کد خبر: ۶۵۲۳۷۰
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵

آخرین جلسات علنی مجلس دهم چگونه گذشت؟

جلسات علنی دهمین مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه در حالی پایان یافت که علی لاریجانی در سخنانی از هجمه‌ها به دستگاه قانونگذاری انتقاد کرد و گفت: مجلس دهم در بزنگاه‌ها هر آنچه وظیفه داشت انجام داد.
آفتاب‌‌نیوز :

آخرین جلسات علنی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه این هفته برگزار شد و نمایندگان به روال معمول جلسات علنی، طرح و لوایحی را اعم از عادی یا فوریت‌دار تصویب کردند.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی که روز دوشنبه هم در گفت‌وگو با رسانه ملی به بیان اقدامات مجلس دهم پرداخته بود، در پایان مجلس دهم هم از عملکرد مجلس دفاع و از انتقادات گلایه کرد.

آخرین جلسات علنی مجلس دهم چگونه گذشت؟

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی سیاسیون برای رقابت خرد انتخاباتی بی‌انصافی را به نهایت رساندند، گفت: من تنها گوشه‌ای از کارنامه مجلس را ارائه کردم و با توجه به شفافیت کار مجلس، مستقیم از رادیو و تلویزیون پخش می‌شود و در برابر چشم همگان بوده است و در بزنگاه‌ها، مجلس هر آنچه وظیفه داشت انجام داد. در هر مرحله‌ای که نیاز به یک عمل انقلابی بود و به اتفاق، نمایندگان وارد صحنه شدند و عمده کوشش مجلس این بود که گره‌ای از مشکلات مردم را باز کند، اما برخی از سیاسیون برای رقابت خرد انتخاباتی بی‌انصافی را به نهایت رساندند و هر آنچه دلشان خواست گفتند.

طرحی دو فوریتی علیه اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی

نمایندگان مجلس در آستانه روز قدس در هفته گذشته طرحی دو فوریتی را با عنوان مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت را تصویب کردند؛ در جلسه روز دوشنبه، کلیات و این جزئیات این طرح به اتفاق آرا به تصویب رسید و شعار مرگ بر اسرائیل در صحن علنی مجلس شورای اسلامی طنین انداز شد.

این طرح ۱۶ ماده دارد که به موجب آن تکالیف و وظایفی را برای دستگاه‌های کشور به ویژه وزارت کشور، وزارت اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان های اطلاعات سپاه پاسداران، نیروی قدس در نظر گرفته است.

همچنین بنابراین مصوبه وزارت امور خارجه مکلف به راه‌اندازی سفارت مجازی در فلسطین شد؛ طرحی که مجلس قانونگذاری فلسطین از آن استقبال کرد و از کشورهای عربی و اسلامی درخواست کرد تصمیماتی مشابه تصمیم مجلس شورای اسلامی ایران اتخاذ کنند.

ممنوعیت صدور هرگونه مجوز برای مشارکت مستقیم یا غیرمستقیم اشخاص حقیقی یا حقوقی از جمله شرکت‌ها، سازمان‌ها، موسسات یا سازمان‌های مردم نهاد وابسته به رژیم اشغالگر صهیونیستی در تمامی نمایشگاه‌ها؛ ممنوعیت برای استفاده از سخت افزارهای تولیدی رژیم صهیونیستی؛ اشد مجازات و حکم افساد فی الارض برای همکاری جاسوسی و اطلاعاتی با رژیم صهیونیستی؛ ممنوعیت و محکومیت هرگونه همکاری، تعامل و توافق سیاسی با نهادها و افراد رسمی و غیر رسمی وابسته به این رژیم؛ محکومیت و ممنوعیت هرگونه اقدام امنیتی، نظامی، سیاسی، فرهنگی، رسانه‌ای، تبلیغی، مساعدت اقتصادی و مالی مستقیم و غیرمستقیم آگاهانه در جهت تایید یا تقویت و تحکیم رژیم صهیونیستی؛ ممنوعیت و صدور محکومیت برای ورود و عبور هرگونه کالای شرکت‌ها و کمپانی‌های وابسته به رژیم اشغالگر صهیونیستی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران؛ ممنوعیت و قرار محکومیت برای سفر اتباع ایرانی به سرزمین فلسطین از اهم مواد این طرح است.

بر اساس طرح وزارت امور خارجه موظف شد تحقق طرح سیاسی جمهوری اسلامی ایران را برای فلسطین با عنوان برگزاری همه پرسی ملی در سرزمین فلسطین که با کد شماره ۲۰۱۹۰۶۲ که نزد سازمان ملل متحد به ثبت رسیده است در عرصه‌های سیاسی و دیپلماتیک پیگیری کند.

گزارش کمیسیون اصل نود درباره پرواز یاسوج؛ این بار خلبان مقصر نبود

این هفته سرانجام با گذشت سه سال از سقوط هواپیمای ای. تی. آر گزارش تحقیق و تفحص از علل سقوط این هوایپما در صحن مجلس قرائت شد.

بنابر بررسی‌های کمیسیون اصل نودم قانون اساسی درباره این سانحه؛ علت اصلی سقوط ای. تی. آر شرکت هواپیمایی آسمان در اطراف یاسوج پدیده «یخ زدگی هواپیما» بوده است که به دلیل عدم انجام امریه صلاحیت پروازی و عدم تجهیز هواپیما به سامانه تشخیص یخ زدگی است، به همین دلیل کرو پروازی به موقع از پدیده یخ زدگی هواپیما مطلع نشده‌اند.

بنابر گزارش کمیسیون اصل نودم؛ عوامل کمکی در بروز حادثه نیز نخست ضعف نظارت سازمان هواپیمایی کشور و صدور گواهینامه‌های مربوطه بدون بررسی کارشناسی، عملکرد ناصحیح مراقبت پرواز و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران شامل مکالمات غیراستاندارد، غیر ضروری و ارائه اطلاعات غیرعلمی و ناصحیح به خلبان است.

بر اساس این گزارش صدور گواهینامه عملیاتی برای شرکت هواپیمایی آسمان توسط سازمان هواپیمایی کشوری با وجود استاندارد کافی، ضعف آموزش کرو پروازی محرز است.

تحقیق و تفحص از قانون هدفمندی یارانه‌ها

سخنگوی کمیسیون اقتصادی هم در جلسه علنی روز دوشنبه گزارش تحقیق و تفحص از نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را قرائت کرد و در آن بر لزوم اصلاح قانون هدفمندی یارانه‌ها و بازسازی مجدد این قانون تاکید شد.

بنابر گزارش کمیسیون اقتصادی؛ قانون هدفمندی یارانه‌ها به اهداف مورد نظر خود شامل عادلانه کردن نظام توزیع یارانه‌ها، آثار رفاهی و اقتصادی، کاهش زمینه‌ قاچاق به ویژه سوخت، کاهش هزینه دولت و شفافیت در پرداخت یارانه‌ها و حفظ محیط زیست نرسیده است که از جمله دلایل آن تخلف در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و نحوه توزیع یارانه نقدی است.

جدال مطهری و وزارت کشور درباره حوادث بنزینی آبان ماه

در جلسه علنی روز دوشنبه نامه وزارت کشور خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرائت شد. وزارت کشور در این نامه ضمن استناد به گزارش کمیسیون مشترک متشکل از اعضای دو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و امور داخلی کشور و شوراها، ارائه اسناد و مدارک از سوی علی مطهری درباره حوادث آبان را خواستار شد و گفت: «ادعای آقای مطهری نیازمند اثبات و ارائه دلیل و مدرک است، از ایشان می‌خواهیم مدارک و اسناد مثبت ادعای خود را ارائه کند در غیر این صورت به منظور صیانت از خدمات و زحمات خدمت‌گزاران ملت در وزارت کشور ناچار به پیگیری حقوقی موضوع از مراجع صالحه خواهیم بود.»
آِیا تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودروساز گرهی از مشکلات این حوزه باز می کند

در جلسه روز سه شنبه گزارش کمیسیون صنایع و معادن از تحقیق و تفحص درباره علل ناکارآمدی شرکت‌های خودروساز داخلی قرائت شد؛ در این گزارش ضمن اشاره به ضعف سیاست گذاری‌های کلان صنعتی آمده است؛ در سطح کلان علیرغم تدوین برنامه ۱۴۰۴ صنعت خودرو، عدم وجود هم راستایی استراتژی و اسناد کلان با برنامه‌های اجرایی و نحوه ارتباط بخش‌های مختلف فنی و اقتصادی با برنامه‌های توسعه صنعتی بخشی و فرابخشی از ضعف‌های اساسی موضوع در این صنعت است.

گزارش تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودروساز همچنین حاکی است؛ در مواردی که قوانین بالادستی مانند رفع موانع تولید، بهبود مستمر فضای کسب و کار، قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل و نوسازی صنایع و بخش‌های مختلف قوانین برنامه توسعه برای رفع مشکلات راهکارهای مناسبی ارائه دادند، به دلیل مغفول ماندن احکام و ناهماهنگی و ضعف در اجرا نتیجه مطلوب حاصل نشده است.

این کمیسیون با استناد به بررسی‌های صورت گرفته مهمترین اقدام و استراتژیک این صنعت برای برون رفت از بحران و حرکت به سمت تحول را انحلال خودسهامداری و اصلاح مالکیت خودروسازان بیان میکند.

اهانت به ادیان و مذاهب قانونی کشور مشمول مجازات شد

نمایندگان با موافقت با الحاق دو ماده به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) مقرر کردند: به هرکس از طریق توهین به ادیان الهی یا مذاهب اسلامی مصرح در قانون اساسی یا قومیت های ایرانی و یا از طریق طرح مطالب خلاف واقع یا نسبت‌های ناروا در خصوص مسائل قومی، دینی یا مذهبی موجب ایجاد تفرقه یا خشونت در جامعه شود، چنانچه مشمول حد نباشد به حبس و جزای نقدی درجه پنج یا یکی از این دو مجازات محکوم می‌شود.

از افزایش شمول نیروهای ذیحسابی تا ارجاع تحقیق و تفحص از سرخابی‌ها به قوه قضاییه

با موافقت نمایندگان با لایحه اصلاح مواد (۳۱)، (۳۲)، (۳۴) و (۳۶) قانون محاسبات عمومی کشور مقرر شد؛ ذی حسابان دولتی علاوه بر کارکنان رسمی از میان و مستخدمین ثابت و عناوین مشابه در دستگاه‌هایی که فاقد عنوان رسمی هستند و مستخدمین پیمانی استخدام شوند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه با اصلاح طرح استفساریه تبصره یک بند (ذ) ماده ۸۷ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر استخدام ایثارگران موافقت کردند؛ بنابراین طرح تبدیل وضعیت مشمولان طبق قانون جامع ایثارگران از قراردادی به رسمی قطعی است.

نمایندگان همچنین در مصوبه ای دیگر نمایندگان شورای توسعه مدیریت را مکلف کردند برای جذب داوطلبان بومی شهرستانی به استثنای شهر تهران و مراکز استان‌ها، اولویت قائل شود.

نمایندگان مجلس با ارسال لایحه یک فوریتی ایجاد ۸ منطقه آزاد تجاری – صنعتی و ایجاد ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی به مجمع تشخیص مصلحت نظام موافقت کردند. این لایحه برای چهارمین بار از سوی شورای نگهبان محل ایراد قرار گرفت و از آنجا که کمیسیون اقتصادی بر مصوبه خود در ماده واحده، بندها و تبصره‌ها اصرار داشت رییس مجلس آن را برای ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت نام به رای گذاشت.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در جلسه روز سه‌شنبه؛ گزارش تحقیق و تفحص از منابع و مصارف نظام مدیریت شرکت‌های فرهنگی-ورزشی وابسته به وزارت ورزش و جوانان در ۱۰ سال اخیر را برای بررسی بیشتر به قوه قضاییه ارجاع کردند.

اعتبار اسناد رسمی ارتقا می‌یابد

نمایندگان همچنین در جلسه روز چهارشنبه با کلیات و جزئیات طرح ۱۶ ماده ای با عنوان «ارتقای اعتبار اسناد رسمی» را تصویب کردند. ضرورت ثبت تمامی عقود و معاملات راجع به حقوق، عین و منافع اموال غیر منقول ثبت شده از قبیل انتقال مالکیت، رهن و اجاره برای مدت بیش از دو سال و همچنین پیش فروش ساختمان در دفاتر اسناد ثبتی؛ مکلف شدن دفاتر اسناد رسمی به ثبت درخواست طرفین معامله، اسناد مربوط به قراردادهای خصوصی اشخاص از قبیل تعهد به بیع، قولنامه، مبایعه‌نامه؛ پاسخ آنلاین استعلامات اسناد رسمی از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور؛ از مهمترین مواد این طرح است.

در جلسه علنی روز دوشنبه نمایندگان اقلیت‌های دینی مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای مشترک خطاب به رهبری انقلاب ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در مجلس دهم، آمادگی خود را برای ادامه خدمت به ملت شریف و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های موردنیاز اعلام کردند.

نمایندگان در قدردانی از عملکرد سازمان نوسازی مدارس، عملکرد وزیر سابق صمت و همچنین وزیر بهداشت و رییس سازمان تبلیغات اسلامی در شرایط کرونا، و قدردانی از ریس و هیات رییسه مجلس دهم بیانیه دادند.

مجلس دهم پایان یافت و مجلس یازدهم از هفته آینده آغاز به کار می کند؛ رییس مجلس در خاتمه مجلس دهم گفت:

مجلس تمام گشت ولی باید گفت

در تو پایان نیست،

آغازی دگر باید تو را

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین