کد خبر: ۶۴۱۸۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹

واکنش‌ها به تصمیم شورای نگهبان و وزارت کشور در به تعویق انداختن مرحله دوم انتخابات مجلس/افتتاحیه پارلمان یازدهم به تاخیر می‌افتد؟

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس، گفت: جلسات علنی مجلس با ۱۹۴ نمایندگان رسمیت می یابد و در انتخابات ۲ اسفند بیش از ۲۷۰ نماینده انتخاب شدند بنابراین مشکلی برای تشکیل جلسات مجلس یازدهم در خرداد وجود ندارد.
واکنش‌ها به تصمیم شورای نگهبان و وزارت کشور در به تعویق انداختن مرحله دوم انتخابات مجلس/افتتاحیه پارلمان یازدهم به تاخیر می‌افتد؟
آفتاب‌‌نیوز :

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان اخیرا اعلام کرد: با توجه به اینکه وزیر کشور طی نامه‌ای به شورای نگهبان درخواست به تعویق انداختن مرحله دوم انتخابات یازدهمین دوره از مجلس شورای اسلامی را مطرح کرده بود لذا شورای نگهبان پس از بررسی‌های لازم با پیشنهاد وزارت کشور برای برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس یازدهم شورای اسلامی در ۲۱ شهریور ماه ۹۹ موافقت کرد و بر این اساس دومین مرحله از انتخابات مجلس یازدهم در این تاریخ برگزار خواهد شد.

برهمین اساس اصغر سلیمی سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مرحله دوم انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس در (شهریور ماه) ۹۹ برگزار می شود، درباره تشکیل مجلس آینده به تسنیم گفت:با توجه به اینکه انتخابات در ۱۱ حوزه انتخابیه به دور دوم کشیده است لذا مسئله ای برای برگزاری جلسات و انجام وظایف مجلس وجود ندارد.

وی با بیان اینکه جلسات علنی مجلس با حضور دو سوم نمایندگان تشکیل می شود،افزود: جلسات علنی پارلمان با ۱۹۴ تن از نمایندگان رسمیت می یابد این در حالی است که درانتخابات ۲ اسفند ماه در حدود ۲۷۰ نماینده از سوی مردم انتخاب شده اند بنابراین مشکلی برای تشکیل جلسات مجلس یازدهم در خرداد ماه وجود ندارد.

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس تاکید کرد: بنابراین با همین تعداد نماینده که در دوره اول انتخابات وارد مجلس شده اند و امکان برگزاری جلسات علنی وجود داشته و خللی در روند قانون گذاری پارلمان ایجاد نخواهد شد.

سلیمی تاکید کرد:البته فرآیند انتخابات هنوز در حوزه هایی که به دور دوم رفته اند همچنان ادامه دارد و این مسئله ارتباطی به تشکیل مجلس ندارد چرا که بیش از دو سوم نمایندگان از سوی مردم در انتخابات دوم اسفند به مجلس راه یافته اند و صحت انتخابات نیز از سوی شورای نگهبان در این حوزه ها تایید شده است.

نماینده مردم سمیرم در مجلس با بیان اینکه امکان درگیر بودن کشور به شیوع ویروس کرونا تا خرداد ماه وجود دارد، اظهار داشت: اگر ستاد مقابله با کرونا اعلام کند که همچنان در خرداد ماه شیوع ویروس ادامه دارد و نباید جلسات علنی پارلمان برگزار شود به تبع آن احتمال عقب افتادن افتتاحیه وجود دارد ، اما اگر ویروس تا آن زمان ریشه کن شود ، مجلس می تواند به روال قانونی در تاریخ مشخص افتتاحیه خود را برگزار کند.

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس با بیان اینکه در سنوات گذشته دور دوم انتخابات پیش از تشکیل مجلس جدید برگزار می شد،گفت: با توجه به اینکه تا کنون سابقه نداشته که مرحله دوم انتخابات پس از تشکیل مجلس جدید باشد بنابراین باید دید تکلیف نماینده حوزه های انتخابیه که انتخابات در آنها به دور دوم کشیده شده در این مدت (خرداد تا شهریورماه)چیست؟.

تعویق مرحله دوم انتخابات به بعد از آغاز به کار مجلس، خلاف قانون اساسی است
همچنین حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده اسلام‌آباد غرب و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، به اعتمادآنلاین گفت: تعویق انتخابات ظلم به مردم، نماینده‌ها و کاندیداهای حوزه انتخابیه‌ای است که انتخابات‌شان تا شهریورماه به تعویق می‌افتد. متاسفم که وزارت کشور و شورای نگهبان راحت‌ترین مسیر را انتخاب کردند.
به عقیده او تعویق مرحله دوم انتخابات به بعد از آغاز به کار مجلس شورای اسلامی خلاف قانون اساسی است: در طول تاریخ ایران حتی در زمان جنگ هم انتخابات به تعویق نیفتاده. به یاد دارم که در زمان جنگ وقتی شهرم اسلام‌آباد غرب ویران شده بود، مردم در کوه و کمر و در پناهگاه‌ها رأی می‌دادند و یک روز هم شهرها بدون نماینده نبودند. اما در حال حاضر برای اولین بار دارد این اتفاق رخ می‌دهد.

این نماینده مجلس اعلام کرد: وزارت کشور می‌تواند از طرق دیگری مانند رأی‌گیری به صورت الکترونیکی این مشکل را حل کند.

فلاحت‌پیشه توضیح داد: مرحله دوم انتخابات مجلس بعد از حدود چهار ماه از شروع به کار مجلس جدید برگزار می‌شود. در حوزه انتخابیه من نیز انتخابات به مرحله دوم کشیده شده، هرچند من جزو کاندیداها نیستم، اما معتقدم حق مردم و نماینده‌های مردم ضایع می‌شود.

او ادامه داد: در طول چهار ماهی که مرحله دوم انتخابات مجلس یازدهم برگزار می‌شود تمامی سازوکار مدیریتی مجلس چیده می‌شود. چیدمان هیات‌رئیسه مشخص و کمیسیون‌ها و هیات‌رئیسه کمیسیون‌ها انتخاب می‌شوند. همچنین اعضای بین‌المجالس و گروه‌های دوستی هم انتخاب می‌شوند. در این شرایط نمایندگانی که در مرحله دوم انتخابات به مجلس راه می‌یابند حق انتخاب ندارند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه گفت: نتیجه تصمیم وزارت کشور و شورای نگهبان این است که شهرهایی که تکلیف‌شان در دور دوم روشن می‌شود تا ۲۱ شهریورماه نماینده ندارند. در ثانی نماینده این شهرها زمانی که وارد مجلس می‌شوند بسیاری از فرصت‌ها را از دست داده‌اند؛ از جمله فرصت‌های تخصصی، مدیریتی، مسئولیتی و ماموریتی.

فلاحت‌پیشه راهکار این مشکل را چنین تشریح کرد: بهترین راه این است که تجدید نظری صورت گیرد و انتخابات در قالب انتخابات الکترونیکی یا هر سازوکار دیگری برگزار شود. چنانچه این اقدام عملیاتی نشد و انتخابات تا ۲۱ شهریورماه به تعویق افتاد، حداقل باید مجلس آینده موظف شود فرصت برای نمایندگانی که در دور دوم انتخاب می‌شوند محفوظ بماند؛ برای مثال نماینده‌ای که دور دوم انتخاب می‌شود بتواند به کمیسیون مربوط به تحصیلاتش برود.

او تاکید کرد: حتی اگر انتخابات هیات‌رئیسه هم برگزار شده باشد، نمایندگانی که دور دوم انتخاب می‌شوند حق اعتراض دارند. هیات‌رئیسه مجلس و هیات‌رئیسه کمیسیون‌ها تا زمانی که نمایندگان جدید نیامده‌اند باید به صورت موقت انتخاب شوند. به لحاظ قانونی حتی نماینده‌ای که به دلیل کرونا نتوانسته در زمان آغاز به کار مجلس یازدهم حضور پیدا کند، باید فرصت داشته باشد که ریاست یکی از کمیسیون‌ها و حتی ریاست مجلس را بر عهده گیرد.

این نماینده مجلس گفت: اگر دور دوم انتخابات مجلس یازدهم ۲۱ شهریورماه برگزار شود، تا زمانی که نمایندگان جدید به مجلس بیایند باید هر گونه منصب و پستی که در مجلس تقسیم شده حتماً موقتی باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
هامون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
0
0
اصلا مجلس را شش ماه هم تعطیل کنند هیچ اتفاقی در کشور نمی افتد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین