاع ندارند.

وی با اشاره به اینکه پرفشاری خون، عامل مهم بروز سکته‌های مغزی و قلبی است، خاطرنشان کرد: مصرف بی‌رویه نمک نیز عامل اصلی فشارخون بالا است که باید در این زمینه با فرهنگ‌سازی در تغییر سبک زندگی مردم پیش برویم که این مسئله نیازمند مشارکت و همکاری همه بخش‌های دخیل را می‌طلبد.

داشتن رژیم غذایی مناسب از جمله مصرف غذاهای شور مانند سوسیس و کالباس، چیپس، پفک، خیارشور، ماهی‌های شور و دودی، ترشی، آجیل شور باید کاهش داده و باید میوه‌ها، سبزی‌ها، حبوبات و غلات به میزان کافی در طول روز استفاده کرده و از مواد غذایی دارای چربی بالا مانند گوشت قرمز، لبنیات پرچرب، روغن‌های جامد و کره و غیره کمتر مصرف شود، از جمله روش‌های پیشگیری از فشارخون است.

مصرف نکردن سیگار و کاهش استرس، از جمله روش‌های پیشگیری از فشارخون است، زیرا سیگار با انقباض رگ‌ها باعث افزایش فشارخون شده و حدود ۲۰ دقیقه بعد از ترک آخرین سیگار، فشارخون، ضربان قلب و درجه حرارت بدن به سطح طبیعی باز می‌گردد. اضطراب و استرس می‌تواند فشارخون را افزایش دهد و از عواملی که باعث ایجاد استرس می‌شود، باید دوری شود.

رئیس شبکه بهداشت شهرستان زنجان نیز در رابطه با راهکارهای کمک به سلامت قلب، اظهار کرد: ورزش و تحرک بدنی، ترک دخانیات، عدم استفاده از روغن جامد و استفاده از روغن‌های مناسب و در کل اصلاح تغذیه از راه‌کارهای کمک به سلامت قلب است. رژیم غذایی ناسالم، اضافه وزن و چاقی، کم‌تحرکی، استعمال دخانیات، مصرف الکل، فشارخون بالا، قند خون بالا و کلسترول خون بالا از عوامل اصلی خطر بروز بیماری‌های قلبی است.

محمود حریری افزود: در ایران، ۴۴ درصد مرگ‌ و میرها به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی بوده و ۲۰.۵ درصد مرگ‌ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی مربوط به سکته‌های قلبی، ۱۰.۱ درصد؛ سکته‌های مغزی و باقی نیز مربوط به دیگر بیماری‌های قلبی گزارش شده است.

بنابراین امروزه باید با رعایت اصول غذایی مناسب، ورزش مرتب، دوری از عوامل استرس‌زا، عدم مصرف سیگار، عدم داشتن اضافه وزن، عدم مصرف مشروبات الکلی و پرهیز از استعمال دخانیات از ابتلا به بیماری پرفشاری خون جلوگیری کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
0
2
قطعی نت فشارم رو داره میبره بالا
الاناس سکته کنم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین