کد خبر: ۶۵۳۳۷۱
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
تقاضای محیط زیست از دوستداران طبیعت برای کمک به محیطبانان در مهار آتش

آتش بی‌توجهی بر پیکر طبیعت جنوب ایران؛ بالگردهایی که نرسیده خراب می‌شوند!

دوباره شعله های آتش از سوی دیگر بر جان کوه بوشکان افتاده، چنان گسترده و وسیع که از هر طرف در حال پیشروی است...
آفتاب‌‌نیوز :

عصر چهارشنبه ۷ خردادماه بر اثر وقوع صاعقه کوه سیاه دشتستان واقع در ارتفاعات احمدلر دچار آتش سوزی وسیعی شده که تا امروز -جمعه ۹ خردادماه- ادامه دارد...

از ابتدای وقوع حادثه نیروهای امدادی از منابع طبیعی، محیط زیست، نیروهای مردمی و همچنین مدیریت بحران سعی کرده اند با سازماندهی و استفاده از امکانات محدود درون استانی آتش را مهار کنند اما زبانه های آتش چنین اجازه ای نمی دهد، وزش باد، شرایط منطقه و گستردگی آتش سوزی بسیار بیشتر از ظرفیت محدود نیرو ها و تجهیزات درونی است و نیاز به امدادرسانی و استفاده از تجهیزاتی چون بالگرد ابپاش دارد.

آتش بی‌توجهی بر پیکر طبیعت جنوب ایران؛ بالگردهایی که نرسیده خراب می‌شوند!

غلامرضا منتظری، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر در روز اول وقوع این حادثه به ایسنا گفت: طبق ارزیابی های اولیه وسعت آتش زیاد است و در حال حاضر نیز تعدادی از مردم و نیروها بالا رفته اند.

نقص فنی بالگرد اعزامی به منطقه آتش سوزی

مدیرکل بحران استان بوشهر عنوان کرد: روز گذشته پس از رایزنی و مکاتبات فراوان بالگرد به منطقه آمد اما به دلیل نقص فنی و بحث سوخت و مشکل بنزین نتوانست کاری انجام دهد، و زمانی که رفع نقص صورت گرفت نیز شب فرا رسیده بود و به فرودگاه بوشهر برگشت!

جهانگیر دهقانی افزود: صبح امروز نیز از ساعت ۶:۳۰ این بالگرد مجددا دچار مشکل شده و همچنان نتوانسته حرکت کند.

زمان بحران نباید منتظر دریافت مجوز و مکاتبه بمانیم

وی توضیح داد: تمام پیگیری ها انجام شده و با هلال احمر نیز رایزنی انجام شده است. از همه ظرفیت های موجود استفاده کرده ایم و هیچ کاری نمانده که بتوانیم و انجام نداده باشیم اما هماهنگی ها زمان می برد در حالی که زمان بحران نباید منتظر دریافت مجوز و مکاتبه بمانیم.  در حال رایزنی برای استفاده از ظرفیت های استانی هستیم تا هر چیزی که موردنیاز است فراهم کنیم که فرآیند استفاده از ظرفیت ها و جذب کمک آسان تر شود.

دهقانی درباره حادثه آتش سوزی در نزدیکی کارخانه سیمان برازجان گفت: این آتش سوزی شب گذشته با کمک نیروهای مردمی و آتش نشانی مهار شد، ولی هنوز میزان خسارت و علت حادثه مشخص نشده است.  آتش سوزی کوه سیاه از سمت بوشکان خاموش شده اما از طرف منطقه درنگ و شاه پسر مرد هنوز ادامه دارد. نیروهای مردمی، منابع طبیعی و محیط زیست مشغول مهار آتش هستند.

فراخوان مردمی برای مهار آتش

طبق اطلاعات مردمی و افراد حاضر در محل تا این لحظه آتش سوزی طبیعت دشتستان مهار نشده، و مردم محلی برای مهار آتش نیاز به کمک دارند آنان با ارسال تصاویر و فیلم در فضای مجازی از مردم خواسته اند که هر کسی می‌تواند خود را به روستای طلحه برساند!

یکی از افراد حاضر در منطقه در توضیح آخرین وضعیت آتش سوزی کوه سیاه بوشکان در صبح امروز، می گوید "آتش به دو طرف کوه سیاه به سمت تنگ زرد، کلمه و بوشکان گسترش پیدا کرده است و نیروهای مردمی و یگان حفاظت منابع طبیعی و هلال احمر در انتظار حضور بالگرد هستند." البته بالگردی که شاید هرگز به داد این منطقه نرسد.

رشته کوه های بوشکان محل زیست گونه های گیاهی و جانوری شهرستان دشتستان است که حیواناتی نظیر کل، بز، پلنگ و گونه های ارزشمند دیگری در آن زیست می کنند. متاسفانه از لحظه وقوع صاعقه، آتش به جان این کوه ها انداخته و به دلیل صعب العبور بودن محل آتش در نوک رشته کوه مهار آن با دست خالی و بدون امکانات لازم کاری بس دشوار است.

ذخائر سبز جنوب خاکستر می شود و در این میان چشم زاگرس‌نشینان به آسمان است تا بلکه کمکی برسد. بالگردها هنوز نرسیده‍‌اند و مردان غیرتمند جنوب در این گرمای جانفرسا با دست خالی و دل های قوی به کار خاموش کردن آتش مشغولند، آتشی که شاید بی توجهی و شاید هم خشم طبیعت آن را شعله ور کرده است.

از بین رفتن طبیعت مشکلات بسیار بزرگی از جمله فرسایش خاک، نابودی پوشش گیاهی و سفره های آب زیرزمینی، از بین رفتن حیات وحش و گونه های جانوری، خشکسالی، بی آبی و بسیار مشکلات بزرگ و کوچک دیگر را در بر دارد. و حالا یک هفته می شود که کوهستان های بوشهر از دشتستان تا تنگستان از دم آتش گذشته و سوخته اند و همچنان می سوزند تا کی و کجا فریادرسی بیاید...

آتش‌سوزی گسترده در منطقه حفاظت شده خائیز/ درخواست کمک مسئولان کهگیلویه برای مهار آتش

همچنین منطقه حفاظت شده خائیز در شهرستان کهگیلویه دچار آتش سوزی گسترده شده است.

خبرها از آتش سوزی گسترده‌ در این منطقه از عصر امروز پنجشنبه هشتم خرداد ماه حکایت دارد و نیاز به نیرو برای کمک جهت مهار و خاموش کردن آتش سوزی وجود دارد. این آتش سوزی از حومه غربی شهر دهدشت قابل مشاهده است.

درخواست کمک بخشدار مرکزی کهگیلویه

شرمت الله حسینی پرور، بخشدار مرکزی کهگیلویه با بیان اینکه آتش سوزی در منطقه حفاظت شده خائیز در شهرستان کهگیلویه روی داده گفت: آتش سوزی گسترده است و نیاز فوری به کمک داریم.

حسینی پرور در خصوص زمان آغاز شروع آتش سوزی اظهارکرد: حدود ساعت ۱۹ عصر امروز پنجشنبه هشتم خرداد ماه بود که دهیار روستای" پادوک" طی تماس تلفنی به ما اطلاع دادند که در منطقه حفاظت شده خائیز آتش سوزی رخ داده است.

وی آتش سوزی از سمت روستای پادوک آغاز شد، بیان کرد: نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست شهرستان به منطقه اعزام شدند و هم اکنون در حال استمداد و کمک طلبیدن از مردم روستاها جهت مهار و خاموش کردن آتش سوزی هستم.

رئیس محیط زیست کهگیلویه: آتش سوزی در حال گسترش است

روح الله عزیزی، رئیس اداره محیط زیست شهرستان کهگیلویه گفت: با توجه به گستردگی آتش سوزی از دوستداران محیط زیست، نیروهای مردمی بخصوص دهیاران و مردم روستاهای حاشیه منطقه حفاظت شده خائیز در محدوده دهدشت غربی درخواست کمک داریم.

وی افزود: آتش سوزی از سمت بهبهان در استان خوزستان شروع شده و بعلت اینکه به موقع مهار نشد به محدوده شهرستان کهگیلویه استان کهگیلویه و بویراحمد سرایت کرده و هم اکنون به ارتفاعات رسیده و در حال گسترش است.

عزیزی بیان کرد: پوشش منطقه ای که طعمه حریق شده بیشتر مرتعی است و در صورتی که به موقع مهار و خاموش نشود و به ضلع شمالی که دارای پوشش جنگلی بلوط، بنه و بادام کوهی است، سرایت کند گسترده تر و خسارات جبران ناپذیری وارد خواهد شد.

تقاضای محیط زیست از دوستداران طبیعت برای کمک به محیطبانان در مهار آتش کوه خائیز

سید اسد الله هاشمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: دامنه آتش درحال گسترش است و محیط بانان نیاز به کمک دارند. از غروب امروز پنج شنبه هشتم خرداد ۹۹ بخشی از جنگل های ضلع شمالی منطقه حفاظت شده خائیز دچار حریق شده است.

مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: از بدو آتش سوزی محیط بانان شهرستان کهگیلویه به همراه تعدادی از قرق بانان منابع طبیعی در حال تلاش برای مهار آتش هستد اما بدلیل وسعت آتش، کمبود امکانات و نیروی انسانی دامنه حریق درحال گسترش است.

هاشمی ضمن تقاضا از نیروهای مردمی ۸ روستای داخل و چسپیده به ضلع شمالی منطقه حفاظت شده خائیز برای کمک به محیط بانان گفت: از بخشداران مرکزی، دهیاران، نیروهای مردمی، دوستداران محیط زیست، تشکلهای مردم نهاد و بسیج تقاضای کمک برای مهار و خاموش کردن آتش سوزی داریم.

وی گفت: نیروهای محیط زیست سایر شهرستانهای استان از جمله گچساران، باشت، لنده، دنا و بویراحمد و نیروهای محیط زیست استان برای پشتیبانی با امکاناتی از جمله دستگاههای دمنده به منطقه آتش سوزی اعزام شده اند.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه آتش سوزی از حوزه استان خوزستان شروع شده و به حوزه استان کهگیلویه و بویراحمد سرایت کرده است، تصریح کرد: این آتش سوزی در اثر اختلافات بین عشایری که در خارج از منطقه حفاظت شده خائیز قرار دارند، آغاز شده است.

هاشمی ادامه داد: در صورت نیاز و مهار نشدن آتش سوزی تا صبح فردا جهت کمک به عملیات اطفا حریق درخواست بالگرد آب پاش خواهیم داد.

گفتنی است که منطقه حفاظت شده خاییز با مساحتی بالغ بر ۳۳ هزارو ۳۸۵ هکتار طی مصوبه شماره ۱۶۳ مورخ ۲۳/‏۱۰/‏۷۷‬ شورای عالی حفاظت محیط زیست در ردیف مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت.

پوشش گیاهی منطقه بلوط (گونه غالب) بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است و گونه‌های جانوری شامل: کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه است.

شاخص‌ترین گونه جانوری این منطقه حفاظت شده خاییز کل و بز است که این منطقه را از مطلوب‌ترین زیستگاه‌های کل و بز کشور قرار داده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
7
7
میسوزه خودش خاموش میشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
3
7
سرتاسر آفتاب نیوز سرشار از تزریق ناامیدیه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
چرت و پرت میگه تا به هدفش برسه.
فولادوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
آقای امیدوار مگر چقدر جنگل داریم که بخاطر نداشتن امکانات اینجور بسوزه
نکنه شما هم از قشر بی غم اید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
دروغ و فساد خودخواهی به اوج رسیده
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
0
5
همیشه آتش سوزی بوده. ولی چرا هیچ وقت فکری نمیشه؟ در حالی که نوابغ و محلی ها ایده های خوبی دارن.
بهبهانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
0
2
اینهمه نیروهای واکنش سریع در امداد دفاع بحران
و. داریم , بکار گرفتیم ؟ ....
در امدا همچنان لاک پشتی به صد هکتار جنگل, اتش نشانده می شود .
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
0
8
اگه اتیش امریکا اتفاق افتاده بود الان یه عالمه ارگان اعلام امادگی جهت مهارش رو میکردن حیف که جنوب ایران این اتفاق افتاده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
1
1
همه اش نمیشود که فقرا در این آتش بسوزند ، بگذار برگ و بر هم بسوزند شاید دودش کاری کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
0
3
تفکر تاثیر زیادی در پیشرفت کشورها داره مثلا پادشاهان سوئیس از قدیم مسابقه بهترین ساعت برگزار میکردند و به برنده جایزه بزرگی می دادند نتیجه اش این شد که الان سوئیس بهترین ساعت دنیا رو میسازه ......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
0
4
نمیشه اینکار ها را با موشک‌های نقطه زن انجام داد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
0
4
جز تخریب ایران انتظاری نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
5
3
جنگلهای ایران می سوزد خیابانهای آمریکا هم می سوزد اما شما این را می بیند و آنرا نمی بینید راستی چرا جنایتهای پلیس آمریکا را نمی بینید جلو چشمانتان را بسته اند یا چیز دیگری در میان است
پاسخ ها
فولادوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
خدایا مرگ جنگل تو میسوزه
اینجا نگه کجا بگه؟صدا سیما که پر خبر آمریکاه یه کم انصاف
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین