کد خبر: ۶۴۴۸۲۸
تعداد نظرات: ۲۸ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
ویروس کرونا تاکنون جان بیش از ۳۰۰۰ نفر را در ایران گرفته است

جنجال واردات یک دارو برای درمان بیماران کرونا در ایران؛ پای مافیای دارو در میان است؟

برخی منابع خبری اعلام کرده اند که "داروی favipiravir برای تعدادی از بیماران از جمله دکتر علی اکبر ولایتی استفاده شده و‌ نتایجی بهتر از درمان با این دارو در چین به دست آمده است."
آفتاب‌‌نیوز :

ماجرا از آنجا آغاز شد که دکتر محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص ICU بیمارستان مسیح دانشوری با انتشار ویدئویی کوتاه به آثار مثبت داروی خوراکی فاوی‌پراویر Favipiravir اشاره و از وزارت بهداشت انتقاد کرد که چرا با تجویز این دارو از سوی پزشکان موافقت نمی‌کند و با این ممانعت موجب دسترسی ناکافی بیمارستان‌ها و پزشکان به این دارو شده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در پی مصاحبه دکتر هاشمیان، از متخصصین بیمارستان مسیح دانشوری در خصوص داروی فاوی پیراویر (favipiravir)، معاون درمان وزارت بهداشت به نمایندگی از کمیته علمی مستقر در معاونت درمان وزارت بهداشت، اطلاعیه‌ای صادر کرد و نوشته است: "به دنبال مصاحبه انجام شده یکی از اعضای محترم هیات علمی شاغل در بیمارستان مسیح دانشوری تهران در خصوص داروی(favipiravir) به اطلاع می‌رساند داروی مذکور هنوز در فارماکوپه ایران وارد نشده و در حال حاضر به عنوان یک دارو در یک کارآزمایی بالینی به کار گرفته شده و در اختیار چند مرکز درمانی از جمله بیمارستان مسیح دانشوری قرار گرفته است و تاکنون نتایجی از این تحقیق به این کمیته گزارش نشده است؛ لذا انجام هرگونه مصاحبه و ارائه هر نوع گزارش به عنوان تایید و یا رد اثربخشی این دارو مورد تایید کمیته نبوده و تخلف محسوب می‌شود.

جنجال واردات یک دارو برای درمان بیماران کرونا در ایران؛ آیا پای مافیای دارو در میان است؟

در این اطلاعیه آمده است که "تا کنون هیچ گزارش مکتوبی از اثربخشی این دارو از مراکز درمانی ازجمله مرکز مسیح دانشوری چاپ نشده و یا به وزارت بهداشت ارائه نشده است. صرف گزارش تجربی از یک اقدام درمانی در دنیای علم جایگاهی ندارد و چه بسا سبب نگرانی خانواده بیماران به جهت عدم تهیه و یا حتی احساس گناه در بازماندگان بیمارانی که به رحمت خدا رفته اند ایجاد کند."

با این حال، برخی منابع خبری اعلام کرده اند که "داروی favipiravir برای تعدادی از بیماران از جمله دکتر علی اکبر ولایتی استفاده شده و‌ نتایجی بهتر از درمان با این دارو در چین به دست آمده است."

اما وزارت بهداشت اعلام کرده است که " تمام داروهای مصرفی در درمان کرونا به عنوان ضدویروس و یا ضد التهاب، درمان قطعی نمی‌باشد آنچه ثابت شده، مراقبت صحیح از بیماران موثرترین راه کمک به درمان بیماران است که کادر درمانی مراکز بیمارستانی کشور ما از جمله عزیزان ما در بیمارستان مسیح دانشوری از موفق‌ترین های دنیای پزشکی محسوب می‌شوند که جای سپاس و قدردانی دارد. بدیهی است پس از اتمام کار آزمایی بالینی مذکور، نتایج توسط کمیته علمی اعلام و در صورت تایید اثربخشی آن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به تامین و توزیع دارو به منظور استفاده برای بیماران اقدام خواهد کرد."

توضیحات دکتر هاشمیان

اما دکتر هاشمیان در گفتگو با یورونیوز در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه "داروی فاوی پراویر (Favipiravir) دقیقا چه تاثیری بر بیماران دارد؟"، گفته است: دارو کاملاً یک داروی ضد ویروس است و در واقع روی ویروس‌ها اثر می‌گذارد. ما دارویی به نام کلترا هم داریم که تاثیر کمتری دارد و این تاثیر اندک در دنیا هم مشخص شده است. ما می خواهیم داروی فاوی پراویر را به جای کلترا استفاده کنیم. این دارو تولید ژاپن است و در ژاپن خیلی خوب کار کرده است. اما چون تولید ژاپن است FDA آمریکا را ندارد و اصلاً در کشور آمریکا موجود نیست. ما این دارو را روی ۳۰ مریض به کار بردیم و دیدیم که این افراد خوب شدند. یعنی سیتی اسکن این افراد بعد از یک هفته بهتر شد. آقای دکتر ولایتی، رئیس بیمارستان مسیح دانشوری، پنجشنبه هفته گذشته اعلام کردند که ما این دارو را استفاده کردیم و اثرش بسیار خوب بود. بنده و همکارانم هم مصر بودیم این دارو را برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ تجویز کنیم ولی متاسفانه این دارو را نداشتیم و چند تا از بیماران ما بدحال شدند و فوت کردند. بعضی از اساتیدی که در وزارت بهداشت هستند، دوست داشتند خودشان این دارو را معرفی کنند و اینکه ما این دارو را معرفی کردیم، به مذاقشان خوش نیامده است. احتمالا مسائلی هم پشت پرده هست که من به آنها وارد نیستم. الان آقای دکتر جانبابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، متاسفانه نام‌های علیه من منتشر کرده‌اند که تمامش کذب است. ایشان در نامه‌شان نوشته‌اند که من ادعا کرده‌ام داروی فاوی پراویر درمان قطعی کرونا است. در حالی که من اصلاً چنین حرفی نزده‌ام. ما داروی Remdicivir را هم داریم که این دارو هم بسیار داروی خوبی است. ولی شرایط بیماران فرق دارد. در شرایط خاصی از Remdicivir استفاده می‌کنیم و در شرایطی دیگر باید از Favipiravir استفاده کنیم. وانگهی درمان کرونا فقط در گرو دارو نیست. من فوق تخصص ICU هستم و کار و رشته‌ام همین است. مقابله با کرونا در واقع شامل مجموعه‌ای از داروهای ضدالتهابی، ضدویروسی و اکسیژن‌رسانی مناسب می‌شود. با اینکه یک ماه است این دارو وارد ایران شده و تاثیر مثبتش هم مشهود است، متاسفانه دیگر این دارو را در اختیار ما نگذاشته‌اند. حالا هم می‌گویند باید کلینیکال ترایال (کارآزمایی بالینی) بکنیم که البته ما الان داریم این کار را انجام می‌دهیم ولی باید به دکتر جانبابایی گفت کلینیکال ترایال این دارو قبلا در کشورهای دیگر انجام شده است. الان مردم ما دارند می‌میرند؛ این دارو را به مردم برسان آقا! شما فوق تخصص خون انکولوژی هستید و من فوق تخصص ICU. من هم در کار شما دخالت نمی‌کنم، شما در کار ما دخالت نکن.

وی درباره اینکه "داروی فاویپراویر دقیقا کدام مشکل بیمار مبتلا به کوویدی ۱۹ را برطرف می‌کند"، توضیح داده است: درمان قطعی ندارد. این نکته را همه می‌دانیم. این داروهایی که نام بردم، در واقع اثر درمانی ضد ویروس دارند. مثلاً آنتی‌بیوتیک ضد باکتری است. این دارو هم ضد ویروس است. استفاده از این دارو ممکن است باعث شود حال عمومی بیمار بهتر شود. اثر مثبت Favipiravir و Remdicivir محتمل است و قطعیت ندارد. داروی Remdicivir درمان تزریقی است و داروی Favipiravir درمان خوراکی. هر یک از این داروها به طور مجزا می‌توانند بر بیمارانی تاثیر داشته باشند. این درمان‌ها در کنار درمان‌های دیگری، مثل اکسیژن‌درمانی و داروهای ضد التهاب، می‌توانند وضعیت بیمار را بهتر کنند و نگذارند مریض به این راحتی از بین برود. اما در خیلی از موارد هیچ یک از این درمان‌ها اثر مثبتی ندارد و مریض فوت می‌کند. درمان قطعی در کرونا وجود ندارد.

محمدرضا هاشمیان درباره تولید داروی Favipiravir در ایران گفت: قرار است تولید شود. از کشورهای دیگر وارد ایران شده تا در ایران به مرحله تولید برسد. ولی الان اینها ناراحتند چرا ما جلوتر از کمیسیون وزارت بهداشت حرکت کرده‌ایم. علتش این است که درمانگر ما پزشکان هستیم. بنده پزشک ویروس کرونا هستم نه فلان مقام اداری در وزارت بهداشت. به هر حال الان خیلی از شرکت‌های داخلی پیگیر تولید این دارو هستند. یعنی در پی اخذ مجوز تولید Favipiravir هستند ولی وزارت بهداشت فعلا به آنها مجوز نداده است علی‌الظاهر. شاید بعد از این درگیری و دعوا، وزارت بهداشت به این شرکت‌های دارویی اجازه تولید این دارو را بدهد. مطمئن باشید این دارو در ایران تولید می شود.

این پزشک در پاسخ به این پرسش که "اگر بین وزارتخانه و پزشک درباره تاثیر مثبت یک دارو اختلاف نظر وجود داشته باشد، مگر نظر وزارت بهداشت ملاک استفاده از آن دارو نیست؟" تصریح کرد: وزارت بهداشت. الان هم وزارت بهداشت می‌گوید شما ساکت باشید ما حرف می‌زنیم. وزارت بهداشت می‌گوید این دارو باید به تایید وزارتخانه برسد. در صورتی که ما یک ماه است که از این دارو استفاده می‌کنیم.

وی درخصوص اینکه آیا تحریم‌های آمریکا می‌تواند مانع ورود داروی فاویپراویر به ایران شود، گفت: نخیر. تحریم ما داخلی است. دکتر ملک‌زاده معاونت تحقیقات وزارت بهداشت و همین طور آقای دکتر قانعی (عضو کمیته علمی کووید ۱۹) این تحریم‌ها را برای بیمارستان ما (مسیح دانشوری) اعمال کرده‌اند. روز چهارشنبه آقای دکتر قانعی یک فایل صوتی منتشر کرده که این دارو را روز سه شنبه تحویل بیمارستان مسیح دانشوری داده‌ایم ولی این حرف کذب است.  من یک پزشک هستم. نه تاجرم، نه داروفروش. من فقط می‌دانم این دارو را باید به بیمارانم بدهم و این کار را هم انجام داده‌ام و تاثیر مثبتش را هم دیده‌ایم. مطمئن باشید این دارو وارد ایران می‌شود ولی با جنگ و دعوا. این جنگ و دعواها فقط موجب از بین رفتن روحیه ما پزشکان می‌شود. دکتر جانبابایی تخصصش خون است، دکتر ملک‌زاده متخصص گوارش است و دکتر قانعی متخصص ریه. من فوق تخصص ICU و مشغول درمان بیماران مبتلا به کرونا هستم. این آقایان هیچ کدام تا حالا از نزدیک مریض مبتلا به ویروس کرونا ندیده‌اند که بخواهند او را درمان کنند. شما نظر کدام یک از طرفین این تقابل را قبول می‌کنید.

دکتر محمدرضا هاشمیان افزود: تا جایی که من می‌دانم این دارو در چین و ایران استفاده شده است. آمریکا به دلیل قوانین FDA حق استفاده از این دارو را ندارد. ولی شاید اگر اثر خوبی از این دارو در کشور ما ببینند، شاید مجوز FDA را بگیرند و این دارو در آمریکا هم استفاده شود. بسته به تجربه ما، ممکن است آمریکا هم مجبور به استفاده از این دارو شود. یعنی ممکن است یک دارو در شرایط اورژانسی وارد لیست مجاز داروهای FDA شود. من به شما قول می‌دهم اگر ما در ایران از این دارو استفاده کنیم، کشورهای دیگر هم کار ما را تکرار و از این دارو استفاده می‌کنند. چرا همه فکر می‌کنند ما همیشه باید آخر صف باشیم؟ این بیماری اول وارد ایران شده، بعد به اروپا رسیده است. تجربه ما در مبارزه با این بیماری، از اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها بیشتر است. دیروز ایتالیایی‌ها در جلسه وبینار (Webenar: Web Based Seminar) با من مصاحبه می‌کردند. پزشکان آمریکایی مرتبا با من وبینار برگزار می‌کنند. نمی‌دانم چرا وزارت بهداشت فکر می‌کند ما باید منتظر تصمیمات کشورهای دیگر باشیم. ما خودمان در خط اول درمان کووید ۱۹ قرار داریم و سواد و معلومات لازم برای درمان بیمارانمان را داریم؛ به شرطی که وزارت بهداشت اجازه دهد ما کارمان را انجام دهیم.

هاشمیان درباره اینکه علی اکبر ولایتی هم اثر مثبت داروی Favipiravir را تایید کرده است، پس چرا وزارت بهداشت حرف شما را نمی‌پذیرد؟، گفت: وزارت بهداشت برای خودش کار می‌کند. پشت میز نشسته‌اند و ظاهراً مسائل دیگری دارند. اصلاً قبل از من، دکتر ولایتی گفت این دارو را در بیمارستان مسیح دانشوری استفاده کرده‌ایم و اثر بسیار مثبتی داشته است. این نظر عوض خواهد شد. یک سری از مردم، این دارو را خودشان از ژاپن وارد ایران کرده بودند و استفاده می‌کردند. این دارو را برای آقای دکتر عین اللهی از خارج کشور آوردند و استفاده کرد. بستگان خیلی از مریض‌ها هم این دارو را از دبی برای بیمارشان خریدند و به ایران آوردند. وزارت بهداشت می‌گوید ما باید اجازه دهیم. ولی ما می‌گوییم خیر؛ ما پزشک درمانگریم، ما تشخیص داده‌ایم و داریم درست عمل می‌کنیم. مشکل این است که وزارت بهداشت همیشه از دارو عقب است. در مسائل دارویی، وزارت بهداشت کلاً از پزشکان عقبتر است. علتش این است که افراد نامتخصص را دعوت به کار می کند؛ افرادی که در فیلد درمان نیستند. مثلاً الان یک متخصص بیهوشی قلب را برای تهیه پروتکل درمان طبی کووید ۱۹ دعوت به همکاری کرده‌اند. متخصص بیهوشی قلب چه ربطی به داروی ضد ویروس دارد؟ وزارت بهداشت در تیمش از افرادی استفاده کرده که ارتباطی به درمان ویروس و درمان ICU ندارند. به هر حال این دارو الان در ایران وجود دارد و در خیلی از بیمارستانها استفاده می‌شود ولی وزارت بهداشت چون می‌خواهد این دارو را به اسم خودش تمام کند، حاضر نیست حرف ما را درباره اثرات مثبت این دارو تایید کند. دکتر ولایتی هم چون استفاده از این دارو در بیمارستان مسیح دانشوری آغاز شده بود، هفته قبل اعلام کرد که این دارو در بیمارستان مسیح دانشوری تجویز و استفاده می‌شود. حالا باید دید وزارت بهداشت در روزهای آینده چطور می‌خواهد نظرش را اصلاح کند و مقامات این وزارتخانه چطور می‌خواهند این ادعایشان را که گفتند حرف بنده درباره اثر مثبت داروی Favipiravir غیر علمی است، پس بگیرند.

پشت پرده مخالفت برخی مسئولان وزارت بهداشت با توزیع داروی موثر در درمان کرونا به روایت بروجردی

اما عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، دلیل عدم توزیع داروی Favipiravir در ایران را نه وزیر بهداشت بلکه مدیرانی دیگر در وزارت بهداشت می داند.

علاء الدین بروجردی نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با تقدیر و تشکر از زحمات وزیر بهداشت، پزشکان، پرستاران و کادر درمانی در مقابله با بیماری کرونا و درمان بیماران به سایت الف گفته است: انصافا در این مدت بسیار سختی که بر ملت ما گذشت، دکتر نمکی وزیر بهداشت و درمان با مدیریت هوشمندانه خود و بهره گیری از ظرفیت پزشکان، پرستاران، بهیاران و تیم پزشکی که تعداد قابل توجهی از آنها هم به شهادت رسیدند، در کاهش آلام مردم نقش بسیار مهمی را ایفا کردند.

وی با بیان اینکه حلقه ای از زنجیره مدیریت کرونا و بحران پیش آمده، بحث درمان است، افزود: بر اساس اطلاعاتی که اینجانب از پزشکان متخصصی که در خط مقدم مقابله با کرونا قرار دارند و درگیر درمان بیماران هستند از جمله در بیمارستان بقيه الله، مسیح دانشوری و بیمارستانهای بزرگی که بطور ویژه و تخصصی در این زمینه کار می کنند، یکی از داروهایی که در این زمینه تاثیر گذار بوده و در درمان نقش مثبتی داشته، قرصی به نام «فاوی پیراویر» است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ظاهرا این قرص ساخت ژاپن است و در ژاپن و چین در سطح گسترده ای استفاده شده، و در درمان آنفولانزا موفق بوده گفت: در داخل کشور هم این قرص برای درمان بیماران استفاده شده که نجات بخش تعدادی از بیماران بوده است.

بروجردی افزود: علی رغم اینکه وزیر بهداشت و درمان دستور مساعد برای در اختيار قرار گرفتن این دارو صادر کردند، اما برخی از افراد در وزارتخانه مانع از توزیع و در اختیار قراردادن این دارو هستند. به همین دلیل پزشکان معالج که در استفاده این دارو نتایج مثبت بدست آوردند، معترض هستند. در این زمینه باید وزیر بهداشت و درمان دستور قاطع تری را صادر کند چون بطور منطقی کسانی که بر بالین مریض حضور و در خط مقدم مقابله با کرونا قرار دارند، تجارب میدانی دارند و بیشتر ذی حق هستند که نسبت به تاثیر گذاری دارو نظر بدهند تا کسانی که بصورت تئوریک در اتاقهای درب بسته، علی رغم تخصص و احترام به تخصص آنها، بخواهند تصمیم گیری کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که مخالفان توزیع این قرص چه کسانی هستند، آیا مافیای دارو هستند، گفت: فعلا در همین حد که بیان شد، کافی است و ضمیر مرجع خود را پیدا خواهد کرد. این قرص ها وارد شده و در اختیار وزارتخانه قرار دارد و هم اینکه اصل قضیه را جدی بگیرند، می توانند واردات بیشتری هم داشته باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه این دارو در سیستم درمانی آمریکا قرار ندارد، گفت: دارویی که در سیستم آمریکا قرار دارد آمپولی به اسم «رندی سیور » است که وارد کشور شده ولی بسیار گران است اما این قرص های «فاوی پیراویر» هم ارزان تر است و هم تاثیر مثبت بهتری دارد که پزشکان متخصص خواهان استفاده آن هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲۸
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
0
68
خیلی خبر جالبی بود از این نظر که برای جناب از ما بهتران استفاده شده واقعا تبعیض تا کجا
پاسخ ها
م
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
قوه قضائیه باید با کسانی که جلو ورود دارو را گرفته اند ونیت تجارت با جان مردم را دارند ، مانند محتکران الکل ومایک مجازات تاحد اعدام در نظر بگیرد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
1
20
فرصت خوبی است که رییس جنهور به این وضعیت رسیدگی کند و مدیران میانی را که بدنه وزارت بهداشت را الوده کردند و از مقام خود برای کسب درامد و واردات دارو و تاسیس شرکت توسط اقوامشان استفاده می کنند همگی اخراج شوند
این افراد مدت هاست که در وزارت بهداشت در پست های مختلف مانده اند و در دوران های مختلف با تغییر روسای جمهور اینجا مانده اند هر طرح مثبتی در سطح وزارت خانه به دلیل وجود چنین افراد رانت خوار و دزدی تبدیل به منبع درامد خواص شده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
0
69
اون پزشک یک انسان واقعی است.
ن
|
United States of America
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
0
70
شنیدم داروها رو ذخیره کردن واسه مسیولین استفاده کنن . تو رو خدا اطلاع رسانی کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
0
43
احتمالا وارد کنندگان ... منافعشان به خطر افتاده که اجازه توزیع داروی ارزان را نمیدهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
0
56
با شناختی که من از مسئولان دارم حرف این پزشک رو چشم بسته قبول دارم.
کلید ساز
|
Sweden
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
0
49
روغن بنفشه برای ما داروی اختصاصی برای خودشان! ای...
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
0
39
چطور آقایون مصاحبه می‌کنن که داروی کرونا رو در داخل ساختیم و تا یه هفته دیگه عرضه میشه؟ اونوقت این دارو رو میگن باید پروسه علمیش طی بشه؟
خب پروسه علمیش طی بشه. مشکلی نیست. از کی تا حالا حرف زدن راجع به دارو جرمه؟
ناشناس
|
France
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
0
9
آیا دوداروی فرانسوی کلروکین و هیدروکسی کلروکین را تست کردید، در مارسی فرانسه مردم صف کشید ه اند؟
میثم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
0
20
هر طوری که شده در اولین فرصت از این جهنم میرم بیرون.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
0
10
چطور وقتی اینهمه از این دارو مطمئن بودین!! از اون برای بقیه مردم استفاده نمیکردین ................................................
شایدم اگه صداش در نمیومد این دارو فقط میموند برای از ما بهترون و ...............

وزارت محترم بهداشت و آقای نمکی همه تلاششون رو برای سلامت مردم انجام میدن بنابراین وقتی صحبتی میکنن حتما متقن میگن و مورد تایید مردم هم هست. سفسطه بازی و باندبازی و ... کنار بزارین و جان مردم رو دستمایه بازی های خودتون قرار ندین.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
0
36
با تشكر فراوان از دكتر هاشميان عزيز بخاطر زحمات و روشنگريشان. خدا پشت و پناه همه دكترهاي زحمتكش و با وجدان باشد.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
0
27
جان انسان در کجای ای داستان قرار میدهند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
0
19
خیلی جالبه! اگر دارو تایید وزارت بهداشت رو نداره و میگه دلیلش اینه که FDA تایید نکرده پس چرا از این دارو برای درمان برخی استفاده شده. .....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
وقتی سانسور میکنید چرا قسمت نظر دهی میگذارید؟ نظر من نه تنها سانسور شده بلکه دستکاری هم شده.
علی فدایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
1
11
اغلب کسانیکه در ستاد وزارت خانه هستند وابسته این و آن هستند و در معاونتها خودشان را جا زده اند، اگر پزشک حاذقی باشند وقت برای کار اجرایی باقی نمی ماند!!پس پزشکهای درمانگر که درگیر مستقیم هستند قطعا در دارو و درمان نسبت به دیگران صالح هستند، لطفا آقای هاشمی را حمایت کنید و داروی ژاپنی را در اختیار بیمارستان قرار دهید.معاونتها باید کار پزشکان زحمتکش را آسان کنند و نقش انها تدارکاتچی است.وچوب لای چرخ پزشکان نگذارند. وگرنه شائبه کاسبی و کسب ثروت به مشام میرسد
علی فدایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
1
12
فساد در دستگاه های دولتی بیداد میکند، لابد این دارو ارزان بوده و معاون وزارت بهداشت با دلالهای ناصرخسرو شریک است و می خواهند دارو برود بازار سیاه تا کاسبی کنند!!! که در کار درمان پزشک حاذق کار شکنی میکند!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
0
10
یک مسیولی این مصاجبه وحرفها را بخواند واشک نریزد انسان نیست بعد بلند نشود ونرود وبا فساد مبارزه نکند
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
0
11
از یک طرف میگویند میخواهند این دارو را تولید داخل کنند و ازطرف دیگر میگویند مجوز FDA ندارد. بطور قطع میتوان گفت این دارو را برای از ما بهتران یا فروش در بازار آزاد نگه داشته اند. اگر مجوز FDA ندارد چرا اول توزیع کردید.
As
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
0
4
..........................................کسی که به خاطر منافع شخصی به مرگ انسان ها راضی است.
As
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
0
5
دولت ژاپن امروز اعلام کرد هر کشوری که داروی Favipiravir را بخواد رایگان در اختیارش قرار میدهیم و تاکنون ۳۰ کشور درخواست داده اند. بعد برخی در کشور ما بخاطر منافع شخصی .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
0
6
مافیای وارد کننده های دارو
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
0
14
کرونا تورا به وجدانت که با سرعت نور تمام دنیا را الوده کردی تو دیگر پارتی بازی رانت اقا زاده خانم زاده داماد زاده گردن کلفت چپاول گر غارت گر حقه باز ریا کار قدرت طلب رحم نکن فقط زورت به بدبخت بیچاره برسد دور از شرافت می باشد تو فرق نزار خیلی نامردی اینجا هم،تو فریب بخوری وجان فقر فقرا بگیری اگر اینطور باشد خیلی بی وجدان وبی معرفتی هستی .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
0
7
خیلی ممنونونیم از دکتر هاشمیان ملت ایران بخاطر داشتن همچنین فرزندان فداکار و شجاعش که در مقابل ظلم حاضره همجور فداکاریه بکنه به خودش میباله امیدوارم که همیشه دست خداوند در کنارت گره گشای کارهات باشه
علی فدایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
0
9
تشکر از دکتر هاشمیان که با شجاعت حق ملت‌را از کسانیکه می خواستند با دارو بازی کنند، گرفت و در سطح وسیع رسوایشان کرد. و ظرف دو روز همه حرف هایی که آن معاون گفته بود ، جمع شد و معلوم شد که حرف دکتر هاشمیان به حق بود مرسی دکتر هاشمیان..‌‌‌‌
ناصر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
0
0
دکتر واقعا مردی
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
0
0
همیشه جان انسانها زیر کف پای سیاسته
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین