کد خبر: ۶۶۳۰۱۵
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
غرب‌گرایان کجای تصمیم‌سازی‌ها درباره محرم هستند؟!

پاسخ به میرباقری و شیخ حسین انصاریان در باره برگزاری مراسم محرم بدون اعتنا به کرونا

امروز که همه صداها شنیده میشود و مردم و خصوصا جوانان ما از اندیشه و دانش بهرمند هستند، ضروری است هر چهره دینی که دارای تریبون و یا شهرتی و یا سِمتی است و خصوصاً "روحانیت"، با استنادات شرعی و عقلی قابل اعتنا به دفاع از مکتب و حریم اهلبیت علیهم‌السلام بپردازند.
آفتاب‌‌نیوز :

دو سخن غیر مستند و فاقد دلیل در این روزها از دو شخص مطرح در عالَم "سیاست" و عالَم "خطابه" در فضای مجازی دیده شد که جای بررسی و تامل دارد. اولی سخنی از آقای میرباقری است که عضو خبرگان است و ظاهرا رسانه ملی، همتی دارد که ایشان شناخته شود! کلام ایشان این است:

"دیگر از مرحله قرنطینه عبور کرده‌ایم و به وضعیت ایمن‌سازی رسیده‌ایم. ما در ماه مبارک رمضان نیز کوتاهی کردیم. ضرورتی نداشت که ما مسأله قرنطینه را مقدم براجرای برگزاری مراسم‌ها بدانیم."

پاسخ به میرباقری و شیخ حسین انصاریان در باره برگزاری مراسم محرم بدون اعتنا به کرونا

خوب، پاسخ روشن است.

روزنامه جمهوری اسلامی در ادامه نوشته است: بیماری کرونا و پیشگری و درمان آن، از اموری است که کارشناسی آن ارتباطی به روحانیت ندارد. و در فقه این یک اصل مسلّم است که واجب است "غیرخُبره" به "خبره"، یعنی کارشناس مربوطه مراجعه کند. و این وجوب، وجوب عقلی است که بوسیله "وجوب شرعی" تأیید شده است.

چه زیبا این معیار عقلانی از سخن آفتاب گونه امام علی(ع) قابل استفاده است که فرمود:

"رحمت الهی بر آن شخصی که دانایی و دارایی و ظرفیت خود را ارزیابی کند و از آن خارج نشود؛ - رَحِمَ‌الله امْرءً عَرَفَ قَدْرَهُ وَلَمْ یَتَعَدَّ طَوْرَهُ."

دومی سخن جناب آقای شیخ حسین انصاریان است که چنین است:

"نترسید، مراسم محرم را برگزار کنید. عزاداری و گریه برای ایشان از افضل قربات است ولی در شرایط فعلی به جان امام حسین قسم می‌خورم که از افضل واجبات است و فراتر از این حرف‌ها رفته است."

اجازه دهید در بررسی علمی، خارج از جایگاهها، صحبت کنیم. پاسخ این سخن هم روشن است.

در اینکه مراسم محرم یعنی عزاداری و گریه از "افضل قربات" است بحثی نیست.

چون از نظریه مبانی فقاهت که علم شریف "اصول فقه" عُهددار آن است،افضل قربات هم میتواند واجبات را شامل شود و هم میتواند مستحبات را زیر پوشش خود داشته باشد.

در اینجا سؤالاتی مطرح هستند.

آیا مراسم محرم، واجب شرعی تعبدی است؟

جواب، منفی است ولی اگر فرض بر این باشد که عزاداری، واجب شرعی باشد، آیا یک عمل واجب فردی است یا اجتماعی و یا اجتماعی که باید بشکل انبوه برگزار شود؟

بفرمایید در صورت "تزاحم" با خطر جانی که مستند به نظریه کارشناسی شده باشد، حُکم فقهی آن چیست؟

سؤال دیگر اینکه چگونه مراسم محرم از "افضل واجبات" دانسته شده؟

نشانه افضلیت این است که واجب افضل که اصطلاحا "راجح" نامیده میشود باید بتواند بر واجب غیر افضل یعنی بر "مرجوح"، ترجیح و سیطره پیدا کند و احیانا آن واجبات غیر افضل را، تعطیل کند.

آیا "افضل واجبات"، با قسم به جان امام حسین(ع) از دیدگاه فقهی، مستدل و مستند می‌شود؟

بله، منکر نیستم اگر فقیهی یک "عملی" را "افضل واجبات" معرفی کند، چون نظریه‌اش مبتنی بر نظریه کارشناسی فقهی اوست، برای او و مقلدانش محترم و مجزی است.

نکته پایانی اینکه امروز که همه صداها شنیده میشود و مردم و خصوصا جوانان ما از اندیشه و دانش بهرمند هستند، ضروری است هر چهره دینی که دارای تریبون و یا شهرتی و یا سِمتی است و خصوصاً "روحانیت"، با استنادات شرعی و عقلی قابل اعتنا به دفاع از مکتب و حریم اهلبیت علیهم‌السلام بپردازند.

آقای میرباقری! غرب‌گرایان کجای تصمیم‌سازی‌ها درباره محرم هستند؟!

روزنامه ایران نیز در همین خصوص نوشت: رئیس جمهوری روز پنجشنبه در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا با تأکید بر اهمیت ویژه مراسم سوگواری حضرت امام حسین(ع) گفت: «بایست با توجه به تجربه مؤثر و قابل تقدیر همکاری و همراهی مردم متدین، روحانیت معزز و نهادهای مذهبی در ایام ماه مبارک رمضان، دستورالعمل‌های مناسب برای برگزاری مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) در ایام محرم و صفر طراحی شود.»

روابط عمومی وزارت بهداشت هم 29 تیر ماه اعلام کرد که براساس مصوبات جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع)، مقرر شد که کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه قم، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و جماعات و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه‌های پیشنهادی خود را در اسرع وقت به دبیرخانه ارائه کرده و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به همراه نهادهای ذی‌ربط، نسبت به اقناع و آموزش مسئولان هیأت‌ها، تکایا و حسینیه‌ها در مورد دلایل و چگونگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراسم محرم و صفر اقدام کند.

با این حال برخی اظهار نظرها درباره برگزاری مراسم عزاداری‌های محرم بحث برانگیز و درخور تأمل است و به نظر می‌رسد دانسته یا ندانسته زمینه‌ساز چالش در تصمیم‌سازی‌ها در این‌باره شده‌اند. چنانکه آیت‌الله سید مهدی میرباقری عضو مجلس خبرگان رهبری اخیراً گفته است: «ما در ماه مبارک رمضان کوتاهی کردیم. ضرورتی نداشت که مسأله قرنطینه را مقدم بر اجرای برگزاری مراسم‌ها بدانیم. چه بسا جریان غرب‌گرا ناراحت نمی‌شود که مراسم مذهبی به‌طور کلی تعطیل شوند و از اینکه مراسم مذهبی و عزاداری تعطیل شود، خوشحال می‌شوند. غرب‌گرایان تلاش می‌کنند تا مراسم عزاداری تعطیل شود.»

حجت‌الاسلام سید عباس موسوی مطلق هم دیروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم ادعا کرد: «عده‌ای امروز بی‌جهت به خطر برگزاری مراسم‌های محرم دامن می‌زنند. کرونا یک ویروس سکولار است که تلاش می‌کند کشورهای دینی را با آثار مخرب خود به سمت بی‌دینی سوق دهد. مراسم‌ مذهبی ماه محرم و صفر باید با شور همیشگی خود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.»

به نظر می‌رسد نیازی به توضیح نباشد که تصمیم‌سازی‌ها در این باره به عهده ستاد ملی مقابله با کروناست که رهبر معظم انقلاب هم در همان روزهای اولیه شروع به کار آن، همه را به رعایت تصمیم‌های این ستاد توصیه کردند. ستادی که نمایندگانی از نهادهای مختلف در آن حضور دارند و در موارد ویژه هم تصمیم‌سازی‌ها با مشورت نهادهای مربوط به همان مورد اتخاذ می‌شود. چنانکه در مورد مراسم محرم، کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه قم، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و جماعات و وزارت بهداشت قرار است پیشنهادهای خود را ارائه کنند.

جناب میرباقری نگفته‌اند که غرب‌گرایان فارغ از اینکه از تعطیلی مراسم سوگواری امام حسین(ع) خوشحال می‌شوند یا نمی‌شوند، در کجای روندهای تصمیم‌سازی حضور دارند؟ و چرا تلاش دارند بی‌جهت احساسات مذهبی مردم را علیه ستاد ملی مقابله با کرونا پرابهام سازند؟ بماند که اساساً هنوز هیچ تصمیمی هم در این ارتباط گرفته نشده و اتفاقاً تأکیدات هم بر برگزاری مراسم منتها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲۲
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
7
49
حرف آقای میر باقری و امثال ایشان در هر حال در جامعه ما خریداری ندارد. این حرفها برای اقلیتی است که دیر یا زود به اکثریت میپیوندند.
پاسخ ها
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
آفتاب لطفا در انعکاس اخبار امانت داری کن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
2
28
جناحهاي سياسي در عراق تمايل زيادي دارند كه مشكلات خود را به گردن ايران بيندازند و بدون در نظر گرفتن اينكه اگر كمك مردم ما نبود الا ديگر عراقي در كار نبود و كمترينش اينكه به دست داعش افتاده بود ، سعي در تحريك مردم خودشان عليه ايران دارند . حالا فكرش را بكنيد اگر ما مراسم عزاداري را به كربلا ببريم چه مي شود . تمامي بنگاههاي تبليغاتي غرب بسيج مي شوند تا به عراقيها ثابت كنند كه مرگ و مير عراقي ها فقط يك مقصر دارد و آنهم ايران است . اگر خواهان دوستي ادامه دار با مردم عراق هستيم و نه چند جناح خاص ، بايد مواظب باشيم . يعني امسال هيچ كاروان ايراني را به كربلا نفرستيم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
9
28
مردم برای عزاداری سیدالشهدا علیه السلام همیشه سنگ تمام گذاشته اند واین که در محرم امسال چه خواهد شد آنهم به خود مردم مربوط است که چه جور
عزاداری کنند !.؟ا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
4
44
میخواهین عزاداری کننین درمنزل اینکاروبکنین حتما باید همه ببینن.. من برادرم کرونا گرفت بدحال بود از 4 صبح تا12شب به هربیمارستان خصوصی ودولتی رفتیم پذیرش نکردن جانداشتن باجون مردم بازی نکنینن نه بیمارستان جادارن نه پزشکان آسایش وخیلی خسته اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
2
34
کرونا عزاداری یا غیره رو نمی شناسد هر تجمعی که نکات بهداشتی رعایت نشود مبتلا میشود بدون شک پس این مسائل رو وارد بازی های سیاسی نکنید !
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
19
3
این چه کرونای مزخرفی است که فقط در حسینیه ها و مساجد و تکایا و هیئات مذهبی یافت می شود اما در مترو و مراکز و مؤسسات دولتی و دفاتر پیشخوان دولت و بانکها و دیکر مجموعه هایی که محل درآمد هنگفت برای دولتمردان عزیز !!! است، از آن خبری نیست؟!!!!! این که آقایان مجامع دینی و مذهبی را به بهانۀ کرونا به تعطیلی کشانده اما از بستن در دیکر مراکز درآمد زای خود امتناع می ورزند، اوج عناد آنان با ارزشهای اسلامی را می رساند.
پاسخ ها
مژگان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
متعصب تو مترو داد نمیزنیم سینه نمیزنیم و تعرق و گردش خون باعث ایجاد گرما میشود که ماسک غیر قابل تحمل شود فقط مراسم عزاداری نه هر مراسمی که فعالیت بیشتر میشود و تجمع زیاد است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
احسنت
منتظر الاربعین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
21
4
خود امام حسین عزادارانش را حفظ میکند ، به کوری چشم امریکا و اسراییل و منافقین بیاد شیرخواره امام حسین امسال باشکوهتر و پرشورتر برگزار میکنیم .
پاسخ ها
مهرداد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
خدا شفات بده
نباید با دید متعصبانه به این موضوع نگاه کرد مردم ما رعایت نمیکنن و نتیجهش میشه مرگ و میر بیشتر
اینا همه نقشس که میخوان مراسم محرم رو برگزار کنن تا آمار کرونا زیاد بشه و مردم رو دین زده کنن
ملیحه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
امام حسین باادمای بی مغزی مثل تو کاری نداره... رد دادی شدید...
ناشناس
|
Canada
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
4
10
والله خود امام حسین (ع) هم راضی نیستند حتی یک نفر بخاطر مراسم عزاداری جانش به خطر بیفتد.
ناشناس
|
Canada
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
3
11
چطوره که همین آقای رییس جمهور می‌گوید کرونا بخاطر دور همی ها زیاد شده دور همی ها فقط مجالس خصوصی و عروسی و عزا است؟ چگونه شامل مراسم مذهبی نمی شود؟
کاوه
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
0
10
قریب به یک قرن هست که عده ای آنچنان مقاصد و اهداف خود را در اعتقادات مذهبی مردم می پیچند که کسی حتی جرات نمی کند سئوال بکند که چرا برگزاری مراسم عزاداری واجب است. قدر مسلم واجب شرعی نیست چون نه در قرآن و نه در نوشتار امامان آمده. اگر هدف نزدیکی مردم با خانواده پیامبر و اشنائی با شیوه زندگی و مبارزه آنان با کفر باشد ممکن است بگوئیم که صد سال پیش برگزاری عزاداری شاید بهترین شیوه برای زنده نگه داشتن این حادثه مهم تاریخی بود.امروز می‌توان با فشار یک کلید میلیونها نفر را به راه امام حسین نزدیک کرد.
آیا کسانی که بر برگزاری این مراسم پافشاری دارند فکر کرده‌اند که اگر جوانانی که هیئتها را برگزار می‌کنند و‌احتمال قوی تنها نان اور خانواده اند در این مراسم به ویروس کرونا مبتلا بشوند این آقایان حاضرند هزینه زندگی این خانواده ها را به پذیرند. جواب را به خوانندگان میسپارم.
ناشناس
|
Spain
|
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
2
9
بگفته روحانی ۲۵میلیون نفر کرونا گرفتند حالا با برگذاری این مراسم کل کشور می خواهند درگیر کنند به چه دلیلی؟؟؟چه سیاستی پشت این مسیله قرار دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
1
10
در مورد بیمازی کرونا حتی مراسم حج که واجب است هم تعطیل شود بخاطر جان انسانها چون جان انسان محترم است و امامان معصوم هم راضی نمشوند که مردم گرفتار شوند چون انها خود در بهشت هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
0
8
حج واجب تعطیل شده
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
0
6
باسلام،خدمت دوستان عزیز که خودشون رو شیعه اهل بیت می دونن،می خواستم بپرسم این داستان رو که مربوط به حضرت علی(ع) رو شنیدن که ایشون با یارانشون از مسیری یرد می شدن، برای رفع خستگی زیر سایه دیوار باغی می شنینن،یک لحظه متوجه می شن که این دیوار سسته و احتمال ریزش و آسیب رسیدن هست،پس از دیوار دور میشن،یاران از امام دلیل این کار رو می پرسن،امام می گویند خداوندبه انسان عقل داده تا جون خودش رو از خطرات احتمالی حفظ کنه.
حالا شما دوست عزیز چرا می خوای جونت رو به خطر بندازی؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
این آقایان دقیقا عکس رفتارهای ائمه معصومین عزیزمان را انجام می دهند ونام عملشان را عشق و ارادت به حضرت می گذارند.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
1
1
شرکت در تجمعات جنایت است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
1
1
تاکنون هیوقت نشد که برای روز واقعه عاشورا ناارحت و غمگین نباشم. این دفعه در داخل منزلم این فرهنگ را ادامه میدهم در جمع نمیروم. در غیر اینصورت حقیقتا یک خیانت است به جمع کادر درمان و سالمها.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین