کد خبر: ۶۳۵۹۱۰
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹
در توصیه سازمان بهداشت جهانی؛ اولویت تمیزی دست‌ها است

آیا ماسک واقعا جلوی ویروس کرونا را می‌گیرد؟ کدام ماسک‌ها بهتر است؟

چگونه درست استفاده کردن از ماسک می‌تواند به مصون ماندن ما در برابر ریزگردها و گرد و غبار، قطرات کوچک و ویروس‌ها کمک کند؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس سلامت- شبکه خبری "دویچه‌وله" آلمان در گزارشی به میزان تاثیرگذاری ماسک‌ها برای مقابله با ویروس کرونا پرداخته است‌.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این شبکه خبری می‌نویسد: "بسیاری از مردم از ترس ابتلا به ویروس کرونا از ماسک‌های پرکاربرد در عمل‌های جراحی برای پوشاندن صورت خود استفاده می‌کنند. در بسیاری از شهرهای چین پوشیدن این ماسک‌ها اجباری شده است. با این حال، این پرسش مطرح می‌شود که آیا پوشیدن ماسک واقعا به مصونیت ما در برابر ابتلا به ویروس کمکی خواهد کرد؟

آیا ماسک واقعا جلوی ویروس کرونا را می گیرد؟

پزشکان و دستیاران آنان معمولا از ماسک‌های جراحی برای پوشاندن دهان خود استفاده می‌کنند تا در وهله نخست از بیماران‌شان در برابر آلوده‌شدن با میکروب‌ها و مواد بیماری‌زا جلوگیری کنند. چرا که بخش عمده‌ای از قطرات و ذرات از دهان و گلو در ماسک گیر افتاده و اجازه خارج شدن پیدا نمی‌کنند. این به شرطی است که ماسک به طور منظم عوض شود. در عمل‌های جراحی دستکم هر دو ساعت یکبار ماسک تعویض می‌شود. اگر یک ماسک چندین بار استفاده شود کارایی خود را از دست خواهد داد‌. البته هنوز اثبات نشده که ماسک صورت می‌تواند به طور کامل انسان را در برابر ابتلا به ویروس‌ها مصون نگه دارد. با این حال، پوشیدن ماسک بهتر از نپوشیدن آن است و می‌تواند کمک‌کننده باشد. این نوع از ماسک‌های ساده می‌توانند از رسیدن میکروب به بینی و دهان جلوگیری کنند. نکته مهمتر آن که مانع از دست زدن فرد به بینی و دهان‌اش می‌شوند عملی که به طور غیرارادی گاهی اوقات توسط افراد صورت می‌گیرد. در نتیجه، اگر بیمار باشید این نوع ماسک سبب می‌شود تا شما سایرین را آلوده نکنید.

به یاد داشته باشیم که در توصیه سازمان بهداشت جهانی اشاره‌ای به ماسک صورت نشده بلکه اولویت تمیزی دست‌ها است. سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده که از مواد الکلی مشابه مواد مورد استفاده در بیمارستان برای ضدعفونی کردن دست‌های‌مان استفاده کنیم. البته شستشو با آب و صابون نیر موثر است به شرطی که دست‌ها صحیح شسته شوند‌.

این شبکه خبری می‌نویسد: "ماسک‌های فیلتردار که عموما در محیط‌های صنعتی و با احتمال وجود آلاینده‌های زیستی بالا استفاده می‌شوند در مقابله با ویروس موثرتر از ماسک‌های جراحی هستند. ماسک‌های فیلتردار که به اختصار FFP1 خوانده می‌شوند. این ماسک‌ها به دلیل داشتن فضای خلاء برای استخراج آلاینده از بدن بیشتر محافظت می‌کنند‌. البته تنها نوع پیشرفته ماسک فیلتردار FFP-3 است که می‌تواند مانعی کامل در برابر ورود ریزگردهای ناشی از گرد و غبار، مولکول‌های پروتئینی، قارچ‌ها، ویروس‌ها، اسپورها و باکتری‌ها ایجاد کند. این نوع از ماسک‌ها می‌توانند در برابر گاز اشک‌آور و گازهای قوی‌تر از فرد محافظت کنند. با این حال، این ماسک‌ها و ماسک‌های نظامی، بزرگ هستند و کسی چندان دوست ندارد با آن در خیابان قدم بزند! در نتیجه، بهترین راه‌حل این است: شستن دست‌های‌تان را فراموش نکنید! این بهترین راهکار است".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین